Hoofdsponsor

1/72 Gaz aaa [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
T

TomPattyn

Guest
De Char1.bis is in zijn laatste fase naar afwerking toe, dus alvast de opstart van het nieuwe projekt.

Heb deze kit gekregen van een chauffeur van mij. Het is een vrij eenvoudig kitje, 1 sprue, 1 bouwpagina + 1 velletje decals.

Het zal tevens een onderdeel worden van het diorama wat ik in gedachten heb. Heb een aantal weken geleden van Firefly toch een heel resem kitjes overgekocht, allemaal in schaal 1/72.

Echter deze zijn gemengd (WOI + WOII). De bedoeling van deze aankoop was om alle technieken te oefenen, leren en verbeteren. Tijdens de bouw van het eerste setje wat eigenlijk een klein dio is (De FT17 + Char1.bis met de ventjes, de straat + muurtje) kreeg ik een aantal responses om dit straattafereel te laten voor wat het is en zelf een dio te maken.

Natuurlijk zat ik dan verveeld met het tekort aan WOI materiaal (geen duitse voertuigen). Nu ontsproot me het idee om een dio te maken:

Timewars
WOI Vs WOII

Zo kan ik gebruikmaken van de mix aan setjes om tot 1 diorama te komen.

Het enige wat ik dus nog zal moeten zoeken zijn wat Russische tanks en voertuigen, deze GAZ AAA is het enige wat ik heb.

Een woordje uitleg over dit voertuig (ref. Wikipedia)

De GAZ-AAA, ook bekend onder de namen GAZ-3A of GAZ-Timken, was een in de Sovjetunie geproduceerde vrachtwagen voor commercieel en militair gebruik. Het voertuig werd in grote getale geproduceerd in de jaren 1934-1943. In totaal zijn er ruim 37.000 exemplaren, in diverse versies, van gefabriceerd.

Eind jaren 20 kregen de Sovjet leiders meer oog voor de ontwikkeling van de autoindustrie. De Opperste Sovjet sloot in 1929 een overeenkomst met de Amerikaanse autoproducent Ford, waarvan productiefaciliteiten werd geïmporteerd en licenties werden overgenomen voor de eerste modellen. De fabriek van GAZ startte in 1929 met de productie. Een van de eerste modellen was de vierwielige GAZ-AA, gebaseerd op de Ford Model AA, waarvan de zeswielige GAZ-AAA een verdere ontwikkeling was. Het belangrijkste verschil tussen beide modellen was een tandemachteras voor de GAZ-AAA waarmee het laadvermogen werd verhoogd.

Het leeggewicht van de GAZ-AAA vrachtwagen was 2,5 ton; het laadvermogen in terrein was 1,5 ton en 2 ton op wegen. Van de zes wielen werden alleen de vier achterwielen aangedreven, 6 x 4. De motor was een 4 cilinder zijklep benzinemotor met een cilinderinhoud van 3.285cc. Het vermogen was 50 pk bij 2.800 toeren per minuut


Bemanning 1 chauffeur + 1 bijrijder
Lengte 5,335 m
Breedte 2,040 m
Hoogte 1,970 m
Gewicht 2,475 ton

Motor 50 pk bij 2.800 toeren per minuut
Rijbereik 285 kilometer op weg

sized_DSC05150.jpg

sized_DSC05151.jpg

sized_DSC05152.jpg

sized_DSC05153.jpg
 
Gelukkig hebben we er eentje bij die de kleine schaal gaat promoten ! Succes Tom, ik ben benieuwd !
 
Een toffe kar dat ge hier zult samensteken
 
Hey,

Jaaaaa, weeral een kleintje onder de grote. Heel goed, ik volg....;)
 
De bouw is gisteren begonnen en vandaag reeds wat verder gedaan (na afwerking van de Char1.bis)

Het model vraagt veel bijschuren en de sprue is niet genummerd, je moet telkens op het plan de sprue bekijken (heeft wel nummering) en dan terugzoeken op de sprue.
Maar goed het is er maar 1tje :)

sized_DSC05168.jpg

sized_DSC05169.jpg

sized_DSC05170.jpg
 
Hey,

Mooi begin dat je maakt.
Is dat de stuurstang die daar schuin zit in de cabine, indien dit zo is, zou ik die toch vervangen door een dunner model, zo ziet dat er zeer grof uit en niet op schaal, is maar een gedacht he ;)
 
Een volgende update. De stuurstang is ingekort wat ze reeds een beter uitzicht geeft denk ik.

De eerste lagen zijn gelegd, echter er komt nog wat schuurwerk aan te pas. De foto's met een dry-fitje.

Over de laadbak ben ik nog aan het twijfelen, zo laten of met koperdraad een frame maken om een zeil over te leggen.

sized_DSC05171.jpg

sized_DSC05172.jpg

sized_DSC05173.jpg

sized_DSC05174.jpg

sized_DSC05175.jpg
 
Kijk dit vind ik persoonlijk nu es echt een mooi modelletje om te gaan doen zeg.Ik heb het echt wel voor zulke oude modellen net als voor de cars van de sixties.
Eentje die ik op de verlanglijst ga zetten en er een ratrod mee ga bouwen.
Patje.
 
Het is een leuk modelletje dat wel, maar fragiel vind ik. Ben tevens nog goed aan het zoeken naar referentiemateriaal voor de exacte kleuren. Probleem is dat er zoveeeel verschillende modellen bestaan van dit type truck. Der zit ook wel een xtra wiel bij wat in principe niet moet gebruikt worden. Dacht om het te op zijkant van de motorkap te kleven als reservewiel, maar dit is dan weer niet correct volgens de realiteit.
 
Soms kan men es buiten de realiteit om gaan en is op zich geen zonde want fantasie in modelbouw is best op zijn plaats,er is niemand die zegt dat het volgens de realiteit moet worden gebouwd,jij doet het project en alleen jij beslist wat je er mee gaat doen nietwaar.;)
 
Hey,

Tom, ge kunt misschien nog wat extuur aanbrengen op uw houtwerk. Ge kunt dit doen met een traag draaiende staalborstel op een kleine boormachine op lage toerental. Zo brengt ge krassen aan die kunnen doorgaan voor houtnerven die je dan later mooi kunt verweren/oplichten in de laadbak. Geeft direct een ander uitzicht.
 
Hey,

Tom, ge kunt misschien nog wat extuur aanbrengen op uw houtwerk. Ge kunt dit doen met een traag draaiende staalborstel op een kleine boormachine op lage toerental. Zo brengt ge krassen aan die kunnen doorgaan voor houtnerven die je dan later mooi kunt verweren/oplichten in de laadbak. Geeft direct een ander uitzicht.

Yep, merci voor de tip Swaken, ga straks eens zien wat ik kan vinden in mn werkbak. Ben aan het denken om eens te proberen met de haarlakmethode ook nadien op de laadbak.

Heb ondertussen wat getest (helaas geen metaalborstel of iets dergelijks) met een hobbymes wat krassen te maken. Heb 1 zijde gedaan (onomkeerbaar helaas). Wat denken jullie ervan? Dacht om op de bovenste plank nog wat stukjes uit te snijden hier en daar als ouderdomsschade ofzo?

Zonder relief:
sized_DSC05177.jpg

Met houtnerfrelief:
sized_DSC05176.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is een heel verfijnd kitje, de stuurstang waarvan sprake door ons Swaken te na gelaten.

Goed bezig Tom, hoe fragieler hoe mooier !
 
Inderdaad het is wel een net gedetailleerd kitje zo te zien.
Tom ik vind de laadbak die je heb bewerkt op de foto er wel goed uitzien.
 
De laadbak heeft ondertussen een verfbeurt, wash en weathering gekregen. Daarna een laagje matte vernis. En nu staat hij te drogen met de haarlak.

Je ziet nu na het proces nog beter de verkregen houtstructuur door het krassen met een hobbymes.

Ga het bakje nu volledig met sterk verdunde laagjes verven in hetzelfde groen als de wagen zelf en dan dmv de haarlak een gedeeltje terug verwijderen als afgesleten verf. Ben zelf benieuwd naar het resultaat. Foto's volgen straks nog, maar eerst nog de foto's hoe het er nu uitziet.

sized_DSC05179.jpg

sized_DSC05178.jpg
 
Hier zijn de foto's van de truck in de lak, zonder laadbak. Hierna kan hij bewerkt worden.

sized_DSC05186.jpg

sized_DSC05184.jpg

sized_DSC05183.jpg

sized_DSC05187.jpg

sized_DSC05188.jpg

En hier de foto's van de laadbak na de bewerking met de haarlak:

sized_DSC05189.jpg

sized_DSC05190.jpg

sized_DSC05191.jpg

sized_DSC05191.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tom ik merk op dat ook je banden glanzen,vergeten af te halen tijdens het aflakken?
 
Hoi Tom ik merk op dat ook je banden glanzen,vergeten af te halen tijdens het aflakken?

Dat klopt Patje, ze krijgen nog verwering en worden nog bewerkt met pigmenten enzo. Khad ze inderdaad al vastgeplakt. Dacht, en denk dat dit niet zo erg is.
 
Met het penseel een beetje verdunde zwarte of donkergrijze matte verf erover doen Tom, en het glanzen is meteen minder. Ziet er verder prima uit !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan