Hoofdsponsor

1/72 Mk 1 [DONE]

  • Onderwerp starter TomPattyn
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De tank is in zn primer gestoken. Ben sterk aan het overwegen om misschien toch niet de stap te zetten naar de aanschaf van een AB. Echter hier is zoveel over te lezen, zoveel verschillende modellen, prijzen, enz.

Indien iemand goede tips heeft voor een starterskitje waarmee je achteraf kunt upgraden ofzo, laat maar weten.

En nu de foto's (primer nog altijd met spuitbus)

sized_DSC05305.jpg

sized_DSC05307.jpg

sized_DSC05306.jpg

sized_DSC05309.jpg

Op de voorlaatste foto kan je zien dat we al eens hebben getracht om het loopje uit te boren (met de houder van het hobbymes en boortje 0.8mm). Dit gaat heel moeilijk en heb het even gelaten voor wat het is. Zal op een later tijdstip nog wel eens proberen.
 
Ik heb ook pas m'n eerste AB gekocht bij onze sponsor te Almere.
Ik heb me een H&S Evolution 2in1 gekocht en een membraancompressor zonder vat.

Ik ben er tevreden mee en je kan deze ook upgraden.
 
Dag Tom,

Een airbrush aanschaffen is een belangrijke investering waarbij je goed moet overwegen welk toestel je koopt.
Best koop je een zogeheten 'dual-action' pistool, hierbij regel je apart je lucht- en verftoevoer. Wanneer je de knop indrukt begint het pistool te blazen, hoe meer je drukt hoe meer hij blaast. Wanneer je nu nog de knop achteruit trekt komt er verf mee met de luchtstroom, nu ook weer : hoe meer je achteruit trekt hoe meer verf.

Verder heb je een bron nodig met perslucht. Je kan 'spuitbussen' kopen met gecomprimeerde lucht, maar uit ondervinding weet ik dat dit de minste oplossing is. De bussen zijn rap leeg, tevens moet je ze in lauw water plaatsen om ijsvorming te vermijden. Door de ijsvorming vermindert de luchtstroom.

Beste oplossing is een compressor. Je kan zoals Michel in de modelbouw vakhandel een compressor kopen.

Ikzelf gebruik een compressor uit de zelfbouwmarkt. Hierop heb ik een waterafscheider geplaatst, om droge lucht te bekomen. Waterdruppels tijdens het spuiten ruïneren je model. Normaal is dergelijke compressor voorzien van een drukregelaar. Meestal werkt men op 1 à 1.5 bar, soms tot 2 bar naargelang de verf.

Hopelijk heb ik wat duidelijkheid gebracht en het niet nog ingewikkelder gemaakt.

Groeten Rik
 
@ Rik, bedankt voor de info (heb er in elk geval iets aan)

Vandaag heeft de MK1 zijn kleurlaag gekregen, heb gekozen voor een mix van Nativ Olive en Dark Earth. Na opzoeking van wat referentiemateriaal vond ik deze kleur het meest voorkomen en leek me ook een aangename om nadien verwering op los te laten.

De eerste laag is er heel sterk verdund overgegaan daar het model veel hoekjes en kantjes heeft en met de borstel is dit niet zo evident. Heb dan ook een plat penseel nr 12 gebruikt voor het hele schilderwerk.

sized_DSC05331.jpg

sized_DSC05332.jpg

sized_DSC05333.jpg

sized_DSC05334.jpg

Momenteel staat hij te drogen in de kelder na zn 1ste vernislaag. Straks krijgt hij nog een tweede alvorens te starten met de verwering.
 
Netjes geschilderd! Ik zie geen borstelstrepen.
Een AB is misschien niet nodig, tenzij je camo's wil spuiten.
 
Kon me niet houden en ben dan maar al gestart met het begin van de verwering.

De tank is lichtjes gedrybrushed met olieverf burned sienna. Hier en daar een pinwash met de darkwash van Mig. De bouten hebben een Oil and grease stain mix gekregen.
De uitlaat een filter met light rust effects.

Dit zijn nog maar de eerste stapjes en toch geven ze al zo'n verschil. Op naar de volgende bewerkingen.

sized_DSC05337.jpg

sized_DSC05338.jpg

sized_DSC05340.jpg

sized_DSC05341.jpg

sized_DSC05344.jpg

sized_DSC05345.jpg

sized_DSC05347.jpg
 
Je bent goed op weg, maar ik heb zo mijn twijfels over de kleur..???
Dacht dat deze tanks een 3tone-camo hadden??? Maar ik kan er kilometers naast zitten ook hoor ;)
 
Beyond voor de kleur heb ik gekozen voor de eentonige kleur waarin de MK iv veeleer zat.

Deze staat in ons museum te Brussel, het is de mark IV male versie.

p3010126tv2.jpg
 
Zoals ik al zei dus, kilometers... :O

Vergeleken met deze foto zit je er zeer dicht bij de realiteit ;)
 
Ooit eens ergens gelezen dat ze in 't begin inderdaad een meerkleurige cammo hadden, maar dit werd op de latere modellen afgevoerd omdat na een paar kilometer in het terrein de zijkanten bedekt waren met modder waardoor de cammo geen zin had. Kan het wel niet direct meer terugvinden.

British_Mark_I_male_tank_Somme_25_September_1916.jpg
 
Het model ziet er gans anders uit met de verflaag erover. Benieuwd welke weg je inslaat.
 
Wel na een schitterende week verlof met mn liefst vrouwke zijn de werkzaamheden terug gestart, zowel op prof vlak als in de hobby. En van deze laatste wil ik jullie de resultaten niet onthouden.

De tank heeft een volledige filter gekregen met de Dark wash van Mig. Hier wat minder, daar wat meer opgebracht om variatie te krijgen.
Nadien hebben we de zijkanten bewerkt met de rainmarks van Mig, was mn eerste ervaring met dit goedje en moet zeggen dat het resultaat er mag zijn. (het blijft natuurlijk oefenen om te technieken nog beter onder de knie te krijgen)

De uitlaat had reeds een lichte wash gekregen van rust. Nadien dezelfde wash maar deze keer met de paperige emulsie uit het flesje. Nadien is hij nog wat bewerkt met rust pigments.

Tot zover de gedane werken en nu de foto's:

sized_DSC05357.jpg

sized_DSC05358.jpg

sized_DSC05359.jpg

sized_DSC05360.jpg

sized_DSC05361.jpg

sized_DSC05364.jpg

De veren hebben dezelfde wash gekregen en nadien nog een grease and stain wash erover:

sized_DSC05363.jpg
 
Een wash en het is een wereld van verschil! Alleen vind ik de rainmarks (vooral op foto 4) nogal kunstmatig. Probeer wat variatie erin te steken. Nu lijken ze allemaal op elkaar. Het zou wat subtieler mogen denk ik, nu komen de rainmarks teveel naar voor. Maar dit is mijn mening hé, jij doet ervan wat je zelf wilt want het is namelijk jou model.
 
Een wash en het is een wereld van verschil! Alleen vind ik de rainmarks (vooral op foto 4) nogal kunstmatig. Probeer wat variatie erin te steken. Nu lijken ze allemaal op elkaar. Het zou wat subtieler mogen denk ik, nu komen de rainmarks teveel naar voor. Maar dit is mijn mening hé, jij doet ervan wat je zelf wilt want het is namelijk jou model.

Je hebt overschot van gelijk Mad Ice, deze moet ik nog bijwerken. Zoals ik zei, het is mn eerste keer met dit goedje en moet de werking ervan nog wat ondervinden. Het voordeel is dat je als het droog is ook nog kunt bewerken. De andere zijde ziet er inderdaad veel natuurlijker uit.

Heb op dit model eigenlijk nog een vraag naar iedereen toe, vind nergens heel goede refentiefoto's (buiten musea modellen) of deze tanks worden bewerkt met chips?
 
Het model gaat de cryo vriezer in en zal er misschien binnen 100j terug uitkomen... Die f**** dropveters zoals ze ludiek (terecht) genoemd worden hebben mn model verpest.

Ze kleven niet, spannen ongelooflijk en krijg ze echt niet bevestigd. Heb getracht stukje per stukje te lijmen, maar ze komen telkens los met het gevolg dat het model ondertussen vol lijm hangt, de plastiek is aan het wegsmelten en mn paar uurkes werk aan de tracks gisteren om ze in een goed kleur te krijgen met verwering is ondertussen volledig afgeschilferd.

Conclusie: beter stoppen en misschien ooit nog eens de moed, en/of een oplossing uit de mouw schudden.

PS: hij gaat niet de vuilbak in :)
 
Dat is balen !

Zijn er geen alternatieven ? Friuls, Modelkasten, ... Op 1/72 ligt dit natuurlijk wat moeilijker.
Normaal moet je bij dropveters toch de pinnetjes met een "gloeiend" voorwerp platsmelten ? Lukt dit ook niet ?

Alles eens een tijdje laten rusten, dan met nieuwe moed proberen. Dan gaat het vast weer beter.

Groeten Rik
 
jammer om te lezen.

is het eventueel een mogelijk om het aansluitpunt van de tracks onderaan te steken, maar dat je de tracks inkort, een paar gaatjes in maakt en dan naar elkaar toe trekt? eventueel met een beetje koperdraad. mis een beetje ondergrond kun je dit dan mooi wegwerken.

je kan ook een gat boren door track en romp op 1 kant en daar een asje doorsteken. dan hetzelfde doen op de andere kant, maar is moeilijker om op spanning te brengen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan