Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - Corel schaal 1:98 door Fred [!]

het maakt ijgelijk niet uit of je nu van bovan naar beneden of juist andersom beplankt dit ligt er een beetje aan hoe jij het beste kunt werken.

bij een eerste schip weet je dat natuurlijk niet dus dit ga je zelf moeten onder vinden. je kan best naar beneden gaan tot je zeker aan de waterlijn zit dan ben je ook zeker dat je beplanking tot daar goed is. Als je het onderwaterschip wit maakt of bekopert zie je daar maar heel weinig van dus daar maakt het dan niet zoveel uit moest er een foutje inkruipen.
Wil je een blanke romp behouden en je doed maar 1 laag plankjes kan je best van onder naar boven werken vind ik zelf.
als er 2 lagen beplanking tegen komen maakt het weer niet uit natuurlijk dan moet je zien dat de tweede beplanking zo juist mogelijk is

Ik heb diverse foto's van andere bouwers bekeken. De een is onder bij de kiel begonnen de andere is van boven naar beneden. Als je boven begint dan sluit de planken mooi aan. Begin je onder bij de kiel en werk je naar boven dan moet je maar afwachten of de planken mooi aan sluiten. Kijk er komt bij mij toch een 2e huidlaag dus hoeft deze laag niet mooi eruit te zien. Maar ik kan nu wel oefenen. Misschien ga ik de romp wel schilderen dat weet ik nu nog niet dus moet de 2e huidlaag er mooi tegenaan komen. Ik heb toen ik de "Bounty" maakte ook fouten gemaakt waardoor de huidplanken niet mooi aan sluit, het ziet er niet uit dus wil ik die fout nu niet maken.
 
Ik beplank m'n Victory ook van boven naar onder en ondervind geen problemen , in de huidige fase moet ik nog een 8 tal gangen doen en ik merk dat ik mooi evenwijdig tegen de zandstrook aanloop = goed zo !
Ik heb gemerkt dat van onder naar boven beplanken, zoals sommigen doen (deden) , ge een '' onnatuurlijke '' overgang krijgt ...en daar ik mijn model niet wens te verven moest het toch wat toonbaar blijven ..vond ik toch .
 
Zo het werd wel eens tijd om wat foto's te plaatsen. Het verjongen viel wel een beetje tegen. Bij de 1e lat heb ik een deel van het latje verjongd dat ging niet goed want het paste niet goed. Toen ik de hele lat verjongd had paste het een stuk beter. Bij het achterschip is verjongen nog niet nodig, het gaat nog steeds goed. De donkere vlekken komt omdat ik de latjes veel te lang in het water heb liggen. Zommige liggen wel 1 week in het water.

img0073syc.jpg

By fevdw at 2012-08-05

img0074or.jpg

By fevdw at 2012-08-05

img0075hc.jpg

By fevdw at 2012-08-05

img0076fz.jpg

By fevdw at 2012-08-05
 
mooi fred .

op de foto lijkt het dat je een zonk in je beplanking krijgt aan de tweede spant. kijk dit ff na , moest je spant te klein zijn kan je er nog een fineer strookje op lijmen of iets dikker (huidlatje) en dan terug de boeg rondschuren over de spanten.

het kan ook aan de foto liggen en er mischien niets aan de hand
 
Ziet er goed uit Ik ben nieuw op het forum en zelf pas begonnen met dezelfde victory van corel Je gaat lekker zo
 
mooi fred .

op de foto lijkt het dat je een zonk in je beplanking krijgt aan de tweede spant. kijk dit ff na , moest je spant te klein zijn kan je er nog een fineer strookje op lijmen of iets dikker (huidlatje) en dan terug de boeg rondschuren over de spanten.

het kan ook aan de foto liggen en er mischien niets aan de hand

Ja dat klopt, volgens mij is spant 2 aan de onderkant iets te smal waardoor er een deuk ontstaat. Gelukkig komt er nog een 2e huid tegen aan dus kan ik die deuk met fineer weg werken.
 
Ziet er goed uit Ik ben nieuw op het forum en zelf pas begonnen met dezelfde victory van corel Je gaat lekker zo

Welkom op dit forum. Er zijn genoeg bouwers op dit forum die de Victory bouwen zijn, dus voorbeelden genoeg.
Veel succes.
 
Hallo modelbouwers,
Sinds augustus heb ik 6 keer een week in het UMC ziekenhuis gelegen wegens een 3tal gezwellen in mijn voorste hersenkamer. Ik heb heel wat chemokuren achter de rug waardoor het modelbouwen op de achter grond verdween. Ik voel mij nu op het ogenblik een stukje beter. Volgende weer krijg ik een mri scan en hoop ik dat de gezwellen minder geworden is.
 
goed te horen dat het beter gaat fred , ik hoop dat je deze mooie dame weer verder oppakt maar doe rustig aan het is helemaal geen race maar een hobby voor je te ontspannen. veel sterkte nog fred
 
Beterschap gewenst Fred, eerst je gezondheid en het bouwen komt wel weer.
 
Hallo Fred,

Ik wens je heel veel beterschap en gezondheid toe voor het nieuwe jaar.
En ik wens je ook heel veel bouwplezier van je mooie Victory, als de gezondheid het toe laat natuurlijk.

Groetjes Charles
 
Hoi Amazone,
Je hebt gelijk, spant 3 is aan de kleine kant. Het viel mij ook op dat de romp zowel aan SB en BB aan de kleine kant is. Als ik de 1e laag af. Heb ga ik de hele romp afschuren. De deuk die dan overblijf ga ik opvullen met vloeibaar hout. Ik heb besloten om een 2e huid er over heen te plakken dan zie je van het vloeibaar hout toch niks meer.

Fred
 
Hoi Fred,

Ik wens je heel veel beterschap toe en hoop van harte dat de MRI-scan een goede uitslag liet zien. Ik ben zelf net ook weer opnieuw begonnen met modelbouw na een halfjaar chemokuren en 8 (geplande en niet-geplande) ziekenhuisopnamen. Ik wens je ook veel succes met bouwen toe. Ik weet hoe lastig dat is als je conditie en concentratievermogen sterk afnemen.

Wat dat vloeibaar hout betreft: wees daar voorzichtig mee! Vloeibaar hout heeft nl. een andere uitzettingcoefficient dan echt hout. Als je dikkere lagen aanbrengt kunnen later scheuren ontstaan die ook kieren in de tweede huid geven. Ik zou in jouw geval laagjes dun fineer op de eerste huid plakken en dan terugschuren.

Om de vorm van je romp ter plekke (horizontaal en verticaal) te meten en te bepalen hoeveel extra materiaal je nodig hebt is een profielmal een handig hulpmiddel. Ken je die?
 
Hoi Pilatus,
Tussen de ziekenhuis opnamem wil ik nog wel wat aan mijn boot doen maar echt de fut zit er niet in. Liefs lig ik de hele dag op de bank. Nou dat vloeibaar hout leek mij ook eigenlijk niet goed. Ik heb mijn romp helemaal afgeschuurd en de deuken aan de voorkant zijn bijna weg. Dus het vloeibaar hout heb ik niet meer nodig


Hoi Fred,

Ik wens je heel veel beterschap toe en hoop van harte dat de MRI-scan een goede uitslag liet zien. Ik ben zelf net ook weer opnieuw begonnen met modelbouw na een halfjaar chemokuren en 8 (geplande en niet-geplande) ziekenhuisopnamen. Ik wens je ook veel succes met bouwen toe. Ik weet hoe lastig dat is als je conditie en concentratievermogen sterk afnemen.

Wat dat vloeibaar hout betreft: wees daar voorzichtig mee! Vloeibaar hout heeft nl. een andere uitzettingcoefficient dan echt hout. Als je dikkere lagen aanbrengt kunnen later scheuren ontstaan die ook kieren in de tweede huid geven. Ik zou in jouw geval laagjes dun fineer op de eerste huid plakken en dan terugschuren.

Om de vorm van je romp ter plekke (horizontaal en verticaal) te meten en te bepalen hoeveel extra materiaal je nodig hebt is een profielmal een handig hulpmiddel. Ken je die?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan