Hoofdsponsor

1/12 Starwars Snowspeeder uit The empire strikes back [wip]

Dat wordt een groot model Dirk! Ziet er goed uit hoor.

Fred
 
Ja Fred hij word ongeveer 41 cm lang en 38 cm breed.

ik wilde dit model groot hebben , hij schijnt ooit als resin model te koop zijn geweest maar is nu niet meer te krijgen op deze schaal.

Er staat er wel een gebouwd te koop moet 2500 dollar kosten, maar he ik bouw hem liever zelf.

Gr
Dirk
 
Heel knap scratchwerk Dirk, heel leuk om te volgen met alle details.
Kijk al uit naar de volgende update.
 
Je gaat goed vooruit Dirk, het is een hele weg te gaan zo'n model.
 
Hoihoi,

Ben vandaag wat begonnen aan de bouwtekening van de Snowspeeder ,hier maak ik een scan van en vul de maten in, daarna als alles klaar is zal ik hem als PDF maken.

Hierbij even een voorbeeld van de bouwtekening, kunnen jullie tips geven mocht ik niet duidelijk zijn

vleugelkl.jpg

Deze tekening heeft de maten voor een 1/12 model mocht je hem op een andere schaal willen maken even omrekenen oftewel de maat maal 12 dan delen door de schaal die je wil hebben maar neem aan dat een ieder dat hier wel weet.

Zo weer even verder bouwen.

Gr
Dirk
 
Nieuwe update,

Ben begonnen aan de hoofdmotor,

rearengine.jpg

Bak gemaakt, viel mee vrij recht toe recht aan.

rearengine2.jpg

Plaatje waar alles op gaat gebeuren, gaten voor de motoren gemaakt.

rearengine3.jpg

En de bekende PVC buisjes geplaatst die afgedicht met styreen.

rearengine1.jpg

Moest iets verzinnen om de motor zo mooi mogenlijk te maken, nu heb ik hier een modelletje als referentie en zag in het midden van de motor
een rondje met een uitstulping leek veel op een schijfrem, die had ik nog liggen van een MR2.
Deze schijfremmen heb ik glad gemaakt 2 gaatjes in geboord (stond ook op de referentie) en gemonteerd.

rearengine4.jpg

Het resultaat , bij de rechter ook maar de rest gemonteerd niets bijzonders gewoon styreen.

rearengine5.jpg

Een radiateur (althans denk dat dat het is) moest ik zelf maken van styreen moeten er 2 worden dus heb ik hier een mal van gemaakt, ook altijd handig
voor andere projecten.

rearengine6.jpg

alles gemonteerd , de kleine radiateur komt van een Camaro op maat gemaakt en afgewerkt daarna nog een hoop gemaakt van styreen profielen.

rearengine7.jpg

Even de plaat gemonteerd (dryfit) alles zit aardig op zijn plaats, nu de andere zijde maar dat is gewoon een kopie van links.

rearengine8.jpg

En dan te bedenken dat het geheel moeilijk is te zien vanwegen de koelribben die er voor komen :)

Tot zover,

Gr
Dirk
 
vraagje:
ik zie dat je de styreen plooit, warm je deze eerst vooraf?
 
vraagje:
ik zie dat je de styreen plooit, warm je deze eerst vooraf?

Ja inderdaad ik gebruik hier kokend water voor (wel even een pincet gebruiken) het kan ook zonder te verwarmen als de stukjes niet te dik zijn maar dit gaat makkelijker.
 
Mooie vorderingen Dirk, en hoe mooi gevonden.... een ruimteschip van auto onderdelen:D:D


Fred
 
Wat voor velgen komen er dan onder?:laugh:
De details maken het verschil,mooi hoor.
 
Dirk,
Je bent een magician. Cool! Het leukste van scratch build of het verfraaien van een model is zoeken naar alternatieven in de afvalbox. Heb ook een bak vol met van alles en nog wat. Erg handig. Trouwens de Star Wars modellen, maar ook bepaalde pakken, maskers, zijn ook zo gemaakt. In veel modellen zitten plastic bouwmodellen. Ergens is een Sherman tank ook gebruikt.
Maar terug naar de speeder. Ik vind het geweldig wat je maakt.
Trouwens hoe kan ik me abonneren op een topic. Moet steeds zoeken met "snowspeeder".
 
Dirk,
Je bent een magician. Cool! Het leukste van scratch build of het verfraaien van een model is zoeken naar alternatieven in de afvalbox. Heb ook een bak vol met van alles en nog wat. Erg handig. Trouwens de Star Wars modellen, maar ook bepaalde pakken, maskers, zijn ook zo gemaakt. In veel modellen zitten plastic bouwmodellen. Ergens is een Sherman tank ook gebruikt.
Maar terug naar de speeder. Ik vind het geweldig wat je maakt.
Trouwens hoe kan ik me abonneren op een topic. Moet steeds zoeken met "snowspeeder".

Oeps dat weet ik ook niet zo gauw maar hier zullen ze dat vast wel weten,

binnenkort weer een update.

Gr
Dirk
 
Ja ja eindelijk weer een update,

Ok het heeft even geduurd maar heb nu dan toch de koelvinnen achterop klaar.
Uitleg,

koelvin.jpg

Rode pijl hoofdvin (2mm styreen) Gele pijl ja weet niet hoe ze dit noemen enfin het zit aan de zijkanten van de hoofdvin (1mm styreen) totaal 4mm dik.

koelvin1.jpg

Moest ze elf maal maken 1 was klaar (zie rode pijl) er moeten ook nog vier kleinere worden gemaakt voor de zijkanten daar later meer over.

koelvin3.jpg

En hier allemaal netjes opgestapeld.

koelvin2.jpg

Even opmeten en aftekenen waar de vinnen precies moeten, de maten komen allemaal duidelijk op de bouwtekening samen met referentie foto's.

koelvin4.jpg

Alles even geplaatst (dryfit) kijken of het allemaal wel juist zit ook de plaat voor de harpoen gemaakt en geplaatst (zie rode pijl).

Op de plaats die word aangegeven door de groene pijl komen de kleinere koelvinnen.

Ik heb de motor ook helemaal afgemaakt.

koelvin5.jpg

En nog even een dryfit van de vorderingen.

Heb gezien dat iedereen al lekker bezig is met zijn wedstrijd model en zie een hoop mooie vorderingen,

Gaat weeral niet makkelijk worden voor de jury :)

Mensen succes en tot de volgende keer.

Gr
Dirk
 
Dat is knap werk Dirk, ziet er prima uit.
Als je de ribben eraan vast plak kan je dan nog goed bij de motor om de schilderen/spuiten? Of ga je dat eerst doen?

Fred
 
Met veel bewondering heb ik dit topic gelezen en bewonderd van tal van foto's
dit is echt een knap staaltje zelf bouw om tot iets moois te komen
je scratswerken zijn top klasse

tom
 
Dat is knap werk Dirk, ziet er prima uit.
Als je de ribben eraan vast plak kan je dan nog goed bij de motor om de schilderen/spuiten? Of ga je dat eerst doen?

Fred

De motor zal eerst worden geverfd daarna zullen de koelribben worden gemonteerd en dan de boel verweren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan