Hoofdsponsor

1/72 Renault VAB 4x4 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TomPattyn

Guest
Omdat de Dragon Wagon momenteel meer bouwen dan schilderen is even deze kleine kit tussendoor. Ondervind van mezelf dat ik in het modelbouwen liever schilder dan bouw. Dus om niet op mn honger te moeten blijven zitten zwier ik deze er maar tussen.

Het gaat om de Renault VAB 4x4:

Voor de geintresseerden onder ons, via deze link een walkaround :

http://www.primeportal.net/apc/jean_thomas_rembert/vab_4x4_apc/index.php?Page=1

De VAB is een gewapende scout en personentransport voertuig. Het is van Franse makelij en komt voor in 4 of 6 wielen chassis.
Bestuurd door 2 personen en plaats voor nog 10 man.
Het voertuig is gebouwd in 1976 en heeft sinsdien steeds verdere evoluties doorgemaakt. Tot op heden is hij nog steeds voorzien van de modernste apparatuur.

De versie die we hier gaan bouwen is van maart 26 -1991, 2e compagnie, 2e REI "Division Daguet" in Yanbu, Arabie Saoudite.

De kit bestaat uit slechts 39 onderdelen.

sized_DSC05245.jpg

sized_DSC05246.jpg
 
veel succes met deze, heb al opgevangen dat het niet de eenvoudigste is om mooi te kunnen bouwen...
 
Deze avond ff goed doorgewerkt en de bouw is af. Inderdaad Silenoz het is niet de meest gracieuze bouw. Hij is grof en zoals je kunt zien in de dryfit past hij niet zo goed. De open raampjes zijn er eigenlijk niet voor voorzien vind ik persoonlijk, echter als je ze dichtbouwd zie je niets van het glas wat er inkomt.

In elk geval, morgen gaat hij in de primer.

sized_DSC05247.jpg

sized_DSC05248.jpg

sized_DSC05249.jpg

sized_DSC05250.jpg

sized_DSC05251.jpg

sized_DSC05255.jpg

sized_DSC05252.jpg

sized_DSC05253.jpg
 
"Het gaat vooruit" zou ik zeggen.
Persoonlijk vind ik de onderdelen zoals de vensterluiken, de sleepkabel, open koepeltje, spiegelarm nogal een beetje aan de "heavy" kant. Misschien kan je ze afschuren om zo de dikte te verminderen en het geheel een beetje lichter te maken. Het modelletje zal ook eleganter tonen.
De sleepkabel en spiegelarm kan je maken uit een koperdraadje bijvoorbeeld.
Tis niet verkeerd bedoeld hoor, maar gewoon enkele tips. Tenslotte blijf jij baas over je model é.
 
Zeer veel succes toegewenst met dit wel degelijk moeilijk voertuig...
 
Zoals Famo al zei, is alles nogal aan de dikke kant. Dit kan je bij een Heller-kit wel verwachten. Toch veel succes met de schilderwerken!
 
"Het gaat vooruit" zou ik zeggen.
Persoonlijk vind ik de onderdelen zoals de vensterluiken, de sleepkabel, open koepeltje, spiegelarm nogal een beetje aan de "heavy" kant. Misschien kan je ze afschuren om zo de dikte te verminderen en het geheel een beetje lichter te maken. Het modelletje zal ook eleganter tonen.
De sleepkabel en spiegelarm kan je maken uit een koperdraadje bijvoorbeeld.
Tis niet verkeerd bedoeld hoor, maar gewoon enkele tips. Tenslotte blijf jij baas over je model é.

Ben vandaag in de Gamma wat materiaal gaan halen, messingdraad 0.8mm en gevlochten metaaldraad 1mm. Echter zijn deze niet zo heel veel dunner dan wat ik zou vervangen op de VAB. Maar het uiterlijk zal waarschijnlijk heel wat anders zijn doordat deze metaaldraad er echt op zal liggen niet in verzonken. Of ben ik mis hierin en zijn ze gewoon even dik en zal het totaal geen verschil geven?
 
Veel succes met deze.
Heb deze nog in 1/35.
 
Owk Famo je hebt me aan het scatchen gekregen. Is de eerste keer dat ik dit doe, maar je moet ooit starten. Denk dat dit model er dan ook het best voor in aanmerking komt.

Op de referentiefoto's heeft de VAB bovenin de wielkassen 2 beugels, heb reeds 1 zijde gedaan. Heb echter niet onmiddelijk het juiste materiaal en zit met een klein verschil in grote daardoor.

Tevens heb ik elk venster er terug afgehaald en opgeschuurd tot een dunnere versie. De sleepkabel volgt nog.

sized_DSC05256.jpg

sized_DSC05257.jpg

sized_DSC05258.jpg
 
.... en gevlochten metaaldraad 1mm. Echter zijn deze niet zo heel veel dunner dan wat ik zou vervangen op de VAB. Maar het uiterlijk zal waarschijnlijk heel wat anders zijn doordat deze metaaldraad er echt op zal liggen niet in verzonken. ...

Het zal zeer zeker een verschil maken, de gevlochten draad zal veel mooier tot zijn recht komen. Je hebt diepte in detail, deze heb je niet met gegoten onderdelen. En het zal ook wel fijner ogen...
 
Tom er is ook dunner koperdraad te vinden, kijk eens in oude printer radio of ander elektrisch apparaat ;-)
Nog een tip, de volgende keer de primer in dunnere laagjes aanbrengen voor een egale ondergrond op een goed ontvette ondergrond.
 
De eerste stap qua scratching is gezet en zoals de collegas zeggen het zal een ander uitzicht krijgen.
Eens de raad van Ron opvolgen, koperdraad in alle diktes vind je overal en als het een gebundeld draadje is kan je die altijd uit elkaar halen dan heb je meestal zeer fijne draadjes. Wat het materieel betreft met enkele pincetjes kan je al veel doen, voor ik mijn PE-plooibankjes had plooide ik die stuff met pincetten en dat ging ook.
 
Ik heb van ons modelbouwerke ooit eens een platte kabel gekregen uit een oude pc, die draadjes zijn zo dun als een haartje !
 
Heb zonet de getorste ijzerdraad van 1 mm uit elkaar gehaald en slechts 2 draadjes genomen. Heb er een lus van gemaakt en dan met 2 tandenstokers beginnen draaien.
Echter krijg ik ze niet ver genoeg gedraaid om de lussen klein genoeg te krijgen. En de draad zat tevens al in mn vinger die nu mooi rood ziet.

Krijg een crise van die trekkabel, het ding wil me niet lukken. :/
 
Probeer anders eens een stuk dikkere ijzer- koperdraad te gebruiken ipv een tandenstoker ;)

En mocht je een dremel of iets dergelijks hebben, dan kan je daar ook je draadjes in vastmaken en heel langzaam laten draaien...
 
En mocht je een dremel of iets dergelijks hebben, dan kan je daar ook je draadjes in vastmaken en heel langzaam laten draaien...

met de nadruk op "traag" , heb dat ooit eens zien doen, maar het machinetje draaide nog een beetje te vlug. Het kabeltje brak door en ging nog verder door...... door het vel van de vingers. de collega aan het vloeken en ik plat van het lachen :))

Nu ,dat heb je wel op 1/72 en dat is dat de details ook pietluttig zijn , maar geen paniek, oefening baart na een tijdje kunst :)
 
Deze middag verder aan het vechten geweest met het scratchwerk aan dit kitje. Het is inderdaad prullen op deze schaal, echter denk dat het resultaat er wel is zo voor de eerste keer.

Heb alle beugels verder afgewerkt:

sized_DSC05260.jpg

sized_DSC05259.jpg

Daarna de towcable verder gescratched en de onderdelen om hem te bevestigen aan de truck:

sized_DSC05269.jpg

De wielen hebben ondertussen hun kleurtje gekregen en zijn klaar voor verwering en dergelijke:

sized_DSC05268.jpg

De body heeft ook al zn eerste kleur, een laagje matte vernis en zn decals gekregen, hierna nog een laagje vernis en dan de verwering:

sized_DSC05264.jpg

sized_DSC05266.jpg

sized_DSC05265.jpg

sized_DSC05267.jpg

Zo dit was het momenteel, wordt vervolgd...
 
Voila si, de eerste stappen in scratchen zijn gezet :D

Volgende keer zou ik toch eens uitkijken om dunnere draad te gebruiken voor de beugels, ziet er een beetje te grof uit denk ik...
Maar al doende leert men hé, en Rome was ook niet op één dag gebouwd hé ;)
 
Ja het juiste materiaal doet ook al veel, zal me eens een voorraadje moeten aanleggen van koperdraad en plasticard enzo.

Daarnet in mn spuitkelderke het 2e laagske lak willen leggen om de decals te beschermen tegen het verdere proces.
En ja...... het moest er eens van komen in mn 7 haasten de verkeerde spuitbus genomen..... ipv lak kwam er dus primer op de body.

Heb nog snel getracht het af te vegen maar te laat. Nu is de body op zich niet zo'n probleem dat overschilderen we gewoon. Maar de ramen zijn meegespoten en die krijg ik niet meer proper. Zal hier dus iets op moeten vinden.
 
Als je het echt niet meer kan aanpassen, dan kan je nog altijd de luiken dicht maken, hoewel het jammer zou zijn....
Mocht je de body nog van elkaar krijgen, dan kan je de ramen nog vervangen door plastic blisterverpakking...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan