Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Geronimo Tutorial [DONE]
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 43

Discussie: Geronimo Tutorial [DONE]

Carl56
    Gast

Standaard Geronimo Tutorial [DONE]

Beste Allemaal,
    Zoals beloofd wil ik hier voor de geïnteresseerden een soort tutorial presenteren voor een klein
    deelgebied van de modelbouw, het figuurschilderen. Meer in her bijzonder het schilderen met olieverf.
    Eerst nog even dit: alhoewel ik al enkele jaren bezig ben met deze 'discipline' besef ik maar al te goed
    dat ik zeker niet behoor tot de beste helft van de figuurschilders hier in België en/of Nederland!!!
    Maar wat ik mis in talent maak ik misschien tegenover de beginners goed in theoretische kennis!
    Met andere woorden, alle op- en aanmerkingen en vooral kritiek zijn van harte welkom!

Als voorbeeld voor dit eerste project (er komen er nog andere...) heb ik gekozen voor
    een buste van PiliPili in de serie 'Great Chiefs' namelijk Geronimo. PiliPili met als gangmaker
    Le-van Quang is één van de beste 'sculptors' van figuren én een Belg!!!
    Dit meesterwerkje ziet eruit als volgt

De buste is gegoten in één stuk, resin(hars) en de schaal is 1/8, ongeveer een 10 cm hoog.

Wat hebben we zoal nodig :

1. Schuurpapier in verschillende korrelgroottes, kleine vijltjes en een zaagje zoals bv x-acto

2. Een assortiment(je) acryl- en olieverf. Op de details hiervan kom ik nog wel terug in de loop van deze tutorial.

3. En het belangrijkste: penselen!! Ik weet het, het is wel een investering, maar koop de beste penselen die je
    je kan permitteren, ikzelf gebruik de 'Series Seven' van Winsor & Newton, niet goedkoop maar het beste penseel en
    wanneer je het goed onderhoudt gaat het jaren mee!
    Na elk gebruik, het penseel goed uitwassen in (reukloze) terpentijn, gebruik twee potjes, één voor het grove werk,
    één voor het fijne. Wanneer je gedaan hebt met het schilderen van een bepaalde kleur, het penseel afvegen op een
    tissue, voorzichtig doppen in het eerste potje terpentijn, afvegen, doppen, afvegen enz tot er geen spoortje olieverf
    op de tissue overblijft, dan enkele keren hetzelfde in het tweede (nog propere) potje. Als laatste het penseel in de
    mond nemen en er een puntje aan zuigen :-). En als allerlaatste regelmatig al je penselen in een lauw badje steken
    met een beetje afwasmiddel!
    Welke penselen heb je nu als beginner nodig:
    Voor de fijne penselen gebruik je best zoals gezegd de beste en in de nrs 0, 1 en 2
    Verder heb je nog enkele platte penselen bv nr 2 en 4 nodig (waarvoor zal binnenkort wel blijken).
    Hiervoor zijn de iets goedkopere goed genoeg (maar hou het liefst wel op marterhaar) bijvoorbeeld de Rembrandt-reeks van Talens is heel goed en betaabaar!

Tot binnenkort

Carl
    Laatst gewijzigd door pantani; 28-02-10 om 21:50

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carl56 Bekijk bericht
    Tot binnenkort
    Ik kan al bijna niet meer wachten.

Standaard

Ik ben zeker geitreseerd. In jou tutorial, ik durf het nog niet aan om met olieverf te gaan werken. Wel heb ik een aantal (heel veel) spel figuren geschilderd. Daarbij heb ik toch wel een aantal keren een leuke prijs mogen winnen. Maar dit is met vallejo verf en dus op waterbasis. Daarbij zijn mijn figuren een stukje kleiner dan deze. Bij mij is het schaal 1 / 72 tweedde wereld oorlog of lort of the rings en Warhammer zowel fantasy als 40.000. Dat is dus iets heel anders. Ik ben nu mijn eerste aan het schilderen van millitaire bouw op schaal van 1 / 35 en daar heb ik toch al een beetje moeite mee. De schaduwen enz vallen dan ineens heel anders. Ik ga u dus zeker volgen en zal dan ook een keer een mooi model proberen te schilderen. Wel wil ik eventueel een tutorial op warhammer gaan maken. Maar dat had ik al eens aangegeven. Daar ik nu met een aantal zaken bezig ben zit dit even in het vat tot ong. februari ergens halverwege. Het gaat er bij mij dan ook om, om een tutorial te maken op het gebied van spel figuren.

Ik wacht met smart op die van u.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

Carl56
    Gast

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modelengeneer Bekijk bericht
    militaire bouw op schaal van 1 / 35 en daar heb ik toch al een beetje moeite mee. De schaduwen enz vallen dan ineens heel anders.
    Dat klopt inderdaad! Hoe groter de schaal hoe minder je de schaduwen en highlights moet accentueren, vooral wat het gezicht betreft.
    Dat is zeker het geval bij deze buste in schaal 1/8, door de grootte is er van nature al veel schaduw en light.

En proficiat met de gewonnen prijzen met je 1/72 figuren, mocht je tijd hebben, héél graag wat foto's!!! .
    Ikzelf vind het zo'n gefriemel op die kleine schaal maar de resulaten zijn wel dikwijls verbluffend!
    Jij werkt dus met Vallejo, ikzelf gebruik tot nu toe als acryl Andrea en Citadel; ben er wel tevreden over maar ik weet dan ook niet beter...
    Laatst gewijzigd door Carl56; 03-01-08 om 17:54

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modelengeneer Bekijk bericht
    Ik ga u dus zeker volgen en zal dan ook een keer een mooi model proberen te schilderen. Wel wil ik eventueel een tutorial op warhammer gaan maken. Maar dat had ik al eens aangegeven. Daar ik nu met een aantal zaken bezig ben zit dit even in het vat tot ong. februari ergens halverwege. Het gaat er bij mij dan ook om, om een tutorial te maken op het gebied van spel figuren.

Ik wacht met smart op die van u.
    En ik op die van u :p

@carl56: geef mij maar vlug een vervolg in jou tutorial, want hoe meer ik naar figuren kijk, hoe meer zin ik krijg om er te schilderen.

Standaard

Ik zal zeker een aantal fototjes maken. Is een leuk intro voor het topic lijkt mij. Dat van u vond ik ook heel leuk om zo te lezen. En natuurlijk te bewonderen.

Carl56
    Gast

Standaard Geronimo deel 2

Dan nu verder met deel 2…
    Bij resin modellen zit er aan elk onderdeel een soort ‘gietoverschot’ aan onder- of zijkant dat moet worden verwijderd, bij modellen in wit metaal is dat eerder een ‘gietrand ‘. Dit ligt aan de manier waarop de onderdelen worden gefabriceerd, de details hierover zouden ons te ver leiden.
    Aangezien onze buste maar bestaat uit één stuk moet er ook maar één overschot worden verwijderd, dit bevindt zich aan de onderkant , in rood omkaderd.

Het best gebeurt dit met een (x-acto) zaagje. Voor grote stukken die moeten worden verwijderd kan je ook een boormachine gebruiken in een verticale standaard en voorzien van een schuurschijf. Tenslotte nog wat bijvijlen en schuren tot je een mooi glad oppervlak houdt.
    Het stof van hars is niet bepaald heel gezond, dus kan je misschien een stofmasker opzetten bij dit karweitje. Verder moet je natuurlijk heel het model nakijken op eventuele gietfouten. Zoals gewoonlijk bij PiliPili, heel weinig problemen op dit vlak! Op de achterkant een klein deukje dat met wat milliput oid kan worden opgevuld en geschuurd; gradueel met grof tot fijn schuurpapier gladmaken. Een spijtig genoeg wat wazige foto:

Een tip die ik heb genoteerd tijdens het maken van dit topic: maak een foto op macrostand van je project. Dan komen alle onvolkomenheden héél scherp naar boven!
    Door al dat vastpakken met blote handen gaan er onvermijdelijk vetplekken ontstaan dus we gaan het model een lekker badje geven in lauw water met een scheutje afwasmiddel erin, goed afborstelen, laten drogen -eventueel op de centrale verwarming- en liefst in een zo stofvrij mogelijke omgeving. Na het badje de buste alleen nog vastnemen met bv katoenen handschoenen.

Als alles goed droog is wordt het tijd om een grondlaag (primer) aan te brengen. Een primerlaag heeft verschillende doeleinden : de volgende lagen verf hechten beter en onvolkomenheden komen beter naar voor! Laten we duidelijk wezen : een primer is altijd nodig en wordt altijd gespoten! Ik gebruik hiervoor een spuitbus (vooral omdat ik er een hekel aan heb een airbrush-pistool minutenlang te kuisen voor een gebruik van een paar seconden).

Soms worden in de modelbouw auto-primers ( bv Motul) gebruikt, ik zou dit voor ‘figuren’ niet aanraden. Gebruik een primer met een fijn pigment, o.a. Humbrol heefteen goede primer in spuitbus. Er zijn zelfs speciale primers voor resin, maar dat is absoluut niet noodzakelijk.

Als kleur gebruik je óf wit óf grijs. In theorie neem je een witte primer wanneer het eindresultaat vooral uit lichte kleuren zal bestaan, een grijze bij donkere kleuren. Maar, zeker in het begin moet je je hier niet druk om maken.
    Spuit de primer in een dunne laag, laat drogen, en de buste nog eens goed nakijken op onvolkomenheden. Bijwerken indien nodig en een tweede dunne laag spuiten.
    Resultaat :

Volgende keer gaan we eindelijk beginnen te schilderen, eerst in de acryl ( jawel Modelengeneer )
    Laatst gewijzigd door pantani; 28-02-10 om 21:50

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Carl56 Bekijk bericht
    Een tip die ik heb genoteerd tijdens het maken van dit topic: maak een foto op macrostand van je project. Dan komen alle onvolkomenheden héél scherp naar boven!
    Tja, hetgeen hierboven staat is dus realiteit. Heel dikwijls komen er fouten boven, die je met het blote oog nog niet had gezien. Dit kan soms nogal eens enerverend zijn, maar als je ze wegwerkt, leiden ze naar een super-resultaat. Ik weet het, dit is niet altijd even simpel (een vb. is mijn Maserati, nu zou ik het heel anders aanpakken, maar daar is het helaas al een beetje te laat voor.)

Zéér mooi en simpel uitgelegd, Carl!
    Doe zo verder.

Carl56
    Gast

Standaard

Het is al veel te lang geleden sinds mijn vorig bericht.
    Zoals ik reeds aan Exserco heb gemaild heb ik nogal wat (veel) problemen gehad met mijn foto's.
    Na een namiddag goed doorwerken was ik al redelijk ver gevorderd,
    inclusief acryl- en olieverf, tot ik de foto's op mijn PC bekeek...
    de 'beste' foto's hadden een prachtig scherpe achtergrond,
    van Geronimo was echter spijtig genoeg niet veel te zien :confused:
    Eén van de betere foto's is dit:

Er zat dus niet anders op dan het hele zootje in de ovenreiniger
    te zetten en terug opnieuw te beginnen. Je moet er soms wat voor
    over hebben
    Laatst gewijzigd door pantani; 28-02-10 om 21:51

Banned

Standaard

Niks van aantrekken Carl.
    Als je er maar plezier in hebt, dat is het voornaamste. Snelheid speelt geen rol. Het gebeurt soms dat ik weken zelf geen tijd heb om te bouwen of schilderen, maar plezier dat ik naar dit forum kom kijken heb ik dan wel.

Carl56
    Gast

Standaard Geronimo deel 3

Zoals gezegd ben ik terug van nul gestart en de buste in een grondlaag gespoten.
    Deze keer heb ik gekozen voor een witte primer met dit als resultaat:

Na enkele uurtjes droogtijd kan de eerste acryllaag geverfd worden.

Waarom eerst een laag in acrylverf?

Olieverf heeft (naast héél veel voordelen) één nadeel, het is geen dekkende verf of met andere woorden:
    de onderlaag zal je altijd een beetje blijven zien. Dus die onderlaag is echt wel heel belangrijk.
    Kies een kleur die het dichtst de uiteindelijke kleur zal benaderen
    (als je de puntjes op de i wil zetten, liefst een iets lichtere tint).

Welke acrylverf?
    Er zijn verschillende merken beschikbaar maar ze komen vrijwel allemaal van dezelfde
    fabrikant : Andrea, Vallejo of Citadel (deze laatste wordt veel gebruikt bij Warhammer of Fantasy figuurtjes)
    kies dus gewoon de verf die de modelbouwwinkel bij jou in de buurt op voorraad heeft.
    Je kan natuurlijk ook perfect ‘enamel’ verf gebruiken (ik weet echt niet wat de juiste Nederlandse benaming is),
    iedereen kent wel Humbrol verf. Enamel heeft wel een langere droogtijd dan acryl,
    wanneer je dus snel wil werken ga je voor acryl.

Omdat het gelaat het moeilijkste gedeelte is om te schilderen beginnen we daarmee .
    Het onderwerp is een indiaan dus gebruik ik als onderlaag Andrea Color Dark flesh (nr10).

Wanneer je een Europeaan schildert kan je bv Light Flesh nemen.
    Verdun altijd je acrylverf met water en wel in de verhouding 50/50!!! Doe je dit niet heb je de kans dat
    je penseelstreken zal blijven zien wanneer de verf is opgedroogd.
    Dat verdunnen betekent wel dat je twee dunne lagen zal moeten aanbrengen.
    In de vorige foto is de eerste acryllaag aangebracht. Dit is het resultaat na de tweede laag :

Nog een kleine tip: door dat verdunnen kan het gebeuren dat er ‘waterpoeltjes’ worden gevormd
    bv. in de oogkassen. Neem dan een droog, redelijk dik penseel en hou dat even in het ‘poeltje’
    (een stukje papier van de keukenrol kan natuurlijk ook) door capillaire werking wordt het water opgeslorpt!
    Dat was het voor nu maar ik probeer straks nog deel 4 te posten...

Groetjes

Carl
    Laatst gewijzigd door pantani; 28-02-10 om 21:51

Standaard

Ben heel benieuwd naar hoe je dat met olieverf gaat aanbrengen. Maar wel wat geleerd. Ik had er nooit aan gedacht om daar een ondergrond te geven met acryl verf. Dus weer wat geleerd.

Carl56
    Gast

Standaard Geronimo deel 4

Nu het gelaat in de acrylverf is gezet beginnen we met het (voor mij althans) aller-moelijkste, de ogen!
    (sommigen beginnen met het gelaat in de olieverf te zetten en daarna de ogen omdat de kans altijd
    bestaat dat er daarbij verf in de oogkassen terecht komt, je zal zelf moeten ondervinden wat voor jou
    de beste manier is).

De oogkassen worden uiteraard eerst wit geschilderd (te zien in de vorige foto’s van deel 3), maar…
    wit wil niet zeggen spierwit! Doe dus een héél kleine beetje blauw of grijs
    bij het wit om de kleur te breken. Doe je dit niet heb je meer kans op het zogenaamde ‘pop-eye’
    effect waarbij het lijkt of de ogen uit het gelaat springen.

Nu eerst nog wat theorie:
    1. De stand van de ogen
    Het is wel heel belangrijk om je figuur niet scheel te laten kijken. De irissen moeten dus in beide ogen
    even groot zijn en symmetrisch staan ten opzichte van elkaar.
    Wanneer je een denkbeeldige lijn trekt van de uiteinden van de mond naar de ogen vindt je het
    middelpunt van de irissen zoals te zien in onderstaande tekening.

2. Een oog ziet eruit als volgt :

Wat kunnen we uit deze tekening leren:
    - rond de iris zien een kleine zwarte rand
    - onder de iris is gewoonlijk een kleine stukje wit te zien
    - aan boven- en onderkant zien we een kleine donkere lijn.

We gaan proberen (ik zeg wel ‘proberen’ deze theorie in de praktijk te brengen:

1. Eerste trekken we onze denkbeeldige lijn en zetten een minuscuul zwart puntje in de oogkas,
    dit wordt het middelpunt van onze iris. Je krijgt nu al een goed idee of de stand van de ogen
    juist is en je kan desnoods gemakkelijk correcties aanbrengen.

2. Nu gaan we onze iris groter en vooral zo rond mogelijk maken, nog steeds in de zwarte kleur.
    Probeer eerst het volgende uit op wat restmateriaal: neem (voor een figuur op deze schaal dan
    toch) een redelijk dik penseel (nr 4 of nr 6) met scherpe punt. Doop dit penseel, alleen met de punt,
    in licht verdunde zwarte acrylverf. Hou het penseel loodrecht en stip de plaats aan waar de iris moet
    komen, met wat geluk en veel oefening zou je een mooi rond bolletje verf moeten krijgen.
    Ik moet toegeven dat het mij verre van altijd lukt, getuigen de foto’s hieronder.
    Dit wordt dus onze rand rond de iris. Alles laten drogen…

3. Vervolgens gaan we bepalen welke kleur ogen we onze figuur gaan geven.
    Ik ben nog niet veel indianen met blauwe ogen tegengekomen dus kies ik voor grijs.
    We herhalen onze techniek van punt 2, ditmaal met licht verdunde grijze verf en maken een iets
    kleiner bolletje.

4. Dan is het de beurt aan de pupil. Met een fijn penseel (bv nr 0 of nr 1) schilderen
    we een klein zwart puntje in het midden van onze grijze iris.

5. Nu trekken we twee heel dunne donkere (bv zwart-bruin) lijntjes aan boven- en onderkant
    van de oogkas om de wimpers na te bootsen.

6. Tenslotte kunnen we eventueel een reflectie van de ogen suggereren door een heel klein wit
    puntje te schilderen op de iris, ongeveer ‘op 11 uur’.

Wanneer je rechtshandig bent schilder je -met de figuur in de hand- eerst
    het linkeroog omdat dat het moeilijkste is, linkshandigen natuurlijk eerste het rechteroog.

Wanneer je tevreden bent met het resulaat kan je in de oogkas een klein
    druppeltje (glans)vernis aanbrengen, het beschermt je noeste werk en een
    oog blint tenslotte toch altijd een beetje.

Hieronder mijn (verre van perfect!!!) resultaat, zeker met een camera op
    macrostand. Puntje 4 en 6 zijn nog niet gebeurd.

Volgende deel: eindelijk olieverf

Groetjes

Carl
    Laatst gewijzigd door pantani; 28-02-10 om 21:52

Carl56
    Gast

Standaard

Er wordt hier wel heel vlug gereageerd op nieuwe posts.
    Heel leuk natuurlijk , en blij dat ik jou voor één keer ook eens
    wat kan leren!

Groetjes

Carl

Standaard

Dat van die basis snap ik nu eindelijk. Het is wel heel mooi uitgelgd zo met al die plaatjes erbij, daar kan ik wel wat mee. Ga ik in de toekomst zeker proberen.

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Nieuw figuur tutorial II [DONE]
    By Jiver in forum Volledige figuren
    Reacties: 33
    Laatste bericht: 24-01-10, 12:01

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten