Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan enkel beamen dat het er prachtig uit ziet, het doet een beetje denken aan diorama's dat men soms kan zien in maritieme musea.
 
thx de ondergrond is tog behoorlijk hoor fred ongeveer als het dio van de trekschuit en die hebben jullie al gezien. 60 x 40 cm.

het is dus best groot voor deze kleine schaal .

heb alles al vast gelijmt dus het paart verzetten zit er niet meer in of ik moet het los gaan snijden. we zullen maar denken dat hij ff gestopt is met trekken en dan komt de ketting een beetje door te hangen ;)
 
ziet er mooi uit, zowel van compositie als van bouw.,maar heb soms het idee dat bepaalde zaken te licht uitgevoerd zijn, zoals het ondersteunende deel onder de balk (eerste foto), de touwen van de mannen die de balk dragen. alleh, ik vind ze er persoonlijk heel fragiel uitzien ten opzichte van de last.
 
klopt wel een beetje maar de schraafjes zijn wel 3 duim dik dat is een dikke 7 cm in het vierkant dat is 0.8mm op schaal.
ik heb ze geprobeert in hout te maken maar dat is me niet gelukt wegens zo klein en dan trok het ook op niets dus heb ik een compromie moeten sluiten met me zelf en ze in 0.8 mm messing draad gemaakt . als je van de grond meet tot bovenkant hout is dit juist 1 cm hoog .

ik ben nog niet echt gewoon om in deze schaal te werken maar hopelijk gaat het gaande weg beter .
 
Wow Dirk, ziet er goed uit. Goede uitleg bij wat ge hebt gedaan tot nu.
Ben benieuwd naar het "water". Denk dat het daar nog meer mee tot leven gaat komen.

Mark
 
hoi mark het stukje water is niet veel hoor , denk een 3 cm breed.
het water is er eigelijk om aan te geven dat het schip met de boeg naar het water gebouwd word.

van af dio 6 of 7 gaat het juist anders om zijn dan is heel het dio water en een klein stukje land want dan word het schip verder afgebouwd op het water.

ik ben nu dus wel aan het expirimenteren op deze kleine stukjes water hoe ik het later bij de grote partij en water ga aanpakken. dus het kan zijn dat je op de eerste 3 of 4 dio s ander water zult zien tot ik denk dat het goed is voor later de grote partijen water te maken. ;)
 
12. Ryst de Voor-steven.
13. Ryst de Achter-steven om hoog, legt daar de Worpen in, en zet daar dan de
Hek-stutten aan.
14. Maakt een Knie op de Kiel, en tegen de Achter-steven aan. Hier na
15. Maakt men de Streek klaar, met de Sponning.
16. Boort de Schei-nagels in de Stevens, en in de Kiel.
17. Maakt de Kiel-gang.

dit gaan de volgende punten worden voor het tweede dio
dit weekent ga ik de ondergrond klaar maken en dan kan ik er volgende week aan beginnen
 
het stapelen van de stapelblokken kan ik geen dio uitbeelden daarom ff een gestapeldebok zonder kiel er op.

witsen zegt er niet veel over maar tog een beetje . de kiel worde achteraan hoger gestapelt als vooraan zodat het schip goed zou kunnen aflopen.
ook worde de voor en achterkant de helft van de dikte van het steven hoger gestapelt dan in het midden.

dit wil zeggen dat de kiel zal doorhangen in het midden.

ik heb eerst de grote blokken weer gezet en achteraan 8 duim bij opgestapelt en vooraan 4 duim. daarna in het midden op de blokken geduuwt en de rest heb ik ondervuld.
er worde niet vermeld hoeveel hoger je achteraan moet stapelen om het goed te kunnen laten aflopen het zal zeker ook een beetje liggen hoeveel de bouwhelling al afloopt naar voor toe .

achter
001%7E51.jpg

003%7E37.jpg

voor
002%7E37.jpg

004%7E27.jpg
 
Ik vind het er prachtig uitzien Dirk. En tegelijkertijd leren we nog iets bij over het bouwen van schepen.
 
thx cristophe.

ja het zijn alemaal rare namen en het heeft mij ook een aantal jaren geduurt voor ik ze kende dus verwacht ik niet dat jullie alle namen kennen.
ik zal het proberen verstaanbaar te maken waar ik mee bezig ben .
maar als het eindplaatje maar goed overkomt bij mensen die niets van scheepsbouw kennen ben ik al blij . dat ze zien wat er ongeveer aan de hand is
 
Ik vind het er geweldig uit zien!

Zoals hierboven geschreven: materiaal om in een museum te zetten.

Ben benieuwt naar de volgende.
 
thx

voor het volgende dio heb ik een kaapstander nodig om het voor en achtersteven omhoog te trekken.
lang namoeten denken hoe ik de kaapstander moest maken .

hij moet mobiel zijn dus heb ik hem gemaakt als een soort slee die weg getrokken kan worden met een paart of mankracht. aan de blokken wil ik nog een oog maken zodat het weg getrokken kan worden.
het moet ook stevig zijn en niet te zwaar zijn.

het bovenste stuk ligt er nog los op maar wou tog eens laten zien wat ik inelkaar gepuzzelt heb

001%7E52.jpg

002%7E38.jpg

003%7E38.jpg

004%7E28.jpg

005%7E24.jpg

006%7E14.jpg

007%7E9.jpg

alle planken die je ziet zijn 4 duimse planken die leken me wel stevig genoeg .
 
Wederom een knap begin Dirk. Ik doe het je zeker niet na.

Mark
 
Dat is weer goed verzonnen/bedacht Dirk. Knap hoe je al die namen van de toestellen benoemd, we leren hier veel bij:D
Ga je de punten nog van de "cocktail" prikkers afhalen? De werklui zouden zich er nog aan kunnen verwonden;)

Fred
 
de punten gaan er nog af hoor fred ik zou niet willen dat iemand zijn oog in een tandestoker verliest :)

het water dat ik gemaakt had voor het eerste dio heb ik er terug uitgekiepert want dit vond ik niet goed. dus dat ga ik opnieuw maken.

er is bitterwijnig over de kaapstander te vinden die op de werf gebruikt werd , hier en daar zie je hem soms in de verte staan op een ets of schilderij en dan zijn het steets andere modellen . iedere werf had daar zeker zijn ijgen gedacht over hoe deze moest gemaakt zijn en ze zullen hem dan ook gemaakt hebben hoe het hen goed uitkwam.
 
Ik heb wel een tekening van een kaapstander gevonden Dirk, misschien heb je er wat aan:

kaapstander%20tek.jpg

Op deze site staan diverse oude hijstoestellen.

Fred
 
En een foto er van:

oprechten%20van%20de%20kast%20033.jpg


Fred
 
zal ik eens naar gaan kijken mischien kan ik wel iets aanpassen of een nieuwe maken ;) thx fred


de gein een soort geinproviseerde kraan waar het voor en achtersteven mee recht gezet werden .
en ik denk ook de spanten maar daar word niets overgezegt maar deze moeten ook op één of andere manier gehezen worden daarom denk ik dat het ook met de gein gedaan werd.

de gein moet volgens witsen bijna twee keer zolang als het voorsteven hoog is zijn

gein.jpg

005%7E25.jpg

006%7E15.jpg

007%7E10.jpg

008%7E6.jpg

009%7E5.jpg

als deze op het dio staat moet ik hem nog wel verder afwerken . boven komen nog een 6 tal touwen aan die naar alle richtingen gespannen werden en vast gemaakt aan een paaltje op de werf zodat de gein mooi recht en stevig stond. + nog een blok om het hele ding recht te trekken.

het touw dat van onder licht gaat dus naar de spil en zo kan men de stevens rijzen
 
zal eens een poging doen om die kaapstander te maken want het ziet er niet slecht uit ;)
 
013%7E1.jpg

015%7E0.jpg

018%7E0.jpg

019%7E0.jpg

020%7E0.jpg

021.jpg

thx voor de tekening fred hier was ik erg blij mee ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan