Hoofdsponsor

1/72 Sd. Kfz. 232 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TomPattyn

Guest
Hoi, de bouw van de Dragon Wagon gaat rustig verder. De schilderwerken van de MK 1 zijn gestart, dus is het logische gevolg, we starten alvast de volgende topic met het nieuwe projekt op.

We hebben gekozen voor opnieuw in de schaal 1/72 te gaan daar ik er me toch goed in voel (neemt niet weg dat er toch een aantal 1/35 dozen reeds in mn stack zitten).

Info model:

De Schwerer Panzerspähwagen Sd.Kfz. 231/232 was een Duits gepantserd verkenningsvoertuig, dat voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog in 6-wielige en 8-wielige versies geproduceerd werd.

De eerste aanvragen voor de bouw van een 6-wielig verkenningsvoertuig werden in 1929 uitgegeven, waarna de drie firma's Magirus, Daimler-Benz en Büssing-NAG elk onafhankelijk op vrachtwagenonderstellen gebaseerde voertuigen ontwikkelden. De drie ontwerpen geleken uiterlijk sterk op elkaar, waarbij ook de prestaties gelijkaardig waren. Opmerkelijk was dat, bij elk model, een van de vier bemanningsleden als achterwaartse bestuurder diende. De voertuigen konden achterwaarts snelheden van 32 (Büssing-NAG-model) tot 62 km/u (Magirus-model) bereiken. De hoofdbewapening bestond uit een automatisch 20 mm kanon, ontwikkeld uit het 20 mm FlaK 30 luchtafweergeschut, aangevuld met een coaxiaal MG34 machinegeweer.
De drie modellen werden allen tot 1937 geproduceerd onder de typebenaming Sonderkraftfahrzeug 231. De firma's Magirus en Daimler-Benz produceerden daarnaast ook nog een versie met de kenmerkend gewelfde, bovenop de romp gemonteerde antenne, die Funkwagen genoemd werd en de typebenaming Sd.Kfz. 232 kreeg. Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren er 123 voertuigen van het type 231/232 6-Rad geproduceerd.

De Sd.Kfz. 231/232, met name de 8-Rad versies, werden tijdens alle veldtochten in het begin van de Tweede Wereldoorlog in gevecht gesteld. Tijdens de veldtocht in de Noord-Afrikaanse woestijn leverde de 8-Rad versie, hoewel hij door zijn relatief hoge silhouet gemakkelijker opgemerkt werd, betere terreinprestaties dan enig ander verkenningsvoertuig. In bepaalde situaties was de 231/232, dankzij zijn snelheid en wendbaarheid, zelfs superieur aan rupsvoertuigen.
Toch had de Sd.Kfz. 231/232 enkele grote zwakheden, die uiteindelijk tot productiestaking leidden. Het 20 mm kanon was nooit bedoeld als pantserafweergeschut, hetgeen de voertuigen praktisch weerloos maakte eens ze opgemerkt werden door vijandelijke tanks. De relatief zwakke bepantsering van maximaal 18 mm maakte de voertuigen ook niet bepaald geschikt voor vuurgevechten die in het verloop van de oorlog met steeds zwaardere kalibers uitgevochten werden. Deze tekortkomingen werden deels weggewerkt in de later uit de 8-Rad ontwikkelde Sd.Kfz. 234 "Puma".

sized_DSC05335.jpg

sized_DSC05336.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig voertuig, heb hem hier ook in de glazen kast staan maar dan op 1/35
 
Dat is er weer eentje om in de gaten te houden ;)
 
Prachtig voertuig, staat ook op mijn verlanglijstje om "ooit eens" te bouwen, op 1/35 uiteraard.

Tankograd heeft er een boekje over, zowel de 6 als de 8 wielversie wordt beschreven. Maar ik dacht dat enkel de 8-wielversie voorzien is van twee stuurposten, omdat in de 6-wielversie te weinig plaats is.

De uitvoering zoals jij ze gaat bouwen vind ik persoonlijk de mooiste, door de raamantenne bovenop.

Veel succes met de bouw, Tom ! We volgen dit op de voet.

Groeten Rik
 
@ Rik : Voor zover ik weet is de 6-rad wel met 2 stuurbedieningen, want omdat het systeem zo goed werkte werd het ook in de 8-rad ingebouwd. Op het model zie je waar de chauffeur zit een koepeltje en een kijksleuf, awel die zijn er ook achter de koepel. Ik heb hier wel ergens een foto van en ook van mijn model en als ik morgen een beetje tijd heb zal ik ze even plaatsen.
Er bestaat nog een 6-rad versie de 263 en die trekt qua uiterlijk zeer goed op de 231/232 versie.
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd hier de fotoos van mijn model waar je het bolle luikje en kijksleuven voor en achter de koepel kan zien. De kijksleuven voor de chauffeurs zie je ook op de zijkanten.

attachment.jpg

attachment.jpg


En hier een referentiefoto

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het model is gebouwd en staat klaar om in een warm badje te gaan, daarna de primer en het schilderen kan beginnen:

sized_DSC05372.jpg

sized_DSC05371.jpg

sized_DSC05370.jpg

sized_DSC05369.jpg
 
Ik zal eerst even al die gietnaden weg schuren die nog op je antenne zitten en die naden aan de achterkant dicht maken daar waar het reserve wiel op zit voordat je er primer op zet ;-)
 
Inderdaad ron, je hebt gelijk. Het is wel niet het beste kitje wat er is. Voor alle stukjes die erop moesten gekleefd worden heb ik zelf de gaatjes moeten voorzien. Voor het dak of hoe je het ook moet noemen was het maat en paswerk. Het zit eigenlijk nog niet echt perfect, het zit nu wat schuin naar achteren, maar dit laat ik zo.
 
Je gaat nogal een vaart !
Het is natuurlijk een heel fijn gepriegel op deze schaal. Je foto's tonen het model veel groter als het is. De scratchbuilders onder ons zouden de raamantenna zelf bouwen uit messingdraad. Sterker en stukken fijner als het plastiek raam.

Nogmaals, het zijn kleine voertuigjes. Ik stond gisteren, op de beurs in Deinze, versteld dat ze 'zo klein' zijn.

Chapeau aan al wie dergelijke juweeltjes bouwt in deze kleine schaal...

Groeten Rik
 
Na het dichtstoppen van de achterzijde en nog wat wegschuren kwam de primer erop. Hiervan geen foto's genomen.
Vanavond hebben we zn eerste laagje erop gezet:

Lifecolor UA 208 – RAL 7016 Anthrazitgrau

Het ziet er niet uit maar ik schilder nog steeds met penselen. De tweede laag zal alles beter dekken en de strepen doen verdwijnen.

Denk eraan om hem in een wintercamo te steken en de haarlakmethode te gebruiken.

sized_DSC05383.jpg

sized_DSC05382.jpg

sized_DSC05381.jpg

sized_DSC05380.jpg
 
Kijk dat is alweer stukken netter afgewerkt Tom alleen dat schilderwerk he .......... grapje betere twee of drie dunnen laagjes dan een dikke laag die er niet uitziet.
Goed bezig
 
Ik heb iets gemist dacht ik ? Snel die tweede en derde laag erop ! Mooi model Tom.
 
Niets gemist hoor denk ik GUnit, de lagen zitten erop en hij staat klaar voor de eerste kleuren:

sized_DSC05384.jpg

sized_DSC05385.jpg

sized_DSC05386.jpg

sized_DSC05387.jpg
 
Daarnet de mitrailleurs bijgewerkt met gun metal en voorzien van decals,hij staat momenteel te drogen met een laagje vernis. Daarna komt er een laag haarlak op en dan de witte winter-camo kleur.

Foto's volgen.
 
En hier de foto's, hij staat te blinken door de haarlak:

sized_DSC05457.jpg

sized_DSC05458.jpg

sized_DSC05459.jpg

sized_DSC05460.jpg
 
Mooi, maar op de laatste foto zie ik dat je balkenkruis niet recht staat :@ ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan