Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw HMS Victory - Corel schaal 1:98 door Fred [!]

Dat is erg jammer Fred maar een beslissing die je zelf alleen kan maken.
Mocht je in het voorjaar de kit van de Victory kopen kan je altijd nog terug aansluiten.

Fred
 
Dat is erg jammer Fred maar een beslissing die je zelf alleen kan maken.
Mocht je in het voorjaar de kit van de Victory kopen kan je altijd nog terug aansluiten.

Fred

Ja Mouse je bent nog niet van me af, want ook dit keer ga net als bij m'n kotter weer een bouw verslag schrijven alleen zal het nog een paar maanden duren.
 
Zeker jammer Fred, maar je bent altijd welkom met de complete bouwdoos.
 
Door een meevaller kon ik Mijn kit een paar maanden eerder bestellen. Ik heb gekozen voor Corel. Vorige week vrijdag heb ik bij modelbouw " De Kombuis" via internet HMS victory besteld en afgelopen woensdag had ik hem in huis, het bezorgen was gratis. Het model kost € 400,-, het is in een keer wel een uitgave maar het scheeld mij de helft. Nu kan ik op m'n gemak beginnen met bouwen. Ik heb er zin in. Wat ik wel jammer vind is dat er geen zeilen bij zitten

img0635ki.jpg

By fevdw at 2012-03-31

img0636g.jpg

By fevdw at 2012-03-31

img0637fw.jpg

By fevdw at 2012-03-31

Hij is erg goed gedetaileerd. Er zitten zelfs bronskleurige kanonvensters + luiken bij.

img0638rj.jpg

By fevdw at 2012-03-31

er zitten totaal 14 tekeningen bij. Alleen wat jamer is dat de beschrijving in 4 talen geschreven is behalve in het Nederlands.

img0639g.jpg

By fevdw at 2012-03-31
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst moet er een bouwplank komen. Ik had nog deze plank nog op zolder liggen dus nam ik deze maar. In de beschrijving staat dat ik nu 2 latjes van 10 x 10 cm op de bouwplank moet monteren maar omdat de lengte spant krom is vond ik het geen goed idee. Ik besloot om hoek beugels te nemen. Nu klemt de lengte spant op de volle breedte tussen de klemmen. Na inspectie met een liniaal en een blokhaak staat hij kaarsrecht tussen de klemmen. De lengtespant bestaat uit 2 delen. Nu ging ik in de fout want ik lijnde over de verbinding aan weerszijde een verstevigings plaatje. Later zag ik dat op dit punt een spant komt dus moest ik heel voorzichtig de 2 plaatjes verwijderen. Gelukkig gaf dat geen probleem.

img0009gn.jpg

By fevdw at 2012-03-31

img0010lz.jpg

By fevdw at 2012-03-31
 
Vervolgens was de achtersteven aan de beurt. Het was wel even puzzelen hoe dat in elkaar zat. Ik zag dat ik eerst spant 12 moest plaatsen omdat de bovenkant van de achtersteven No. 17 daar in moet vallen. Voordat ik de achtersteven op z'n plaats kon zetten moest ik eerst spant 14 aan de onderkant erin schuiven. Daarna kon ik spant No. 13 monteren. Volgens tekening moet de bovenkant van spant No. 13 gelijk komen met de bovenkant van de achtersteven. Dit is niet het geval. Ik volgde met een latje de rondingen van de spanten en zag dat mijn latje de 3 spanten raakte. Nadat ik de foto gemaakt had zat het mij toch niet lekker en besloot om de gleug van spant No. 13 iets dieper te maken zodat de spant iets verder naar beneden kon zakken. Nu vind ik het beter zitten. Omdat spant No. 13 schuin zit zal ik later de bovenkant gelijk moeten vijlen.



img0013jq.jpg

By fevdw at 2012-03-31

img0006hu.jpg

By fevdw at 2012-03-31

img0007ej.jpg

By fevdw at 2012-03-31

img0011qh.jpg

By fevdw at 2012-03-31
 
Fred:

ik heb voor mijn doorsnede van de Victory indertijd zeilen bij besteld. mocht je interesse hebben zoek dan naar: CV23 HMS Victory Sails Set (ca 30,00euro)
mogelijk ook in NL/B te krijgen bij de betere vakhandel
 
Een mooi begin Fred.
Heel goed dat je de kiel stevig hebt vastgezet.
Veel succes met deze dame :).
 
Mooi, nog een Victory-variant erbij. Ik ben benieuwd hoe deze gaat worden en ook wat de verschillen met de andere kitfabrikanten zijn.
Het klinkt misschien wat oneerbiedig maar het eerste verschil zou ik al naar de kliko verwijzen: geschutspoorten en -luiken horen van hout te zijn en niet van metaal, zeker niet van bronskleurig metaal.
Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk :$
Een tip voor het controleren van de vorm van de spanten. Stapel ze allemaal in de juiste volgorde op elkaar met de gleuven op de juiste plek. Aan de buitenkanten krijg je dan een verkorte versie van de vorm van de romp. Terugvallende en uitstekende spanten zie je zo meteen.
Veel succes met de verdere bouw!
 
Fred:

ik heb voor mijn doorsnede van de Victory indertijd zeilen bij besteld. mocht je interesse hebben zoek dan naar: CV23 HMS Victory Sails Set (ca 30,00euro)
mogelijk ook in NL/B te krijgen bij de betere vakhandel

Bedankt voor de tip. Ik vind een Victory zonder zeilen maak niks.
 
Mooi dat je deze al eerder kon aanschaffen Fred.
Succes met de bouw en 1 voordeel boven Daegostini is dat je nu alles al in huis hebt;)

Fred
 
img0014xn.jpg

By fevdw at 2012-04-03

Na het plaatsen van de 1e 3 spanten zag ik dat er nog genoeg ruimte over was om verbinding van de 2 lengte spanten te verstevigen met een latje.

img0015ke.jpg

By fevdw at 2012-04-03

img0016ws.jpg

By fevdw at 2012-04-03

De gleuf aan de onderkant van de spanten moest ik iets groter vijlen, geen van alle paste direct. Ik heb minimaal weg gevijlt zodat de passing niet te ruim zou zijn.

img0018lv.jpg

By fevdw at 2012-04-03

Nadat alle spanten op z'n plaats zaten kon ik in de gleuf een 10x10 mm latje lijmen.

img0019or.jpg

By fevdw at 2012-04-03

Toen was het dek aan de beurt. Het plaatsen ging niet gemakkelijk. de bovenkant van de spanten lopen aan de binnenkant iets naar binnen. Het linker gedeelte zat in de weg. Uiteindelijk lukte het. Alle spanten paste goed in de gleuven van het dek. Toen het dek bijn op z'n plaats zat kon ik het vast lijmen. Alleen moet ik de spanten nog vastlijmen maar dat komt a.s. weekend wel.
 
img0021zp.jpg

By fevdw at 2012-04-06

Zo even weer een update. Ondanks de drukte op mijn werk had ik afgelopen week ook nog tijd om iets aan mijn boot te gaan doen. Ik heb dek planken aangebracht. Tussen de planken heb ik een breeuwnaad open gelaten. De lengte van de planken zijn 7 cm. In de beschrijving staat nergens wat de lengte moet zijn. Daarna ben ik begonnen met het op maat maken van de dekbalken. Voor het vastlijmen heb ik eerst de juiste bolling gemaakt want het dek is niet helemaal vlak. Nu zit ik met het volgende probleem. Wat ga ik met het dek doen, zal ik het beitsen of zal ik het een grijs tint geven. Misschien kan ik het dek later behandelen zodat ik het volgende dek kan plaatsen.
 
ik zou het een grijze tint geven fred maar daar is iedereen vrij in natuurlijk.

je dekje ligt er heel netjes in maar voor het volgende dek moet je het tog anders doen. nu verspring je om de 2 latjes dus je legt 1 latje en dan halverwegen begin je met het andere.

volgende keer zou je op 2/5 van het latje terug moeten beginnen zal eens een voorbeeld zien vast te krijgen

attachment.jpg

je begint met plank 1 en zo leg je het verder in verband
 
Laatst bewerkt:
ik zou het een grijze tint geven fred maar daar is iedereen vrij in natuurlijk.

je dekje ligt er heel netjes in maar voor het volgende dek moet je het tog anders doen. nu verspring je om de 2 latjes dus je legt 1 latje en dan halverwegen begin je met het andere.

volgende keer zou je op 2/5 van het latje terug moeten beginnen zal eens een voorbeeld zien vast te krijgen
Ja inderdaad een grijstint ziet er natuur getrouw uit.
Nou een voorbeeld zou niet gek zijn, dan kan ik zien wat je bedoeld.
 
Ik heb een vraag aan de ervaren modelbouwers van dit type schip. Tot hoever lopen de masten de romp binnen. Ik heb alleen in het bovenstedek 3 openingen zitten voor de mast. Dit zou in houden dat de mast op het 2e dek rust, volgens mij niet genoeg. Nu de romp nog open is zou ik op de juiste diepte in de romp een steun kunnen maken waar de mast op kan rusten. In de beschrijving of op de tekening kan ik daar niks van vinden, vind ik raar.
 
dat ligt ook een beetje aan de lengte van de meegeleverde masten.
ik heb zelf de masten eerst op maat gemaakt en gepast voordat ik met de beplanking ben begonnen bij mijn Wasa, hier gingen ze echter maar tot een paar cm onder het dek.
normaal gesproken staan ze tot op de kielbalk, maar het ligt er zeker aan of je dit nog ziet straks. zorg er wel voor dat de mast in een stevige "mastvoet" uitkomt, aangezien er toch een behoorlijke hefboomwerking op komt te staan, dus de mast zit dan dus mechanisch vergrendeld.
 
Ik kan spreken voor de Artesania variant van de Victory. Daar staan de masten, precies zoals JanV zegt, in uitsparingen van de valse kiel. Voor de grote mast is daar een aparte mastvoet voorzien. De andere masten staan in een uitsparing precies op de plek waar ook een spant zit, dus ook aan 4 zijden opgesloten.

1_Victory20110210c.jpg

Als je goed kijkt zie je hier de 3 uitsparingen zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ligt ook een beetje aan de lengte van de meegeleverde masten.
ik heb zelf de masten eerst op maat gemaakt en gepast voordat ik met de beplanking ben begonnen bij mijn Wasa, hier gingen ze echter maar tot een paar cm onder het dek.
normaal gesproken staan ze tot op de kielbalk, maar het ligt er zeker aan of je dit nog ziet straks. zorg er wel voor dat de mast in een stevige "mastvoet" uitkomt, aangezien er toch een behoorlijke hefboomwerking op komt te staan, dus de mast zit dan dus mechanisch vergrendeld.

Nou Jan volgens mij is mijn mast tekort om hem op de kielkalk te laten rusten. Ik weet in ieder geval dat ik in het 2e dek een doorvoering moet maken en dan zie ik wel hoe diep hij in de romp uit komt.
 
Ik kan spreken voor de Artesania variant van de Victory. Daar staan de masten, precies zoals JanV zegt, in uitsparingen van de valse kiel. Voor de grote mast is daar een aparte mastvoet voorzien. De andere masten staan in een uitsparing precies op de plek waar ook een spant zit, dus ook aan 4 zijden opgesloten.

http://www.modelbouwen.be/PP/images/1008/1_Victory20110210c.jpg

Als je goed kijkt zie je hier de 3 uitsparingen zitten.

Nee, deze uitsparing heb ik mijn kilebalk niet zitten. Maar in ieder geval bedankt voor de foto.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan