Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag van de Artesania H.M.S. Bounty 1783.

Status
Niet open voor verdere reacties.
wel een beetje rare plaats om de oven te zetten zo vooraan in de boeg .
daar gaat het schip het meest op en neer .
zal niet dikwijls soep geweest zijn op de bounty :)
 
Begonnen aan de laatste paar wanden in het schip. Deze zaten bij de kit, maar heb ik toch maar weer
wat een en ander aan veranderd. Vond dat er teveel deurtjes in zaten en gaten voor eventuele ramen.


attachment.jpg


Ook deze heb ik weer op dezelfde manier beplankt en voorzien van kozijnen en deurtjes.


attachment.jpg


Ik heb besloten om de deurtjes er op een kier erin te lijmen. Hierdoor kan je toch nog ietsje er
door heen kijken en wordt het niet zo'n gesloten schip met alle deuren dicht.


attachment.jpg


attachment.jpg


Ook de achterkant van het schip heb ik bekleed. Dit is weer net ietsje anders als de rest van het schip.


attachment.jpg


Verder heb ik nog een klein stukje vloer erin gemaakt. Dit geeft toch net iets meer ruimte.
Foto's voor en na...


attachment.jpg

attachment.jpg


En ook helemaal onderin heb ik een extra stukje vloer gemaakt. Dit was extra lastig omdat de verdieping
er boven er al in gelijmd was. Met een paar keer steken en draaien is het uiteindelijk toch gelukt.


attachment.jpg...attachment.jpg


Zelf heb ik onwijs zitten twijfelen of dat ik trapleuningen ging maken of niet. Ik wilde al helemaal geen
hekken of iets dergelijks maken, liefst touwen. Na wat zoeken en uitproberen heb ik leuks kunnen vinden.


attachment.jpg


Gewoon bestaande onderdelen voorzien van een oogje met een touwtje erdoor heen.


attachment.jpg


attachment.jpg


Zullen nu verder gaan met het maken van nog een aantal trapjes en relingen. De touwtjes vind ik
nu al een hoop gepruts en kan me amper voorstellen hoe ik straks door de masten heen ga komen.

Maar goed, dat komt pas later.. gaan nu nog even rustig verder met het interieur van de romp.


attachment.jpg


Wordt weer vervolgd..!!!
 
Heel mooi gedaan allemaal Dennis, echt oog voor detail, dat mag ik wel.
 
WOW, wat een verslag, zeer mooie vordering, knap hoe je alles tot in de puntjes laat zien, en ons laat meegenieten van je werkwijze, bedankt en het is voor ons zeer leerzaam :)
Ben al benieuwd hoe je de beplanking zal aanpakken, want dit is toch een van de moeilijkste dingen van een schip :)
 
WOW, wat een verslag, zeer mooie vordering, knap hoe je alles tot in de puntjes laat zien, en ons laat meegenieten van je werkwijze, bedankt en het is voor ons zeer leerzaam :)
Ben al benieuwd hoe je de beplanking zal aanpakken, want dit is toch een van de moeilijkste dingen van een schip :)


Voor de beplanking van het schip ben ik nog een beetje bang.. Juist omdat dit moeilijk schijnt te zijn. En omdat toch een van dingen is die straks het meest opvalt.
Ik ben al veel aan het kijken hoe anderen bouwers dit gedaan hebben. Maar lees allerlei verschillende technieken qau buigen en verjongen van de latjes.. Tot die tijd
blijf ik me verdiepen op foto's en manieren van andere schepen. Ik hoop er straks het beste van te kunnen maken.

Alle tips, trucjes en foto's zijn natuurlijk heel erg welkom!!

 
neem een bak,iets groter dan de lengte van de huid latjes,
leg eer een pakje latjes in water in de bak met amoniak,
zorg dat de latjes onder water blijven
nacht laten trekken,
hoe meer amoniak hoe beter de latjes gaan buigen,
de vezels gaan als het ware open
zet het zaakje buiten,is niet al te gezond
groetjes,ronny
 
Vandaag een beetje begonnen met het inrichten van het schip.

Ik wil hier al vroeg mee beginnen want wanneer de beplanking erop zit wordt het steeds lastiger om overal
bij te komen. Allereerst heb ik de 2 tafeltjes van de kit in elkaar gezet en verlijmd. Hierin komen de planten
bakken. Omdat ik ook nog vaten in het achterste compartiment wil, heb ik de tafeltjes iets ingekort.


attachment.jpg


Hierna heb ik de emmers omgebouwd tot plantenbak, en met een lichte olie gekleurd. Bij de kit zaten geen
plantjes meegeleverd. Deze heb ik apart gekocht en per stuk, takje voor takje, met een pincet gepot.


attachment.jpg


Ik vindt het zelf erg gelukt!!


attachment.jpg


De vaten heb ik ik eerst aan elkaar gelijmd en er later nog een touw omheen gebonden.


attachment.jpg


Tot slot nog een foto van boven genomen.


attachment.jpg


Voor de verdere inrichting van het schip ben ik nog een beetje aan het nadenken...


Update volgt binnenkort !!
 
Heel mooi gelukt die plantjes... alleen... Bounty werd erop gestuurd om stekjes van de broodboom (Artocarpus communis) te verzamelen, dus helemaal niet zo kleurrijk. Verder heel mooi werk.
 
Weer verder gegaan met het indelen van het ruim.


Zo heb ik een aantal pilaren neer gezet, houten kistjes gemaakt en nog aantal vaten gebruikt.
Ook de over staan grote deels in elkaar en op zijn plaats.


Aantal foto's van zover....


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Ook heb ik de laatste steunbalken geplaatst en gelakt.


attachment.jpg


attachment.jpg


Het is nu tijd om het bovendek te beplanken. Hierna kan ik beginnen met het schuren van de romp voor de echte beplanking.


attachment.jpg


Tot zover...
 
Virtuele 3D rondleiding in je schip, knap gedaan Applaus
 
Prachtig werk !!!!!!! zeer vele mooi details
 
Mooi gedaan man,...ga je er ook figuurtjes inzetten? En waarschijnlijk ga je maar 1 kant dichtdoen met de romp, anders zou het zonde zijn als je de binnenkant van het schip niet meer ziet hé...
 
Oeps :$, ik ben blijkbaar een tijdje wat slaperig geweest en heb de start van dit topic gemist.
Welkom bij de club van Bounty bouwers Dennis. Ik ben erg onder de indruk van je resultaten tot nu toe. Mooie verzorgde details en bovenal prachtige foto's en uitleg. Het bouwverslag alleen al is een juweeltje :wow:.
Zoals je misschien al gezien hebt ben ik al een tijdje met dezelfde kit bezig. Met dit verschil: ik blijf dicht bij het originele ontwerp.
Ik ben dan ook geen meubelmaker, heb zelfs geen enkele ambachtelijke scholing :unsure:.
Wat je misschien niet weet is dat ik een paar kilometer verderop bouw, in Sweet Lake City :D.
Veel succes met de verdere bouw!

N.B. Toch een puntje van kritiek: sloop die begonia's uit de bloempotten. De Bounty ging broodbomen halen in Tahiti en was niet onderweg naar de bloemenveiling in Aalsmeer .........
 
EIN--DE--LIJK WEER EENS EEN UPDATE..!!!


Natuurlijk ben ik al die tijd enthousiast door blijven bouwen van de HMS Bounty. Maar vanwege m'n kleine hoeveelheid
vrije tijd heb ik niet altijd zin om achter de computer te kruipen en een update online te gooien. Veel liever ga ik die tijd
gebruiken om lekker door te knutselen. Dat heb ik de laatste tijd dan ook zeker gedaan!!


attachment.jpg


Zo heb ik dan eindelijk het laatste dek verlijmd op het schip.


attachment.jpg


Vervolgens heb ik de spanten afgetekend op het dek.


attachment.jpg


En de dekplanken verlijmd.. Dit op dezelfde manier als beide andere dekken.


attachment.jpg


De uitstekende resten van de dekplanken gelijk geschuurd met de romp.


attachment.jpg


Detail foto van de dekplanken.


attachment.jpg


Daarna de achtersteven van het schip gemonteerd.


attachment.jpg


En deze aan de binnenkant beplankt.


attachment.jpg


Nu kon ik me gaan voorbereiden op het beplanken van de romp van het schip. Hiervoor moest
vooraf natuurlijk een hoop aan geschuurd worden. Vooral de voorkant van het schip..


attachment.jpg


Maar ook de achterkant..


attachment.jpg


Na een aantal uren schuren was dit dan wel allemaal gelukt..


attachment.jpg


En ook weer de achterkant van het schip..


attachment.jpg


Ik ben begonnen aan de achterkant van het schip met de beplanking.


attachment.jpg


Natuurlijk rustig aan en plank voor plank..


attachment.jpg


Door middal van kleine klemmetjes werden deze op hun plaats gehouden.


attachment.jpg


Op deze manier ben ik rustig verder gegaan tot de hele achterkant beplankt was.


attachment.jpg


Na wat schuurwerk ben ik zeer tevreden over het dusverre resultaat.


attachment.jpg


Inmiddels zijn de eerste paar planken ook al op de romp zelf bevestigd. Door de goede
tips en instructies van andere forumleden gaat dit verder allemaal volgens plan.


Omdat dit een tijdrovend en precies werkje is kan ik momenteel maar 1 of 2 planken per dag
op de romp verlijmen. Natuurlijk scheelt het iets werk omdat een deel van de romp open blijft.


Ik blijf dus weer verder rustig door bouwen en wanneer ik weer wat te showen heb volgt er een update..!!
 
dat zit er erg netjes tegen hoor.

goed geschuurt is ook veel waard
 
Dat ziet er heel goed uit, ook mijn complimenten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan