Hoofdsponsor

1/7 Christoph Waltz buste 1/7

mwah...nog wat zoeken in de contouren en dan geef ik je een hand Dirk...

DSCF0252.jpgDSCF0254.jpgDSCF0255.jpgDSCF0256.jpgDSCF0259.jpgDSCF0260.jpgDSCF0261.jpgDSCF0262.jpgDSCF0268.jpgDSCF0269.jpgDSCF0270.jpgDSCF0270.jpg
 
Die rimpeltjes geven toch zoveel meer aan je hoofdje, zeer prachtig!!
 
Zeg René, kan je eens een paar woordjes uitleg geven hoe en wat je allemaal doet?
Ben wel eens benieuwd naar de manier van werken en eventueel welke materialen je gebruikt om te sculpten??
 
Kan me voorstellen, Beyond, dat deze gedachte zich aan iemand opdringt.
Ben zelf ook dermate van het resultaat dat het tijdens mijn topics niet in me opkomt mijn handelen uit te diepen.

De foto's die ik toon laten hooguit veranderingen zien in vergelijking met een vorige sessie.
Toch wil ik graag wijzen op een topic van Jiver hier op de site te vinden in de figurenrubriek waar eea te zien valt over opbouw, soort materiaal en gereedschap.
Mede door het uitblijven van sculptactiviteit van andere bouwers maar toch zeker mijn tijdgebrek ben ik nooit zo voor een how to gaan zitten.

vond het eerlijk gezegd ook een beetje prematuur omdat ik zelf nog veel te ontdekken had.

wat misschien voor de toekomst wel leuk is kan een samengestelde sessie zijn van korte youtubefilmpjes over mijn eigen manier. Toekomstmuziek hoort ook wel een beetje bij youtube :-)
Dat gaat dan vooral over het manipuleren van de klei.

Nog eens, de meester heeft al een hoop food for thought hier neergezet in een fijne topic.
Voor mij was deze levensvatbaar.
Waarvan akte.

Rene
 
had het gezien op pf dat er verandering op komst was
 
ja.

baalde even. Ik heb wel aanleg voor kunstzinnigheid maar een echte pro die meteen goed de shapes en proporties ziet kan ik niet.
Zit er te dicht op en soms krijg je goede kritiek.

ken er iemand op pf met fijne tips/correcties. Dat is heel nobel en kan zo wat effectiever werken. Vind het ook niet erg mijn werk te slopen.
gaat toch om het resultaat...
 
het kan alleen maar beter, rene

en die pro heb je gelijk ,die zien direkt waar de aanpassingen moeten gebueren
 
Dag Rene
Het is zeer knap wat je hier allemaal laat zien, maar zou je ons toch wat meer uitleg kunnen geven over het hoe en wat, welke materialen je gebruikt, en hoe je te werk gaat, er zijn er vele die interesse hebben, maar de info is er niet echt :)
Welke klei gebruik je juist, welke materialen om die details er in te krijgen, zou mooi zijn, bedankt Rene en nog eens, zeer knap hoor.
 
Beh. Mijn pc crashte gisteren. Dan zie je toch hoe afhankelijk je bent van zo'n ding. Heb reeds een nieuwe en ga de oude laten oplappen voor de hobbykamer.
Toch een veilig idee als je troubles hebt dat je verder kan werken.
Het begint dus met goede foto's. Photoshop is handige tool later om zaken te bewerken, je werk te vergelijken met het origineel.
Fimo ( super sculpey grey of creall kinderklei) zijn mijn basis.
Om bij het maken van een gelaat vervormen van klei tegen te gaan maak ik eerst een schedeltje op ijzerdraad die ik afbak.
Hieromheen plooi ik mijn klei en naar gelang de schaal wordt mijn gereedschap groter of kleiner.
Ik gebruik een spatelsetje dat gelijkt op tandartsgereedschap, als het einde maar plat en wat puntiger is. Slijp het meestal zo met een steen. Veelal werk ik ook met een sateprikker. Door het rollen kan je vormen gelijk in elkaar over laten gaan.
Is de schaal kleiner ( 1/16, 1/35) heb ik wat bewerkte naalden op een houdertje.

De klei is meestal licht van kleur, ik voeg er een beetje zwart aan toe opdat het grijzig wordt. De klei bewerk je fijn met thinner en kwastjes. Dit is iets waar je mee moet experimenteren.
Vaak heb ik veel lijnen gezet en gepulkt in de klei en egaliseer het totaal zo met thinner.

Wanneer de klei wat steviger is na een poosje in de huiskamer kan je deze ook mooi polijsten met droge kwast, ook dit moet je zelf ervaren.

voor de rest heb ik wat gutsjes voor knoopeffecten, varkensharen kwasten voor structuren te maken.

Mijn spiegeltje is mijn belangrijkste tool. Ik zie hierin meteen dat er dingen niet kloppen, links en rechts, onder en boven.

bij tevredenheid kan je alles afbakken op 130 graden in de oven, ook hier heb je door ervaring betere resultaten ( en leer je je moderne oven beter kennen)
Op locatie kan je eventueel in een waterkoker ( met water) de klei goed stevig krijgen.

Verlichting is ook belangrijk. Net als bij schilderen bekijk ik mijn werk in overdreven belichting. Ook bij 12 uurschaduw zie je bepaalde dieptes beter.
Heb nu drie lampen aan het bureau. links, rechts en boven.

dit is echt een basis. Voor specifieke anatomie, werken met draadfiguren refereer ik wederom graag naar de eerder door mij aangehaalde topic van Jimmy.

ten overvloede vermeld ik dat je het meest leert door het zelf eens aan te pakken.
Het niet verkrijgbaar zijn van fimo mag geen reden wezen. De meeste schilder/ hobbyzaken verkopen het. Zoek- vraag naar de roze klassieke variant in grotere verpakking.
De kleine pakjes zijn te zacht, gebruik zelf hier een beetje zwart van om te mengen. Het is taai werk om te doen. Heb laatst twee emmers met de hand geprepareerd tot de kleur egaal lichtgrijs was.

succes.

René
 
Zier er goed uit René , dat afbakken in de oven , heeft dat invloed op de volume van het hoofdje , of is dat niet noemenswaardig , lijkt me een krimp effeckt te veroorzaken ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan