Hoofdsponsor

1/32 Messerschmitt Me163B KOMET

  • Onderwerp starter F. Werkhoven
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
F

F. Werkhoven

Guest
Messerschmitt Me163B KOMET scale 1:32 van Hasegawa.

IMG_0468.png

Hier nog wat informatie over de Me-163b:

History

In 1937, the German Research Institute for Gliding Flight (DFS) comissioned Alexander Lippisch to research rocket propulsion for aircraft. He proceeded to design the first experimental powered-glider with tailless configuration, DFS-194. The development of this project was then taken over by the Messerschmitt A.G. in 1939. Installed with a Hwk R1 rocket motor, it successfully made its first flight in the summer of 1940. The first prototype of Me 163 (Me 163 V1) was tested in the early spring of 1940. In the meantime the Luftwaffe had planned to develop an interceptor version of the Me 163, which resulted in the variant being assigned the designation Me163B. Hellnuth Walter developed a new rocket motor, HWK 509, and adapted Me 163 to take it.
The rocket motor weighed 100kg, and consisted of two principal assemblies. The forward assembly was comprised of the turbine housing, the fuel pumps geared to the turbine shaft, the control box, a pressure reducing valve, and the electric starter motor. The aft assembly was formed by the combustion chamber unit, which was connected to the forward assembly by means of a cylindrical tube through which pipes carried fuel to the individual jets. The rocket was fuelled with T-stoff, (80 % hydrogen peroxide plus oxyquinoline or phosphate as a stabilizer) and C-stoff (30% hydrazine hydrate solution in methanol). The first production Me 163B-1a was actually accepted by the Luftwaffe in may, 1944. EK 16 was formed, and in May 1944, the just operational Komet squadron, Staffel of the Jagdgeschwader (JG) 400 was formed. Komet’s first real success was achieved on August 5th, when three Me 163B Komets knocked down three P-51D Mustangs from the U.S. 352nd Fighter Group. By the end of August, the 2 Staffel of JG 400 had joined the 1 Staffel of JG 400 at Brandis to protect the Luena synthetic fuel plants. But as these were situated on the outer edge of the Komet’s radius of action, the Komet Staffeler could make only limited contact with the intruder. The lack of rocket fuel caused the pilots to abandon their Komets an consequently resulted in the actual liquidation of the JG 400. Due to limited endurance, its battle record was small and the life spanned barely a decade, but the psychological effect to the enemy was tremendous, and it was a most spectacular warplane in World War II.

lippisch_me_163b_cutaway_big.png

Bovenstaande afbeelding zit niet bij de doos maar komt van internet. Altijd makkelijk om te weten wat, wat is.

Data:

Rocket engine Walter HWK 509A-1 or A-2 thrust 1.700kg
Overall length 5.85 meter
Overall width 9.32 meter
Wing area 18.00 vierkantemeter

Weight empty 1.900 kg
Complete weight 4.300 kg

Armament 30mm MK108 cannon x 2

Max. speed 828,81 km/h from sea level
959,17 km/h at altitude of 3.000-9.000 meter

Rate of climb 4.800 m/min climbing time 2 minute 36 seconds, up to 9.000 m / 3 minute 30 seconds up to 12.000 m

Flight duration 7 minute 30 seconds

Aldus de handleiding.

De inhoud van de doos:

IMG_0469.png

De doos bestaat uit ongeveer 55 onderdelen.

Niet zoveel onderdelen dus het bouwen valt wel mee.
Ook de bouw beschrijving heeft leuke details en is begrijpelijk, wat niet geheel onbelangerijk is.

IMG_0474.pngIMG_0476.png

IMG_0373.png

De uitvoeringen die je kunt maken, waar ik mij dus weer niet aan gehouden heb!

IMG_0479.pngIMG_0480.png

Decals:

005.png

Foto's tijdens het bouwen:

015.png

016.png017.png

018.png

IMG_0354-1.pngIMG_0355-1.png

IMG_0346-1.pngIMG_0350-1.png

IMG_0363-1.png

The paint job:

IMG_0369.pngIMG_0371.png

De raketmotor heb voorzien van een lak laagje. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van parketlak op waterbasis, wat een mooie glazige glans heeft. Ook zal later de rest van het model hiermee worden afgelakt.

IMG_0375.png

Het staartgedeelte gespoten in de kleur, hoogglans wit. Ook de decals alvast aangebracht. De binnenkant heb ik met een gemengde kleur (Groen/wit) geverfd.

IMG_0360.pngIMG_0361.png

IMG_0367.png

Het staartstuk had ik eerst gespoten en daarna het voorste gedeelte, iets wat ik kan afraden want je krijgt hoe dan ook kleurverschil. (dikte van verflaag)
Plankje, waar het model op komt te staan is gemaakt van MDF met een kwast bewerkt met ceta bever wengé 0118 (interieurbeits). Daarna nog een lak laagje er overheen voor de glans.

Wordt vervolgt.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
F., ik val in herhaling als ik zeg dat ik het een schitterend model vind maar ik geraak maar niet uitgekeken op de manier van hoe het gepresenteert wordt.

Ik kijk al uit naar het vervolg. cute


Droop
 
F,

Leuke presentatie zo met de bouwtekeningen erbij, ben ook zeker benieuwd naar het vervolg!
Dit soort vliegtuigen hebben zeker ook van mij de aandacht.

Groet,
Swa
 
mooi gemaakt, als je ziet wat een kennis en technologie de duitsers hadden in die tijd mogen we blij zijn dat alles goed is afgelopen en dat wij nu fijn kunnen bouwen.
 
:DWouw, alweer zo'n schone. En ook ik val dan weer in herhaling. Ben benieuwd naar het vervolg. :D
 
Me-163b

Zo wat een reacties.

mooi gemaakt, als je ziet wat een kennis en technologie de duitsers hadden in die tijd mogen we blij zijn dat alles goed is afgelopen en dat wij nu fijn kunnen bouwen.

En dat ook nog in een kleinere schaal, gelukkig maar want anders is je huis zomaar vol met al die modellen.

F,

Leuke presentatie zo met de bouwtekeningen erbij, ben ook zeker benieuwd naar het vervolg!
Dit soort vliegtuigen hebben zeker ook van mij de aandacht.

Groet,
Swa

Heb ook nog een Horten 229, schaal 1/72 liggen van Revell. Ook zo'n apart toestel, alleen jammer dat het 1/72 is.

Ik kijk al uit naar het vervolg.


Droop

En ik naar die van jouw...........................



Ik zal mijn best doen om er een goed verslag van te maken. Het model is dan ook al klaar, maar ik zal zo nu en dan wat foto's met info toevoegen. Om alles in één keer op dit forum te plaatsen is een beetje te veel werk voor één avond/ochtend.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Me-163

Nou dan gaan we hier maar verder, kom er net achter dat je maar 25 afbeeldingen kun plaatsen in een bericht.

IMG_0397.pngIMG_0401.png

Het model heb ik op een stuk uitgezaagd plasticglas geplaatst wat weer aan het MDF plankje is bevestigd.

IMG_0404.png

IMG_0408.png

IMG_0405.png

Wat problemen met de raampjes gehad vandaar dat ze er hier nog niet op zitten.
De rest van de onderdelen op het toestel geplakt tevens wit geverfd.

IMG_0430.png

Heb het model andere kleuren gegeven dan is aangegeven, het is dan ook niet nagebouwd van het orgineel. Waarom niet? Ach gemak dient de mens, deze kleuren had ik nog liggen.
Beetje orgineel dan, er was ook een witte versie van de Me-163b. Heb model wat een vies uiterlijk meegegeven, bruin verdunt met met verdunning aangebracht met een kwast, waarna je het weer gedeeltelijk weg geveegt met een stuk keukenrolpapier.

IMG_0431.png

IMG_0442.png

IMG_0440.pngIMG_0428.png

IMG_0438.png

De raampjes aan de zijkanten zijn niet zo geslaagd.

IMG_0420.pngIMG_0435.png

IMG_0437.pngIMG_0449.png

IMG_0452.pngIMG_0453.png

Wil je meer weten over de Me-163 kijk dan op onderstaande site:

Me 163B Komet


Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heel mooi resultaat! :D
Die blauwige kleur heb ik al vaker gezien bij moderne russische toestellen. Ik vraag me af waarom ze juist die kleur gebruiken cute
 
Die blauwige kleur heb ik al vaker gezien bij moderne russische toestellen. Ik vraag me af waarom ze juist die kleur gebruiken

Die blauwe kleur is lichtgroen, (gemengd groen met wit)
Het is niet de orginele kleur maar één die ik nog had liggen. Eén van de kleuren die niet was uitgedroogd of op was.

Maar het heeft inderdaad wat russisch.

Mvg.
 
Me-163b

Binnenkort deel 2 Me-163B.

Ja, het is weer zover. Gisteren zat het pakketje al in de brievenbus, dus binnenkort begint deel 2 van de Me-163b.

IMG_0468.png

Graag zou ik bij de tweede wat meer zelf gemaakte details aanbrengen, brandstoftank, meer details bij de motor, enkele ribben/spanten in de romp. Heb jij andere sugesties/tips ik lees het graag. Ook wat ik bij de eerste misschien heb fout gedaan of anders had moeten doen. wacko

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Folkert,

Je hebt er een zeer mooi model van gemaakt Applaus

Heb jij andere sugesties/tips ik lees het graag. Ook wat ik bij de eerste misschien heb fout gedaan of anders had moeten doen.
Ik zou het groen niet meer gebruiken :D:D (na russisch onderzoek werd voor die kleur groen gekozen omdat het rustgevend zou werken, rare snuiters die russen)
Misschien kan je voor een camo-versie gaan ? Hem op zijn trolly bouwen ? En de canopy in geopende stand zetten ?

Ik heb een paar boek over de ME-163 gelezen. De piloten die hiermee vlogen waren zeer moedige kerels, het toestel was een handvol tijdens de start en de landing. Moet wel een serieuze "kick" hebben gegeven om met zoiets te vliegen in het propellor-tijdperk. Zal ook wel een hele serieuze "kick" geweest zijn als je de vlucht overleefde wacko

Groeten

Pascal
 
Pascal bedankt voor het mee denken.

Intussen ben ik begonnen met het in elkaar lijmen van wat onderdeeltjes, aangezien mijn vrije tijd een stuk minder is geworden kan het wel effe duren voordat de Me-163 deel 2 inelkaar zit. Pascal de canopy in geopende stand zetten lijkt mij wel een leuk idéé.
Hier wat foto's van de diverse inelkaar gelijmde onderdelen.

IMG_1270.png

IMG_1271.png

IMG_1272.png

IMG_1274.png

IMG_1277.png

IMG_1281.png

IMG_1282.png

IMG_1283.png

IMG_1284.png

Wat details van de romp.

IMG_1286.png

Kan je nou zo'n romp ook met een wash behandelen, meestal heb je groeven waarin de wash blijft hangen maar deze naden leggen er op. Of is dat geen probleem?

Mvg,

Folkert
 
Hey Folkert,

Leuk nog eens iets van je te horen cute Jammer dat je minder vrije tijd hebt.

Er zitten flink wat gienaden op de kit, heb je die weg gewerkt ?

Kan je nou zo'n romp ook met een wash behandelen, meestal heb je groeven waarin de wash blijft hangen maar deze naden leggen er op. Of is dat geen probleem?

Als je een model hebt met opstaande panellines kan je deze ook benadruken met een wash, je kan de wash niet IN de panellines laten lopen zoals met gegraveerde panellines, maar als je er een wash opzet en met een doekje deze eraf veegt, blijft er wel wat van de wash achter de opstaande randjes zitten. Normaal gezien doe ik eerst de panellines (lichtjes) die horzintaal lopen, en dan de horizontale (wat zwaarder of feller) die ik dan afveeg van neus naar staart, in de vliegrichting dus.

Groeten, Pascal
 
Hallo Pascal,

Leuk nog eens iets van je te horen Jammer dat je minder vrije tijd hebt.

Thanks, ach wat minder vrije tijd, ik heb er iets moois voor terug gekregen.

th_IMG_1258a.jpg


Over die gietnaden, die zal ik nog weg werken. Als je een foto maakt van iets, zie je vaak nog dingen die je anders over het hoofd ziet. Bedankt voor je uitleg over het toepassen van een wash.

Nog een filmpje over de Me-163

YouTube - Me 163 Komet

Bron: youtube.com

Mvg,

Folkert
 
Hey Folkert, daar had ik nog niet bij stil gestaan, je bent papa cute cute cute
Van harte gefeliciteerd Applaus Applaus Applaus

Aan de foto te zien is het een heel geslaagd project :D

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan