Hoofdsponsor

1/24 Ferrari F50 barchetta [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Christof

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 nov 2011
Berichten
109
Ik zal ook eens mijn eerste projectje posten.
Is al zeker meer als 15jaar geleden dat ik het nog iets heb gemaakt maar nu wil ik wel naar een hoger niveau proberen te werken.
Deze heb ik uit de kast opgediept;
attachment.jpg
Ben er wel al aan begonnen dus foto's van recht uit de doos heb ik niet maar zal ik volgende keer zeker doen:)

Hier ligt alles te drogen na het schuren en ontvettend badje.
attachment.jpg

Hier is al "hittewerende isolatie" aangebracht, hier op het forum gevonden hoe je dit moest doen :laugh:
attachment.jpg

De motor is bijna klaar.
attachment.jpg
attachment.jpg
Zal nog eens foto's met daglicht moeten maken want deze zijn niet echt supper.

Maar wil de motor er iets vuiler laten uit zien door hier een wash op proberen uit te voeren (is de eerste keer dat ik dit probeer)
of mss nog andere tips om het effect te verkrijgen van een motor die er niet nieuw moet uitzien? Uitlaat heb ik al een eigen gemend kleurke opgezet om deze er al wat gebruikt uit te laten zien.
Maar moet ik hier eerst vernis over zetten of wordt dit niet gedaan bij een motor en enkel op de carrosserie?

Morgen ga ik mijn airbruschpistool na 14jaar nog eens proberen, volgens mij ga ik wel een nieuwe moeten aanschaffen doordat hij een beetje lucht en verf blijft geven als ik de trekker los laat :huh:
Maar ik hoop dat het voor het primeren toch nog gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is alweer een mooie start na 15 jaar Christof.
Succes verder met de bouw van deze mooi wagen.

Fred
 
Hier wat betere foto's van de motor;
attachment.jpg
attachment.jpg
Heeft iemand een tip om de letters op de afdekkap van de motor waar "375" opstaat mooi zilver te krijgen? is echt supperklein.
ook de lijnen ernaast krijg ik niet mooi strak :(
 
drybrushen, dat moet lukken.
De technieck:
dompel je penseel in een weinig verf. Veeg die verf terug af aan een stuk keukenpapier of een vod, tot er bijna niks meer aan je penseel hangt. Dan wrijf je schuin over het te kleuren gedeelte. Je begint te wrijven VOOR het begin en tot NA het einde van dat gedeelte. Door de techniek blijft de verf hangen aan het hoger gelegen gedeelte.

PS: voeg eens de schaal toe aan de titel via het gedeelte voorvoegsel aub
 
Motor ziet er al goed en strak uit.
 
Het een en ander in de grondverf gezet;
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Onderwijl de carrosserie al geschuurd en nog wat gietnaadjes verder weggeschuurd.
Zodat deze nog 1keer in de grondverf kan voordat hij kan gelakt worden.

Stoeltjes lichtjes opgeschuurd en het middengedeelte een eerste keer gelakt en gezien dat dit niet simpel word om netjes te schilderen:ohmy:
Maar dat is dan weer de uitdaging natuurlijk:P
 
Nog wat foto's van wat ik heb gedaan de laatste tijd.
interieur afgewerkt:
IMG_2355_%28Small%29.jpg
IMG_2360_%28Small%29.jpg
IMG_2358_%28Small%29.jpg
De luchtinlaat van de motor in een iets juistere kleur gezet:)
IMG_2366_%28Small%29.jpg
Nu nog vernissen en daarna eens een wash hierop proberen te doen. Hij moet er namelijk niet splinternieuw uitzien.
De buitenkant wel want ik heb nog niet dikwijls een vuile ferrari gezien langs buiten ;)
Velgen gespoten;
IMG_2348_%28Small%29.jpg
IMG_2349_%28Small%29.jpg
Ook de voorste ophanging gemonteerd en de binnenschermen
IMG_2370_%28Small%29.jpg
Achterlichten geverfd
IMG_2372_%28Small%29.jpg
Dryfit van de motor;
IMG_2376_%28Small%29.jpg
IMG_2378_%28Small%29.jpg
 
Christof, voor een eerste poging na 15 jaar kun je over jezelf dik tevreden zijn!
 
Hey dat ziet er goed uit!
Als ik het goed zie, past de motorkap niet helemaal?
Je kan deze echter verwarmen met warm water en lichtjes in de juiste vorm buigen...
 
Hey dat ziet er goed uit!
Als ik het goed zie, past de motorkap niet helemaal?
Je kan deze echter verwarmen met warm water en lichtjes in de juiste vorm buigen...

Idd, deze sluit niet mooi aan. Ik ga straks eens proberen hem iets meer in model te zetten door de tip die je hier aanhaalt toe te passen:)
 
Gisteren de sols plus gaan halen en men motor met behandeld zodat ik hier een wash op kon proberen uit te voeren:
IMG_2402_%28Small%29.jpg
IMG_2403_%28Small%29.jpg
IMG_2390_%28Small%29.jpg

Het is dus de eerste keer dat ik een wash uitvoer dus commentaar en tips voor de toekomst altijd welkom
Ik heb deze wash gemaakt door 2druppels valejo ink te mengen met 10druppels water en 1druppel dreft (heb deze samenstelling in de modelbouwwinkel verkregen)
Met de sols plus heb ik ook ineens het dachbord behandeld waar de decal moest komen;
IMG_2405_%28Small%29.jpg
En ook het stuur is afgewerkt;
IMG_2406_%28Small%29.jpg
dit was weer een moeilijkere decal door het bollere oppervlak, hier heb ik enkele malen micro sol opgezet en met een sate prikker en wattenstaafje aandrukken totdat
hij begon te hechten op de randjes.
 
ziet er goed uit.
en zeker voor een eerste keer
 
Vandaag nog eens voort gedaan aan de ferrari, ben momenteel ook met een audi quatro bezig, maar die heeft al 4keer in de remolie gelegen:@
IMG_2832_%28Small%29.jpg
IMG_2826_%28Small%29.jpg
IMG_2818_%28Small%29.jpg
IMG_2817_%28Small%29.jpg
De body samenvoegen met de onderkant was wel niet simpel, maar is uiteindelijk wel gelukt.
Ook het raampje boven de motor had wat vijl en schuurwerk nodig eer het paste.
Nu nog de panellines proberen in te kleuren, maar de vernis zit er iets te dik op waardoor je de pannellines op sommige plaatsen bijna niet meer voelt.
zelfde met de grilletjes in de voorbumper, nu zie je de structuur nog, maar als ik ze zwart ga kleuren zal de structuur ook verdwijnen:worried:
 
Ziet er toch al goed uit op de foto's. hoe heb je de body/vernis aangebracht? Eventueel voor de roosters vanvoor, eventueel inkleuren met een zwarte wash (verdunde zwarte verf) of zwart schilderen en daarna een drybrush met donkergrijs erover om het detail weer naar boven te halen
 
Netjes hoor en dat voor een Ferrari ;)

Misschien een idee voor een een volgend model, Maak je panel lines dieper met een panel line scriber of met de achterzijde van een Xacto mesje zie foto en dan moet je net de snijkant gebruiken.
attachment.jpg
Foto van Famo zijn super grote hobby mes :P

Zelf ben ik geen fan van panel lines inkleuren en vind het eerder afbreuk aan een model doen dan dat het meerwaarde geeft en zeker met moderneren wagens waar je sowieso al geen rubbers meer ziet zitten van buitenaf maar dat is de vrije keuze van de bouwer.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er net en strak uit.
 
Vernis is degene die men ook op 1/1auto's gebruikt, maar ik had eerst eerst al een laag gezet om de decals op aan te brengen. Dus in totaal 2 lagen blanke lak, na de laatste laag heb ik deze gepolijst door met korrel 2000 te beginnen en eindigen met 12000.
Maar was niet simpel om hier terug glans op te krijgen, heb eerst met polijstpasta van 3M bezig geweest en dan fijner gegaan met die van Meguair.
Maar laten glanzen zoals hij juist gespoten was krijg ik niet voor elkander, kan nu ook wel aan mij liggen doordat dit in het echte leven ook mijn job is en ik hier mss iets te kritisch ben. Of toch een polijstpasta speciaal voor modelbouw aanschaffen?
Heb juist trouwens ook de grilletjes zwart gemaakt, veel beter:D
Van het weekend eens foto's bij daglicht nemen.
 
Je kan de blanke lak dan meer verdunnen dan voor 1/1 auto's en dunnere lagen aanbrengen.
1Laag na de decals vind ik persoonlijk weinig.
Zeker al je achteraf gaat poleisten. (kans op doorschuren)
 
Ik ben met de AB voordat ik de decals aanbracht 2keer rond geweest en nadien 3keer met de vernis, dus deze staat dik genoeg en ik heb deze ook iets harder verdund dan dat wij op het werk doen op 1/1 auto's ;)

En hier de eindfoto's
IMG_2834_%28Small%29.jpg
IMG_2845_%28Small%29.jpg
IMG_2844_%28Small%29.jpg
IMG_2842_%28Small%29.jpg
IMG_2841_%28Small%29.jpg
IMG_2840_%28Small%29.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan