Hoofdsponsor

1/16 Sturmbannfuhrer Ardennes 1944 Sch 1/16 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Tijd voor een tussendoortje.
Een kit die al enige tijd in het rek ligt :

attachment.jpg

De Dragon kit op 1/16 (120 mm) van een Sturmbannfuhrer. Het is een plastic kit, geen resin zoals de Verlinden kits. Dus ook veel lichter van uitvoering. De pasvorm is evenwel uitstekend. Ik heb wel wat moeten plamuren en schuren. Zo waren wat inkepingen aan de rand van de broekspijpen en boven aan de kraag.
Vooral het camo-patroon van het uniform sprak mij aan bij de keuze voor deze kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

De basiskleuren zijn reeds aangebracht. Het smockvest wordt in Autumn camo uitgevoerd. Voor de basislaag gebruikte ik H 119.
De broek komt in Splinter pattern. De basislaag bestaat uit H 72.
Beide basiskleuren werden aangebracht met de AB.

Groeten Rik
 
ga deze zeker volgen , heb er hier ook nog eentje liggen van verlinden
 
Goeden...middag Beste Kijkers !

Even een update :

attachment.jpg

attachment.jpg

De vlekken zijn aangebracht. Voor het smockvest heb ik gebruik gemaakt van H 98 (donkere vlekken) en H 186. Hier komen nog 'oranje' dots op.

Voor de broek heb ik een ander patroon gekozen als hetgeen ik eerst van zin was. Het wordt het "Erbsenmuster".
De groene vlekken bestaan uit H 30, terwijl het ander kleur H 250 is, wat zeer sterk gelijkt op het voorbeeld.
Ik heb met H 250 al een eerste poging gedaan om dots te plaatsen, maar dit is niet bevredigend. De dots, zoals te zien op de foto's zijn te klein, eerder geschikt voor 1/35 schaal. Daarom heb ik dit al gecorrigeerd, de groene vlekken licht overschilderd en wat grotere dots geplaatst.

Voor wie het interesseert, ik heb gisteren een prachtige site gevonden met ALLE camouflagepatronen op gevechtskledij van de strijdende partijen van WWII !

http://www.artizandesigns.com/painting-guides.php

Tot zover deze update, binnenkort een vervolg.

Groeten Rik
 
Zeer mooie update Rik en top geschilderd,kijk al uit naar het hoofdje...

Die site is inderdaad zeer nuttig ik gebruik hem ook al een tijdje...

Ook een bijzonder mooie cammo...
archive_g_uni_ss_parka_spring_main.jpg
 
Dag Danny,

De jas die je hier toont is omkeerbaar winter-lente camo, ik zal mijn jas in lente-herfst camo schilderen, de herfstzijde langs buiten.

Toch bedankt voor de foto.

Groeten Rik
 
neem je tijd hiervoor en veel succes!

vind het zelf altijd fijn om beide cammo's te doen.

zal zeker volgen.

René
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Rene : bedankt om me een hart onder de riem te steken. Ik heb het werk om al die dots te schilderen wat onderschat.
Het is behoorlijk veel werk.

Zie maar :

attachment.jpg

Enkel de voorzijde van één been is bijna af. Het resultaat voldoet nog niet volledig. De dots zijn nog teveel gegroepeerd per kleur. Ik moet hier en daar een dot in een ander kleur zetten, of een ander gekleurde ertussen zetten.
Eerst was ik zinnens om enkel met H 30 (donkergroen), H 131 (lichtgroen), H 250 (Matt Desert Sand) te gebruiken voor de dots.
Op referentiefoto's is echter te zien dat de basiskleur ook terugkomt als dot, her en der verspreid.
Dus zal ik nog wat dots plaatsen met H 72.

Dit is wel het plezierige aan het schilderen van camo-uniformen : je ziet heel langzaam het eindresultaat naar voor komen.

Tot een volgende...

Groeten Rik
 
Hier begint al leven in te komen Rik,is het in deze richting dat je gaat werken of ga ik hier weeral in de mist...;)

dotripp.jpg
 
ziet er goe uit ,rik

maar zoals je zegt, de dots zijn gegroepeerd maar dat komt goed.
 
That's the one, Danny !

Deze foto is wat duidelijker als mijn referentiefoto's, hier is goed te zien dat de dots toch gegroepeerd staan.

Groeten Rik
 
je houdt de afstanden van de dots te kort en te ritmisch.

varieer de diktes en wees 'zuinig' op het onderliggende vlak.
Het motief heet dan wel de erwt maar de leegtes spelen ook een rol.

als je straks een filter over de broek doet voor alles wat te egaliseren is dat mooi om ook de basiseilanden wat te zien. Dan krijg je die rossige of bruine zweem pas echt. Nu compenseer je het door veel stipjes.

Toch is er maar éen manier om het in de vingers te krijgen en dat is oefenen ( met beeldmateriaal natuurlijk), analyseer wat er gebeurt.

check op internet wat er te doen is rond 'pea dot, erbste' en met name schilderwerk van anderen.
zo kan je je smaak ontwikkelen. De stip wordt op veel manieren geïnterpreteerd.

succes man!

René
 
Misschien heb je hier ook wel iets aan Rik....

SS-Pea-Dot-Actual.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, Danny.

@Rene, ik heb zopas even je topic bekeken (via je link).
Mooi figuurtje, maar ik heb toch de indruk dat er meer dots op hun broek voorkwam en zelfs iets groter zijn dan wat jij schilderde.

Je spreekt hierboven over een filter, wat gebruik je hiervoor. Normaal schaduw ik camo-uniformen enkel met wat Raw Umber, zonder meer, zelfs geen highlight : wat moeilijk is met die verschillende kleuren.

Ik heb een boek liggen met allerlei verschillende uniformen van het Duitse leger tijdens WWII : Heer, Waffen SS, Luftwaffe, Marine.
Hier vond ik weer dat het patroon van Erbsenmuster iedere 48 cm terugkomt. Inderdaad wanneer je goed oplet komt het motief onder de knie terug boven de knie.
Dit vereenvoudigd het eigenlijk niet voor de figuristen, als je punctueel wil werken. De indruk zegt natuurlijk ook al veel.

Groeten Rik
 
Megabigf**kingsh*tproblem !

De broek stond mij niet aan : grote en kleine dots, te sterk gegroepeerd, niet genoeg variatie, kortom : HERBEGINNEN !

De broek ingesmeerd met ovenreiniger. Resultaat : nihil. Blijkbaar werkt dit niet op enamelverven.
Morgen schuur ik het af met het glasvezelpotlood vooraleer ik er een nieuwe basislaag opzet.

Groeten Rik
 
De broek ingesmeerd met ovenreiniger. Resultaat : nihil. Blijkbaar werkt dit niet op enamelverven.

Sommige verven hebben hun tijd nodig, en kan het enkele dagen en verschillende baden duren eer het er af gaat....

Jammer van je werk, je was goed op dreef....
 
Zonde Rik maar wel de beste oplossing als niet tevreden bent over je schilderwerk,maak dit ook geregeld mee .....;)
 
komt allemaal goed Rik.

Als jij ook jouw weg gevonden hebt om de stip te maken heb je straks geen ovenreiniger meer nodig.
De filters gebruik ik voor een 'worn out' look, ook in 't echt vervagen stippen en ben er gewoon niet overdadig mee.
Zo kan je turen naar zo'n broek en afvragen of je van een afstand stippen ziet, of een bepaald effect.

Het filter ( pas toepassen als onderlaag goed droog is) is een waterig mengsel van white spirit en burnt sienna/ umber, naar smaak.
Meerdere malen loslaten op de pantalon en je krijgt meer samenhang van de stippen en eilanden.Zie de stippen wel, maar vind de samenhang belangrijker.

Zelf zet ik de broek in een vleeskleur op en wash deze donkerder naar de basiskleur toe, heb je meteen wat meer schaduwen.
Daarna set ik pas de eilanden aan. Hier ben ik niet te krampachtig in en ben eerlijk, ken de exacte patronen niet.

succes,

René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan