Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Knap werk Dirk, en goed uitgelegd. Je ziet het contrast echt goed met de afbeelding van het potlood erbij...
Echt tof. Ik kijk weeral uit naar het vervolg.

Mark
 
thx mark het huisje is 3x3 cm zoals je ook op de eerste foto kunt zien.
ik dacht dat is klein en rap af maar ben er tog heel de dag zoet mee geweest hoor nog 5 huisjes te doen :) maar die ga ik niet alemaal achter elkaar doen hoor ik zal ze pas maken als ik ze nodig heb .
 
Mooi gedaan om eerst een karton huisje te maken en dat te voorzien van plankjes.
het stormhuisje werd dat niet drenkelinghuisje genoemd?

drenkelinghuisje.jpg


Ben al een paar maal bij dit drenkelinghuisje op Terschelling geweest.

Fred
 
hoi fred waar het hutje juist voor diende weet ik zelf niet maar ik vermoed niet dat er een redder in zat hoor ;)
 
er word al hard gewerkt en niet aleen door mij :)

012%7E3.jpg

ik ben al een hoop klaar aan het maken voor het eerste dio en er zal gewerkt moeten worden op de werf
 
ik heb zo eens een opstelling gemaakt voor het eerste dio

003%7E34.jpg

004%7E24.jpg

volgens mij staan alle stappen er op in de bouwput heb ik ook nog een kar gezet deze komt nog vol liggen met klein hout dit om de kiel te onder vullen boven op de stapel blokken daar heb ik ook een paar figuren aan het werk gezet .

het kleine karetje aan de andere kant daar moet mos in komen dit mos werd gebruikt voor tussen de verbinding van de kielbalken te leggen zodat het waterdicht was hier ook een man die dit aan het doen is.

achteraan 1 paart dat een boomstam weg sleept
een grote krikemik met schraafjes waar 2 manetjes bij komen om te zagen
en een berg hout.
vooraan ;
het voorsteven en achtersteven de kiel die weggedragen word de hekbalk stutten. ik zie dat het broekstuk nog mankeert .

wat denken jullie van deze opstelling en wat zou je er mischien aan veranderen ? of ziet het er zo goed uit
 
Ben dit in stilte aan het volgen, Het ziet er goed uit hoor. Knap werk. En dan nog op zo'n kleine schaal.

Grtz Bart.
 
Zo op het eerste zicht ziet het er goed uit, hoewel ik niet veel kan zeggen, ik weet niets van boten bouwen...
 
Dat moet in de tijd nogal wat geweest zijn hé. Mooi gemaakt Dirk, misschien zou het nog iets mooier zijn al het wat meer diagonaal zou staan in de kader.
 
heb ik ook aan gedacht michel maar dat kwam niet goed uit. ze zullen dus allemaal op deze manier gemaakt worden.

de mannen die de kielbalk dragen zullen er af gaan , dit is helemaal niet realistis , deze balk weegt tussen de 5 a 6 ton dit kan je nooit met 20 man optillen.

met dit stuk kiel ga ik iets anders doen. waarschijnlijk zal deze ergens op de bouwhelling belanden ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik het ga maken maar er word koortsachtig over nagedacht ;)
 
20 dochters van u krijgen dat misschien wel klaar :)

Ik blijf volgen...
 
Kan je zo'n stuk niet voorttrekken met paardekracht en ronde balkjes eronder?
 
lol dat zou kunnen michel ze heft 180 kg :)

silenos/ had ik ook aan gedacht maar het werd nog anders gedaan.
op de werf staat een spil en daar werd al het zware hout mee versleept.
witsen zegt er niets over maar ben dan eens bij van yk gaan kijken en die zegt wel hoe de kiel op de blokken gelecht word en ik denk dat ik dat stukje ga uitbeelden .
het lijkt me weer een mooie uitdaging om het redelijk goed te krijgen.
 
benieuwd hoe dit in elkaar zit met die spil, zie het niet echt voor ogen
 
de spil ga ik niet op het dio zetten. daarvoor is het dio te kort .
ergens achter de bouwhelling staat een grote spil , her en der verdeeld over de hele werf zitten dikke palen in de grond die een 10 a 20 cm boven de grond uitzitten hier kan men dan een katrol aan hangen . zo kan men over de hele werf zwaar hout versleuren met de spil door het touw door de juiste katrol te steken kan men in alle richtingen het hout vertrekken.

hopelijk versta je het nu een beetje hoe het in zijn werk gaat.

ik ga de kiel legging proberen in beeld te brengen , er is niet zoveel over te vinden en is ook een hele lijdensweg om er juist achter te komen hoe het in zijn werk ging.
gelukkig zitten er op een ander forum waar enkel scheepsbouw word gemodelbouwt veel mensen die mee denken zodat we tog tot een bevredigend rezultaat kunnen komen waar iedereen zig mee kan verzoenen.
 
Zijn weer mooie vorderingen Dirk. Die 20 mannen aan de balk vind ik ook iets te "gemaakt" verder ziet dit er weer prima uit hoor.

Fred
 
het water moet ik nog aanpakken maar de rest staat er op

001%7E50.jpg

002%7E36.jpg

003%7E36.jpg

004%7E26.jpg

005%7E23.jpg

006%7E13.jpg

007%7E7.jpg

008%7E4.jpg

er zijn een paar aanpasingen gebeurd maar hopelijk vinden jullie het iets.
het is redelijk moilijk om van een kale werf iets mooi te maken je kan geen boompjes of gras plaatsen het is alemaal zand en dat maakt het er niet makelijker op.
 
Zeer mooi, maar een klein detail, op de 6e foto, het paard, ik zou het touw iets strakker spannen, zodat het gewicht van de balk duidelijker wordt...
 
Hoe groot is de onderplaat Dirk? Volgens mij is het véél kleiner dan we denken.
Deze opzet is inderdaad erg mooi!

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan