Hoofdsponsor

1/10 Graupner Optimist [DONE]

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo ISOLA2,

Ik heb uw weblog door gelezen en de foto's bekeken, er staan een paar vindingen in waar ik nooit aan gedacht had omdat bij een rc boot toe te passen. (hellingshoek- windvaan) Erg leuke ideeën.

@Pascal, newbie en modelengeneer ook bedankt voor jullie reacties.

Mvg.
 
Hello,

Fok word altijd iets ruimer gevoerd dan grootzeil. Kunt ge regelen door aangrijp punten op giek en fokke boom te verplaatsen en de lengte van de lijnen te varieren. Eindloop halen schoot is het beginpunt voor grootzeilstand aan de wind
 
Hallo René,

De boot is op dit moment helemaal leeg er zit geen RC meer in. De eerste setup was het niet helemaal, ga nog wat dingen veranderen. Probleem was dat de lijn die de zeilen inhaald nogal wat weerstand onderweg tegenkwam. Ook de motor had te weinig vermogen om de boot goed op snelheid te laten varen. Hoe de boot zich gedraagd in het water moet ik nog achter komen, aangezien ik nog niet echt heb kunnen varen. Maar uw tips zijn altijd welkom.

Mvg.
 
Hallo F.

Ben ook aan mijn 3 de generatie schootwinch toe, nu staat er een controle op de lijnspanning op dient tegelijkertijd als eindloop schoot vieren. Mijn bootje is gelijk ontworpen als varend model ,zoals ge kunt zien op foto's is op het dek alles kaal gelaten, dit is natuurlijk minder mooi als een echt schaal model . Hier is alles geoptimaliseerd op de zeil prestaties, vandaar lichte bouw van romp en mast en ballastverhouding zo groot en diep mogelijk. Ga eens wat foto's nemen van zeilwinch en deze in mijn fotoalbum zetten ,moet dan wel deze uit de boot halen om detais te kunnen fotograferen.
 
Zeilwinch + windvaan

Hello,

Foto's zeilwinch in album uitteraard behoort hier nog wat electronica bij, die de signalen van ontvanger en sensoren interpreteerd. Maar dat kunt ge ook met servo's en schakelaars oplossen ,ben ook zo begonnen

Nog veel plezier:k
 
Hallo Rene,

Ik heb de foto's bekeken, mijn vraag is, is de winch gelijk verbonden met de zeilen of indirect. Normaal gesproken is indirect het meest toegepast. Bij indirect heb je ook weinig last, dat de lijnen in de knoop geraken. Mooi stukje techniek die jij toepast in jouw boot. Als ik het goed begrijp heb je een zeilboot met autopiloot.

Wat betreft electronica, daar heb ik weinig kaas van gegeten, met servo's en schakelaars daar red ik me nog wel mee.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is inderdaad aut pilot die reageerd op schijnbare wind en helling , kan deze uitschakelen met 5 de kanaal RC bij verstoorde wind . Schoot gaat via voorsteve over blokje - dan dubele schoot: grootschoot via opening in schot achter mast - blokje onder giek naar giek
fokkeschoot via opening in schot achter mast over rolletje terug naar blokje voor mast naar fokkeboom
Aan dek komen via schot achter mast om water uit boot te houden, openingen 3 mm zijn op die manier naar achter gericht. Is al eens een keer bijna gezonken , volkerrak 3 BF . fokkeschoot kwam toen aan dek voor mast daarom alles omgeleid + watekering rond opening doorgestoken mast gemaakt . Mast staat op kielbalk. Nog bijkomende foto geplaatst in album inschering schoot op getekend. Zou een tekening maken maar weet niet goed met welk prog. ik dit het beste kan uloaden michien is er iemand die mij dit kan vertellen.
 
hallo

mooie zeilboot als zij zo vaart als ze eruit ziet dan vaart zij heel goed

gr ron
 
als zij zo vaart als ze eruit ziet dan vaart zij heel goed

Ik hoop het Ron, ben nu nog druk met wat details (rvs reling) daarna afwerken spuiten en RC inbouwen.

IMG_0936.png

Hallo Rene,

Een hele hoop info, wat ik er uit kan maken is dat jij de zeilen dus direct bestuurd en niet met een lus in de boot waar de lijnen van de zeilen dan aan zijn bevestigd. Ik hou het maar bij indirecte besturing, dat is mij goed bevallen.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De reling is gemaakt van rvs lasdraad, rond 3,2 en 2,4 mm, met behulp van de tekening in de vorm gebogen. Dan met een lage stroom voorzichtig lassen met een TIG- lasapparaat. (lasdraadje 0,5mm als toevoegmateriaal)

012wt.png

IMG_0937.pngIMG_0938.png

Mvg.
 
Bedankt voor de uitleg....... het is toch een zéér mooi stukje reling hoor.
 
WOW, dat is een prachtig scratchgebouwde railing Applaus Applaus Applaus

Komen er nog rondellen rond de poten, zoals op de tekening ?

Groeten

Pascal
 
He Pascal,

Wat dacht je van sluitringen M3 om de pootjes heen verdacht, alleen dan niet gelast maar op het dek geplakt. Dat werkt ook wel mooi af, dacht ik. Alleen zit ik nog met het bevestigen van de kabels.

Mvg,
 
Stripjes aan gelast voor de kabels.

IMG_0994.png

Achterste stukje reling werk, ook hier zal ik nog 4 stripjes aanlassen.

IMG_0995.png

Mvg.
 
Hey Folkert dat ziet er weer heel mooi uit cute Hoe las je die stripjes er zo netjes op ? Je ziet geen lasnaden, knap gedaan hoor :|

Natuurlijk heb ik nog wat vragen : die lasdraad is dat stevig materiaal ? Kan je er rechte stukken mee maken ? En buigt het dan niet door ? Kan je het ook schilderen ? Ik zoek materiaal om een ophanging te maken voor een toekomstig Ferrari project te maken, de ophanging bestaat uit lange buisjes, misschien is dit materiaal hiervoor geschikt ?

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan