Hoofdsponsor

1/35 Stug III Ausf.G [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik hab m'n kleuren enkele weken geleden gekocht en daar was de TS-3 niet bij. Ik heb de kleuren overgenomen van de bouwbeschrijving.
Nu zie ik wel veel die TS-3 kleur terug op stug's maar ik ga het toch maar doen met volgende kleuren:

XF20 grijs
XF67 groen
XF64 bruin

Zoiets ongeveer:

stumg.jpg

Het grijs is de lichtste kleur dus ik kan dat nemen of anders het groene. Het grijs komt precies toch iets minder voor.
 
Als je meerdere kleuren over elkaar schildert of spuit, begin je best altijd met de lichtste kleur omdat het moeilijk is om een donkere kleur te dekken met een lichtere.

Je primer ziet er heel goed uit, en is ook ongeveer dezelfde kleur als die van de echte tanks.
Motip is idd een goeie primer, ik gebruik hem al jaren voor m'n figuren en m'n voertuigen, en je doet er ook nog eens erg lang mee ook.

Ben benieuwd naar het vervolg.
 
Dag Michel,

Koekie is me blijkbaar al voor met zijn reactie. Inderdaad, een gouden regel bij het spuiten van verschillende kleuren is steeds beginnen met het lichtste kleur.

Daarbij komt nog dat, in het geval van Duitse camo, het machien de fabriek verliet (vanaf 1943) in zandgeel. Het camo-patroon werd er meestal op gezet 'te velde'.
Deze volgorde is belangrijk voor de fase van het chippen : door de donkerder camo kleuren zal het zandgeel komen piepen.

Groeten Rik
 
Merci voor de tips.

Ik heb geprobeerd om het lichtgrijs erop te spuiten. Het model ziet wel grijs maar de verf is heel ruw en precies niet super gehecht.
Het zal aan m'n AB techniek liggen, vermoedelijk heb ik de spuitafstand wat te groot genomen.

Ik ga er wel gewoon mee verder, misschien dat ik eerst een solsplus laagje erop schilder zodat de tape de verf er niet aftrekt.
 
Mannen, ik ga er vermoedelijk een tijd mee stoppen.

Dit is de druppel die voor mij de emmer heeft laten overlopen naar een bouwdip toe.

attachment.php


Het laatste jaar is zowat alles wat ik moet schilderen ivm de hobby een ramp. Bij m'n RC schip heb ik heel veel gesukkeld met slechte verf.
Nu is het weer van dat. Alles gaat goed tot er verf aan te pas moet komen.
Het is nu zover dat het m'n plezier in de hobby vergalt.

De primer van motip is heel goed gelukt. Sterke hechting en hard.
Dan heb ik de tamiya verf erop gespoten en deze reageert op de een of andere manier met de primer want de tamiya verf komt er samen met de primer af met tamiya tape!
Niet overal, op sommige plekjes is het goed.

Het model heb ik zeer goed ontvet dus daar ligt het niet aan. De verf heb ik goed geroerd en verdund met een universele verdunner.
Deze verdunnen werd me aangeraden bij AB Almere. Ook om de gunze acrylverf te verdunnen en deze is dezelfde soort als de tamiya denk ik (de geur toch)

Ik snap er de ballen van :(

Als ik terug goesting krijg spuit ik de camo er gewoon of zonder af te plekken, dus met een zachte overgang tss de kleuren ipv een harde overgang.

wordt misschien nog vervolgd...
 
Vreemd hoor, maar wat voor een afplak tape gebruik je dan Michel ?
 
Gebruik je Isopropylalcohol om te verdunnen? Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad....

En de moed niet opgeven hé, modelbouw is een hobby van vallen en opstaan ;)
 
Tamiya Tape Ron.

De wielen staan enkel in de primer en deze krijg ik er met m'n nagel niet af, zelfs niet na echt door te krabben.
Met de grijze verf wordt het verhaal helemaal anders.
Als het enkel de grijze tamiya verf is die niet hard is of goed hecht dan zou enkel dat eraf mogen komen en de primer niet.
Echter komt de primer er ook mee af wat toch wil zeggen dat deze is aangetast door de tamiya verf of de verdunner. Al lijkt het niet overal te zijn.

Vroeger als kind plakte ik al eens een modelletje in elkaar op een week tijd met schilderen erbij. Nooit heb ik toen last gehad met de verf (enamel) en ik gebruikte toen geen primer.
Nu heb ik regelmatig potjes enamel verf die bijna niet dekken of veel te dik zijn en die niet goed schilderen.
Neem ik nu een potje enamel verf van 15 jaar geleden dan schildert dat nog steeds super en wordt het mooi hard.

Nu ben ik overgestapt op acryl en heb ik weer problemen. Het lijkt wel of ze geen goede modelbouwverf meer kunnen maken, ze kosten anders genoeg.
Ik ben waarschijnlijk aan het zagen maar het zit me op dit moment wat hoog. Dit omdat ik al een jaar aan 't sukkelen ben met verf.

Als verdunner gebruik ik auto air reducer 4010.

Het kan mr. M zijn maar ik betwijfel het.

Ik weet dat ergere dingen zijn maar ik schrijf het graag even van me af.
 
Michel, kerel laat je gewoon maar eens goed gaan, het van je afschrijven is de perfecte remedie tegen zo'n zaken. Nadien zal je de draad wel terug opnemen. Zit zelf momenteel met mn handen in mn haar ivm de tracks op de Mk1 die maar niet willen lukken en had het gisteren ook ff voor bekeken.

Laat het wat rusten en neem ff een ander modelleke ofzo. Het zal natuurlijk kl.... aanvoelen als het ene na het andere zich opstapeld. Denk aan je Bantam, die staat toch te pronken ergens in je huis, of niet?

Kop op, je bent een kei van een bouwer en hebt al laten zien wat je kan dus dit zal je toch niet onderuit halen?
 
Ik zou het ook heel jammer vinden indien je zou stoppen met de Stug.
Wat er mis gaat zou ik niet weten, maar werk je niet wat snel?
Is de primer voldoende uitgehard?

Om zeker te zijn mag je die gerust een paar dagen laten staan voor je verder gaat.
Idem met de volgende lagen...Niet afplakken voor de eerdere laag echt hard is.

Kop op, iedereen wil wel eens de boel wegsmijten.
Zet de kit aan de kant en begin gewoon een andere.

Binnenkort heb je terug zin in de Stug en dan gaat het misschien wel goed.
 
Hey Michel geen paniek jongen ge zijt niet alleen !!!!!!!
Ik ben in het weekeind dat gepasseerd is juist hetzelfde tegen gekomen met mijn CV90 , ge moet eens gaan zien naar mijn laatste update van mijn CV90.
 
Merci voor de aanmoedigingen.
Ik laat m'n kop normaal niet snel hangen maar omdat ik nu al een jaar met verf aan het sukkelen ben zat het erg hoog.
De bantam is inderdaad goed gelukt al was die verf niet goed te spuiten.

De primer was zeker goed uitgehard, na een dag op de verwarming was deze echt hard, normaal kan je er al na een paar uur overheen spuiten.
De tamiya verf was misschien niet helemaal hard maar het tast de primer toch aan. Ik zal dus deze combinatie niet meer maken.

Ik gooi het model niet weg maar laat het wel even staan denk ik.
 
That's the spirit!

Begin maar snel aan iets nieuws en binnen een paar weken/maanden komt de Stug wel terug...
 
Ja verf kan soms rare kuren hebben. Ik wil toch even opmerken dat de verf niet altijd volledig is uitgehard zoals je zegt na een dag op de verwarming.
Om een klein voorbeeld aan te halen, ik vervoer elke dag nieuwe auto's die pas uit de fabriek komen en het gebeurd dat wanneer we de deur dichtgooien dat er op de rand een stukje verf los komt. Ze hebben dit onderzocht en de reden is ook dat de verf nog niet volledig is uitgehard. Zo zie je maar dat men moet geduld hebben met verf. Allee des al niet temin is het natuurlijk altijd jammer om zoiets tegen te komen.

En de moed niet verliezen hé.
 
Ik had heel de namiddag tijd en zag de stug op m'n werktafel staan. Mijn moed maar bij elkaar gesprokkeld en er eens ingevlogen met de Airbrush.
Airbrushen is een kunst apart dat ik nog moet leren maar dat leer je enkel met het te doen.

Ik heb er een camo opgespoten, eerst de foto's en dan nog wat uitleg:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Hier zie je dat ik nogal een grote spuitnevel heb aan de randen en ook heb ik in de kleurvlakken zelf niet overal een egale kleur.
Ik ben meerder keren over de vlakken gegaan om overal dezelfde dekking te krijgen maar dat is me niet altijd gelukt:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Waar de grijze verf van het kanon was gekomen heb ik nu bruin gespoten:

attachment.php


Ik ben 3 uur aan het airbrushen geweest om dit te bekomen, het zal nog wel iets vlotter worden gaan met het meer te doen. Op de bouwbeschrijving zijn de camo fijner, die fijne bochtjes enz... kreeg ik niet voor mekaar dus ik heb ze dan maar iets groffer gespoten.

De tank was helemaal in het grijs, dan heb ik de groene camo erop gespoten en dan de bruine. Omdat ik veel overspray heb was het lichtgrijs niet meer zo mooi omdat er veel groene en bruine nevel op zat. Dus dan heb ik de licht grijze vlekken een beetje terug opgelicht met wat grijze verf.

Ik ga de verf nu voor de zekerheid enkele dagen laten drogen.

Mischien een idee voor de ledendag: workshop camo spuiten. Als iemand zich geroepen voelt :)
 
Zo zie je maar weer dat de aan(deel)houder wint hé. :D:D:D


Schoon werk Michel!!


Droop
 
Hoi Michel,sorry dat dit wat laat is maar vond dat ik toch moest zeggen dus leende ik een foto van je om iets aan te tonen.
Je sprak dat de stug niet netjes aansloot en dat dit bij de echte wel zo is.Mag ik dan dit even posten??

attachment.jpg
Je mag het gerust laten verwijderen hoor mocht je zeggen van ja wat doet patje nu.
Vond dat het dus wel een beetje openstaat.........
Patje.
 
Luc, de aandeelhouders hebben deze tijden toch niet veel winst :D

Klopt Patje, bij deze stug is dat zo. Deze foto heb ik ook gebruikt op het einde van die update.
Ik heb ook eentje gezien waar het wel mooi aan elkaar sloot.

Dat zit dus goed bij m'n modelletje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan