Hoofdsponsor

1/72 Sd. Kfz. 232 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag niet zoveel gedaan, seffens een filmke kijken en in slaap vallen.... Ben te moe.

Zoals beloofd wat foto's over de start van de vuilbehandeling. En een tipje van de sluier van het grondwerkje.

sized_DSC05492.jpg

sized_DSC05491.jpg

sized_DSC05490.jpg

sized_DSC05489.jpg

sized_DSC05488.jpg
 
Dat was effe schrikken, Tom. Sorry dat ik het moet zeggen maar die kasseien gelijken er niet op.

Ten eerste : de meeste kasseien zijn rechthoekig, soms vierkant, maar bijna nooit rond.
Ten tweede : de afmetingen van kasseien zijn ongeveer 15 x 30 cm. Soms zijn ze kleiner 10 cm vierkant. Omdat ze handgekapt zijn, kan dit sterk variëren.
Vertaal deze afmetingen naar je schaalgrootte en je weet hoe groot je stempels moeten zijn. Ik heb op mijn vroegere spoorbaan (schaal 1/87) nog kasseien gemaakt met stempels in witte klei. Mijn stempels waren ongeveer 2 x 3 mm en 2 x 2 mm. Dit moet voor jouw schaal ook zoiets zijn.
Ik gebruikte messing buis van deze afmetingen. Met een rond tangetje had ik de zijden ietsje bol gezet zodat ze meer op de ruwe vorm van een kassei gelijken.

Emmanuel Nouaillier werkt met penselen zoals jij doet. Maar hij heeft ze wel de rechthoekige vorm van een kassei.

Verder dien je de ene mooi naast de andere te stempelen. Werk bvb naast een liniaal, dan bekom je mooi rechte lijnen.
Zorg dat je de kant van de stempel zet op de inprenting van de vorige, zo is er maar één voeg tussen twee kasseien. Het is een monikkenwerk, op 100 vierkante cm kun je gemakkelijk een namiddag werken !

Varieer ook wat met je stempels, plaats er eens een andere maat tussen. Of draai je rechthoekig stempel eens een kwarttoer.

Ik zou je aanraden om te herbeginnen, vroeg of laat beklaag je dat je met dit grondwerk verder doet.

Hopelijk heb ik je niet ontmoedigt... Wat we tot nog toe van je zagen is altijd goed gelukt, dus dit komt ook wel goed. ;)

Groeten Rik
 
Totaal geen ontmoediging Rik, anders plaats je geen foto's van je werk om beoordeeld te worden. Het was meer proberen eigenlijk. En inderdaad toen ik de foto's nam met de wagen erop viel het me ook al op dat het reuze stenen zijn.
Zal eens moeten zien om een fijner stempel te maken voor deze schaal. Alleen zit ik momenteel dan met het probleem dat ik een andere materie zal moeten zoeken om de stempels in te drukken. De polyfila droogde nu al vrij snel, dus met meer stempels zit ik binnen de kortste keren op een harde ondergrond te stampen.
Bestaan er eigenlijk setjes die je kan kopen om bijv bakstenen en kasseien enzo te maken?
 
Hey,

Gebruik architectenkarton en dan heb je geen last meer van de droogtijd. Na het verwijderen aan de ene kant van de papierlaag, kan je gewoon verder werken en dien je je niet te haasten.
Mooie bouw tot nu ;)
 
Misschien kan het ook helpen om af en toe wat water over de polyfilla te vernevelen. Zo blijft het volgens mij ook langer bewerkbaar.
 
ik werk voor kasseien meestal met gyproc, omdat je dan mooi de voegen kan inkrassen, je voegen kommen hier boven je kasseien.
Het is een heel meetwerkje hoor, maar het loont wel de moeite.
Je voertuig is prachtig, en dat op 1/72, chapeau.

Grtz Bart.
 
Hola Tom, deze whitewashed ziet er best goed uit. Ik zou hem iets zwaarder in de vuile wash zetten, vooral onderaan tegen de flanken, bovenaan iets minder, zo krijg je toonverschillen in je model. Een wash van raw umber of een mix van raw umber en ultramarijn blauw zouden ideaal zijn. Mooie stofwashes kan je maken met een mix van bijvoorbeeld gebrande omber, ultramarijn blauw, wit en Napelsgeel. Maar een ideeke zulle bro, je bent héél goed bezig !
 
Laatst bewerkt:
Zoals Guy zegt, de WW is wel geslaagd
 
Ben zonet van dit materiaal gaan halen bij AVA Christophe, heb een plaat van 5mm en 3mm meegenomen. Ivm het verwijderen van een bovenste laag, moet je die gewoon lostrekken?
 
Ja, normaal kan je die gewoon lostrekken, maar het gaat niet altijd zo makkelijk. Ik gebruik ook wel eens een nieuw lemet van een stanleymes om voorzichtig de papierlaag te "fileren". En als je dan een beetje te diep snijdt of onregelmatig, is dit juist goed, want een kasseiweg ligt ook niet altijd perfect effen.
 
We hebben hem verder afgewerkt.

Het onderste gedeelte is nog geweathered met een heel sterk verdunde mix van Olieverf, Russian Blue met Burned Umber (tip van GUnit), heb echter geen wash gedaan. Ultramarine blue had ik niet in mn bezit vandaar de Russian.

Als dit droog was heb ik Tamiya Buff heel sterk verdund en met een breed plat penseel de verf erop gespat.

De wielen hebben ook deze spatten gekregen en daar bovenop de profielen opgevuld met Brick dust pigmenten.

Kvind hem er zo voldoende bijstaan om te zeggen dat hij is afgerond, nog enkel een laagje matte vernis. Hierna start ik met een nieuw ondergrondje, een kasseien straat met een gevel ruïne op de achtergrond. (Denk de straat in Carentan, Cafe de Normandie - zie Band of brothers, batlle for Caarentan).

sized_DSC05506.jpg

sized_DSC05507.jpg

sized_DSC05508.jpg

sized_DSC05509.jpg

sized_DSC05510.jpg

sized_DSC05511.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er heel mooi uit, ik zou echter nog juist de geweerlopen met een beetje grafiet (potlood) insmeren....
 
mooi voertuig, eventueel de zijkanten en de holtes van banden nog iets vuiler maken, dat ze overeenkomen met de rest van het voertuig
 
Waarom een laagje matte vernis ?
 
En als je hem in een dio plaatst zou je best kijken dat alle wielen mooi op de grond komen,
want nu hangt het linker voorwiel wat van de grond.
 
Een eindlaag vernis is niet nodig hoor Tom, zelfs wanneer je met pigmenten gewerkt hebt...btw. ik heb foto's gezien van een W/W bak die met een dikke brede borstel ingesmeerd was, met net dezelfde effecten als die jij hier aan ons toont.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan