Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - Corel schaal 1:98 door Fred [!]

Na veel schuur werk en meten had de romp de juiste rondingen. Nu kon ik een begin maken met de 1e huidgang. Ik heb op een vel papier de spanten getekend van DeAgostini daarna van mijn schip. In andere verslagen kon ik zien vanaf welke spanten de 1e huidplank loopt. Dit heb ik over genomen op de tekening. Mijn 1e huid plank is 3 cm korter. De 1e plank loopt van spant 5 t/m spant 9. Voor het vast houden van de huid plank heb ik knoppunaises gebruikt. Nadat ik een gaatje van 1 mm boven de huid plank had geboord kon ik de punaises makkelijk in de spanten drukken. Voor het weken van de latjes gebruik ik een glazen fles waar appelmoes in gezeten heb. Een deel van de lat moet weken dus vond ik het onzin om de hele lat te laten weken. Na een nacht weken kon ik de lat makkelijk op z'n plaats buigen en vast zetten met punaises. Toen ik de punaises had verwijderd bleef de ronding in de lat en veerde niet terug. Toen kon ik de lat lijmen. Met 1 lat ben je gewoon 2 dagen bezig. Mijn schip heeft 2 huid lagen. Of ik de 2e huid laag aan breng weet ik nog niet. Ik ga wel als ik 4 huid gangen heb aangebracht de 1e rij kanonnenpoortjes maken.

img0040co.jpg

By fevdw at 2012-04-28

img0041fs.jpg

By fevdw at 2012-04-28

img0044ss.jpg

By fevdw at 2012-04-28

img0042ta.jpg

By fevdw at 2012-04-28

img0043tb.jpg

By fevdw at 2012-04-28
 
Voor het vast houden van de huid plank heb ik knoppunaises gebruikt. Nadat ik een gaatje van 1 mm boven de huid plank had geboord kon ik de punaises makkelijk in de spanten drukken. Voor het weken van de latjes gebruik ik een glazen fles waar appelmoes in gezeten heb. Een deel van de lat moet weken dus vond ik het onzin om de hele lat te laten weken. Na een nacht weken kon ik de lat makkelijk op z'n plaats buigen en vast zetten met punaises. Toen ik de punaises had verwijderd bleef de ronding in de lat en veerde niet terug.

Een paar keer goed natmaken helpt meestal wel, zeker bij zacht lindenhout. Ook kun je er een natte theedoek opleggen en er dan met de punt van een hete strijkbout over heen gaan. Dit schijnt een oude meubelmakerstruc te zijn (niet eentje die rijdt :laugh:).

Deze planken onder het kanondek laat je op het achterschip nog omhoog lopen. Is dat wel correct? Bij mijn Victory van AL zit daar nog een apart beplankte holle wulf .....

Wat de echte lengte van de huidplanken van de Vicrory betreft: ik heb daar (nog) geen maten van kunnen vinden. Alleen de opmerking dat alle hout voor de Victory (50.000 bomen!) een grotere lengte had dan in die tijd gebruikelijk was. En dus ook duurder. Zal dus meer dan 9 m geweest zijn.
Dat je schip minder spanten heeft was me al opgevallen. Dat geeft gewoon minder mogelijkheden om te verspringen, als je tenminste je planken laat beginnen en eindigen op een spant.
 
Een paar keer goed natmaken helpt meestal wel, zeker bij zacht lindenhout. Ook kun je er een natte theedoek opleggen en er dan met de punt van een hete strijkbout over heen gaan. Dit schijnt een oude meubelmakerstruc te zijn (niet eentje die rijdt :laugh:).

Deze planken onder het kanondek laat je op het achterschip nog omhoog lopen. Is dat wel correct? Bij mijn Victory van AL zit daar nog een apart beplankte holle wulf .....

Wat de echte lengte van de huidplanken van de Vicrory betreft: ik heb daar (nog) geen maten van kunnen vinden. Alleen de opmerking dat alle hout voor de Victory (50.000 bomen!) een grotere lengte had dan in die tijd gebruikelijk was. En dus ook duurder. Zal dus meer dan 9 m geweest zijn.
Dat je schip minder spanten heeft was me al opgevallen. Dat geeft gewoon minder mogelijkheden om te verspringen, als je tenminste je planken laat beginnen en eindigen op een spant.

Ik heb een 3 tal foto's geplaatst die ik genomen heb van de tekening, hier kan je zien hoe dat bij mijn schip gedaan wordt. Als ik klaar ben met het beplanken van de romp en met de verblijf van de kapitein begin (ik weet niet hoe dit gedeelte heet) dan zie je op de 1e foto nr 50 en 51. Dit moet ik op maat maken, vooral de achterkant die precies aan moet sluiten met de romp. Dan de voorkant. Als alles gedaan is moet ik de buitenkant beplakken met fineer die ik gebruik heb bij het dek.

img0045sk.jpg

By fevdw at 2012-04-28

img0046ho.jpg

By fevdw at 2012-04-28

img0047ta.jpg

By fevdw at 2012-04-28
 
Vandaag ben ik lekker op geschoten, m'n vrouw wilde naar voetballen toe en daar hou ik niet van dus had ik het huis voor mij zelf. Vandaag heb ik de 2e huidgang en de 1e 2 delen van de 3e huidgang geplaatst. Op sommige plaatsen moest ik nog iets van de spanten af schuren zodat de deeltjes vlakker zaten. De onderkant heb ik goed af geschuind en dat scheeld enorm. voor vandaag stop ik er mee. Misschien morgen de 3e huiggang afmaken. Na de 4e huidgang ga ik een begin maken met de 1e kanon poortjes.

img0048vi.jpg

By fevdw at 2012-04-29

img0049h.jpg

By fevdw at 2012-04-29
 
Even een vraag aan de Victory bouwers die de geschutspoorten al hebben gemaakt. Volgens mijn tekening loopt de geschutspoorten aan de zijde van het voorschip mee met de ronding van het bovendek mee. Ook de latten lopen met de ronding mee. Als ik bij DeAgostini deel 21 de foto's bekijk dan zie ik de 1e huidplank zoals bij mij ook niet met de ronding van het bovendek mee loopt. (De onderkanten van de meeste geschutpoorten liggen op gelijke hoogte als de bovenkant van de eerste huidgang. Al de geschutpoorten dienen in één lijn evenwijdig met de waterlijn te liggen).Tussen haakjes geschreven tekst heb ik uit de beschrijving gekopieerd. Ik weet nu niet wat ik aan moet houden. Wie geeft mij advies.
 
Dit onderwerp heb ik hier( bij de stickys) ook al aangehaald ..zonder reactie tot op heden trouwens (?)
Als je echt de werkelijkheid wil benaderen dan moet je vele dingen gaan wijzigen , je vind altijd wel iets . Ik heb er van afgezien om de geschutspoorten evenwijdig met de waterlijn te maken , te moeilijk te verwezenlijken zonder onregelmatigheden te krijgen .. de huidgang volgen vond ik uiteindelijk de beste optie en oogt al bij al niet slecht . Trouwens als je het zou doen ( evenwijdig met de waterlijn..) gaan een deel van de geschutspoorten afwijken van de compartimenten , die op hun beurt de lijn van de huidgang wel volgen.. Moeilijk te omschrijven vind ik maar je zal het wel begrijpen hoop ik. Maar ik kan ook moelijk inschatten hoe het in jouw geval is ( andere fabrikant en schaal ).
;)
PS.: Ik heb nog eens gekeken in mijn deel 21 en daar staat : de onderzijde van de eerste huidgang loopt gelijk met het onderste batterijdek...en dat dek loopt in een ''zeeg'' ( boog) van boeg tot achterschip .:huh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je meet gewoon van je dek naar onderkant geschutspoort en zet deze dan horizontaal(waterlijn) . anders ga je later last hebben met de hoogte van je kanonnen .

midschips zullen deze de huidlatten volgen maar aan de boeg zal dit niet het geval zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Net zoals amazone zegt volgen de geschutspoorten de zeeg van de betreffende dekken, dus ook min of meer de lijn van de beplanking. Het grootste deel van de beplanking volgt ook de zeeg van de dekken. Wat je vaak op het verkeerde been zet is het verloop van de zwart / gele banden later. Deze volgen weer niet de beplanking maar lopen evenwijdig aan de waterlijn .....
 
Ik de maten van de kanonnendek van de tekening overgenomen en afgetekend op de spanten. Toen heb ik de onderkant van de 1e huidplank gelijk gehouden met de onderkant van het kanondek. Na het plaatsen van de 1e 4 huidplanken ben ik begonnen met het aftekenen van de kanonpoortjes en net zoals bij DeAgostini heb ik de onderkant gelijk gehouden met de bovenkant van de 1e huidplank. Als ik nu van een afstand ga kijken dan lopen de poortjes nagenoeg in 1 lijn. Ik vind het vreemd dat het bij Corel afwijkt. Zo zijn er bij mij nog meer verschillen, oa minder spanten, 1 kanondek minder. En misschien zijn er nog meer verschillen wat ik later tegen zal komen. Maar bedankt voor jullie reactie.
 
img0051cml.jpg

By fevdw at 2012-05-04

img0052u.jpg

By fevdw at 2012-05-04

Ik ben een hele dag bezig geweest met de poortjes. Het is een sucuur werkje. Waar ik wel een hele tijd mee bezig ben geweest is de poortjes die precies op een spant uit komen. Ik heb geprobeerd om het hout er achter weg te halen, dat viel niet mee. Ik moet nog bekijken hoe ik dat met de boven gelegen dekken ga doen.
Toen ik de poortjes af had heb ik even het raamwerk er in gezet om te kijken hoe het staat.

img0055ah.jpg

By fevdw at 2012-05-04
 
Hoi Fred,

wat mooi die geschutpoortjes, en ook je beplanking van de romp.
ik ben zeer nieuwsgierig naar de het verder verloop van je boot.

Groetjes Charles
 
Hoi Fred,

wat mooi die geschutpoortjes, en ook je beplanking van de romp.
ik ben zeer nieuwsgierig naar de het verder verloop van je boot.

Groetjes Charles

Het valt mij tot nu toe erg mee, maar het moeilijkste komt nog het onderwaterschip.
 
Ziet er meteen afgewekt uit met die geschutspoorten. Maar zijn die van metaal? :$.
 
Deze week heb ik 6 huid planken en de 2e rij kanon poortjes gemaakt. Dat ik lekker op geschoten ben komt omdat ik afgelopen week vrij ben geweest. Het goed afschuinen van de latjes is belangrijk. Nu sluiten de latjes goed op elkaar. Bij enkele latjes heb ik iets van de spant af moeten vijlen omdat anders de huidplankjes te ver naar voren zou steken waardoor ik teveel zou moeten schuren. Ik heb tot nu toe wel iets moeten schuren maar veel is het niet. Ik ben er achter gekomen dat ik 2 foutjes heb gemaakt. De 1e fout: achter elk kanon poortje zit een latje waar een gaatje in geboord moet worden waar het kanon in geschoven word. Nu heb ik 1 latje te ver naar voren geplaatst wat inhoud dat het kanon veel te ver naar buiten steekt. Ik heb het gaatje zo groot gemaakt dat het hele kanon door het latje past. Later lijm ik het kanon wel vast. Deze fout is veel minder dan de volgende fout. Bij 1 poortje ben ik een latje vergeten te plaatsen wat inhoud dat ik het kanon nergens in kan steken.


img0060biy.jpg

By fevdw at 2012-05-11

img0057av.jpg

By fevdw at 2012-05-11

img0059pfh.jpg

By fevdw at 2012-05-11
 
Hallo Fred,
Je gaat goed vooruit,en het ziet er gewoon geweldig uit
kan je er geen latje meer inmaken fred ??
Ik kan er goed inkomen dat er wel eens een foutje insluipt in je werk.
Bij mij gebeurt het ook maar daar is het leren voor en zeker bij de eerste boot.

groetjes Charles
 
Zaterdag ben ik enkele uren bezig geweest met het plaatsen van het ontbrekende latje achter kanon poortje 1. De ruimte tussen spant 1 en 2 is maar 19 mm dus veel ruimte had ik niet. Aan de bovenkant kon ik nog wel de maat van het latje meten. Toen was het volgende, hoe krijg ik het latje op z'n plaats. Toevallig dat mijn zoon bij ons was en bood mij een lange platbektang aan. De tang was ook nog iets gebogen dus had ik het zo op z'n plaats. Dus dit probleem is ook weer opgelost.
 
mooi dat je het voor elkaar gekregen hebt fred 8)
 
Aan BB zijde ben ik iets verder dan aan de andere kant. Nadat ik aan bijde zijde het dek bereikt had heb ik de bovenste rij kanonnen afgetekend volgens de maten van de tekening. Op de 3e foto kun je de horizontale latten en de poortjes zien. Toen ik het 4e poortje bereikt had en bij het open dek beland was zag ik dat de onder kant van het poortje gelijk was met het dek. Ik had het gevoel dat er iets niet klopt. Volgens mij moet de rij poortjes een paar mm omhoog. Voordat ik verder gan met de poortjes ga ik eerst een kanon maken dan weet ik wat de hoogte is. Als het tegen zit moet ik de poortjes omhoog brengen waardoor ik onderin een latje moet plakken. Nu geeft dat niet omdat er toch nog een 2e huidlaag op moet.

img0066iur.jpg

By fevdw at 2012-05-17

img0064la.jpg

By fevdw at 2012-05-17

img0068xc.jpg

By fevdw at 2012-05-17
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan