Hoofdsponsor

1/72 Renault VAB 4x4 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb de body verschillende tinten weathering gegeven. Van donker naar lichter. Tot op het einde nog heel licht met gewoon wit.

De wielen hebben dezelfde weathering ondergaan, behalve dan het wit op het einde. Dit is een eerste fase van stof en zand die ik hierin wil nabootsen.

De chips zijn gedaan met een stukje spons en panzergrau, sterk verdund. Heb ervoor gekozen om hem heel zwaar te chippen daar het een voertuig is uit de dorre woestijn en die enorm afzien van het zand.

Hierna zullen de chips worden ingekleurd en omlijnd. Daarna volgt nogmaals een weathering laag.

Het werkgereedschap, de uitlaat enzo moet nog worden geverfd. De towcable krijgt nog afzonderlijk een kleur en behandeling met roest.

Hier de eerste fase in de verwering:

sized_DSC05270.jpg

sized_DSC05271.jpg

sized_DSC05273.jpg

sized_DSC05272.jpg

sized_DSC05274.jpg

sized_DSC05275.jpg
 
ziet er al een vreed afgepeigerd beestje uit

mooi
 
Vandaag hebben we verder gedaan met de verwering.

De chips zijn bijgewerkt met een reeks lichtere chips erbovenop. Daarna hebben we nog wat geweathered met een lichtere kleur over de gehele body om alles wat in elkaar te laten lopen.

De towcable is bevestigd (was een waar prutswerk met de nodige frustraties, de beugeltjes sprongen uit mijn pincet door het hele huis) en hij is ook bewerkt tot een roestige versie.

Hier en daar is tevens roest verwerkt op de body, de wielen hebben een lichtjes een darkwash gekregen en tevens pigmenten (dry mud).

Als laatste heeft de gehele body (voornamelijk bovenaan) dry mud bewerkt gekregen (uitgewreven).

Morgen als alles wat droog en uitgehard is even zien wat we nog kunnen doen en verbeteren.

Hier alvast de foto's:

sized_DSC05278.jpg

sized_DSC05276.jpg

sized_DSC05277.jpg

sized_DSC05279.jpg

sized_DSC05281.jpg

sized_DSC05282.jpg

sized_DSC05280.jpg
 
Mocht ik van jouw zijn, dan zou ik die sleepkabel iets minder roestig maken.
Deze zijn normaal gezien ingevet.
Een roestige kabel zou vlug breken als er iets mee getrokken wordt... ;)
 
Mocht ik van jouw zijn, dan zou ik die sleepkabel iets minder roestig maken.
Deze zijn normaal gezien ingevet.
Een roestige kabel zou vlug breken als er iets mee getrokken wordt... ;)

OOoops, zal dat morgen dan maar eens goed bekijken. Merci voor de tip!!
 
Ik zou de dieperliggende delen van de banden zanderig maken en het loopvlak minder in plaats van andersom Tom.
Ik denk dat dat realistischer is.
Wat zijn de afmetingen van dit beestje? Ik heber geen idee van op schaal 1:72.
 
Inderdaad Michel, daar heb je een punt. Moet dat eigenlijk nog leren om de verschillende technieken nu ook wel toe te passen naar realiteit toe.

De afmetingen zijn: 8.5 op 3.5 en 3cm hoog.
 
Dat is echt wel klein, zo heb ik een beter idee van de grootte van de details. Knap priegelwerk ;)
 
@ Beyond: de kabel is in het teerzwart gestoken en nadien een behandeling met Oil and grease stain mixture, dezelfde wash is ook heel lichtjes eronder gedaan om het effect van het smeer die is afgegaan te creeeren.

@ Michel: de banden zijn bewerkt met een papje van Gulfwar sand met pigmentfixer; De banden ga ik wel nog wat lichtjes verweren om het iets lichter te krijgen.

De zijwand heeft hier en daar wat aflopers gekregen, de onderkant heeft tevens dezelfde behandeling als de banden gekregen.

sized_DSC05310.jpg

sized_DSC05311.jpg

sized_DSC05312.jpg

sized_DSC05313.jpg

sized_DSC05314.jpg

sized_DSC05315.jpg
 
Word ook weer een mooitje.
 
Heb de Renault afgewerkt vandaag.

De wielen zijn verder bewerkt met de pigmenten (Gulf war) en nadien met de Wet Effects and Damp Earth Mixture om zo een verschil te geven tussen droge en natte modder.

De zijkanten, voorkant en achterkant van de body hebben dezelfde behandeling gekregen. Nadien bovenop de body de mix iets donkerder opgebracht en gefixeerd.

De luiken, panelen, roosters zijn lichtjes bewerkt met een grafietpotlood om meer contrast te bekomen en ten tweede om nog wat weergave van lichte gebruikschade te bekomen op de randen.

De aflopers op de zijkanten van het model zijn bewerkt met witte olieverf waardoor ze lichter overkomen.
Het hele model heeft dan als laatste nog een matte laag vernis gekregen.

Heb opnieuw veel bijgeleerd in dit model en bepaalde technieken kunnen verfijnen. Heb ook nog meer de invloed van bepaalde technieken ondervonden op een model en de invloed die ze hebben volgens de volgorde waarop je ze aanbrengt.

En nu de eindfoto's:

sized_DSC05329.jpg

sized_DSC05328.jpg

sized_DSC05327.jpg

sized_DSC05326.jpg

sized_DSC05325.jpg

sized_DSC05324.jpg

sized_DSC05323.jpg

sized_DSC05322.jpg

sized_DSC05321.jpg

sized_DSC05320.jpg

sized_DSC05319.jpg

sized_DSC05318.jpg

sized_DSC05317.jpg

sized_DSC05316.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooi afgewerkt voor zo een klein model.
 
Ziet er goed uit hoor, kabel is ook veel verbeterd, maar mocht je zin hebben om het nóg ietsje meer te geven, ga dan nog eens met je grafiet(potlood) over je kabel, zoals je zou drybrushen ;)

Complimenten anders met je bouw :)
 
Het ziet er een mooi modderig beestje uit.
 
Ziet er goed uit hoor, kabel is ook veel verbeterd, maar mocht je zin hebben om het nóg ietsje meer te geven, ga dan nog eens met je grafiet(potlood) over je kabel, zoals je zou drybrushen ;)

Complimenten anders met je bouw :)

Merci mannen voor de tips en commentaar, het helpt me telkens weer om een stapje verder te gaan.

@ Beyond: dat ga ik zo dadelijk dan ook eens doen :)
 
Tommeke, Tommeke,

Dat is een zeer mooi afgepeigerd model geworden, proficiat man. ;)
 
Klein maar dapper, hij heeft veel slaag gekregen maar bleef overeind.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan