Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/72 Sd. Kfz. 232 [DONE]
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 59

Discussie: Sd. Kfz. 232 [DONE]

  1. #1

    Lightbulb Sd. Kfz. 232 [DONE]

    Hoi, de bouw van de Dragon Wagon gaat rustig verder. De schilderwerken van de MK 1 zijn gestart, dus is het logische gevolg, we starten alvast de volgende topic met het nieuwe projekt op.

    We hebben gekozen voor opnieuw in de schaal 1/72 te gaan daar ik er me toch goed in voel (neemt niet weg dat er toch een aantal 1/35 dozen reeds in mn stack zitten).

    Info model:

    De Schwerer Panzerspähwagen Sd.Kfz. 231/232 was een Duits gepantserd verkenningsvoertuig, dat voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog in 6-wielige en 8-wielige versies geproduceerd werd.

    De eerste aanvragen voor de bouw van een 6-wielig verkenningsvoertuig werden in 1929 uitgegeven, waarna de drie firma's Magirus, Daimler-Benz en Büssing-NAG elk onafhankelijk op vrachtwagenonderstellen gebaseerde voertuigen ontwikkelden. De drie ontwerpen geleken uiterlijk sterk op elkaar, waarbij ook de prestaties gelijkaardig waren. Opmerkelijk was dat, bij elk model, een van de vier bemanningsleden als achterwaartse bestuurder diende. De voertuigen konden achterwaarts snelheden van 32 (Büssing-NAG-model) tot 62 km/u (Magirus-model) bereiken. De hoofdbewapening bestond uit een automatisch 20 mm kanon, ontwikkeld uit het 20 mm FlaK 30 luchtafweergeschut, aangevuld met een coaxiaal MG34 machinegeweer.
    De drie modellen werden allen tot 1937 geproduceerd onder de typebenaming Sonderkraftfahrzeug 231. De firma's Magirus en Daimler-Benz produceerden daarnaast ook nog een versie met de kenmerkend gewelfde, bovenop de romp gemonteerde antenne, die Funkwagen genoemd werd en de typebenaming Sd.Kfz. 232 kreeg. Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren er 123 voertuigen van het type 231/232 6-Rad geproduceerd.

    De Sd.Kfz. 231/232, met name de 8-Rad versies, werden tijdens alle veldtochten in het begin van de Tweede Wereldoorlog in gevecht gesteld. Tijdens de veldtocht in de Noord-Afrikaanse woestijn leverde de 8-Rad versie, hoewel hij door zijn relatief hoge silhouet gemakkelijker opgemerkt werd, betere terreinprestaties dan enig ander verkenningsvoertuig. In bepaalde situaties was de 231/232, dankzij zijn snelheid en wendbaarheid, zelfs superieur aan rupsvoertuigen.
    Toch had de Sd.Kfz. 231/232 enkele grote zwakheden, die uiteindelijk tot productiestaking leidden. Het 20 mm kanon was nooit bedoeld als pantserafweergeschut, hetgeen de voertuigen praktisch weerloos maakte eens ze opgemerkt werden door vijandelijke tanks. De relatief zwakke bepantsering van maximaal 18 mm maakte de voertuigen ook niet bepaald geschikt voor vuurgevechten die in het verloop van de oorlog met steeds zwaardere kalibers uitgevochten werden. Deze tekortkomingen werden deels weggewerkt in de later uit de 8-Rad ontwikkelde Sd.Kfz. 234 "Puma".



    Laatst gewijzigd door JordiC; 04-06-18 om 08:18

  2. #2

    Standaard

    Prachtig voertuig, heb hem hier ook in de glazen kast staan maar dan op 1/35


    If you want to save a few horses, drive a Famo

  3. #3

    Standaard

    Dat is er weer eentje om in de gaten te houden

  4. #4

    Standaard

    Prachtig voertuig, staat ook op mijn verlanglijstje om "ooit eens" te bouwen, op 1/35 uiteraard.

    Tankograd heeft er een boekje over, zowel de 6 als de 8 wielversie wordt beschreven. Maar ik dacht dat enkel de 8-wielversie voorzien is van twee stuurposten, omdat in de 6-wielversie te weinig plaats is.

    De uitvoering zoals jij ze gaat bouwen vind ik persoonlijk de mooiste, door de raamantenne bovenop.

    Veel succes met de bouw, Tom ! We volgen dit op de voet.

    Groeten Rik

  5. #5

    Standaard

    Zeer mooi voertuig en natuurlijk veel succes met de bouw...
    En misschien heb je hier ook wel iets aan...

    http://www.achtungpanzer.com/schwere...z231-6-rad.htm


  6. #6

    Standaard

    veel succes met deze

  7. #7
    Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding
    Geregistreerd
    25-07-08
    Berichten
    2.629

    Standaard

    We volgen
    Groeten,

    Michel.

  8. #8

    Standaard

    @ Rik : Voor zover ik weet is de 6-rad wel met 2 stuurbedieningen, want omdat het systeem zo goed werkte werd het ook in de 8-rad ingebouwd. Op het model zie je waar de chauffeur zit een koepeltje en een kijksleuf, awel die zijn er ook achter de koepel. Ik heb hier wel ergens een foto van en ook van mijn model en als ik morgen een beetje tijd heb zal ik ze even plaatsen.
    Er bestaat nog een 6-rad versie de 263 en die trekt qua uiterlijk zeer goed op de 231/232 versie.
    Laatst gewijzigd door Famo; 13-11-11 om 15:09


    If you want to save a few horses, drive a Famo

  9. #9

    Standaard

    Zoals beloofd hier de fotoos van mijn model waar je het bolle luikje en kijksleuven voor en achter de koepel kan zien. De kijksleuven voor de chauffeurs zie je ook op de zijkanten.






    En hier een referentiefoto

    Laatst gewijzigd door Famo; 13-11-11 om 16:20


    If you want to save a few horses, drive a Famo

  10. #10

    Standaard

    Het model is gebouwd en staat klaar om in een warm badje te gaan, daarna de primer en het schilderen kan beginnen:








  11. #11

    Standaard

    Ik zal eerst even al die gietnaden weg schuren die nog op je antenne zitten en die naden aan de achterkant dicht maken daar waar het reserve wiel op zit voordat je er primer op zet ;-)

  12. #12

    Standaard

    Inderdaad ron, je hebt gelijk. Het is wel niet het beste kitje wat er is. Voor alle stukjes die erop moesten gekleefd worden heb ik zelf de gaatjes moeten voorzien. Voor het dak of hoe je het ook moet noemen was het maat en paswerk. Het zit eigenlijk nog niet echt perfect, het zit nu wat schuin naar achteren, maar dit laat ik zo.

  13. #13

    Standaard

    Je gaat nogal een vaart !
    Het is natuurlijk een heel fijn gepriegel op deze schaal. Je foto's tonen het model veel groter als het is. De scratchbuilders onder ons zouden de raamantenna zelf bouwen uit messingdraad. Sterker en stukken fijner als het plastiek raam.

    Nogmaals, het zijn kleine voertuigjes. Ik stond gisteren, op de beurs in Deinze, versteld dat ze 'zo klein' zijn.

    Chapeau aan al wie dergelijke juweeltjes bouwt in deze kleine schaal...

    Groeten Rik

  14. #14

    Standaard

    Na het dichtstoppen van de achterzijde en nog wat wegschuren kwam de primer erop. Hiervan geen foto's genomen.
    Vanavond hebben we zn eerste laagje erop gezet:

    Lifecolor UA 208 – RAL 7016 Anthrazitgrau

    Het ziet er niet uit maar ik schilder nog steeds met penselen. De tweede laag zal alles beter dekken en de strepen doen verdwijnen.

    Denk eraan om hem in een wintercamo te steken en de haarlakmethode te gebruiken.








  15. #15

    Standaard

    Kijk dat is alweer stukken netter afgewerkt Tom alleen dat schilderwerk he .......... grapje betere twee of drie dunnen laagjes dan een dikke laag die er niet uitziet.
    Goed bezig

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •