Hoofdsponsor

1/35 StuG III Ausf.G Early production "Georg Bose" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag zo`n beetje de laatste dingen aan de Stug gedaan dus voor het einde van het jaar staat hij wel in de verf :)
Helaas was mijn seconden lijm op en er is een klein pas probleempje met de bovenzijde die niet echt lekker past op de onderzijde dus even zoeken waar het probleem zit :@

De tracks zijn eronder gezet en heb maar even een zeer korte uitleg gemaakt hoe ik het doe voor de bouwers die hier geen ervaring mee hebben.

Zorg eerst dat je een strip plastic of een ander materiaal heb wat recht is en een vlakke ondergrond waar je een stukje plakband op kan plakken zodat je tracks niet vast geplakt zitten als een stuk verlijmd heb.
Inmijn geval gewoon een stuk plastic plaat en om de boel recht te houden twee stukken plastic die nog uit de tijd komen dat Tamiya met zijn eerste vernieuwde Tigertank met losse schakels op de mark kwam.

Dus je begin eerst met het bovenste gedeelte van de tracks in elkaar te zetten, dit doe je in gedeeltes van 10 schakels plaatsen en gelijk verlijmen met waterdunne lijm, ik gebruik Humbroll maar Tamiya met de groene dop werkt ook uiteraard.
Zo ga je door totdat je genoeg schakels heb voor de bovenzijde.
DSC_7398.jpg

Helaas vergeten foto`s te maken tot hoever je het beste kan bouwen aan de tracks dus het rood gemarkeerde gedeelte moet je maar even weg denken.
In dit stadium kan je het doorhangen van de tracks aanbrengen door er zachtjes op de drukken.
Daarna ga je het laatste gedeelte van de tracks in elkaar zetten en dan het stuk erop zetten
Is het onderstuk iets te lang dan kan je de tracks van de bovenzijde nog voorzichtig iets verschuiven zodat de tracks netjes in elkaar passen, en anders als hij echt te lang is kan je nog een schakel verwijderen.
Hetzelfde geld ook als de onderzijde van de tracks iets te kort is, dus verschuiven of een schakel erbij zetten.
Klinkt ingewikkelder dan het is maar als je er mee bezig ben dan wijs dit alles zichzelf.
DSC_7400.jpg

Als de tracks er geheel onder zitten naar je smaak dan kan je de wielen eraan vastlijmen en hier en daar zal wel een klemmetje moeten komen om de tracks goed op hun plaats te houden tijdens het drogen van de lijm.
DSC_7392.jpg

Als dat alles gebeurd is zet dan de boel opzij maar!! leg wel een aantal schakels aan de andere kant onder de wielen want anders komen je tracks schuin te te staan en dat willen we niet ;)
DSC_7393.jpg

Nu kan je alles een dagje laten drogen voordat je verder gaat of je maak alvast een start met de volgende track, ik maak het meestal in een keer af want dan ben ik er vanaf van dit werkje.

En nog wat foto`s van het dryfitten en de laatste werkjes zoals extra bepantsering aan de voorzijde (80mm in het echt)de sleepogen ook verder naar voren gebracht, handels op de luikjes en een nieuw konvooi licht.

DSC_7401.jpg

DSC_7402.jpg

DSC_7403.jpg

Nu rest er nog wat dingen afwerken met putty en het pas probleem oplossen en wat ik nog tegen komt
 
Nette vette bak is het geworden Ron !
 
Hij moet nog een sopje hebben he GUnit :laugh::laugh::laugh: maar bedankt voor je reactie.
 
Schone vorderingen hier en meteen een mooie uitleg over de tracks.
 
Klaar en duidelijke taal en een mooi Stugje
 
Zeer verhelderend uitgelegd, geen verdere vragen :D
Mooi resultaat...
 
Dat ziet er niet gemakkelijk uit om te maken. Breken de lijmverbindingen dan niet als je ze in bochten duwt?
Mooie stug!
 
Bedankt voor de uitleg voor de tracks... mooi model voorts! Benieuwd naar het schilderwerk :)
 
proper werk en degelijke uitleg
 
Dat ziet er niet gemakkelijk uit om te maken. Breken de lijmverbindingen dan niet als je ze in bochten duwt?
Mooie stug!

Michel ze breken echt niet hoor want de werkwijze is zoals ik al aangaf eert de bovenkant en als die af is plaats hem op de terug loopwielen en aandrijfwiel en daar de lijm nog niet is uitgehard kan je de tracks nog mooi buigen mits voorzichtig gedaan uiteraard want anders komen de schakels los.
Je ben ongeveer een half uurtje bezig met een kant tracks maken en plaatsen als alles een beetje meewerkt.

Uiteraard iedereen bedankt voor hun reactie.
 
Zeer verzorgende bouw Ron en ik kijk echt uit naar het schilderwerk hier van...
 
Nog een vraagje Ron: lijm je de schakels rond het aandrijfwiel en het spanwiel op het wiel zelf of buig je die er ook nadien overheen?
 
Je vraag maar raak Michel daar is het forum voor.

Ik doe het zo, ik maak het bovenstuk zolang dat ze geheel om het aandrijfwiel en spanwiel komen en dat ze de grond raken op deze manier heb je wat ruimte om later nog het onderste gedeelte tracks ertussen te zetten.
Dit is ongeveer de lengte die ik aanhoud voor de bovenzijde, liefst heb ik het nog zelfs een paar schakels langer.
attachment.php


Ben je tevreden met het eindresultaat van de complete track dan ga je pas de tracks aan de wielen vastlijmen.
Sorry ik ben niet zo`n goede uitlegger, ik laat liever zien dan is alles wat duidelijker maar we doen ons best :$
 
Ok, ik begrijp het nu helemaal Ron. Dit is iets om te onthouden voor een volgend project.
Merci. Het is wel moeilijker dan zo een rubber geval maar het ziet er wel mooi uit.
 
Inderdaad Michel die dropveters zijn het makkelijks om te gebruiken en dan komen de Fruil tracks, maar als je dit een of twee keer gedaan heb dan valt het best wel mee hoor
 
"waterdunne lijm, ik gebruik Humbroll maar Tamiya met de groene dop werkt ook uiteraard."

Ik gebruik blijkbaar de verkeerde lijm hiervoor, nl revell met de "druppenaald". Maar de droogtijd is hiervoor te snel.

Die producten die je noemt ken ik niet en heb ik ook niet bij de hand. Is er een huis tuin en keuken lijm of alternatief die je ook kan gebruiken?
 
denk dat je bij de apotheker kan vragen achter MEK (Methyl ethyl keton), komt overeen met de extra thin van tamiya. Revell heeft ook zo'n extra dunne lijm in zijn gamma dacht ik, maar zou eens moeten nakijken
 
zijn dat al die glazen potjes met een klein kwastje?
Zijn die speciaal bedoeld voor wanneer het niet snel mag drogen?
 
Philipson deze lijmen zijn gewoon in een goede modelbouwzaak te koop, ze zitten beide in een glazen potje en wat de droogtijd betreft zal dit niet veel schelen met de lijm die je nu gebruikt.
Als je alsnog deze lijm vind gebruik dan niet de kwast die aan het deksel vast zit maar pak een oud kwastje van je zelf om mee te lijmen, deze word wel hard als je hem niet gebruikt maar word weer zacht als je hem even in de lijm houd.
 
Zo de basis is gelegd :) geel en gelijk wat highlights/modulatie meegespoten.

De foto`s zijn weer eens van Revell kwaliteit dus de kleuren wijken sterk af en de opgelichte delen knallen er echt uit door het flitslicht.
Ik heb de foto`s genomen met drie verschillende instellingen en de laatste foto komt het best tot zijn recht wat de kleuren betreft, niet wat de scherpte betreft :laugh: dus volgend jaar maar eens denken om een kleine studio te maken in de hoop dat dit de foto`s wat verbeterd.

DSC_7420.jpg

DSC_7422.jpg

DSC_7425.jpg

Morgen de decals erop zetten en de gereedschappen een kleurtje geven en dan op naar het wintercamouflage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan