Hoofdsponsor

1/72 Mk 1 [DONE]

  • Onderwerp starter TomPattyn
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben gestart met de bouw van het diorama.

Als ondergrond hebben we een oud kaderke genomen. De rand is niet alles dat, maar daar komt nog een kleurke over (weet nog niet welk).

Hierop heb ik een stuk tempex gekleefd. De uitsparing is een ondergrondse schuilplaats met een trap die erheen leid. De bedoeling is dat er bovenop nog een stuk tempex komt zodat de schuilplaats is afgesloten. Heb nog wel wat idee'kes, die volgen nog in latere updates.

De eerste stappen in diorama werk van Tommeke:

sized_DSC05389.jpg

sized_DSC05388.jpg

sized_DSC05390.jpg

sized_DSC05391.jpg

sized_DSC05392.jpg
 
Voila, het begin is gemaakt ;)
Wel opletten dat je op piepschuim enkel watergedragen verf gebruikt, anders smelt het gewoon weg...
Ook met eventuele modeleerpasta's die je er op wil gebruiken kan dit voorkomen.
 
Ben niet stilgevallen met het diorama, maar ben momenteel nog veel referentiemateriaal aan het zoeken en volop aan het denken hoe ik alles zal aanpakken.

Momenteel zijn we bezig met het maken van plankjes.

Dit doen we dmv tandenstokers.

De puntige topjes worden eraf geknipt.
Daarna halen we de tandenstoker door de tank en knijpen deze plat.
Nadien halen we hem nogmaals door de tang,maar nu door het gedeeltje met de grip (tanden) zodat we een stuctuur krijgen.
Om de planken een ietwat gebruikt uitzicht te geven halen we de tandenstoker recht door het gripgedeelte, dan splijt hij een beetje.

Enkele referentiefoto's:

Plankjes1.jpg

Plankjes2.jpg

En dan krijgen we na een tijdje toch al wat plankjes bij elkaar (zal er denk ik een enorm aantal nodig hebben)

sized_DSC05414.jpg
 
Mooi uitgelegd.
Maar is het niet handiger om gewoon enkele plankjes te halen bij de modelbouwwinkel?
 
Vanavond nog wat verder gedaan met de treden in het hout te maken en een begin van de binnenzijde van de bunker in het hout. De vloer heeft een wash gekregen van dark earth en nadien nog wat verdunde houtlijm.
Hierop wat rijnzand gestrooid en daarboven opnieuw een dark earth wash. Als alles goed droog is kunnen we hiermee verder.

De bovenzijde heeft een eerste laag polyfila gekregen met hier en daar een stukje rots ingestoken. Vooraleer de polyfila is uitgedroogd heeft hij al een dark earth wash gekregen. Dit geeft al wat kleurnuances en staat als alles ook goed droog is klaar voor verdere bewerking.

Het is toch weer totaal iets anders dan een model bouwen. Ondervind bijv dat het hout wat ik zelf heb gemaakt eigenlijk toch net iets te dik is, het zand dat ik gebruik niet fijn genoeg, enz...

Maar goed het is nieuw voor me diorama en moet de materialen hiervoor leren kennen, toepassen en samenbrengen tot een realistisch geheel. Op zich is het wel heeeeeel plezant om van een gewoon stuk isomo toch al iets levens te verkrijgen.

Hieronder de foto's en spaar me aub niet in de commentaar, ik kan er alleen maar uit leren:

sized_DSC05420.jpg

sized_DSC05419.jpg

sized_DSC05418.jpg

sized_DSC05417.jpg

sized_DSC05416.jpg

sized_DSC05415.jpg
 
mooie oplossing voor het hout. Ik zie dat er een stuk track losgekomen is van de spanning... Was het niet mogelijk om de plooi meer in het midden van het stuk track te maken?

Als je op deze manier een korte bocht wilt maken moet je de kunststof of rubber lichtjes insnijden tussen de schakels (niet erdoor, maar aan de boven en onderzijde een lichte groef maken tot je het goed vind), op die manier kan je kortere bochten nemen, zonder dat er veel spanning op komt te staan. Dit heeft ook een bijkomend voordeel, de track maakt geen cirkel, maar plooit echt tussen de schakels, maakt dus een veelhoek...
 
Dat is een goede tip van Silenoz zeker van dat insnijden van de tracks.
Goede opzet van het ondergrondje Tom
 
Goed gevonden om van tandenstokers planken te maken, maar ik vind ze toch wat 'overscale' m.a.w. te groot en te dik, vooral op de trap. Misschien eens kijken in de brico of Gamma. Daar hebben ze meestal ook een ganse voorraad met balsahout en fijn fineerhout. Dit is uitermate geschikt voor ons, de modelbouwers.
 
Vandaag verder gewerkt aan de bovenbouw waardoor de bunker nu is afgesloten. Het gedeelte is ook al voorzien van polyfila en een wash. De tank is er reeds ingedrukt om de spoorvorming te krijgen.

Hij zal er nog dieper in verwerkt worden met zand rondom zn achterste steunwielen en zo de beschadigde track te verdoezelen.

@ Mad ice, inderdaad ze zijn te grof en door de lijm blazen ze precies op. Ga deze dus terug weghalen en vervangen door fijnere.

En nu de vervolgfoto's:

sized_DSC05421.jpg

sized_DSC05422.jpg

sized_DSC05423.jpg

sized_DSC05424.jpg

sized_DSC05425.jpg

sized_DSC05426.jpg
 
Mooi Tom maar de sporen van de rupsen moeten eigenlijk achter de tank ook zichtbaar zijn.
Daar komt ze van hé ;)
 
Nice, echter zoals Michel zegt, eens kijken voor de sporen achter de tank, en misschien de randen van de loopgracht iets afronden, ziet er iets te scherp uit, die hoek ;)
 
Heel mooie tank en diorama hou zo vol ben benieuwd naar de vorderingen .
Zelf heb ik deze als liefhebber van klassieke kits deze "male" versie ook nog in de "to do " kast liggen samen met de "female" versie van de MK1.
 
Mooi Tom maar de sporen van de rupsen moeten eigenlijk achter de tank ook zichtbaar zijn.
Daar komt ze van hé ;)

Inderdaad Michel en Mad ice, heb hier dus gewoon niet bij stilgestaan lol. Zo zie je maar dat een diorama niet zomaar iets in elkaar steken is, je moet erover nadenken. Zal een tweede laag smeren bovenop en de tracks doortrekken.

Had een idee om een bomkrater te maken met water in, echter geen flauw benul hoe ik water zou moeten maken. Dacht aan gelatine,maar dat zal beschimmelen. Ben ook aan het zoeken naar wat lichte beplanting om hier en daar aan te brengen op het bovenste gedeelte, niet teveel.

De randen zal ik wat afstompen, er moeten ook nog ladders komen en loopplanken in de gracht.
 
zeer mooi gemaakt !!! Tom ,, ga je op het laatst de tank iets meer vervuilen !
 
zeer mooi gemaakt !!! Tom ,, ga je op het laatst de tank iets meer vervuilen !

Inderdaad Bubblegum, momenteel is hij nog te proper om in het diorama op te gaan, de tank zal nog wel wat schade en vervuiling ondergaan. Der moet nog prikkeldraad bijkomen (nog uitzoeken hoe ik dat ga maken).
 
Tom, ik zou hoogsten zo'n kapotgeschoten stronk plaatsen, zeker niets meer omdat dan het desolate nog meer benadrukt wordt. Het ziet er al goed uit. Aan een dio moet veel en hard gewerkt worden voor een top resultaat.
 
Dag Tom,

Wat je water betreft : er bestaan produkten, zoals Still Water, Magic Water,... om waterpartijen te imiteren. Ook kun je op een vlak plankje wat troebel water schilderen, in de frontstreek was alles modder, en hierover enkele lagen hoogglans vernis (bvb boorvernis uit de zelfbouwmarkt) schilderen.

Je dio geeft een mooie impressie van de frontstreek zoals hij er toen moet uitgezien hebben.
Maar ik heb een kleine opmerking : de Westhoek is zo vlak als een biljart, enkel in het zuiden zijn er enkele bulten : Kemmelberg, Zwarte en Rode berg,...
Maar geen terassen zoals op je dio. Loopgraven werden in het vlakke land uitgegraven en waren niet breed, met moeite kon je mekaar kruisen.
Daarom stel ik voor om het gedeelte waar die stenen liggen op te hogen tot dezelfde hoogte als dat waar je tank staat. De donkere zone vanaf je bunker langs de tank kun je dan houden als loopgraaf.

Zul je op die kleine schaal veel merken van prikkels op je prikkeldraad ? Ik zou hiervoor wat fijn koperdraad, bvb uit belle-draad, wikkelen rond een potlood en dit openspreiden rond de palen.

Veel succes met je dio, we volgen dit met belangstelling.

Groeten Rik
 
Onze sponsor (Christoph) heeft van dat water.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan