Hoofdsponsor

1/72 Mk 1 [DONE]

  • Onderwerp starter TomPattyn
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi heren, jullie wijze raad in me opgenomen en lustig verder gedaan.

De veranderingen vallen wel op spreken voor zich neem ik aan:

sized_DSC05429.jpg

sized_DSC05430.jpg

sized_DSC05431.jpg

sized_DSC05432.jpg
 
Inderdaad, de beelden spreken voor zich, en het ziet er goed uit ;)
 
Gisteren hebben wat verder gewerkt aan de kleuren. Vollop aan de slag gegaan met allerlei washes en olieverven. Zal terug de beelden voor zich laten spreken.
Het voornaamste wat ik wou bereiken was dat de zandkleur zo dicht mogelijk aanleunde tegen de kleur van de tracks om het zo tot 1 geheel te krijgen en niet de indruk te wekken dat de tank er maar is opgezet.

De volgende fases zijn prikkeldraad, misschien wat zandzakjes, een kapogeschoten boom en het meest belangrijke de tank vastzetten en in de modder verwerken.

sized_DSC05433.jpg

sized_DSC05434.jpg

sized_DSC05435.jpg

sized_DSC05436.jpg

sized_DSC05437.jpg

sized_DSC05438.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
verdikke Tom, dat ziet er mooi uit
Niet te begrijpen dat dit je eerste dio is!
 
Netjes kan je even vermelden met welke kleuren je hebt gewerkt...

@ Michel, bedankt amigo, je doet me blozen :)

@ Danny :

De grondlaag is de Earth Wash van Mig aangebracht in de lichtjes opgedroogde polyfila. Dit geeft als effect dat ik onmiddellijk een variëteit krijg in het oppervlak naar kleur toe.

Nadien hebben we hierover de Dark Wash van Mig aangebracht, vrij ongelijk verdeeld om ook opnieuw de kleurschakeringen te krijgen. Dit is wel gebeurd als de polyfila goed was uitgedroogd.

Hierbovenop zijn we gaan werken met verschillende weatherings: gestart met Burnt Umber, daarna Burnt Sienna, hier en daar wat Lamp Black. Nadien hebben we als alles terug goed was gedroogd het geheel geweathered met gewoon Titanium White (heel lichtjes).

Nadat alles opnieuw was gedroogd hebben we nog heel licht wat Earth Wash opnieuw aangebracht. Het allerlaatste hebben we het hele stukje ingewreven met Wet effects and damp earth mixture om het geheel z'n natte modderige uiterlijk te geven.

Wat ik vergeten zeggen ben in m'n vorige post is dat wanneer ik de polyfila op het isomo had gesmeerd als hij een klein beetje had gedroogd ik deze heb getamponneerd met een sponsje om zo het reliëf te krijgen.
 
Bedankt Tom voor deze toelichting en staat genoteerd in mijn geheim boekje...;):nowink:
 
Bedankt Tom voor deze toelichting en staat genoteerd in mijn geheim boekje...;):nowink:

Hmm dat geheime boekje zou ik wel eens willen zien ze...

We hebben verder gedaan met de prikkeldraad en de beplanking in de loopgraaf.

De paaltjes zijn gemaakt van platgenepen tandenstokers, dan in een hoopje polifyla gestoken en rondom wat aangedrukt met een sponsje. Als alles goed was uitgehard het paaltje er terug uitgenomen en vast gezet met secondelijm.

Ze zijn gekleurd in anthraciet en geweatherd met een mix van burned umber en titanium white.

De prikkeldraad is koperdraad omwikkeld rondom mn scalpel en dan uitgetrokken. Nadien op maat geknipt.
De kleur is als eerste steengrijs, nadien bewerkt met light rust wash van mig en daarboven de dark wash van mig. Na het drogen nog wat bewerkt met burned umber. Het grafiet potlood moet nog volgen.

De planken in de loopgraven zijn van fineerhout en vastgelijmd met houtlijm (vandaar de witte schijn tussen het hout), deze laatste wordt nog bijgewerkt na droging. Het hout heeft al een dark wash gehad, daarboven de wood aging solution en dan wat weathering met burned umber en titanium white.

Zo tot zover mn update:

sized_DSC05453.jpg

sized_DSC05454.jpg

sized_DSC05455.jpg

sized_DSC05456.jpg
 
Persoonlijk vind ik je prikkeldraad nogal aan de dikke kant, voor deze schaal. In vergelijking met je tank lijkt het meer op dikke kabel.

Probeer eens een stuk elektriciteitsdraad op de kop te tikken zoals die gebruikt wordt bij bvb boxen, deurbel... Zo van die draad waar twee draden aan elkaar vastzitten met hun isolatie. Normaal zitten hierin verschillende fijne draadjes, ongeveer 0.2 of 0.3 mm dik. Ik denk dat deze beter geschikt zullen zijn om je prikkeldraad te maken.

Het idee is anders wel goed, het brengt variatie in je dio.

Groeten Rik
 
Je prikkeldraad is inderdaad zwaar over-scale en doet je dio geen goed aan. Ook de loopplanken zou ik vervangen door nog fijner (fineer)hout omdat deze nu ook terug over-scale zijn. Gebruik eventueel verschillende plankjes (breedte van loopgraaf) die je dan naast elkaar schikt; referentiemateriaal is hiervoor onontbeerlijk. Als ik jou was zou ik de tandenstokers laten voor wat ze zijn; het realisme en schaal-effect zal er zienderogen op verbeteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ging dezelfde commentaren geven als hierboven.
Vooral je prikkeldraad aanpakken, die valt het meeste op ;)
 
Ik sluit me aan bij beide heren hier boven,wel machtig mooie kleuren gebruikt en goed overwogen verdeeld zie ik.
 
Inderdaad, ze gaan er vanavond terug af (prikkeldraad), ben na het werk even langs Pipoos gereden en heb uiteindelijk koperdraad 0.25mm dik gevonden, ideaal voor deze schaal.

@ Danny, ga aan de hand van je filmke de draad maken, super!!!

@ Mad ice, heb al zot gezocht achter dat fijne fineerhout, hetgeen nu in de loopgracht ligt is 1mm dik en heb ik gekregen in een hout speciaalzaak. Ben al naar Hubo, Gamma, Pipoos geweest voor nog dunner maar helaas. Blijf zoeken, maar voorlopig zal het met dit hout zijn dat ik het moet doen.

Ben in elk geval al terug een stukje verder met de prikkeldraad, foto's volgen nog. In elk geval al bedankt voor de beoordelingen amigo's.


****
Bijgewerkt bericht:

't Zal voor een ander diorama zijn mannen, krijg de huidige prikkeldraad niet meer los zonder ook de ondergrond te beschadigen. Kheb het wat te goed vastgezet :/
Het positieve is dat ik in elk geval reeds een heel goede ervaring achter de rug heb met de bouw van dit diorama en dus ook een nieuwe tak van de modelbouw voor mezelf. Het is al even tof en uitdagend als modellen bouwen en schilderen.

Maar!! Het is nog niet af. Kzit nog met de zandzakjes te klungelen, heb al zitten zoeken of die ergens te koop zijn op schaal 1/72, momenteel zonder succes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het dichtst bij u dat ik weet voor fineerhout is modelbouw baillien in borgerhout.
 
Binnen een half jaar stoor je jezelf aan de dikke draden en dan zal je vanzelf gaan slopen, ik zou desnoods de paaltjes en al eruit halen en de gaatjes opvullen en bijschilderen. De rest is te goed gedaan om zo te laten, my two cents mate...
 
Binnen een half jaar stoor je jezelf aan de dikke draden en dan zal je vanzelf gaan slopen, ik zou desnoods de paaltjes en al eruit halen en de gaatjes opvullen en bijschilderen. De rest is te goed gedaan om zo te laten, my two cents mate...

Mja misschien wel makker, kzit me nu al te enerveren in de dikte van dat hout. Zal eens gaan zien bij Balien naar beter materiaal. En beneden in de speeltuin eens zien voor nen deftige boom :)
 
Bedankt Tom en zeer graag gedaan...Balien is zeker een goede winkel spring er geregeld ook eens binnen is niet zover van men werk Delhaize Deurne...;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan