Hoofdsponsor

1/87 scheepsbouw werf 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dirk, durf eens zonder dit dio te komen ....:).
Je waant je echt op een scheepswerf van die tijd, wat leeft dit dio!!
 
Zeer mooi om te zien Dirk. Het vele werk gaat zeker de moeite lonen als het af is.
 
Ben echt benieuwd om deze in "het echt " te zien, prachtig gebouwd.

Grtz Bart.
 
thx mannen.
ik ga proberen het volgende dio nog af te krijgen ook zal dat erg nipt worden want hoewel het schip al klaar is moet ik nog veel bijkomende dingetjes maken om er weer wat leven in te blazen.

ben gisteren al begonnen met de ondergrond en morgen zoek ik het zand er op te doen, dit moet dan weer een paar dagen drogen en dan kan ik er eens goed invliegen om het af te werken.
 
Ik heb een tijdje in stilte gevolgd, maar nu moet ik toch iets kwijt.


Amai!
 
ik ben bijna klaar met de voorbereiding van het volgende dio.

de laatste werkers zijn geschilderd ze moeten nog een wach en een drybruch krijgen en dan heb ik al het werkvolk gedaan.
Afbeelding_053.jpg

dan de werf het zand nog schilderen en de werkvloer nog in de bijts zetten en dan kan het schip er op dat al staat te wachten

Afbeelding_054.jpg

op dit dio moet ik nog best veel maken dus de updates zullen er weer aan komen .

ik denk dat ik het nog net klaar ga krijgen tegen de leden dag :)
 
Ben hier ook erg benieuwd naar om die in real life te zien Dirk.

Fred
 
is de zaal wel groot genoeg om al die scheepswerven tentoon te stellen????

Dirk, ziet er weer mangefiek uit .
vgr
Marc
 
In welk muzeum heb je die foto's genomen Amazone ?

Grapje hoor... deze dio's zouden idd echt niet misstaan in scheepvaart musea... hier ergens op de site moet er nog wel ergens een link te vinden zijn naar een filmpje van het museo naval van Barcelona die ik eens geplaatst, heb, daar was ook een kort stukje in van zo'n dio... de uwe vind ik eerlijk gezegd mooier :)
 
thx mannen.

ik ga nog goed door moeten werken wil ik dit toonbaar krijgen tegen de leden dag . het water zal zeker niet meer gaan maar dat is nu wel niet zo erg.

het eerste werkje zit er op het schip vast zetten en paaltjes er onder zetten. deze moet ik nu eerst verven voor ik verder kan.

034.jpg

033.jpg

de windveren zet ik er later op omdat ik niet graag met mijn mouw alles stuk trek moest ik er achter blijven hangen
 
witsen/
Na dat het vlak en de kimmen zyn geboeit, zet men de Spant-oplangen op de
tekens van het water-pas, leggende een plank op het boeisel der kimmen, en buiten
dwars-deelen, om op te staan; als by r, op de plaat by letter X, is vertoont.
Hier na spykert men een klamp aan de buiten-kant van de Oplangen, daar mede
hy op het boeisel staat, als by e op de genoemde plaat is te zien. Dan haalt men
een lyn van de voor-steven af tot de achter-steven toe, op de middel-krab, en haalt
de zelve neer met een ander lyntje, makende het vast op de middel-krab van de
kiel, als by b en g; dan meet men van daar de evenwydigheit van de oplangen, als
by f; daar na hangt men een lyn met een loot, vast gemaakt aan een spyker, op de
geheele holte van 't ruim, als van f tot h, latende die over 't boeisel hangen, om daar
uit het overhangen van beide de over een staande oplangen even gelyk te laten uit
hangen, als van d tot e werdt getoont. Daar na maakt men aan elke spant-hout een
juk vast, als by p, nevens twee standers daar onder, op dat het de stelling, en 't
geen men daar op moet zetten, wanneer men het Schip buiten om zal optimmeren,
dies te beter drage, als by n en q is te zien, nevens een Zwieping by o.
Op de plaat by letter X is m een Kimstut, l een Vlak-stut, k het kiels Stapelblok, t
en u zyn Klampen daar de kiel in leit, a de Kiel, i de Kiel-gang, f het Lok-gat, b het
Buik-stuk, c de Oplang.
Als men wederzydts de wydte der Oplangen heeft gemeeten, dan maakt men
een lyn vast aan de Scheer-lyn by g, en haalt het neder op de middel-krab van de
kiel, daar men het vast maakt, en dan de wydte meet aan de oplangen en scheerlyn
by g.

rl9uld.jpg

dit is plaat x van witsen tog staat er een fout in de tekening ( rode pijl ) hij zegt dat het blokje dat tegen de spant is geslagen moet rusten op het boeisel om dit te kunnen zetten . tog tekent hij het op de plank van de stelling wat verkeert is.
ik ga eerst dit stuk van zijn tekst maken want het is een heel werkje om de stelling op zijn manier rond het schip te zetten
 
ik ga toch maar eens kijken of ik een gaatje kan creeeren in mijn agenda voor de 10e om dit moois in het echt te aanschouwen.
 
zou leuk zijn jan moest je kunnen afkomen al was het maar voor een uurtje ;)

de eerste stelling staat er. normaal word deze gezet voor de oplangen ( spanten) gezet worden.
men kan dan op deze stelling lopen om de spanten te zetten en uit te lijnen.
dit is de stelling rechts van de tekening van witsen.

003%7E46.jpg

004%7E35.jpg

als alles er staat zoals nu word ook de scheerstrook er aan gemaakt staande op deze stelling.
als dit gedaan is komt er nog een stelling boven , te zien aan de linkerkant van de tekening, staande op die stelling kan de rest van de spant gezet worden als ook de 2 onderste berghouten.
deze stelling ga ik morgen doen
 
Blijft zeer mooi en leerzaam om te volgen Dirk.

Fred
 
Kom dit moois op de ledendag zeker bekijken Dirk.
 
ik ga het wel klaar krijgen denk ik maar ben dan ook heel de dagen in de weer om het klaar te krijgen :)

verder met de stelling die er boven komt.
als je dit nog nooit gezien hebt en somigen denken dat witsen heel de dag op het stadhuis zat dan kan je deze stelling tog echt niet tekenen.
het is best een hoop hout die" wirwar door elkaar loopt en als je niet ziet hoe het gemaakt wordt kan je het ook niet beschrijven.

006%7E21.jpg

005%7E30.jpg

003%7E47.jpg

002%7E47.jpg

001%7E65.jpg

nu het stelling hout nog verouderen en dan staat alles er weer op van schip en stelling er rond.
daarna kunnen de figuren er weer bij en de boel nog een beetje aankleden rond de werf
 
Dit blijf zeer leuk om te volgen, ook al ben ik dan een WWII fanaat. Ik blijf dit met open mond volgen.

Grtz Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan