Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - Corel schaal 1:98 door Fred [!]

Inderdaad zal je eens een kanon moeten gebruiken ..en een kader monteren. Op foto's van de '' echte '' zie je wel duidelijk een soort van borstwering en steekt de loop naar buiten in het onderste gedeelte van de opening..zodat er nog voldoende zicht overblijft boven de loop..
Bij mijn model is er voldoende afstand voorzien tussen dek en poort , zodat het kanon op een juiste hoogte naar buiten piept..( op hetzelfde dek als jij bedoelt)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gistermiddag een loop en de wielen op een kanonwagen gemonteerd en de hoogte gemeten. De bovenste poortje moeten allemaal 1 huidplank omhoog dan steekt de loop ongeveer in het midden van het poortje uit. De onderste lat van de 8 poortjes die ik uit gesneden had heb ik voorzchtig verwijderd. Daarna heb ik een nieuwe lat in gelijmd. Als je nu de foto bekijkt heb ik nu 8 halve poortjes. De bovenste helft moet ik nog verwijderen. Ik vind wel dat de poortjes akelig dicht bij het dek bevind.

img0069gp.jpg

By fevdw at 2012-05-18
 
Nadat ik de bovenste rij kanon poortjes op nieuw had afgetekend sneed ik vol verwachting het eerste poortje ter hoogte van het open dek open. Toen ik het kanon op het dek plaatste kon gerust adem halen. Ik kon de rest van de poortjes uit gaan snijden. Toen ik aan BB zijde alle poortjes had uitgesneden wilde ik toch even kijken hoe het zou staan met alle kanonnen en poortjes. Niet alle kanonnen steken allemaal even ver uit maar dat pas ik wel aan als de 2e huid laag erop zit.

img0752ke.jpg

By fevdw at 2012-05-20

img0753vu.jpg

By fevdw at 2012-05-20

img0754hs.jpg

By fevdw at 2012-05-20
 
heeft ook juist zen charme dat niet elk kanon afgemeten er uit steekt maar elk iets anders...
 
Ziet er niet slecht uit en het hangt af van de ''kapitein'' hoever die kanonnen uitsteken .
Bij de ''echte'' zie je ze trouwens ook met verschillende lengten uitsteken .
En waarom moeten ze allemaal zichtbaar zijn met open luik ?
 
Bangelijk als je zo iets tegen kwam op het water......

Ziet erg indrukwekkend uit al hoor. De geschutspoortjes heb je netjes opgelost zo.

Fred
 
Ziet er niet slecht uit en het hangt af van de ''kapitein'' hoever die kanonnen uitsteken .
Bij de ''echte'' zie je ze trouwens ook met verschillende lengten uitsteken .
En waarom moeten ze allemaal zichtbaar zijn met open luik ?

Een aantal poortjes komen precies op het hart van een spant uit. Op de lager gelegen dekken heb ik dat op gelost door aan weerszijde van het spant een extra latje te bevestigen zodat ik de ruimte heb om het kanon weg te werken. Maar dat zelfde spant zit ook op de bovenste dek in de weg. Ik heb een deel van de spant weg gehaald maar dat is niet genoeg. Als ik op die plek een kanon wil plaatsen moet ik aan de bovenkant veel meer van die spant weg halen en dat kan niet omdat op dat spant een latje rust waar het dek op ligt. Ik laat het zo en sluit het poortje als ik zover bent.
 
Zeker een imposant gezicht met de kanonnen.
Alleen bij het vastzetten in een later stadium er op letten dat ze niet te veel naar beneden wijzen, het was geen vissersschip ;).
 
Dat ziet er mooi uit Fred met die kanonnen ik vind die kaders gewoon geweldig.
krijg je victory een tweede beplanking Fred ?????
ik hoop dat die er van mij ook zo mooi word met die kaders en kanonnen.

groetjes
 
Zeker een imposant gezicht met de kanonnen.
Alleen bij het vastzetten in een later stadium er op letten dat ze niet te veel naar beneden wijzen, het was geen vissersschip ;).

Ja ik zie dat een aantal kanonnen naar beneden wijzen dat komt omdat de gaatjes te ruim zijn waardoor de kanonnen gaan hangen. maar uiteindelijk zal het goed komen.
 
Dat ziet er mooi uit Fred met die kanonnen ik vind die kaders gewoon geweldig.
krijg je victory een tweede beplanking Fred ?????
ik hoop dat die er van mij ook zo mooi word met die kaders en kanonnen.

groetjes

Ik ben wel van plan om een 2e huid aan te brengen, alleen zal die wat donkerder zijn.
Ik vind jou schip er mooi uit zien dus twijfel ik niet aan die poortjes.
 
Zo dit is het 1e weekend sinds vorige maand dat ik weer eens iets aan mijn boot kon doen. Het huis van mijn zoon werd nl opgeleverd en pa kon natuurlijk het een en ander gaan klussen. Maar gelukkig is daar een eind aan gekomen. Dit weekend heb ik de laatste kanonpoortjes aan SB afgemaakt. Ik ga mij nu concentreren met de onderkant van de romp. Ik sluit de latjes aan de onderkant aan en ga zo afzakken richting kiel.

img0070y.jpg

By fevdw at 2012-06-17

img0071jz.jpg

By fevdw at 2012-06-17
 
Hoi Fred, moet je niet onder naar boven beplanken?
De geschutspoorten ziet er netjes uit.
 
Hoi Fred, moet je niet onder naar boven beplanken?
De geschutspoorten ziet er netjes uit.

Hoi Bart,
Ik heb mijn engelse beschrijving door gelezen daar staat in vermeld dat ik van boven richting kiel moet beplanken.
 
Hoi Fred,

Dat staat in de beschrijving van de falcon die ik gemaakt heb ook en heb dat ook gedaan, fred vraag het even voor de zekerheid aan andere bouwers die meer ervaring hebben dan ik, ik heb nog niet zoveel ervaring.
Succes.;)
 
het maakt ijgelijk niet uit of je nu van bovan naar beneden of juist andersom beplankt dit ligt er een beetje aan hoe jij het beste kunt werken.

bij een eerste schip weet je dat natuurlijk niet dus dit ga je zelf moeten onder vinden. je kan best naar beneden gaan tot je zeker aan de waterlijn zit dan ben je ook zeker dat je beplanking tot daar goed is. als je het onderwaterschip wit maakt of bekopert zie je daar maar heel wijnig van dus daar maakt het dan niet zoveel uit moest er een foutje inkruipen.
wil je een blanke romp behouden en je doed maar 1 laag plankjes kan je best van onder naar boven werken vind ik zelf.
als er 2 lagen beplanking tegen komen maakt het weer niet uit natuurlijk dan moet je zien dat de tweede beplanking zo juist mogelijk is
 
Zo ben ik ook wat wijzer, hoef ik niet te twijfelen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan