Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Contact on the other side of the bridge [DONE]
Pagina 1 van 15 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 214

Discussie: Contact on the other side of the bridge [DONE]

Lightbulb Contact on the other side of the bridge [DONE]

Hallo iedereen,

Heb net een nieuw idee opgedaan, betreft een Stuart tank en een groep infantrie die onder vuur vallen, alles speelt zich af bij een oversteek van een rivier ergens in France,...

Ik heb een stukje gipsplaat genomen om het eerste deel van mijn brug te maken, in water gelegd en dan het groen papier er voorzichtig af gehaald.
    Daarna een houten plakje uitgezaagd, gebruikt als een soort mal om op mijn gipsplaatje over te tekenen.

[IMG][/IMG]

Daarna de halve cirkel uitgehaald met een breekmesje,

[IMG][/IMG]

Nu ben ik begonnen aan de stenen,

[IMG][/IMG]

Ik moet wel nog eens goed nadenken hoe ik de peilers van de brug zal maken, misschien heeft er iemand een idee, ik dacht aan zelf gieten met gips,....
    grtz Bart.

Standaard

???

Een brug bestaat uit twee bruggenhoofden, aan elke zijde van de te overspannen zone één. Bvb beide oevers van een rivier. Bij een grote overspanning staan tussen de bruggenhoofden één of meerdere pijlers. Hierop ligt de eigenlijke brug, meestal een metalen of houten constructie, tegenwoordig vaak in beton.
    Soms is dit alles één geheel uit metselwerk.

Wat je hier toont is één zijde van een kleine boogbrug, gebruikt voor bvb het overbruggen van een gracht.

Probeer misschien eerst eens je idee wat duidelijker uit te leggen. Baseer je je op een foto ? Laat die eens zien.
    Of schets je idee eens op papier, misschien als we snappen waar je naartoe wil dat we je duidelijker van dienst kunnen zijn...

Groeten Rik

Standaard

Inderdaad, het idee is eigenlijk een kleine boogbrug over een kleine stroom, dit is nog maar het eerste deeltje van de boog brug, de andere delen zijn nog aan het weken in het water.
    hier is een voorbeeldje van wat ik bedoel:

[IMG][/IMG]

wanneer het brugje klaar is zal ik nog een paar fotos bij voegen dan wordt alles wel wat duidelijker,.....

Grtz Bart

Standaard

Als je deze brug wil namaken, dan vrees ik dat je terug opnieuw zal moeten beginnen
    Als je de brug vergelijkt met wat jij uitgesneden hebt, dan zie je al dat de boog van de echte brug een veel grotere radius heeft in vergelijking met die van jouw...
    De echte brug zal ook veel langer zijn (ik vermoed toch +- 6m), die van jouw ziet er op het eerste gezicht (op schaal) maar max de helft daarvan...

Indien het slechts als vb moet dienen, en de afmetingen geen rol spelen, dan kan je jouw brug wel gebruiken, al zal het dan eerder een kleine stroom of beek zijn die overbrugd zal worden...

Wat het ook is, het ziet er wel een goed begin uit, en goed gevonden om gipsplaat te gebruiken

Rest me nog enkele vraagjes, hoe lang laat je die plaat weken? En dompel je de ganse plaat in het water? Of enkel het karton??

Standaard

Zeer mooi idee dat je hier beschrijft kan eens vertellen op welke schaal je hier gaat werken...

Standaard

De foto is maar een voorbeeld, de boogbrug mag niet te groot zijn want dan kom ik in de knoei met de afmetingen van mijn dioramma ( 31 cm op 40 cm).
    De schaal is terug 1/35. De gipsplaat snij ik eerst op maat daarna volledig onderdompelen in water, z'on 3 à 4 uren, daarna voorzichtig het karton afwrijven met een vochtige handdoek, wel opletten dat je niet te hard drukt bij het wrijven, anders breekt de gipsplaat en kan je opnieuw beginnen.

Grtz Bart.

Standaard

Het begin ziet er goed uit. Is het dit wat ge ongeveer bedoeld ? :

Maar dan niet in kapotte toestand ? Misschien kunt ge voor de pijlers het Ikea kurk gebruiken ?

Groeten

Pascal

Standaard

Inerdaad, dit is wat ik bedoel, ik heb er ook eentje staan van verlinden maar hij is ook stuk geschoten, ik wil hem nog in goede staat.
    Dus zelf maken was de boodschap, gelukkig ben ik nog in verlof zo dat ik er goed mijn hoofd kan bij houden,...
    IKEA kurk? Dat ken ik niet. Maar ik zat te denken met witte klei of zo,...

Grtz Bart

Standaard

Voor het wegdek een stukje MDF gebruiken. Aan weerszijden je Gyproc plaat lijmen met witte houtlijm. Dan kun je de boogvorm opvullen met klei zoals je aangeeft.
    Maar ik zou hierbij wel in lagen werken, kwestie van krimp tijdens het drogen op te vangen. In de laatste laag kun je dan het steenmotief drukken.

Veel succes ! Het wordt een dio waarmee je veel kanten uitkan. Ik denk hierbij aan het modelleren van het water, afwerking en verweren van je brug,...

Is iets om te volgen...

Groeten Rik

Standaard

Dank je wel voor de tip ivb met het MDF plaatje, maar het kwaad was al geschied, ik heb alles met gyproc gedaan, 't is te zeggen de ruw bouw althans, hier een paar fotos:

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

Nu ga ik alles verder afwerken met witte klei, de kiertjes opvullen, de steunberen, de afdekpannen en eventueel een riooltje aan toevoegen,....

Grtz Bart

Standaard

Dat ziet er een mooi begin uit.
    Doe gerust verder, ik volg

Standaard

Zeer mooie start neem je hier D-Day ziet er al zeer goed uit,persoonlijk vind ik de stenen iets te groot gemaakt maar dit kan dan ook aan de foto liggen..

Standaard

Denk dat het aan de foto ligt, want de stenen hebben de afmeting van z'on granietsteen die in de jaren '20 veel werd gebruikt, +_ 40 cm lang en ongeveer 30 cm hoog, ik heb er een paar liggen in mijn tuin, bij mijn vijver.
    Maar zeker bedankt voor de opmerking, zo zie ik als ik iets verkeerd doe.

Grtz Bart

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Dit is een knap bruggetje. Naast het uitkrassen van de voegen kan je in het gips ook nog schade aanbrengen, de stenen wat eigen karakter geven,...

Dit is echt zo'n Normandisch bouwseltje, ik volg.

Standaard

ik zou de brug tog vermaken zeker het stukje boven het wegdek dit loopt bij veel kleine bruggen niet recht maar heeft een beetje de kromming van het wegdek.
    daardoor kan je ook de zij muren iets laten zakken en van boven afwerken met een boordsteen die langs 2 kanten iets oversteekt. op de kop van de brugkant kan je bv een stenen vaas of ander ding op zetten als versiering van de brug

ik vind het er nu veel te grof uitzien voor zo een klein brugetje
    ook het wegdek zou met een bocht moeten staan en niet plat maar daar was je nog niet aan begonnen mischien
    je ziet maar wat je er mee doet

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Pagina 1 van 15 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten