Hoofdsponsor

1/35 Cougar MRAP [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.267
Jawel weer een MRAP maar nu in 1/35
Deze kreeg ik gisteravond op de bouwavond inmijn handen gedrukt met de woorden succes ermee :O:wow:
Het model is van Cromwell models uit Schotland (als ik me niet vergist) en grotendeels al gebouwd voor mijn gemak :laugh:
Geen idee of deze hier mag staan gezien de staat waar hij nu in is, grotendeels al gebouwd, als dit problemen oplever dan weet de Moderator hier wel raad mee oftewel de delete knop :)

Geschiedenis;

A Mine Resistant Ambush Protected (MRAP; pronounced /ˈɛmræp/ em-rap) is a family of armored fighting vehicles design led by the United States Marine Corps in use by the United States Army, Navy, Air Force, and Special Operations Forces with the goal of surviving IED attacks and ambushes - prompted by US deaths in Iraq.[1] The first developments in armored vehicles designed specifically to counter the land mine threat took place during the 1972-1980 Rhodesian Bush War and the technology was subsequently matured in South Africa.[2]

There is no common MRAP vehicle design; there are several vendors, each with a competing entry. Originally Brig. General Michael Brogan, and now Brig. General Frank Kelley, Commander, United States Marine Corps Systems Command, is in charge of the Marine MRAP program.[3][4] Mr. Kevin Fahey, U.S. Army Program Executive Officer for Command Support and Combat Service Support,[5] manages the Army MRAP program.[6] The Marine Corps had planned to replace all Humvees in combat zones with MRAP vehicles, although this appears to have changed.[7][8][9][10] As armored vehicles are considered an "urgent need" in Afghanistan, this program is primarily funded under an "emergency war budget". On 8 May 2007, Secretary of Defense Robert Gates stated that the acquisition of MRAPs are the Department of Defense's highest priority,[11] so for fiscal year 2007 US$1.1 billion is earmarked for MRAP .[12] Gates decided to ramp up MRAP orders after the Marines reported in 2004 that no troops had died in more than 300 IED attacks on Cougars [13] As of May 6, 2008 eight soldiers had been reported killed in the thousands of MRAPs in Iraq, according to news service Knight Ridder.[14]

In June 2008, USA Today reported that roadside bomb attacks and fatalities were down almost 90% partially due to MRAPs. "They've taken hits, many, many hits that would have killed soldiers and Marines in uparmored Humvees," according to Adm. Michael Mullen, chairman of the Joint Chiefs of Staff. Maj. General Rick Lynch, who commanded a division in Baghdad, told USA Today the 14-ton MRAPs have forced insurgents to build bigger, more sophisticated bombs to knock out the vehicles. Those bombs take more time and resources to build and set up, which gives U.S. forces a better chance of catching the insurgents in the act and stopping them.[15] The Taliban is also focusing their efforts away from anti-material IEDs and more toward smaller anti-personnel bombs meant to maim soldiers on patrol.[16]

This program is very similar to the US Army's Medium Mine Protected Vehicle program.[17]
[edit] Design
Writing on the door of an MRAP reads "This truck saved my life as well as 5 others on 02 Apr 08 at 2300 L in Basrah, IZ."

MRAP vehicles usually have "V" shaped hulls to deflect away any explosive forces originating below the vehicle, thereby protecting the vehicle and its passenger compartment[citation needed]. Typically these explosions are from land mines, but they can also be IEDs. This design dates to the 1970s when it was first introduced in 1978 with the South African Buffel (Buffalo) armored personnel carrier (APC)[citation needed]. However, the TSG/FPI Cougar (designed by a British-led US team in 2004 for a USMC requirement[citation needed]) became the springboard from which the MRAP program was launched.

Multiple contracts have been placed by the United States for this type of vehicle in response to the situation in the Iraq War. By issuing contracts to several companies, the Marine Corps hopes to accelerate the rate of production, in order to expedite the delivery of vehicles to deployed forces. However, there are only two steel mills in the United States, Oregon Steel Mills, Inc. and International Steel Group, qualified to produce armored steel for the Defense Department, which has been in negotiations to ensure enough steel is available to keep pace with production.[12] The concept is to replace Humvee type vehicles with a more robust, survivable vehicle when on patrol "outside the wire."

Bron Wikipedia

Het model toen ik het handen kreeg, bij het eerste blik viel het mij op dat hij erg laag op zijn wielen staat en na een gesprek met vriend Google kwam eruit dat hij iets hoger op de wielen moet staan.
DSC_7109.JPG


Dus direct aan mijn favoriete gedeelte van onze hobby begonnen :P
DSC_7110.JPG


Toen heb ik 0,75mm plastic strip op de bevestigingspunten van de assen gelijmd om het voertuig omhoog te krijgen.
DSC_7112.JPG


En kijk een stuk beter zo, alleen moet ik nog een wiel aan de andere zijde nog laten zakken want zweef nog een beetje.
DSC_7114.JPG


Alleen komt op het voertuig een nieuwe koepel omdat ik de standaard koepel zo ...... standaard vind :laugh:
Ik heb gelukkig een foto gevonden waar dit soort koepel opzat dus het mag, alleen word het stuk geschut van de set vervangen door een 50 mm.
DSC_7111.JPG


Nog even een walk alround van het voertuig
.
DSC_7115.JPG


DSC_7116.JPG


DSC_7113.JPG


Deze word pas gespoten als ik met een ander model gereed ben wat het schilderwerk betreft, maar eerst dat koepeltje in elkaar zien te krijgen.
 
word deze in één kleur gepoten of komt er daar camo op
mooi van detail


tom
 
Ik heb dit voertuig tot nu toe alleen in het geel gezien dus waarschijnlijk geen camo maar mischien als ik nog een foto met camo tegenkomt dat mijn keuze alsnog veranderd :-)
 
Dat beloofd alweer iets moois te worden ;)

[Mod]Topic mag zeker blijven staan hoor :)[/]
 
Ja Ron een ferm beestje , als die op je auto zou botsen denk ik dat die niet veel schade zou hebben, die cougar é van jou auto ben ik niet zeker......
 
Ik heb Twingo Famo die gaat er gewoon onderdoor dus geen schade :laugh:
Maar nog weinig progres aan de Grougar vanwege andere projecten die ik zover aan het afmaken ben dat ze snel in de verf kunnen maar nog dit jaar staat hij nog in de verf hoor :)
 
Vakkundig gebouwd Ron, man wat een snelheid die je in de vingers hebt !
 
Guy normaal zal ik dank je zeggen maar ik heb deze niet gebouwd maar zo gekregen van iemand :wub:
Ik heb alleen de rijhoogte aangepast omdat deze te laag was en wat losse onderdelen die afgebroken waren terug geplaatst, het enigste wat nog wel gedaan moet worden is dat O-GPK koepeltje bouwen maar dat wil niet vlotten omdat ik wat anderen dingen aan het afmaken ben...................... je kan dat wel een beetje opruimen van wat achterstallig werk voordat we weer aan wat nieuws kunnen beginnen volgend jaar :tongue: :laugh:
 
Vandaag de Cougar in de primer gezet.
Zoals ik gebruikelijk de laatste modellen heb gedaan is ook deze in drie kleuren primer gezet.
Zwart voor de onderkant,, de roosters en zware schaduw plekken.
Grijs voor de zijkanten
Wit voor de delen die het meeste licht vangen.

Eerst even een spuit oefening om warm te lopen de wielen in twee kleuren primer gezet,
DSC_7148.JPG


DSC_7149.JPG


DSC_7151.JPG


DSC_7152.JPG


En een poging om de zwarte primer een beetje op de foto te krijgen
DSC_7153.JPG


En nu even zoeken voor de juiste kleur :)
 
Ja Ron ,je primer kan al doorgaan voor de nodige basiskleuren. Goed gespoten wat de kleurverdeling betreft.
Is wel een mooi voertuig.
 
Kleurtje erop

Was vroeg op vanochtend dus snel de airbrush aangeslingerd om de Cougar te spuiten.
Eerst een mixje van tamiya gemaakt met de kleuren XF55,59 en een beetje wit, deze mix komt van het internet af en moet goed zijn voor het hedendaagse geel wat er word gebruikt op deze voertuigen.
Daarna eerst de basis gespoten en toen met wat meer wit de boel opgelicht.
Het resultaat van dit alles vind ik nu nog niet echt geslaagd dus kijk ik even aan wat een wash gaat doen om de kleuren iets donkerder te krijgen, lukt dit niet dan gaat hij weer de spuitcabine in :angry:

DSC_7156.JPG


DSC_7157.JPG


DSC_7158.JPG


DSC_7160.JPG
 
Strakke boel Ron, als ik het zo bekijk lijk je kleurmodulair je primer opgebracht te hebben ?
 
Laatst bewerkt:
Niet tevreden???
Ik zou een gat in de lucht springen met zo een resultaat!
 
Thnx mannen voor de reacties,

Guy, Ik had eerst in de primer al wat modulair voorwerk verricht als hulpje voor de basis kleuren, Ik mix meestal een flinke scheut glansvernis door mijn kleur het nadeel/voordeel hiervan is dat de verf enigszins transparant word en dan gaat de primer ook meewerken (dus doordat de basis verf transparant krijg je al verschillende tinten door de primer) is in de kleurtinten.

Michel, Hij gespoten is hij wel redelijk goed maar ik vind hem te licht uitgevallen met als resultaat dat ik hem alweer heb overgespoten, maar ik bennog niet helemaal tevreden maar laat het wel zo want anders komt er niets af hier :)
 
Ik hou zelf ook van glansvernis in m'n basislagen omdat deze dan heel sterk uithardt en niet meer slijt door het model vast te pakken (denk aan wielen!).
 
als ie nu te bleek is volgens jou, kan je niet een proefstukje spuiten waar je je verwering, washes enz... kan op loslaten, zodat je kan zien waar je uiteindelijk uitkomt van kleur? normaal wordende kleuren dan toch donkerder?

Persoonlijk vind ik het goed gespoten
 
Klopt Silenoz dat je door washes enz.. de kleur nog donkerder kan krijgen maar de kleur was zodanig licht dat er teveel aan washes op zouden moeten om te een goed resultaat te komen vandaar mijn besluit om hem over te spuiten.
 
langs de andere kant heb ik een model zien staan van een sherman met de basislaag volledig in buff gespoten om door middel van washes enz te eindigen bij olive drab... een eerlijk, het zag er goed uit...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan