Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]
Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 175

Discussie: Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

  1. #1

    Lightbulb Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

    Goedenavond Beste Kijkers !

    De titel is een hele mond vol, maar het bevat dan ook twee kits en wat scratch...

    Omdat de Horch op zijn laatste poten begint te lopen, werd het tijd om naar wat anders uit te kijken.

    En het begon, zonder het te weten, op de beurs in Deinze, toen ik volgend boekje kocht :



    Aan één of andere buitenlandse handelaar kocht ik dit boek, met de bedoeling mijn Kfz 69, de artillerietrekker voor een PAK 36, te superen.
    Blijkbaar sponsor ik zo de Poolse eigenaar van dit prachtstuk, het boek gaat volledig over de restauratie van dit voertuig.
    Niettemin zeer interessant, het voertuig is volledig gedemonteerd en alles gefotografeerd. Dus alle details worden uitvoerig belicht.

    Maar...
    In de inleidende tekst is er sprake van de diverse uitvoeringen van deze truck :
    Kfz 19 : Veld telefoon voertuig
    Kfz 21 : Staf (legerleiding, niet Coppens ! )
    Kfz 68 : 'Wireless mast carrier' (voorloper van de Wifi ?)
    Kfz 69 : Artillerietrekker
    Kfz 70 : Personeel voertuig
    Kfz 81 : Ombouw, munitievoertuig - trekker voor 2 cm Flak
    Kfz 83 : Ombouw, voertuig voor een diesel electro-aggregaat met getrokken Flakscheinwerfer 60 cm
    Sdkfz 247 : Gepantserde personeel voertuig, slechts 20 werden hier van gebouwd.

    De Kfz 83 trok dus mijn aandacht, bij opzoeking op het internet vond ik deze foto :



    De foto is afkomstig van een site van IPMS-Deutschland, veel meer info als wat er op deze site staat is hierover niet te vinden.
    Enkel een verwijzing naar een resin kit van het aggregaat.

    Maar het sprak mij wel aan, te meer omdat het wel doenbaar leek om het aggregaat zelf te bouwen uit wat plasticard.

    Want, dank aan onze Duitse collega's, er waren tekeningen op schaal 1/35 beschikbaar op deze site !

    De kits werden aangeschaft :















    Dit wat de Krupp aangaat, hieronder de Flakscheinwerfer :









    Uiteraard een ferm stuk clear sprue ! De aanhanger wordt mogelijks nog gesuperd met een restant van de Eduard set van de Flakvierling, hier had ik de aanhanger niet gebouwd, dus dat stuk etsplaat kwam ik over...

    Morgen ga ik verder met de eerste vorderingen omtrent het diesel aggregaat.

    Groeten Rik

  2. #2
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.714

    Standaard

    De Flakschijnwerper heb ik gebouwd, zeer leuke kit was dat. Je kan hem evt. bekijken bij Afgewerkt.

    Mooi project en leuke uitdaging !

  3. #3
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.648

    Standaard

    Veel plezier en succes met de bouw.
    Groeten,

    Michel.

  4. #4

    Standaard

    Veel succes Rik met deze bouw ik zal dit topic met veel aandacht volgen....

  5. #5

    Standaard

    Ziet er een leuk project uit. Jammer dat er weinig referentie materiaal ter vinden is

  6. #6

    Standaard

    Ben even gaan zoeken, dit al gevonden:

    l. Scheinw. Kw. I (Kfz. 83): Light Searchlight Truck IGerman nomenclature: leichter Scheinwerfer*kraft*wagen I (Kfz. 83) mit Fahr*gestell des leichter gelände*gängiger Pkw. (o).

    English designation: Light searchlight truck I with special chassis for light cross-country armored car (standard commercial vehicle).
    SPECIFICATIONS

    Net weight 2,600 kg 5,732 lb.
    Pay load 1,180 kg 2,601 lb.
    Gross weight 3,780 kg 8,333 lb.
    Weight: Front axle 1,060 kg 2,336 lb.
    Weight: Rear axle 1,360 kg 2,998 lb.
    Length (overall) 4,950 mm 16 ft., 3 ins.
    Width (overall) 1,950 mm 6 ft., 5 ins.
    Height (overall) 2,300 mm 7 ft., 6 ins.
    Ground clearance 200 mm 7 7/8 ins.
    Tread centers 1,580 mm 5 ft., 2 ins.
    1,565 mm 5 ft., 1 in.
    1,565 mm 5 ft., 1 in.
    Wheelbase 2,445/900 mm 96/35 ins.
    Wheel width 190 mm 7 1/2 ins.
    Angle of approach 60°
    Angle of departure 40°
    Seating capacity 5
    Fording depth 600 mm 23 5/8 ins.
    Climbing ability 20°
    Overturn gradient (lengthwise) 50°
    Overturn gradient (crosswise) 30°
    Turning radius 16 meters 52 ft., 6 ins.
    Trailer load
    Engine horsepower 65 c-v 64.1 hp
    Piston displacement 3,500 cu cm 210 cu. ins.
    Fuel tank capacity 110 liters 29 gal.
    Highway fuel consumption 7.8 m.p.g.
    Average terrain fuel consumption 4.7 m.p.g.

    German: p. 74.18

    Ben nog even op zoek naar meer interessante info (foto's of afbeeldingen )

  7. #7

    Standaard

    Zo, even gezocht en dit heb ik voor je gevonden:



















    Voila, de één al iets bruikbaarder dan de andere
    Meer heb ik niet gevonden.

    Suk6 ermee

  8. #8

    Standaard

    Bedankt Beyond, er zitten toch enkele foto's tussen die ik nog niet eerder had tegengekomen. Je tweede foto's is deze van de resin kit van DES Kit. Hoewel niet voor de volle 100 % identiek, is het toch een zeer goede representatie van het grote voorbeeld. Op het voorbeeld waren er geen kruisvormige ribversterkingen op de deuren. De handgrepen zaten verzonken...

    Tevens verwondert het mij dat de schijnwerper getransporteerd werd met het glas (of deksel zo ge wilt), naar boven, terwijl de meeste modelbouwers hem zetten met het glas naar achter.

    Het is in ieder geval een waardevolle aanvulling voor mijn archief, nogmaals bedankt !

    Groeten Rik

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door InFlandersFields Bekijk bericht
    Tevens verwondert het mij dat de schijnwerper getransporteerd werd met het glas (of deksel zo ge wilt), naar boven, terwijl de meeste modelbouwers hem zetten met het glas naar achter.
    Zo zie je maar dat niet iedere modelbouwer alles accuraat kan namaken (zo leer ik ook bij )

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door InFlandersFields Bekijk bericht
    Het is in ieder geval een waardevolle aanvulling voor mijn archief, nogmaals bedankt !
    Graag gedaan, als ik kan helpen zal ik het niet laten

  10. #10

    Standaard

    Goedenavond Beste Kijkers !

    Na een productieve zondagnamiddag even een update.

    Eigenlijk ben ik al sedert vrijdag begonnen met de bouw van de Maschinensatz 85 Volt 8 kW, zoals het aggregaat officieel heet.

    http://vorbild.ipmsdeutschland.de/Ze...z_65V_8kW.html
    Via deze link ga je naar de pagina van IPMS Deutschland waar ik mijn info haalde voor deze krachtbron.

    Rudimentair gezien is het een balkvormig doosje met wat details, en een grote spoel ! Dit was een eerste uitdaging. Hoe ga ik dit maken ?
    Eerst een spoel genomen van mijn vrouw haar naaimachine, de afmetingen konden ermee door. Afdraaien op de juiste diameter vormde geen probleem, maar wegens te dikke flenzen wilde ik deze ook wat dunner draaien. En hier ging het mis, de ene flens krulde.
    Gevolg : vuilbak.

    Een nieuwe poging :



    Uit messing plaat 0.5 mm twee schijven gezaagd en voorzien van de nodige openingen. Zopas ben ik er achter gekomen dat hier een foutje zit : er dienen 10 gaten ipv 8 in de omtrek te zitten. Ik had mij gebaseerd op de resin kit. Ik zal het zo laten, trouwens een cirkel laat zich gemakkelijker in 8 delen als in 10...

    Op de draaibank het asje gedraaid. De diameter van de trommel is mij niet bekend. Het asje is 6 mm en zal later omwonden worden met wat fijne tinsoldeer ter imitatie van de verlengkabel die er op dient te zitten.



    Na wat soldeerwerk is dit het resultaat.



    Uit plasticard is de kast gebouwd. Hier het voorpaneel. Als basis een 1 mm dikke plaat met erop drie deurtjes uit 0.4 mm plasticard met scharnieren uit 0.6 mm rod. De rechterbovenhoek is uitgesneden met erachter een restje plasticard. Dit is het bedieningspaneel en ligt wat dieper in de kast. De beide deurtjes erboven worden hier in gelijmd. De gaten vormen de meters, de andere details zijn de schakelaars en zekeringen. Op de site van IPMS had ik enkele prachtige voorbeeldfoto's, in kleur !



    Voor- en achterpaneel van de binnenzijde gezien. Het toestel staat op zes kleine wieltjes met vier spaken. Omdat het apparaat op de Krupp vrachtwagen zal staan en de wielen dus maar minimaal zichtbaar zullen zijn, heb ik de wieltjes nagemaakt met wat 6.5 mm tube.



    Een impressie van het aggregaat met de spoel. De achterzijde heeft ook twee deuren. Bemerk rechts de beide bedieningspanelen op het voorpaneel. Als extra details heb ik ieder deurtje 'vastgezet' met telkens vier boutjes van de P&D.



    Boven op de foto de constructie om de kast te bouwen, eronder het tussenpaneel dat de spoel moet vasthouden achter het voorpaneel.



    Uit 0.5 mm messingplaat heb ik de andere steun gemaakt voor de spoel. Het model uitgezaagd, vervolgens een tweede plaatje op het rond gedeelte gesoldeerd en alles opgekuist.



    Dryfit met de spoel.



    De gekromde plaat achter de spoel zit al op haar plaats gelijmd.





    De bijzonderste platen zitten nu op hun plaats. De hoeken werden gedicht met een reepje plasticard waarna wat plamuur werd opgesmeerd. Bedoeling is dit rond te schuren. Het rooster dat aan de achterzijde de ventilator van de motor moet afschermen is gemaakt uit wat zeef van een mazout-voorfilter.

    Volgende werken : plamuren en schuren, plamuren en schuren,... en wat details aanbrengen zoals een omkadering aan de deuren.
    Een deur in open stand boven de bedieningspanelen met haar steunen. Handgrepen, een paar sjor-ogen,...

    Er is dus nog wat werk aan ...

    Groeten Rik

  11. #11

    Standaard

    mooie update,rik
    mvg

    peter alias hugemikus

  12. #12

    Standaard

    Wow, zéér goe bezig man! Knappe scratch build!

    Erwin.

  13. #13

    Standaard

    Jawadde Rik, ge laat er ook geen gras over groeien moet ik zeggen. De Protze is een zeer mooi vrachtwagentje uit WWII , veel succes ermee.
    Dat gescratch is in ieder geval al geslaagd tot nu toe


    If you want to save a few horses, drive a Famo

  14. #14

    Standaard

    Ja das schone scratch dat ge hier doet, en veel suc6 met de bouw van de protze ook

  15. #15

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •