Hoofdsponsor

1/72 C-27J (Italeri) [!]

Lex

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
551
Aangezien ik het schuren en plamuren van de Vulcan een beetje beu ben heb ik in de stapel maar eens een nieuwe kit uitgezocht!

Italeri 1/72 C-27J

De Alenia C-27J Spartan is een middelgroot transportvliegtuig welke een doorontwikkeling is van de G.222 / C-27A met de motoren en systemen van de C-130J.
In 1995 zijn Lockheed-Martin en Alenia begonnen met de ontwikkeling ervan onder de naam LMATTS (Lockheed-Martin Alenia Tactical Transport Systems).
Toen in 2006 het Amerikaanse leger bekend maakte dat het een nieuw type vliegtuig zocht voor de JCA (Joint Cargo Aircraft) stapte Lockheed-Martin uit deze samenwerking omdat het de C-130J hiervoor wilde aanbieden. Alenia ging hierna samenwerken met L-3 Communications en Boeing en in 2007 werd bekend dat de C-27J de winnaar van het programma was geworden.
De C-27J moest bij de US Army Natinale Garde de C-12, C-23 en C-26 vervangen en bij de Nationale Garde van de Luchtmacht enkele C-130’s.
De J versie heeft een bereik wat 35% is toegenomen en een kruissnelheid die 15% hoger ligt dan de G.222 / C-27A.
De C-27J is een toestel wat voor veel verschillende missies inzetbaar is. Het is zeer wendbaar, veelzijdig, heeft een hoog vermogen – gewichtsverhouding en kan opereren in diverse soorten terrein waaronder onverhard terrein.
Het kan de hoogte van de laadvloer varieren zodat grote ladingen zonder grond support gelost kunnen worden. Hierdoor kunnen ook voertuigen makkelijk het toestel in- en uitgereden worden.
De C-27J is door de Italiaanse Luchtmacht operationeel ingezet in Afghanistan in 2008 en 2009.

Het toestel wordt gebruikt door Italië (12x), Griekenland (12x), Bulgarije (3x), Litouwen (3x), Mexico (4x), Marokko (4x), Roemenië (7x) en de Verenigde Staten (38x).
Verder hebben Australië, Canada, India (16x), Peru, Ghana (4x), Taiwan (6x) en Indonesië interesse in de C-27J getoond.

Enkele eigenschappen van de C-27J;
Bemanning; minimaal 2 (piloot en co-piloot) en indien nodig loadmaster
Capaciteit; 60 militairen, 46 bepakte parachutisten of 36 stretchers inclusief medisch personeel
Laadvermogen; 11.500 kg
Lengte 22,7 m
Spanwijdte; 28,7 m
Hoogte; 9,64 m
Vleugeloppervlakte; 82 m2
Leeggewicht; 17.000 kg
Maximaal startgewicht; 30.500 kg
Maximale snelheid; 602 km/u
Kruissnelheid; 583 km/u
Bereik met 10.000 kg lading; 1.852 km
Bereik met 6.000 kg lading; 4.260 km
Bereik leeg; 5926 km
Maximale vlieghoogte; 30.000 ft (9.144 m)

De doos;

DSC_0806.jpg

De inhoud ervan;

DSC_0808.jpg

DSC_0809.jpg

DSC_0810.jpg

Het glaswerk;

DSC_0811.jpg

De decals;

DSC_0807.jpg

De beschrijving en een boekje met referentiemateriaal;

DSC_0812.jpg

Beschrijving in de nieuwe Italeri stijl;

DSC_0816.jpg

Referentie boekje;

DSC_0815.jpg

DSC_0814.jpg

En een PE setje en wat masks;

DSC_0813.jpg

De PE voor de cockpit;

DSC_0817.jpg

Ik heb al een klein begin gemaakt aan de cockpit dus binnenkort volgt er een update!
 
veel succes met deze. Wordt een uitgebreide bouw zo te zien...
 
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Ga ik zeker proberen te volgen.
Heb al een paar keer een mooie demo gezien van dit toestel.

Mark
 
De cockpit is zo'n beetje klaar om op de laadvloer gebouwd te worden.
Heb besloten om het in gesloten uitvoering te maken.

Hier de foto's;

DSC_0822.jpg

DSC_0823.jpg

DSC_0820.jpg
 
Gesloten versie ? Wil dat zeggen dat je de laadklep gaat dicht maken ? Of kan het model nog op een andere manier open gemaakt worden ?

Super dat Italerie zo'n mooi referentie-boekje bij de kit doet, vooral de walkaround gedeeltes lijken me heel handig.
 
Ja, ik doe de laadklep en de crew toegangsdeur dicht. Het interieur ziet er in eerste instantie erg goed uit maar er ontbreken nogal wat details.

Het referentieboekje is een mooie bonus Hoewel Italeri zelf ook niet altijd alle foto's goed bekeken heeft met betrekking op de kleurstellingen!
 
cockpit ziet er mooi uit. Hopelijk zie je er nog wat van na het sluiten van de rompdelen...
 
wow Super kit Lex!! Dit draadje moet ik natuurlijk volgen!!
 
@ Silenoz
De cockpit heeft flink wat glas dus ik denk wel dat er wat zichtbaar zou moeten zijn!

@Eric,
Wat ik tot nu toe gezien heb is het ook een super kit!
 
het ziet er een prachtige kit uit, mooi werk aan de cockpit :)
 
Ben een probleem tegen gekomen en jullie hulp nodig!

De romphelften zijn aan de voorzijde getordeerd. De bovenzijde valt nog wel mee maar aan de onderzijde krijg ik een kier van ongeveer een cm.
Nu zou ik dit op kunnen lossen met brute kracht maar dat doe ik liever niet.
Zou liever vooraf al het een en ander wat rechter willen maken maar hoe kan ik dat het beste doen?
Met een föhn of warm water? Of eventueel een andere manier?????
 
Hey,

Lex, ik vermoed dat de haardroger te hard gaat gaan waardoor de mogelijkheid ontstaat dat er andere onderdelen gaan smelten, vervormen. Ik zou gaan voor warm water zodat je iets meer controle hebt.
 
Bedankt voor de tip!
Ben het een beetje aan het proberen gegaan maar denk dat het water niet warm genoeg wordt!
Maar zal heb het vastgeplakt zoals het zou moeten zitten en we wachten af!
 
Hey,

Vastplakken en in de klem plaatsen gaat ook, maar pas op dat je niet te veel forceert, zodat er inwendig niets breekt.
 
In warm water leggen is denk ik het beste om te doen, eventjes wat warm laten worden en dan met de hand beetje passen en dat voorkomt ook teveel spanning waardoor je later een model hebt wat plots los gaat zitten aan de romp.
 
Heb de cockpit op de laadvloer geplakt en daar de zijwanden van de laadruimte weer op.
Er moest ook best wat lood in dus dat hebben we ook toegevoegd! Hier kwamen de loze ruimtes wel heel erg van pas!

DSC_0832.jpg

DSC_0833.jpg

DSC_0834.jpg

En de kier waar ik het eerder over had;

DSC_0835.jpg
 
Laatst bewerkt:
goed opgelost met hget lood.
Voor die kier moet je veel druk zetten om de romp dicht te krijgen?
Anders zou ik deze proberen te lijmen met secondelijm,

Mark
 
Ben benieuwd hoe het verder zal verlopen met de komende stukken, hopelijk passen ze verder wel mooi want dat is toch wel erg veel verschil als je het mij vraagt, benieuwd ook hier naar de vorderingen zoals je ander werk ;), goed bezig hoor.
 
Hey,

Voor de kier zou ik gaan voor het lijmen met een lijmsoort die het plastiek laat smelten, zoals de contacta van Revell, die is zeer goed en maakt goeie hechtingen. Ik zou eerst de achterkant goed lijmen en laten uitdrogen, ongeveer 24 uur. Nadien zou ik de voorkant onder handen nemen. Zet de neus wel met klemmen erop zodat die geen kanten meer uit kunnen, dit komt wel goed.
 
Ga vanavond alle vensters afplakken en dan gaat de romp dicht.
Zal jullie op de hoogte houden!
Poging 1 zal zijn om eerst de achterkant te doen en de dag erna de voorkant!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan