Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - Corel schaal 1:98 door Fred [!]

img0022cak.jpg

By fevdw at 2012-04-07

img0023lmu.jpg

By fevdw at 2012-04-07

img0024dg.jpg

By fevdw at 2012-04-07

Ik ben zaterdag de hele dag bezig geweest met het plaatsen van dek het 2e dek, dat ging niet vanzelf. Toen ik voor het eerst het dek op z'n plaats had gelegd paste het op een paar punten niet. Spant 3 zat iets te ver naar voren dus zat er scheef in waardoor het niet in de uitsparing van het dek paste. Gelukkig zaten de spanten alleen nog maar vast aan de 2 latten die over alle spanten lopen. Ter hoogte van spant 3 moest ik de laten losmaken. Toen spant 3 los zat kon ik het nog niet naar achteren bewegen omdat de voorkant van het onderste dek tegen spant 3 kwam. Nadat ik een 2 mm eraf had gesneden viel spant 3 in de opening van het dek. Het dek loopt bij de boeg en achter schip iets omhoog. Ik zag dat het dek bij spant 7 iets te hoog lag. Ik moest dekbalk van spant 7 ook los maken en iets van de rustpunten af vijlen. Toen kon ik het dek vastlijmen. Ik zag dat de bovenkant van spanten 4, 5, 6 en 7 gelijk liepen met het dek en dat was volgens de tekening de bedoeling. Vervolgens kon ik daarna alle spanten vastlijmen die zaten nu allemaal op z'n plaats.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi strak werk :wow: , met veel geduld en volhouden uitgevoerd lees ik ;).
Nog een vraagje: waar is het onderste kanondek? Ik heb een dek meer, hoe lost Corel dit op?
 
Mooi strak werk :wow: , met veel geduld en volhouden uitgevoerd lees ik ;).
Nog een vraagje: waar is het onderste kanondek? Ik heb een dek meer, hoe lost Corel dit op?

img0025ky.jpg

By fevdw at 2012-04-08

Ja inderdaad, Corel heeft 1 dek minder. Het onderste dek (kanon dek) wordt opgelost met een vertikale strip. Later moet ik daar een gaatje in boren waar het kanon in gestoken wordt.
 
img0026wb.jpg

By fevdw at 2012-04-09

Ik meten de lengte van de masten op en zag dat ik lengte genoeg had dus kon ik de voor en midden mast op de kiel laten rusten. Corel had alleen maar op de bovenste dek een opening voor de masten gemaakt dus moest ik op het onderste dek voor elke mast een opening maken. Gelukkig was het gaatje niet te ruim dus kon de mast op het onderste dek uitlijnen. Nadat de masten in 1 lijn stonden plakte ik rondom de mast op het dek schilderstape zodat ik het gaatje van de mast afgetekend had. Na het boren en opmaat vijlen. Nu kon ik onderin bevestiging maken waarin de mast geplaatst kan worden. Alleen de achterste mast was te kort om hem op de kiel te laten rusten. Ik maakte een steun van een aantal op elkaar geplakte latjes en lijnde deze op de 2 laten die over alle spanten loopt. Ik zou niet weten wat ik had moeten doen als de romp beplankt was en er later achter kwam dat de mast geen goede bevestiging had.
 
Ik zou niet weten wat ik had moeten doen als de romp beplankt was en er later achter kwam dat de mast geen goede bevestiging had.

Daarom moet je ook altijd zoveel mogelijk proberen vooruit te denken met modelbouw :).
Daarbij helpt een bouwverslag natuurlijk ook.
Gaat lekker Fred.
 
img0027ev.jpg

By fevdw at 2012-04-12

img0028po.jpg

By fevdw at 2012-04-12

Afgelopen week ben ik bezig geweest met het beplanken van het dek. Corel had hier voor fineer strookjes 0,6 x 5 mm. De lengte van de strookjes zijn 10 cm. Het dek heb ik op maat gevijld omdat het iets te breed was. Het onderste dek heb ik opgeschuurd waar ik achteraf spijt van had. Dit dek laat ik zo omdat je nu de hout structuur ziet. Wat ik verder met het dek ga doen weet ik nog niet. Of met blanke lak, of er verweerd uit laten zien. Het laatste lijkt mij reëler alleen hoe ik dat moet doen weet ik niet. Misschien kan ik een tip van iemand krijgen. A.s weekend ga ik het laatste dek beplanken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi gemaakt Fred.
Over het algemeen hebben oude scheepsdekken eerder nog een grijsachtige kleur dan een houtkleur. Een gelakt dek kwam in die periode niet voor.
Maar uiteindelijk bepaal jij wat je gaat doen.
 
Hoi Fred,
Dat ziet er goed uit en het verband ook van de dek planken.
Ik ben zeer benieuwd naar de rest van je project en de foto's
veel succes.

groetjes Charles
 
Dat is een mooi dek geworden, de planken liggen er strak in.
Ga je nog nagels nabootsen op de dekplanken? Op het onderdek zal dat niet gemakkelijk worden dan.

Fred
 
[Wat ik verder met het dek ga doen weet ik nog niet. Of met blanke lak, of er verweerd uit laten zien. Het laatste lijkt mij reëler alleen hoe ik dat moet doen weet ik niet. Misschien kan ik een tip van iemand krijgen. A.s weekend ga ik het laatste dek beplanken.

Cetabever heeft beitsen op waterbasis met een vergrijsde kleur. Als je het potje open doet schrik je je rot: helemaal grijs! Het droogt toch weer op tot een grijsachtige houtkleur, hoe meer lagen hoe donkerder.
Ik heb zelf voor mijn Victory "vergrijsd noten 0111" gebruikt. Ik weet zo niet meer welke kleuren er nog meer zijn, misschien zit er een bij die je mooier vindt.
Dit is het resultaat:

1_Victory20110603e.jpg

De vlekken op het grote dek waren niet zo bedoeld maar zijn veroorzaakt door lijmresten op het fineer waardoor de beits niet goed pakt. Op zich geeft dat wel weer een erg verweerd (lees geschuurd) uiterlijk.
Het luizenplechtje heeft wel het juiste resultaat. Ik meen me te herinneren 2 lagen ..... is verdorie al weer bijna een jaar geleden ......
Het geheel heb ik afgewerkt met matte meubellak van Traelyx. Deze lak is zo mat dat je zelfs niet kunt zien (alleen voelen) welk deel je wel en welk deel je nog niet behandeld hebt.
 
Cetabever heeft beitsen op waterbasis met een vergrijsde kleur. Als je het potje open doet schrik je je rot: helemaal grijs! Het droogt toch weer op tot een grijsachtige houtkleur, hoe meer lagen hoe donkerder.
Ik heb zelf voor mijn Victory "vergrijsd noten 0111" gebruikt. Ik weet zo niet meer welke kleuren er nog meer zijn, misschien zit er een bij die je mooier vindt.
Dit is het resultaat:

http://www.modelbouwen.be/PP/images/1008/1_Victory20110603e.jpg

De vlekken op het grote dek waren niet zo bedoeld maar zijn veroorzaakt door lijmresten op het fineer waardoor de beits niet goed pakt. Op zich geeft dat wel weer een erg verweerd (lees geschuurd) uiterlijk.
Het luizenplechtje heeft wel het juiste resultaat. Ik meen me te herinneren 2 lagen ..... is verdorie al weer bijna een jaar geleden ......
Het geheel heb ik afgewerkt met matte meubellak van Traelyx. Deze lak is zo mat dat je zelfs niet kunt zien (alleen voelen) welk deel je wel en welk deel je nog niet behandeld hebt.

Nou Jan bedankt voor de tip. volgende week zal ik gaan kijken of ik de beits kan kopen. Ik wacht wel tot ik het andere dek bepankt heb.

Groeten Fred
 
img0032wcr.jpg

By fevdw at 2012-04-15

img0035fntccad.jpg

By fevdw at 2012-04-15

img0031pc.jpg

By fevdw at 2012-04-15

img0030he.jpg

By fevdw at 2012-04-15

Vandaag ben ik verder gegaan met het beplanken van het laatste dek. Het achterste dek was aan de beurt. Het beplanken ging vrij vlot. Toen ik alle dekken beplankt had keek ik van een afstand naar mijn werk en bewonderde ik de 3 dekken. Het 1e dek was niet naar mijn zin, ik had toch nog aardig wat hout over. Ik besloot om het onderste dek opnieuw te gaan beplanken. Ik vond het mooier om de beplanking van het 2e dek over te laten gaan naar het 1e dek.
 
img0033wu.jpg

By fevdw at 2012-04-15

img0034dq.jpg

By fevdw at 2012-04-15

Corel heeft voor het vormen van de boeg een massief stuk hardhout gekozen terwijl dit bij Deagostini gevormd wordt door spanten. Ik heb geprobeerd om dit in de juiste vorm te vijlen maar ben mee gestopt omdat ik het hout niet in de bankschroef kon klemmen. Ik besloot om Bij Quartel modelbouw een plank balsa hout van
2 cm dik te bestellen. Afgelopen vrijdag had ik hem in huis. Toen ik de grove vorm had uit gezaagd moest ik 2 deeltjes op elkaar lijmen om de juiste dikte te krijgen. Het grof in vorm brengen was zo gebeurt, de helft kon ik met een mes weg snijden. Ik ga de boeg af werken als ik de spanten in vorm ga schuren. Maar eerst zal ik tussen de spanten latjes aan moeten brengen ( zie een aantal foto's terug) t.b.v. de kanonnen. Hierdoor blijven de spanten op z'n plaats zitten zodat het op maat schuren van de spanten beter gaat.
 
een tip om de vorm van het blok balsa aan beide zijden gelijk te krijgen:

100_7720.jpg

100_7721.jpg

100_7715.jpg

100_7723.jpg
 
mooi fred dat je het onderste dek terug veranderd hebt het ziet er stukken beter uit 8)
 
img0036kr.jpg

By fevdw at 2012-04-20

Deze week ben ik bezig geweest met het opmaat maken en aan brengen van latten t.b.v. het kannonen dek. SB kant is klaar nu BB kant nog. Voor de juiste hoogte kon ik de tekening raadplegen, deze is 1 op 1. Om alle latten op de zelfde diepte te lijmen heb ik heb malletje gemaakt. Nu steken alle kannonnen even ver naar buiten.

img0037ied.jpg

By fevdw at 2012-04-20

img0039ubd.jpg

By fevdw at 2012-04-20

img0038tz.jpg

By fevdw at 2012-04-20

Toen ik te tekening bestudeerde zag ik dat 3 luiken op het onderste dek bij spant ( 2,7 en 13) precies op een spant uitkomt. Ik zat na te denken hoe ik dat het beste zou kunnen doen. 1. Ik kan een stukje spant weg halen op die plek waar het kanon komt te zitten, maar dan heb je wel een stukje steun voor de huidplanken minder. 2. Ik kan ook aan weerszijde van het betreffende spant een latje lijmen zodat ik op die plek een gaatje kan boren waar het kanon in past. Ik heb voor het laatst gekozen. Het luik heeft een binnenmaat van 8,4 mm, terwijl het spant 5 mm dik is. Als ik de spanten en latjes zwart verf dan zie je volgens mij de spant niet zitten. Wat ik ook zag dat er een luik voor het 1e spant komt te zitten precies in de ronding van het blok balsahout wat ik vorige week gelijmd heb.
 
Deze week ga ik een begin maken met het beplanken van mijn romp. Ik heb een vraag aan de ervaren modelbouwers. Ik heb een probleem, mijn schip heeft 5 spanten minder dan bij DeAgostini. Als ik de afstand meet tussen 2 spanten dan is dat bij Deagostini 3,8 cm en bij mij 4,9 cm, dat scheeld 1,1 cm. Wat voor volgorde kan ik bij het verspringen van de huid delen het beste gebruiken.
 
Fred, een normale plank had een maximale lengte van ong 9 meter. Bij jouw schip zou dat dat uitkomen op ongeveer 10 meter. Daar zou ik me niet zo druk over maken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan