Beste Allemaal,
Zoals beloofd wil ik hier voor de geïnteresseerden een soort tutorial presenteren voor een klein
deelgebied van de modelbouw, het figuurschilderen. Meer in her bijzonder het schilderen met olieverf.
Eerst nog even dit: alhoewel ik al enkele jaren bezig ben met deze 'discipline' besef ik maar al te goed
dat ik zeker niet behoor tot de beste helft van de figuurschilders hier in België en/of Nederland!!!
Maar wat ik mis in talent maak ik misschien tegenover de beginners goed in theoretische kennis!
Met andere woorden, alle op- en aanmerkingen en vooral kritiek zijn van harte welkom!
Als voorbeeld voor dit eerste project (er komen er nog andere...) heb ik gekozen voor
een buste van PiliPili in de serie 'Great Chiefs' namelijk Geronimo. PiliPili met als gangmaker
Le-van Quang is één van de beste 'sculptors' van figuren én een Belg!!!
Dit meesterwerkje ziet eruit als volgt
De buste is gegoten in één stuk, resin(hars) en de schaal is 1/8, ongeveer een 10 cm hoog.
Wat hebben we zoal nodig :
1. Schuurpapier in verschillende korrelgroottes, kleine vijltjes en een zaagje zoals bv x-acto
2. Een assortiment(je) acryl- en olieverf. Op de details hiervan kom ik nog wel terug in de loop van deze tutorial.
3. En het belangrijkste: penselen!! Ik weet het, het is wel een investering, maar koop de beste penselen die je
je kan permitteren, ikzelf gebruik de 'Series Seven' van Winsor & Newton, niet goedkoop maar het beste penseel en
wanneer je het goed onderhoudt gaat het jaren mee!
Na elk gebruik, het penseel goed uitwassen in (reukloze) terpentijn, gebruik twee potjes, één voor het grove werk,
één voor het fijne. Wanneer je gedaan hebt met het schilderen van een bepaalde kleur, het penseel afvegen op een
tissue, voorzichtig doppen in het eerste potje terpentijn, afvegen, doppen, afvegen enz tot er geen spoortje olieverf
op de tissue overblijft, dan enkele keren hetzelfde in het tweede (nog propere) potje. Als laatste het penseel in de
mond nemen en er een puntje aan zuigen :-). En als allerlaatste regelmatig al je penselen in een lauw badje steken
met een beetje afwasmiddel!
Welke penselen heb je nu als beginner nodig:
Voor de fijne penselen gebruik je best zoals gezegd de beste en in de nrs 0, 1 en 2
Verder heb je nog enkele platte penselen bv nr 2 en 4 nodig (waarvoor zal binnenkort wel blijken).
Hiervoor zijn de iets goedkopere goed genoeg (maar hou het liefst wel op marterhaar) bijvoorbeeld de Rembrandt-reeks van Talens is heel goed en betaabaar!
Tot binnenkort
Carl
Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op: