Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag van de Artesania H.M.S. Bounty 1783.

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Captain-D

Guest
Beste leden, allereerst zal ik mezelf even voorstellen; Mijn naam is Dennis Visser.
Ik woon in Den-haag, Nederland en ben zoals alle van jullie geïnteresseerd in modelbouw.
Na een ambachtelijk meubelmakers opleiding vindt ik het leuk om met hout bezig te zijn.

Sinds kort ben ik gestart de bouw van de Bounty van Artesania. Deze heb ik gekozen omdat ik het leuk vindt vanwege zijn
open romp. Hierdoor krijg je een indruk van de grootte van het schip, en juist omdat je dan goed kan zien in wat voor benarde
situaties de bemanning zich verkeerde. Hoewel de bounty een echt bestaand schip was probeer ik 'm niet direct helemaal in
orginele staat na te bouwen. Vindt het juist wel leuk om af en toe dingen te veranderen, puur voor het eindresultaat. Ik hoop
dat ik hierdoor niet iedereen kwaad maak!!

Hoewel dit mijn eerste model wordt dat ik ga bouwen hen ik toch gekozen voor een uitdagend model.. De HMS Bounty werd
alleen aangeraden voor voor ervaren modelbouwers. Nu ben ik toch niet helemaal eigenwijs geweest om 'm zomaar te kopen
en zonder verdere informatie gewoon lekker te gaan bouwen. Op internet heb ik verschillende bouwverslagen gelezen van andere
leden die 'm ook hebben gebouwd, of nog bezig zijn, en weet dat het met alle hulp wel gaat lukken!! Natuurlijk heb ik de ervaring
van de meubelmakers opleiding nog!! Maar alle hulp is welkom!!

Dus als U dit leest en denk mij te kunnen helpen, wees niet verlegen!! Daar ben in tenslotte lid om geworden van dit Forum!!

Alvast bedankt, en hoop U te kunnen vermaken met dit verslag van mij eerste modelbouw schip; Artesania H.M.S. Bounty
 
Heb je foto's van de bouwdoos en de onderdelen, kunnen we al eens zien wat het gaat worden, afmetingen zijn altijd meegenomen ;)
 
attachment.jpg

Dit is dan het model waar ik mee ga beginnen en hoe die er ongeveer uit zou moeten komen te zien.

De H.M.S. Bounty is bij bijna iedereen bekend door de vele boeken en films met en over dit schip.
Het is een relatief simpel koopvaardijschip, als fregat opgetuigd en uitgerust voor ontdekkingsreizen,
een veel voorkomende praktijk voor alle marines van de 18de en 19de eeuw.


Specificaties:
- Lengte: 980 mm
- Hoogte: 763 mm
- Breedte: 355 mm
 
welkom op het forum dennis en veel suc6 met de bouw alvast.

als je iets wil veranderen denk ik niet dat er veel mensen mooielijk om gaan doen of je moest een f16 in de mast hangen dat is wat anders natuurlijk.

laat de foto s maar komen en als er vragen zijn stel ze gerust want er zijn geen domme vragen.

we zullen dan zoveel mogelijk proberen te helpen waar nodig en als het kan.

kan je ook de schaal er bij zetten a.u.b dit is makelijker voor de lezers en volgers dan hebben ze ongeveer een idee van de schaal ;)
 
Welkom op ons forum, deze ga ik zeker volgen ik heb deze "Bounty" zij het van "SERGAL Roma" van in 1973 ook in het droogdok staan en ben nu toe aan de tuigage maar de wil en de zin ontbreekt voor het ogenblik.
 
Omdat ik niet vanaf het begin af aan foto's heb genomen staan de allereerste paar stappen er niet op.

Het openen van de doos ging mij al goed af, haha, en ook het controleren en sorteren van de onderdelen
had ik geen verdere moeite mee. Een goed begin dus al zeg ik het zelf.

Aan de hand van een bouwhelling heb ik alle spanten verlijmd en er voor gezorgd dat deze haaks en evenwijdig
aan elkaar lopen. Voor een klassieke look heb ik deze met een donkere beits gelakt en daarna met meerdere
lagen matte vernis afgewerkt. Ik ben van plan om deze matte look aan te houden omdat ie me tot nu toe erg bevalt,
en ikzelf van die extreem glimmende modellen niet mooi vindt. Puur iets persoonlijks!!

De eerste 2 stukjes dek heb ik beplankt met zogenaamde verspringingen..??! Dit heb ik ergens op internet gezien en
vond het erg mooi. Anders wordt het ook maar een saai dek om naar te kijken. De zij- en kopsekanten van de latjes
heb ik zwart gemaakt met een viltstift. Dit zorgt voor meer diepte. Hoewel het bij de zijkanten goed ging, trok de inkt
van de viltstift direct in het kopse hout.. Hierdoor kreeg ik hele donkere verbindingen. (foto volgt..)

Als iemand hier andere technieken of tips voor heeft zijn die heer erg welkom..!!



hier volgen dan de eerste foto's..
attachment.jpg


Het onderdek achteraan het schip..
attachment.jpg


Het onderdek vooraan het schip..
attachment.jpg
 
Omdat ik niet vanaf het begin af aan foto's heb genomen staan de allereerste paar stappen er niet op.
Als iemand hier andere technieken of tips voor heeft zijn die heer erg welkom..!!
:wow: dit belooft wat te worden, Captain-D niet verlegen zijn, laat u maar eens goed gaan, ik denk dat "wij" hier wat kunnen bijleren. :wow:
 
Omdat ik veel op internet heb rond gekeken naar eindresultaten van dit model weet ik ongeveer hoe
deze eruit komt tezien. Schitterend!! Maar... naar mijn mening erg leeg.. Net als andere bouwers wil
ik dit schip meer inhoud geven, aan de hand van kamers en deurtjes.

Ik heb besloten om diverse wanden te plaatsen en deze van scratch te bouwen. Ik heb hiervoor 1,5 mm
triplex gebruikt en deze beplakt met dezelfde latjes als het dek. Ook hier heb ik weer de zijkanten met
een zwarte viltstift donkerder gemaakt. De deur openingen heb ik er later pas uitgezaagd. Deze zijn dan
weer bekleed met Noten latjes voor een echte kozijnen look..

De eerste wanden zijn hier geplaatst en ook is het kozijn er al ingezet.
attachment.jpg



Omdat dit redelijk makkelijk ging heb ik er later nog een paar deurtjes ingezet..


Hierbij een kort foto verslag
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voor een tussentijdse oordeling heb ik even een trappetje geplaatst, en het bovendek er los opgelegd.
Dit geeft een goed inzicht van hoe het er later uit komt tezien..

attachment.jpg

attachment.jpg
 
zo te zien, moeten we u niet veel meer bij leren, zeer mooi! ik dacht al dat die foto in de echte Bounty was gemaakt;
Lus
 
ziet er mooi uit. hoe heb je dat raamwerk in de deuren gemaakt?

BTW, welkom hier op het forum
 
Dat is een erg mooie start Dennis. De extra wanden en deurtjes zijn zeker een meer waarde voor je model!
Succes verder met dit mooie schip.

Fred
 
Dit belooft zeker een mooi schip te worden !

Om breeuwnaden te simuleren zijn meerdere technieken mogelijk. Met een zwarte stift is het intrekken van de inkt een nadeel.
Je kunt de naden ook maken door een zwart papiertje of een zwarte draad te gebruiken.
Zelf doe ik het met een zacht potlood, dat werkt ook prima.
 
Ja man, dat word mooi, en wij gaan u om raad moeten vragen bij de bouw van onze schepen, zeer goed bezig en zeker eentje om te volgen.
Hier zijn wij hout snuivers blij mee :)
 
Allereerst allemaal bedankt voor de complimenten en het warme welkom dat ik van jullie
allemaal heb gekregen!! Ik voel me gelijk op m'n gemak en hoop jullie te kunnen vermaken
met mijn verdere bouw en updates van mijn eerste model de Artesania H.M.S. Bounty 1783.


Ik ben begonnen aan een tussenruimte midden in het schip. Deze zit bij de kit en heb ik verder
weinig aan veranderd.. Alleen de achterkant.. Ik zag dat deze schuin was, en daardoor de deur
schuin in het schip kwam tezitten. Dit stond mij helemaal niet aan en heb hier een nieuw achter-
wandje voor gemaakt. Dit heb ik weer gedaan met 1,5 mm triplex bedekt met latjes. Hierin heb
weer opnieuw een gat in gezaagd waar later het kozijn en de deur in komt te zitten.

een foto van de oude en nieuwe achterkant..
attachment.jpg


Ook de beide zijkanten heb ik verlijmd met latjes. Aan de rechterkant kwam er een klein kastje.
De binnenkanten heb ik voorzien van horizontale Notenlatjes die ik ook voor de andere wanden
heb gebruikt. Dit zorgt voor eenheid in het schip.


hier een foto van de zijkant, inclusief de kast.
attachment.jpg


Omdat ik er ook een stukje vloer in wilde maken, en dit niet bij de kit zat, heb ik weer 1,5 mm
triplex gebruikt en dit op maat gezaagd en verlijmd met dezelfde latjes. Hierdoor heb ik wel een
stukje uit de kiel moeten zagen, maar daar zie je later niks meer van!!

attachment.jpg


In het kozijn heb ik natuurlijk weer een deurtje gezet, volgens dezelfde methode die ik had gebruikt
bij de andere deuren elders in het schip. Ik zat eraan te twijfelen om deze te laten scharnieren via
een draadeind in het kozijn.. Maar omdat deze deur later achter een deel van de mast komt te zitten
heb ik besloten om dit niet te doen. misschien dat ik 'm later wel op een kiertje in het kozijn verlijm
om toch een duidelijke indruk te geven van een deur en niet alles zo gesloten lijkt.

hierbij een foto van deur, mist alleen nog het netje aan de achterzijde, maar die volgt nog.
attachment.jpg


hier nog een foto van de andere zijde
de deur en het vloertje zitten er al in.
attachment.jpg


tot slot een foto vanaf boven gezien
attachment.jpg


Nu alles zit en past kan het worden vernist. Ook dit doe ik weer met een matte vernis laag.


Ik hou jullie op de hoogte..
 
Hoe heb je die zwarte naden zo mooi gekregen tussen je dekplanken enz ...?
 
dat ziet er alemaal erg strak uit dennis , een streling voor het oog 8)
 
Hier weer een nieuwe update van de Artesania H.M.S. Bounty 1783.

De laatste keer had ik het 2e kamertje klaar en kon worden vernist, dit is nu gebeurd.


attachment.jpg



attachment.jpg


Maar omdat het achterdek nu zo leeg achter bleef heb ik besloten om op hier maar een extra wandje
met deurtje te scrachten. Eerst heb ik een stukje 1,5 mm triplex gezaagd en keken waar deze ongeveer
moest komen te zitten.


attachment.jpg


Deze heb ik weer beplakt met deklatjes. De zwarte naden heb ik gedaan met een zwarte viltstift.


attachment.jpg


Vervolgens heb ik gekeken waar ik het deurtje wilde plaatsen. Dit heb ik afgetekend met een potlood.


attachment.jpg


En vervolgens uitgezaagd met de micro-cirkelzaag.


attachment.jpg


Ik heb enkel en alleen de 2 zijkanten ingezaagd.


attachment.jpg


De horizontale snede heb ik met de hand gedaan met behulp van een scherp precisie mes.


attachment.jpg


Daarna heb ik een plint erop gelijmd van een latje Notenhout. Ook de kozijnen en middenstrip
zijn van Noten. Dit is allemaal gewoon koud op de wand gelijmd met Bison D3 lijm.


attachment.jpg


Dit is het aanzicht van de wand beplakt met de plint en kozijn op het hout.


attachment.jpg


Om de kier op de bodem weg te halen heb ik hier een stukje noten fineer op gelijmd. 2 mm breder dan het kozijn.


attachment.jpg


Ook de zijkanten van het kozijn heb ik beplakt met Noten fineer.


attachment.jpg


Omdat het fineer iets breder is dan het kozijn kan dit later gemakkelijk gelijk gesneden worden en geschuurd.


attachment.jpg


Zo komt het er vervolgens uit te zien.


attachment.jpg


De volgende stap was het maken van het deurtje. Dit is gedaan met eerst een stukje triplex op maat zagen.
En de zijkanten beplakken met 2 dunne latjes Noten.


attachment.jpg...attachment.jpg


Daarna werden de boven- midden- en onderregel 0p het deurtje gelijmd.
Het meest lastige stuk is het uitsneden van het raampje. Maar met een beetje
geduld en behendigheid, en een scherp precisiemesje, is dit alsnog goed te doen.


attachment.jpg...attachment.jpg


De laatste stap is lijmen van het netje. Dit wordt aan de achterkant van
de deur aangebracht met houtlijm, en zorgt een realistisch beeld!!


attachment.jpg


Dan kan het deurtje in het kozijn gelijmd worden.


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Wat mij betreft is de beneden verdieping klaar. Enkel nog decoratie zoals tonnen en
vaten maar dit volgt later. Ook de trapjes en relingen worden later gemonteerd.


attachment.jpg


De volgende stap is het beplanken van de middenverdieping. Ook dit ga ik weer doen met
verspringingen en donker naden in de dekplanken. Eerst maar eens rustig aftekenen.


attachment.jpg


Volgende update volgt weer..
 
Weer een mooi up-date Dennis.

Ik dacht dat je hier kwam om iets te leren...... nou wij leren van jou hoor!
Mooie en duidelijke omschrijving van wat je maakt.Applaus

Fred
 
Eerst welkom Dennis op deze leuke forum.
Het ziet er heel prachtig uit....en zoals Fred zei wij zijn hier aan het leren van u ipv u van ons :D

Om breeuwnaden te simuleren zijn meerdere technieken mogelijk. Met een zwarte stift is het intrekken van de inkt een nadeel.

Wat die breeuwnaden betreft doe ik het ook met een stift. Maar zodra ik het op de kopse kant aanbreng duw ik deze eens op een stukje keuken papier. Dan dringt de inkt niet verder in het hout. Eenmaal je het daarna wat opschuurd zie je enkel nog een fijne mooie naad. Of je kan ook een oudere stift gebruiken die al wat versleten is.
 
De beplanking van het middendek is klaar !!

Werkelijk alles leek wel tegen te zitten, de latjes braken, verkeerde spijkertjes enz. enz.
Maar gelukkig is het nu klaar. Uiteindelijk is alles nog goed gekomen, en ben zelf ook nog
wel enigzins tevreden met het resultaat..

attachment.jpg


attachment.jpg


Als je goed kijkt zie je dat ik rechts onderin op de foto niet heb beplankt. Hier komt later de oven
van het schip op de staan. Het leek mij onlogisch om deze op hout te plaatsen. Na wat zoeken op
het internet bleek ik ook gelijk te hebben. Ik denk vanwege brandgevaar is deze op stenen tegels
geplaatst. Het laatste wat je zou willen hebben wanneer je op een schip zit is brand natuurlijk.


attachment.jpg


attachment.jpg


Hier nog enkele detail foto's van het middendek.


attachment.jpg


attachment.jpg


Vol goede moed gaan we weer verder met de Artesania H.M.S. Bounty 1783.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan