Hoofdsponsor

1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi stukje werk hoor.
 
Benieuwd naar het vervolg van deze. De generator ziet er tiptop uit. Zeer fijn gemaakt die spoeltjes, en mooi soldeerwerk ook.
 
i.v.m. die spoel , niet tevreden ? afbreken en het goed doen (that's the spirit ! )want telkens ge ernaar kijkt zal dat het eerste zijn waarnaar ge kijkt.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Famo, ik denk dat wij hier zowat op dezelfde golflengte zitten. Wie nooit tevreden is met zijn eigen resultaat scoort de hoogste ogen zekers ?

'k heb eerder geschreven dat ik de wielen enkel bij een ring zou laten, maar ik heb er toch maar gietijzeren exemplaren onder gezet :

attachment.jpg

Enfin, gietijzeren..., ge moet dat niet letterlijk nemen, è !
Ik heb uit 0.5 mm plasticard kruisjes uitgesneden en deze in het wiel gelijmd. Rechts zit er al een as in. Hoewel er niet veel meer zichtbaar zal zijn wanneer het aggregaat in de wagenbak zal geplaatst zijn, geeft het mij toch voldoening dat de wielen realistisch zijn. In werkelijkheid zijn de spaken iets fijner, maar het stopt ergens zeker...

Bemerk bovenop de foto het reliëf in de deuren, verkregen door een 0,15 mm plasticard kader op de deuren te lijmen.

Groeten Rik
 
Dat zal wel prutswerk geweest zijn om die wieltjes zo uit te snijden :O
Volgende keer kan je misschien een punch and die set gebruiken om de rondingen er uit te kloppen ;)
 
Dat zal wel prutswerk geweest zijn om die wieltjes zo uit te snijden :O
Volgende keer kan je misschien een punch and die set gebruiken om de rondingen er uit te kloppen ;)

Beyond, ik heb ook het warm water niet uitgevonden, of wat dacht je ? Eerst heb ik twee vierkantjes gesneden van 5 mm, de binnendiameter van de wielen.
Hier werden dan de diagonalen in getekend, op de kruising werd een gat geboord van 1 mm voor de as. Vervolgens werden de spaken getekend, aan weerszijden van het gat een potloodlijn. Met een pons (uit een set van de Stock) diameter 2 mm werden dan de rondingen uitgestampt. Vervolgens met een naaldvijltje werd de ronding nog wat bijgewerkt.

100% identiek aan elkaar zijn ze niet, maar ik vind ze ermee door kunnen...

Groeten Rik
 
Je zou ook eerst vier gaatjes kunnen boren en dan het kleine middelste gaatje en dan met een mesje het spaakje eruit snijden.

attachment.jpg

Mooi werk trouwens dat je hier laat zien.
 
Je zou ook eerst vier gaatjes kunnen boren en dan het kleine middelste gaatje en dan met een mesje het spaakje eruit snijden.

Bedankt voor je reactie, Christophe.

Ik had ook een bestelling kunnen plaatsen bij de sponsor van dit forum, die het met zijn CNC had kunnen maken,...;););););)

Maar ik scratch nog graag zelf...

Groeten Rik
 
Dat is juist het leuke van scratchen natuurlijk, dat je het zelf doet, anders is het leuke er vanaf. :D
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Vandaag de laatste hand gelegd aan de aggregaat :

attachment.jpg

De deur is aangebracht met zijn steunen. Deze waren scharnierbaar en konden worden uitgeklapt om de deur op te houden.
Uit 0.5 mm messingdraad zijn de handgrepen gemaakt. Eigenlijk waren deze aan de deuren verzonken, maar deze manier is eenvoudiger te bouwen.

attachment.jpg

Aan de steun van de haspel is ook een handgreep gesoldeerd. Boven op het dak zat ook 'iets', ik vermoed de brandstof-vuldop, ik heb het dan ook zo geïmiteerd.

attachment.jpg

Om de naad tussen rooster en kast te verbergen is een plasticard ring gekleefd. Hierop zitten een aantal P&D zeskantbouten.

attachment.jpg

Ietwat wazig, de camera heeft scherp gesteld op de haspel, :dry:. Maar aan de onderzijde het deurtje met het gat om de motor aan te zwengelen. Links ervan onderaan de uitlaat. Ernaast het fijne buisje en de U-vorm hogerop dienen om de zwengel op te bergen.
Aan de hoeken onderaan nog twee sjor-ogen om het toestel vast te zetten op de wagen.

Intussen heeft het een zeepsopje gekregen en wacht nu op zijn primer...

Groeten Rik
 
InFlandersFields, ik bedoelde er niets mee hoor, ik vind het verdomd fijn werk wat je hier laat zien, respect, echt waar!!!
Dacht gewoon je te kunnen helpen :8
 
Beyond, ik neem je helemaal niets kwalijk ! Misschien was dat eerste zinnetje, over dat warm water, er wat over... of verkeerd begrepen, ik bedoelde gewoon dat ik bij gebrek aan een P&D voor ronde vormen, een gewone pons heb gebruikt.

Geen ergernis, even goeie vrienden !

Groeten Rik
 
Geen probleem hoor, maar een Punch and die set zou een mooie investering zijn als je verder wil scratchen ;)
Ik zou de mijne voor geen geld meer willen missen :)
 
Staat inderdaad op mijn verlanglijstje, een zeskant P&D heb ik enige tijd terug gekocht. Hij heeft goed dienst gedaan bij de bouw van het aggregaat.

Een P&D is een redelijke investering, ik had dan ook graag uitgekeken naar ene die aardig wat verschillende diameters kan Punchen.

Groeten Rik
 
Ik heb er twee, met verschillende maten in, nu heb ik die hexagonaal? (achtkanter) P&D op mijn verlanglijstje staan, (en nog zoveel meer... :)) )
 
Ik heb er twee, met verschillende maten in, nu heb ik die hexagonaal? (achtkanter) P&D op mijn verlanglijstje staan, (en nog zoveel meer... :)) )

gewoon even ter correctie
hexagonaal = zeskant, octagonaal = achtkanter

zijn wel handige toolkes voor 1/35, maar toch te grof voor als je 1/72 bouwt. dan denk ik dat een nutter handiger is... is ook duur, maar...

http://www.thesmallshop.com/index.php?main_page=product_info&products_id=6

terug ontopic:

mooi wat je hier laat zien, en van die wielen gaat niet zoveel zichtbaar zijn vrees ik...
 
Bedankt Silenoz voor de toelichting, ik was er niet zeker van (en terecht :8 )
Die "Nutter" lijkt mij inderdaad een handige tool, had die nog niet gezien.
 
@Silenoz : interessante link naar de Nutter. Speciaal hoe je, blijkbaar in 1 beweging, een moer kunt stampen - gaatje en zeskant !

Van de wieltjes zal inderdaad niet veel meer te zien zijn, maar met spaken zijn ze afgewerkt. Tevens moet ik mij geen zorgen maken dat er toch iets te zien zou zijn en moet ik niks op de wagenvloer laten 'slingeren' om het zicht op de wielen te ontnemen. Indien mogelijk mogen ze gezien worden.
Daar komt nog bij dat er meer sterkte in de wielen zit. Zonder spaken bestaat de mogelijkheid dat de dunne schijfjes plastic buis vervormen.

Intussen zijn de schilderwerken aan het aggregaat gestart. Terzelfdertijd heb ik een proefstuk mee geschilderd, ik wil eens testen met de haarlaktechniek.
Bedoeling is om het aggregaat een vooroorlogse camo mee te geven en deze sterk te verweren, tot hij vrijwel verdwenen is.

Ik heb een combinatie voor ogen met een Krupp Protze in panzergrijs, hierop het aggregaat met vooroorlogse camo en de schijnwerper in een drie tonen camo.
Ik wil zo van variatie creëren, de vooroorlogse camo op het aggregaat moet de aandacht wat trekken zodat mijn stukske scratch niet verdwijnt op de wagenbak.

Over de vooroorlogse camo is weinig bekend, wel is geweten dat anno 1937 deze volop in zwang was. Tijdens de Poolse campagne was hij grotendeels verdwenen.
Maar een juist tijdstip wanneer hij buiten gebruik raakte is niet bekend. Dus ik denk dat ik mij wat vrijheid kan permitteren en het aggregaat in deze camo te zetten. Misschien is het aggregaat al wat ouder en door de oorlogshandelingen op een nieuwere Krupp beland, dit is zowat het idee achter de combinatie.

Foto's volgen nog, wanneer ik nog eens met daglicht kan fotograferen. 't Zijn korte dagen momenteel (of moet ik zeggen lang werken ? ).

Groeten Rik
 
Meer dan geslaagde scratch !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan