Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/32 Messerschmitt Me163B KOMET
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 22

Discussie: Messerschmitt Me163B KOMET

  1. #1

    Standaard Messerschmitt Me163B KOMET

    Messerschmitt Me163B KOMET scale 1:32 van Hasegawa.



    Hier nog wat informatie over de Me-163b:

    History

    In 1937, the German Research Institute for Gliding Flight (DFS) comissioned Alexander Lippisch to research rocket propulsion for aircraft. He proceeded to design the first experimental powered-glider with tailless configuration, DFS-194. The development of this project was then taken over by the Messerschmitt A.G. in 1939. Installed with a Hwk R1 rocket motor, it successfully made its first flight in the summer of 1940. The first prototype of Me 163 (Me 163 V1) was tested in the early spring of 1940. In the meantime the Luftwaffe had planned to develop an interceptor version of the Me 163, which resulted in the variant being assigned the designation Me163B. Hellnuth Walter developed a new rocket motor, HWK 509, and adapted Me 163 to take it.
    The rocket motor weighed 100kg, and consisted of two principal assemblies. The forward assembly was comprised of the turbine housing, the fuel pumps geared to the turbine shaft, the control box, a pressure reducing valve, and the electric starter motor. The aft assembly was formed by the combustion chamber unit, which was connected to the forward assembly by means of a cylindrical tube through which pipes carried fuel to the individual jets. The rocket was fuelled with T-stoff, (80 % hydrogen peroxide plus oxyquinoline or phosphate as a stabilizer) and C-stoff (30% hydrazine hydrate solution in methanol). The first production Me 163B-1a was actually accepted by the Luftwaffe in may, 1944. EK 16 was formed, and in May 1944, the just operational Komet squadron, Staffel of the Jagdgeschwader (JG) 400 was formed. Komet’s first real success was achieved on August 5th, when three Me 163B Komets knocked down three P-51D Mustangs from the U.S. 352nd Fighter Group. By the end of August, the 2 Staffel of JG 400 had joined the 1 Staffel of JG 400 at Brandis to protect the Luena synthetic fuel plants. But as these were situated on the outer edge of the Komet’s radius of action, the Komet Staffeler could make only limited contact with the intruder. The lack of rocket fuel caused the pilots to abandon their Komets an consequently resulted in the actual liquidation of the JG 400. Due to limited endurance, its battle record was small and the life spanned barely a decade, but the psychological effect to the enemy was tremendous, and it was a most spectacular warplane in World War II.



    Bovenstaande afbeelding zit niet bij de doos maar komt van internet. Altijd makkelijk om te weten wat, wat is.

    Data:

    Rocket engine Walter HWK 509A-1 or A-2 thrust 1.700kg
    Overall length 5.85 meter
    Overall width 9.32 meter
    Wing area 18.00 vierkantemeter

    Weight empty 1.900 kg
    Complete weight 4.300 kg

    Armament 30mm MK108 cannon x 2

    Max. speed 828,81 km/h from sea level
    959,17 km/h at altitude of 3.000-9.000 meter

    Rate of climb 4.800 m/min climbing time 2 minute 36 seconds, up to 9.000 m / 3 minute 30 seconds up to 12.000 m

    Flight duration 7 minute 30 seconds

    Aldus de handleiding.

    De inhoud van de doos:



    De doos bestaat uit ongeveer 55 onderdelen.

    Niet zoveel onderdelen dus het bouwen valt wel mee.
    Ook de bouw beschrijving heeft leuke details en is begrijpelijk, wat niet geheel onbelangerijk is.





    De uitvoeringen die je kunt maken, waar ik mij dus weer niet aan gehouden heb!



    Decals:



    Foto's tijdens het bouwen:













    The paint job:



    De raketmotor heb voorzien van een lak laagje. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van parketlak op waterbasis, wat een mooie glazige glans heeft. Ook zal later de rest van het model hiermee worden afgelakt.



    Het staartgedeelte gespoten in de kleur, hoogglans wit. Ook de decals alvast aangebracht. De binnenkant heb ik met een gemengde kleur (Groen/wit) geverfd.





    Het staartstuk had ik eerst gespoten en daarna het voorste gedeelte, iets wat ik kan afraden want je krijgt hoe dan ook kleurverschil. (dikte van verflaag)
    Plankje, waar het model op komt te staan is gemaakt van MDF met een kwast bewerkt met ceta bever wengé 0118 (interieurbeits). Daarna nog een lak laagje er overheen voor de glans.

    Wordt vervolgt.

    Mvg.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 20-08-08 om 23:50

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Laat maar komen....

  3. #3
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    F., ik val in herhaling als ik zeg dat ik het een schitterend model vind maar ik geraak maar niet uitgekeken op de manier van hoe het gepresenteert wordt.

    Ik kijk al uit naar het vervolg.


    Droop

  4. #4

    Standaard

    F,

    Leuke presentatie zo met de bouwtekeningen erbij, ben ook zeker benieuwd naar het vervolg!
    Dit soort vliegtuigen hebben zeker ook van mij de aandacht.

    Groet,
    Swa

  5. #5

    Standaard

    mooi gemaakt, als je ziet wat een kennis en technologie de duitsers hadden in die tijd mogen we blij zijn dat alles goed is afgelopen en dat wij nu fijn kunnen bouwen.
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  6. #6

    Standaard

    Wouw, alweer zo'n schone. En ook ik val dan weer in herhaling. Ben benieuwd naar het vervolg.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  7. #7

    Standaard Me-163b

    Zo wat een reacties.

    mooi gemaakt, als je ziet wat een kennis en technologie de duitsers hadden in die tijd mogen we blij zijn dat alles goed is afgelopen en dat wij nu fijn kunnen bouwen.
    En dat ook nog in een kleinere schaal, gelukkig maar want anders is je huis zomaar vol met al die modellen.

    F,

    Leuke presentatie zo met de bouwtekeningen erbij, ben ook zeker benieuwd naar het vervolg!
    Dit soort vliegtuigen hebben zeker ook van mij de aandacht.

    Groet,
    Swa
    Heb ook nog een Horten 229, schaal 1/72 liggen van Revell. Ook zo'n apart toestel, alleen jammer dat het 1/72 is.

    Ik kijk al uit naar het vervolg.


    Droop
    En ik naar die van jouw...........................



    Ik zal mijn best doen om er een goed verslag van te maken. Het model is dan ook al klaar, maar ik zal zo nu en dan wat foto's met info toevoegen. Om alles in één keer op dit forum te plaatsen is een beetje te veel werk voor één avond/ochtend.

    Mvg.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 28-06-08 om 01:06

  8. #8

    Standaard Me-163

    Nou dan gaan we hier maar verder, kom er net achter dat je maar 25 afbeeldingen kun plaatsen in een bericht.



    Het model heb ik op een stuk uitgezaagd plasticglas geplaatst wat weer aan het MDF plankje is bevestigd.







    Wat problemen met de raampjes gehad vandaar dat ze er hier nog niet op zitten.
    De rest van de onderdelen op het toestel geplakt tevens wit geverfd.



    Heb het model andere kleuren gegeven dan is aangegeven, het is dan ook niet nagebouwd van het orgineel. Waarom niet? Ach gemak dient de mens, deze kleuren had ik nog liggen.
    Beetje orgineel dan, er was ook een witte versie van de Me-163b. Heb model wat een vies uiterlijk meegegeven, bruin verdunt met met verdunning aangebracht met een kwast, waarna je het weer gedeeltelijk weg geveegt met een stuk keukenrolpapier.









    De raampjes aan de zijkanten zijn niet zo geslaagd.







    Wil je meer weten over de Me-163 kijk dan op onderstaande site:

    Me 163B Komet


    Mvg.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 20-08-08 om 23:51

  9. #9
    merlijn432
    Gast

    Standaard

    heel mooi resultaat!
    Die blauwige kleur heb ik al vaker gezien bij moderne russische toestellen. Ik vraag me af waarom ze juist die kleur gebruiken

  10. #10

    Standaard

    Die blauwige kleur heb ik al vaker gezien bij moderne russische toestellen. Ik vraag me af waarom ze juist die kleur gebruiken
    Die blauwe kleur is lichtgroen, (gemengd groen met wit)
    Het is niet de orginele kleur maar één die ik nog had liggen. Eén van de kleuren die niet was uitgedroogd of op was.

    Maar het heeft inderdaad wat russisch.

    Mvg.

  11. #11

    Standaard

    Ziet er zeer goed uit.
    Thanks.

    Mvg.

  12. #12

    Standaard Me-163b

    Binnenkort deel 2 Me-163B.

    Ja, het is weer zover. Gisteren zat het pakketje al in de brievenbus, dus binnenkort begint deel 2 van de Me-163b.



    Graag zou ik bij de tweede wat meer zelf gemaakte details aanbrengen, brandstoftank, meer details bij de motor, enkele ribben/spanten in de romp. Heb jij andere sugesties/tips ik lees het graag. Ook wat ik bij de eerste misschien heb fout gedaan of anders had moeten doen.

    Mvg.
    Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 22-08-08 om 13:45

  13. #13

  14. #14

    Standaard

    Hey Folkert,

    Je hebt er een zeer mooi model van gemaakt

    Heb jij andere sugesties/tips ik lees het graag. Ook wat ik bij de eerste misschien heb fout gedaan of anders had moeten doen.
    Ik zou het groen niet meer gebruiken (na russisch onderzoek werd voor die kleur groen gekozen omdat het rustgevend zou werken, rare snuiters die russen)
    Misschien kan je voor een camo-versie gaan ? Hem op zijn trolly bouwen ? En de canopy in geopende stand zetten ?

    Ik heb een paar boek over de ME-163 gelezen. De piloten die hiermee vlogen waren zeer moedige kerels, het toestel was een handvol tijdens de start en de landing. Moet wel een serieuze "kick" hebben gegeven om met zoiets te vliegen in het propellor-tijdperk. Zal ook wel een hele serieuze "kick" geweest zijn als je de vlucht overleefde

    Groeten

    Pascal

  15. #15

    Standaard

    Pascal bedankt voor het mee denken.

    Intussen ben ik begonnen met het in elkaar lijmen van wat onderdeeltjes, aangezien mijn vrije tijd een stuk minder is geworden kan het wel effe duren voordat de Me-163 deel 2 inelkaar zit. Pascal de canopy in geopende stand zetten lijkt mij wel een leuk idéé.
    Hier wat foto's van de diverse inelkaar gelijmde onderdelen.



















    Wat details van de romp.



    Kan je nou zo'n romp ook met een wash behandelen, meestal heb je groeven waarin de wash blijft hangen maar deze naden leggen er op. Of is dat geen probleem?

    Mvg,

    Folkert

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Vliegend Militair - Messerschmitt Me P-1111 1/72
    By Nils in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 02-11-09, 13:42
  2. schaal 1/24 of 1/25 - Messerschmitt BF 109 E
    By dikkie dik in forum Militaire vliegtuigen / Helikopters
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 07-06-09, 13:28

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •