Hoofdsponsor

1/35 Stug III Ausf.G [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ christoph: Ik ben nog aan het nadenken hoe ik een sokkel of mooie houten plaat kan maken op het tankje ten toon te stellen maar ik weet zo direct niets.

Ik ben nogal een voorstander van strakke sokkels uit mdf en dan mooi satijn gespoten, maar dat is natuurlijk smaak.
 
Ik heb een vraagje aan de militair experten:

Het uiteinde van de loop bestaat uit zo een soort demper, is die binnenin zwart van het buskruit?
Zo ja dan doe ik er wat zwarte pigmenten in. De tank is bijna hersteld na de val, enkel nog een afgebroken aandrijfwiel terug plakken.
 
Dag Michel,

Dat is een punt van discussie. De binnenzijde van de vuurmond zal zwart zijn. Sommigen beweren dat er rond de vuurmond ook roet zit. Maar daar zijn geen overtuigende bewijzen van.

Groeten Rik
 
Bedankt Rik, dan ga ik de binnenkant zwart maken en de buitenkant zo laten.
 
Over de vuurmond, ik heb mij laten vertellen dat er bij de Duitse tanks weinig als geen zwart roet te bespeuren viel. De reden die opgegeven was had iets te maken met het soort kruit dat gebruikt werd in de munitie...
Bij de geallieerde had je dan wel roetsporen....
 
Ach zo, ik heb wat black smoke pigment droog aangebracht in de vuurmond. Ik heb niet overdreven er zal niemand zich aan storen denk ik.
Persoonlijk vind ik het er nu iets beter uitzien. Een tank met enkele witte banden omheen z'n loop mag wat roet hebben in de vuurmond :)
 
De herstellingen na de ongelukkige val zijn achter de rug en het geweer is verlost van de gietnaad.
Ik heb een stuk van een balk laten zagen als sokkel voor de Stug:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Zou ik het zwart schilderen of zo laten? Het is om het tentoon te stellen op een beurs, dit is voor mij de eerste keer dat ik dat ga doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig model Michel.
Volgens mij is dat eentje dat in de prijzen gaat vallen.
Echt schitterend gemaakt.

Om eens eventjes op de zwarte mondingsrem terug te komen, we hadden laatst op BTB daarover ook een discussie.

De Duitse Panzers vuurden met smokeless powder (dit is ook één van de redenen waarom hun munitie zo'n grote velocity had) , dus dat laat geen roetresten op de vuurmond na.
En inderdaad, nadat ik m'n boeken over Duitse tanks had nagekeken was ik tot de conclusie gekomen dat ik géén enkele foto van een Panzer had gezien waarvan de mondingsrem zwart was.

Black powder daarentegen (wat wij gebruiken voor het afvuren van onze 1/6 Tigers) laat wél zwarte sporen na.
Of dit nu bij de geallieerde tanks het geval was, weet ik niet en laat ik hier in het midden maar nogmaals, bij Duitse Panzers was de mond niet met roet aangetast.


Droop
 
Merci Luc.
Goed om te weten. Als de finnen ook die smokeless powder gebruikten dan is het niet historisch correct zoals ze er nu bijstaat maar ik heb de buitenkant in ieder geval niet zwart gemaakt.
 
Héla, de duitsers schoten geen brol af é......
 
Ook de gealieerden schoten met nitro kruit, dus ook geen zwart op de buiten zijde van de mondrem. Zwart kruit werd eindelijk niet zoveel meer gebruikt, ik heb dit uit één van mijn vele wapenboeken. Ik hoop dat er iets mee kan doen.

Grzt Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan