Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Graupner Optimist [DONE]
Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 62

Discussie: Graupner Optimist [DONE]

  1. #1

    Standaard Graupner Optimist [DONE]

    Dit topic staat ook op een ander forum maar vind het ook wel leuk dat het hier komt te staan.



    De graupner optimist komt volgens mij uit de jaren '70 als ik mij niet vergis. Optimist is de naam maar ook het type (1-tonner optimist). Het is al een oudje maar wel een mooi model. De optimist van Dick Carter gebouwd door Abeking & Rasmussen en winnaar van de 1-tons cup in 1967 en '68 heeft als voorbeeld gedient voor de Graupner Optimist. (Baunummer 6337/6288 optimist Eintonner, stähl kielyacht)





    Afmetingen 1 : 1
    Lengte = 11,46 m
    Breedte = 3,32 m
    Tiefg. = 1,98 m

    Afmetingen model:
    Lengte = 1040 mm
    Breedte = 270 mm
    Hoogte mast = 1500 mm

    Gewicht = 5,90 kg

    De schaal van het model zal dan ongeveer 1 : 10 zijn.

    Ik heb het model op marktplaats gekocht als opknappertje. Informatie over dit model is er maar weinig ook foto's kom je niet veel tegen. Nu wel.......................

    Hier een paar link's die ik tegen kwam bij het zoeken naar informatie:

    Restaurierung eines Graupner Optimist

    Restaurierung eines Graupner Optimist



    Google Image resultaat voor http://www.modellyachtsegeln.de/freunde/horn/peterklein4.jpg
    Dipl. Ing. E. Franzl
    Liberty
    schiffsmodell.net - Thema anzeigen - Petra
    Model Ship World :: View topic - TINA - Restoration of an Graupner's Optimist

    Mvg.

  2. #2

    Standaard Graupner Optimist

    De eerste foto's van het model,hier was ik al bezig geweest met het verwijderen van wat kapotte onderdelen.



    De zeilboot was aan een nodige opknapbeurt toe. Het verf werk was niet al te best en liet op sommige plaatsen los. Door het versturen zijn er scheuren in de plamuur ontstaan bij de kiel.
    Ook was de achterkant van de romp los geraakt en een klein gedeelte van het dek.



    Het dek maar helemaal losgehaald, vastgeplakt op een triplexplaat zodat het een stevig geheel word. De vorm van de romp overgenomen en iets kleiner gemaakt zodat deze later mooi in de romp past. Voordeel hiervan is dat je een mooie plakrand krijgt om het dek in de romp te lijmen.



    Romp is geschuurd en de opbouw voorzien van nieuw hout, waar 1 beits laag over heen komt voor de mooie donkere kleur. Bij meerdere lagen zou het waarschijnlijk te donker worden. De beits is van ceta bever wengé 0118 (interieurbeits). Daarna moet het nog worden afgelakt.



    De Kuip is beplakt met polystyrol plaat 1 mm omdat het houtwerk verweerd en vervormt was.
    Dit zal later nog geverft worden. Voor het nieuwe houtwerk maak ik gebruik van berken triplex 1,0/1,2 mm dik. Het is gemakkelijk te snijden met een scherp mes of te bewerken met een figuurzaag.
    Voor de reling maak ik gebruik van het relingwerk van een robbe comtesse (het beslag had ik nog liggen). De lengte is alleen een beetje kleiner dan het orgineel.

    Hier nog wat foto's van de mast, gemaakt van een aluminium gordijnrail en stripjes metaal uit de rubbers van ruitenwissers.



    Bevestiging grootzeil doormiddel van messing bolletjes die afkomstig zijn van relingwerk splitpen erin en een schakel van een ketting. (gesoldeerd)



    Stripjes metaal uit de rubbers van ruitenwissers.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 22-08-08 om 00:35

  3. #3

    Standaard Graupner Optimist

    De reling gemaakt, ben begonnen met de gaten van het dek over te nemen op een plaatje triplex. Op het plaatje heb ik de staanders geplaatst en de reling in de vorm gebogen.
    Vervolgens de reling ondersteunt met hout tot de juiste hoogte en vast gesoldeert met een hobbybrander.





    Een tweede optimist is er bij gekomen alleen door het versturen was de romp gaan scheuren en de kiel was afgeknapt.
    Nieuwe romp bij iemand besteld.

    De nieuwe romp heb ik gelijk maar aan gepakt. Heb de romp verder uitgesneden en met een vijl op maat gemaakt. Gaten geboord voor de kiel en roer. Roer gemaakt van een 2 plaatjes triplex als kern met daar polyester om heen. En natuurlijk een roeras van messing rond 4mm tussen de plaatjes gelijmd.





    Tevens nog een gat geboord voor een aandrijving. Aandrijving in een zeilboot?
    Ja, ik vindt dit wel makkelijk als het even niet waait en bij het manoeuvreren van de boot is het ook wel makkelijk.





    Ik had nog wat tandwielen liggen, heb zelf er maar een motorsteuntje bijgemaakt. Aluminiumplaatje buigen wat gaten er in boren en je hebt een eenvoudige motor steun.

    Frame gemaakt voor de rc. is inmiddels vast gelijmd aan het dek.
    Vliegerstof gehaald voor het maken van nieuwe zeilen de oude zijn een beetje verweerd.



    Als laatste de achterkant in de romp geplaatst (2 plaatjes triplex 6mm), daarna het overtollige materiaal weg gevijld en geschuurd. Moet nog een een plaatje polystyreen op gelijmd worden.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 22-08-08 om 00:36

  4. #4

    Standaard Graupner Optimist

    Nieuwe zeilen gemaakt ter vervanging van de oude.





    Gemaakt van vliegerstof en dubbelzijdigplakband (6mm breed heel dun en doorzichtig) voor de zoom, daarna nog onder de naaimachine. Laatst al cijferstickers gehaald bij de bouwmarkt voor het zeilnummer en nu er opgeplakt.

    Aandrijving in romp gemonteerd.



    Kiel aangepast, verhoogd met 15mm spiestaal. Oude bevestiging was naar mijn idee niet echt stevig, daar zat nog een kunstof (koker) gedeelte tussen de romp en de kiel.

    Bezig geweest met de bedrading van de optimist. Ik gebruik 2 accu's van 6 Volt en misschien nog een batterijpack voor de ontvanger. 1 accu wil ik gebruiken voor de motor en de andere voor de zeilwinch en de verlichting.
    De draden zijn vanaf de accu gezekerd en verbonden aan een schakelaar.



    Letterstickers gehaald bij de bouwmarkt.



    Komt wel aardig overéén met de oude. Alleen voor de kleine letters moet ik nog wat vinden.

    Na lange tijd heb ik eindelijk tekeningen van de optimist. Sommige dingen zijn zo beter te maken dan dat je alles zelf moet uitzoeken. Het werken aan de optimist zal zo een stukje gemakkelijker worden.

    Tijdens de vakantie de boot in het water voor een eerste test vaart. Eerst de aandrijving uitgeprobeert zonder de zeilen. Vermogen van de motor is aan de lage kant in het water, waardoor de snelheid ook tegen valt.









    De mast erop met het groot zeil, giek bewoog nog wat stroef.









    De boot met grootzeil en fok.







    De Optimist is nog niet helemaal klaar maar het einde komt in zicht. De reling moet er nog op en ik heb nog wat verfwerk. Verder zal ik nog wat aanpassingen maken aan de kiel en misschien moet het roer nog wat groter.



    De motor die is ingebouwd moet er uit: wel goed toerental maar geen vermogen in het water.

    Voor de rest ligt de boot mooi in het water.

    Heb nog niet echt kunnen varen met wat meer wind, niet omdat het niet waaide maar omdat de boot nog wat beter afgedicht moet worden tegen water van buiten af.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 22-08-08 om 00:36

  5. #5

    Standaard Graupner Optimist

    Bezig geweest met wat aanpassingen.

    Bovenbouw opnieuw gemaakt voor een betere afdichting, de oude opbouw kierde op sommige plaatsen wat te veel.





    De opstaande rand heb ik wat hoger gemaakt, zodat er geen kieren meer zichtbaar zijn. Op het boven deel komt wat doorzichtig dun plexiglas, daarover heen komt dan de kap. Zo hoop ik het een beetje water dicht te krijgen. De ramen heb ik ook overnieuw gemaakt, dit keer van wat dikker plexiglas. Tevens de voorkant van de opbouw is anders geworden, bolling van de kap heb ik er in meegenomen.



    Bij de kapper zag ik deze letters in een laatje liggen, toen hij opzoek was naar zijn kam. Deze letters gebruikt hij voor zo'n prijzen bordje.
    Dit bracht mij op een idéé, heb gelijk maar gevraagd of ie wat letters kon missen.



    Deze plak ik in een boog op de spiegel, heb het een keer eerder gezien vond het toen wel mooi staan.
    Letters eerst mee spuiten en dan in zwart of goudkleur afwerken.

    Intussen de letters op de spiegel geplakt, moet de lijmresten nog wel verwijderen.

    Hier het voorlopige resultaat alvast.



    Hier heb ik de lijmresten wat verwijderd.



    Nog wat details van de mast.



    De nieuwe verhoogte opbouw.

    De opbouw weer opnieuw behandeld met interieurbeits en afgelakt met parketlak. Interieurbeits aanbrengen met een kwast en dan met een doek uitwrijven, omdat het anders al gauw te donker word. Word het te donker dan kun je beter alles maar weer schuren, dat had ik dus weer:bad-words:!



    De Kuip in de lak gezet, van te voren een beetje gescheurd op sommige plaatsen. Lijkt nu dat het wat versleten is.





    Mvg.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 22-08-08 om 00:38

  6. #6
    Chris
    Gast

    Standaard

    1 woord:

    WOW

  7. #7

    Standaard

    Dat is een heel verhaal geweest, met veel interesse doorgenomen. Prachtig resultaat. Ik heb zelf een optimist gehah, deze was alleen niet zo groot. leerde als kind daarmee zeilen. Met zwaard enzo.

    vraagje bedien je de fok en grootzeil met de winch, zo ja heb je verschillende winches daarvoor of gebruik je er daar maar 1 voor.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  8. #8

    Standaard Graupner Optimist

    vraagje bedien je de fok en grootzeil met de winch, zo ja heb je verschillende winches daarvoor of gebruik je er daar maar 1 voor.
    Hallo modelengeneer,

    Ik heb er 1 winch voor beide zeilen, waarbij je de uitslag lengte kunt stellen.



    Mvg.

  9. #9

    Standaard

    Dus allebei de zeilen gaan tegelijk en ook nog evenwijdig. Dat betekend dat je niet strak aan de wind kan varen toch. Ik laat de fok dan altijd iets meer open en trek het grootzeil altijd iets aan. Dit om het oploeven tegen te gaan. Anders gaat het schip schiften.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  10. #10

    Standaard Graupner Optimist

    Dus allebei de zeilen gaan tegelijk en ook nog evenwijdig. Dat betekend dat je niet strak aan de wind kan varen toch. Ik laat de fok dan altijd iets meer open en trek het grootzeil altijd iets aan. Dit om het oploeven tegen te gaan. Anders gaat het schip schiften.
    Heb er nog niet echt mee kunnen varen, maar ik kan het nog veranderen.
    Bij de Saphir ging het wel goed anders, maar dat is ook een compleet ander model.
    Orgineel heeft ze trouwens ook maar 1 winch.

    Ik hou het in gedachte,

    Mvg.

  11. #11

    Standaard

    Mooi man zoals ik al zei, hopelijk maak je nog een paar bootjes met mooi verslagen, kunnen we ook terug veel leren.

    Prachtig werk

  12. #12
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Ik heb heel het verslag in één ruk uitgelezen. Knap hoor.
    Die letters staan wel héél goed op de spiegel. Een goed idee, je moet er maar opkomen.

    Ik denk dat veel mensen het werk dat er aan zo'n model zeilboot is, onderschatten.


    Droop

  13. #13

    Standaard

    Ik denk dat veel mensen het werk dat er aan zo'n model zeilboot is, onderschatten.
    Het is maar net wat je er van wilt maken Droop.
    Dit hangt ook wel een beetje van het model af natuurlijk.

    Mooi man zoals ik al zei, hopelijk maak je nog een paar bootjes met mooi verslagen, kunnen we ook terug veel leren.
    Komt goed, ik heb nog wel wat bootjes liggen.

    Mvg.

  14. #14

    Standaard

    prachtig ben reuze benieuwd naar de vorderingen.
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  15. #15

    Standaard Optimist

    Mast details.

    Hier wat details van de orginele mast die bij de Graupner Optimist hoort.



















    Mvg.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 22-08-08 om 00:34

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Graupner Optimist rest. project
    By F. Werkhoven in forum RC Schepen
    Reacties: 68
    Laatste bericht: 14-11-11, 21:27
  2. Graupner Nautic
    By F. Werkhoven in forum RC Schepen
    Reacties: 89
    Laatste bericht: 26-05-09, 20:35

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •