Hoofdsponsor

1/87 Bouwen van mijn modelbaan op zolder [wip]

  • Onderwerp starter amergio bouwer
  • Startdatum
Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk dat die grote ovaal daar links een schaduwstation is.

Zou natuurlijk kunnen, maar aangezien er geen gegevens op het schema te zien zijn wtb hoogtes, is het moeilijk te interpreteren, persoonlijk zou ik in een schematische voorstellen stippellijnen gebruiken voor een schaduwstation, maar zolang de bouwer zelf natuurlijk nog het schema kan lezen maakt dat natuurlijk niet uit hé.

Vroeger, toen ik zelf nog een baan aan het bouwen was had ik daar een handig programma voor van Fleishmann, (ongetwijfeld kan dat wel ergens via "onofficiële" wegen te vinden zijn op internet ;) ), kreeg je meteen ook een lijst met de te kopen stukken, en als ik me goed herinner zelfs de prijs.

Helaas heb ik voor het ogenblik geen "tijd" (lees ping-ping) genoeg meer om weer aan deze fascinerende hobby te beginnen... gisteren moest ik dan ook even slikken toen ik bezoek was bij mijn ouders en ze vertelden over hun overbuur die enkele maanden geleden een volledige baan (+ rollend materiaal) twv zo'n kleine 25000 euro heeft weg gegeven omdat ie het niet verkocht kreeg :O

Nu blijkt dat diezelfde persoon nog een "kleiner" baantje te koop heeft voor zo'n 1000 euro, en dat ie dat voorlopig ook niet verkocht krijgt... ik heb dus gezegd dat ze maar eens moeten laten weten dat de coopers ook wel interesse hebben als ie het ook weer weg zal gaan geven. Eén nadeeltje natuurlijk, het is allemaal Märklin :worried:

(Die persoon, overigens een heel toffe mens, heeft ook nog eens de complete collectie van Hachette "Bouw de Bismarck" liggen, die wellicht ook ooit eens bij de vuilnis zal belanden, omdat hij eigenlijk niets met schepen heeft, en ze dus ook niet bouwt... uiteraard zal ik aan de deur staan wachten wanneer de vuilnis buiten gezet zal worden op die dag :D )
 
Laatst bewerkt:
@Dany,

Tja, zo'n schema dat je voor jezelf maakt is ook voor jezelf bedoelt hé... hij zal er zelf wel aan uit kunnen zeker , zou anders ook maar erg zijn. :wacko:

Enne, ja Marklin, dat ligt niet meer zo goed in de markt sinds de faling ervan... als je nu al die prijzen ziet, iedereen wil er blijkbaar vanaf en liefst aan een zo hoog mogelijke prijs.
Het is moeilijk te begrijpen, Marklin zit nog met een grote stock die bijna aan dumpprijzen de deur uitgaat, toch redeneeerd men van "het wordt niet meer gemaakt, dus omhoog die prijzen!", zelfs winkeliers durven nu al bepaalde stukken "onder den toog" verkopen aan woekerprijzen, terwijl ze die met een grote korting hebben kunnen aankopen... maar goed, we wijken af... terug on-topic.:)
 
Hallo allemaal,
Bedankt voor te reageren, wat het plan betref jullie hebben gelijk, zonder hoogte verschillen is het wel onduidelijk, maar voor mij natuurlijk niet omdat ik het zelf heb gemaakt.
hier enkele maten het station ligt 32 cm boven de grondplaat zoals de rechter kant(kleine keerlus).
De linker kant is 17 cm hoog, en de grote keerlus gaat van 10 cm tot 0 cm.
Ik ben geen voorstander van een schaduwstation dus komt er niet ziet liever mijn treinen rijden.
Wel kom er een rangeerstation dat 20 cm boven de grote keerlus ligt.
aan de rechter kant van het station kom een haven complex met rangeer mogelijkheden.
Maar de beide rangeerstations zijn zorgen voor later.
Hoop dat het wat duidelijker is, plan met afmetingen kom er zeker?
groetjes JP
 
Je ruimte is duidelijk goed benut voor het maken van je plan :)
Zelf heb ik hier een pc-programma liggen om treinbanen uit te tekenen. Er zijn rails beschikbaar van verschillende fabrikanten...
Ben zelf al aan het brainstormen voor mijn toekomstige treinbaan..... :8
 
Dit is ook weer zo plezant, vroeger deed ik dit met mijn vader, samen bouwen aan onze treinbaan. Puur nostalgie in mijn geval ! Ik kijk uit naar de realisatie van dit project.
 
Ja ben ook wel benieuwd, had vroeger een maat en zijn vader had ook zo'n treinbaan in een aparte kamer, moet zeggen dat er nog altijd iets is van bijgebleven van deze treinbaan in mijn geheugen, zo geweldig, met die rotsen en boompjes, was geweldig.
Dus ben benieuwd hoor :)
 
Is nostalgie zoals Guy aanhaalt.
Heb 25 jaar in een station gewoond, dus treinen zat/zit er van kleins af in.
Ben nog altijd geïntresseerd in treinen maar heb er geen plaats voor en ook financieel minder geneigd er veel in te steken.
Maar het blijft altijd leuk om treinbanen te zien en in dit geval te zien groeien.
Veel plezier ermee.
 
Dit is ook weer zo plezant, vroeger deed ik dit met mijn vader, samen bouwen aan onze treinbaan. Puur nostalgie in mijn geval ! Ik kijk uit naar de realisatie van dit project.

Ahhh..............ik ken dit gevoel.

Mooie baan en goed plan wat je daar hebt. Succes verder met dit mega project.

Fred
 
Wordt boeiend project om te volgen.

@offtopic
Faling van Marklin ? Eerste dat ik er van hoor, wat was er gebeurd ?
(mag per interne email beantwoord worden als het te offtopic wordt)
 
Zeg bert,gewoonlijk rond de Kerstdagen ,bouw ik hier thuis mijn treintje op,nu toch al 25 jaar een traditie,
vorig jaar heb ik een tijdje de trein en sporen laten staan in een garage, dat was fout beginnen roesten,
Hij was al aan revisie toe hoor,maar nu lijkt het meer op een muziekdoos die net niet wil starten.
Is er ergens een plaats waar ik mijn locs(ik heb er 3)eens kan op laten poetsen,
ik heb er wel een boek van maar delikaat vindt ik, de lampjes zijn stuk,de koolborsteltjes ook.
T'is van Marklin vroeger kon ik in geel en Broeks(hasselt) terecht.
Als je eens eventjes de tijd hebt.......HELP!
luc
 
In het filmpje verteld Huider dat hij ook modellen nakijkt alleen zit hij in Heerhugowaard Nederland.Maar er zal vast wel wat bij jou in de buurt zitten.Ik zou even op google zoeken als ik jou was.
 
Ik moet iedereen bedanken voor de leuke reacties, maar spijtig genoeg moet ik jullie melden dat momenteel de ontworpen baan terug is afgebroken.
Ik hoor jullie al denken waarom, reden is ben op bezoek geweest bij een mede modelbaan bouwer, waar ik bij het zien van zijn baan tot de konklusie ben gekomen
dat mijn oude baan te weinig speel mogelijkheden had.
Dus terug achter de tekentafel gekropen, ander plan getekend en dus heel het zaakje terug afgebroken, beter nu in het beginstadium.
De nieuwe baan heeft maar liefst 5 verschillende trajecten, dit zonder de enkevoudige goederenlijn die nog moet getekend worden.(oude baan had maar 1 traject)
Ook vertrekken de treinen nu vanuit een kopstation, blijft wel een dubbel spoor.
Groetjes JP
 
Ja JP, zo gaat dat soms, een project, een idee... het is niet zomaar op 1-2-3 uitgewerkt... ik heb hier ook al jaren diverse modelbouwprojecten in grote lijnen op papier staan en telkens ik die bekijk verander ik wel iets.
Ik zou zeggen: neem je tijd, werk alles uit, desnoods 10 keer tot het helemaal naar je zin is, de voorbereiding van zo'n project kan ook plezant zijn en ja, soms doe je links en rechts weer andere ideeën op... en zo blijf je bezig! :D
 
Ik ken dat, beginnen en opnieuw beginnen...
Bij mij was het hoofdzakelijk telkens door een verhuis, maar ik herken wel het feit dat de eindwerken meestal totaal anders kunnen uitdraaien op het einde... :8
En gelukkig is zoiets van lange adem, zodat je op tijd nog kan ingrijpen vóór de eindwerken...
Ik kijk al uit naar je volgende update ;)
 
dit ziet er inderdaad heel wat indrukwekkender uit als je vorige ontwerp.

alvast succes met je nieuwe start
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan