Hoofdsponsor

scheepswerf werkvolk 17 eeuw [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

amazone

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 dec 2008
Berichten
4.896
in voorberijding naar volgend project heb ik wat personeel nodig waar ik nu wel wat tijt voor heb om ze tussendoor te schilderen.
het zijn 20 mm tinnen figuren

001%7E34.jpg

heb een deel in de grondverf gezet
 
Ik ben een beetje bevoordeeld omdat ik weet wat je nieuwe project wordt Dirk.
Dit is inderdaad een mooi start ervan, succes er zullen er nog een paar volgen denk ik zomaar:D:D

Fred
 
hmmm.....scheepswerf.....17de eeuw, dat kan alleen maar een prachtig dio worden denk ik. Ben benieuwd.
 
ja er zullen er nog wel een paar meer het scherm paseren ;)

maar ik wil niet zoals vorige keer eindigen een dio af hebben en geen figuren vinden om er bij te zetten :(

daarom ben ik eerst naar figuren gaan kijken en pas ik mijn dio aan naargelang de schaal van de figuren.
dus als voorbereiding op het dio wil ik eerst een deel van de figuren schilderen zodat ik me later met de scheepswerf kan bezig houden en niet meer met de figuren want die dienen maar als decoratie :) maar ze zijn natuurlijk wel brood nodig op een werf.

dit doe ik dus tussendoor als ik niet met de heemskerck verder kan
 
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

tips zijn zeker welkom zeker omdat ze zo klijn zijn :)
 
klijn :-) klein zeker hihi

prutswerkje denk ik e 2cm groot of mis ik me
 
als je van groot wilt spreken :) ik noem het liever klein ;)

22 mm zijn ze wat je op de foto ziet zie je dus helemaal niet in het echt ik had er een wach opgezet maar zie het bijna niet terug op de foto ( mischien te hard verdund ?) daarna heb ik er een lichtgrijze drybruch op gezet maar ik heb het gevoel dat het nog niet is wat het moet zijn

attachment.jpg

dit is een meer normale foto


ik heb een beetje liggen lezen over de klederdracht in de 17 eeuw vooral bij de gewone werkman. de kleren die gekocht werden waren enkel voor zondag en feestdagen enkel om naar de mis te gaan en werden niet gewassen omdat ze anders niet meer nieuw leken. na een tijtje moesten ze dan tog gewassen worden en werden ze verdezr gedragen op zondag.
naarmate dar er sleet op kwam werden ze gebruikt om naar de markt te gaan of op cafee dus in publike plekken.
als ze echt begonnen te verslijten werden ze gedragen als werk kleren.
dus je kan een werkman geen nieuwe kleren aan geven in de 17 eeuw want ze waren al versleten voor ze moesten dienen als werkkleren.
daarom de overweldige drybruch om het tog maar versleten te laten uitzien.

tog mis ik nig iets maar zie zelf niet goed wat het is .
mischien kunnen de figuur schilderaars me een hint geven van wat ik nog kan of moet veranderen
 
Laatst bewerkt:
Slijtplekken op knien en ellebogen, en hier en daar een lap ? mischien is dat nog mogelijk . Zal dan wel een vergrootglas meebrengen als ik nog eens op bezoek kom :-)
 
een knie en eleboog lap zijn denk ik wel mogelijk rené ik zal het eens proberen ;)
 
Dat is 't, mijn overal slijt ook het eerst op de knieen ;-)
 
En mijn knieen slijten overall....

Misschien moet je de wash nog een keertje overdoen, het kan geen kwaad om dit twee of drie keer te doen.
Op die manier heb je ook wat meer controle over het effect, want een natte wash ziet er altijd anders uit dan een droge.

Ik zie wel dat de figuurtjes nogal ruw gesculpteerd zijn, dat maakt het wel moeilijker om details te schilderen.

Maar ik denk dat het op deze schaal wel goed komt.
 
hoi kekie ik heb er al een 2 wach over gezet en het ziet er al veel beter uit thx.
zal morgen eens kijken of het naar mijn goesting is.
hier in de buirt staan dus geen winkels en daarom gebruik ik een wach van zwarte inkt . het is dus nog ff zoeken naar de hoeveel hijd water er bij 1 druppel moet omdat ik het bijna nooit doe.

ik vind de figuren er anders heel goed uitzien hoor ik ben er zeer tevreden over. natuurlijk zo uitvergroot ziet het er wel grof uit.
 
knap gedaan zeg , gene makkelijke schaal om figuren te schilderen maar vind dat het je wel aardige gelukt is
en dat bewonder ik wel .

tom
 
thx tom en er is nog meer volk komen opdagen , ook nog wat paardekracht en een paar karren

attachment.jpg

deze staan nu in de grondverf
 
Amai Dirk, daar heb je een vergrootglas voor nodig zeker?
Dit komt weer helemaal goed ;)
 
ja het is best klein michel helemaal iets anders dan wat ik nu bezig ben schaal 1:28

maar dit kan ik niet echt groot maken of ik kan het niet vervoeren of ergens weg zetten.
 
een krikkemik is een 17 eeuwse kraan die gebruikt werd op de scheepswerf
deze krikkemik heb ik gemaakt voor het afladen van een wagen ( houten kar )
het is de bedoeling dat de kar met hout of met een boomstam onder de krikkemik rijd en daar kan men het er af halen.

dit is dus een test versie de katrol heb ik er op het laatste foto bij getekent

002%7E23.jpg

003%7E21.jpg

004%7E15.jpg

005%7E13.jpg



en een sigaret als referentie spesiaal voor de rokers onder ons

006%7E7.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi Dirk. Dan heb je uiteindelijk toch gevonden wat je zocht...
Ziet er al goed uit.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan