Hoofdsponsor

1/12 Resin velg maken voor prostreet [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

mind-9

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 apr 2011
Berichten
917
Luitjes ben bezig met een Prostreet project en daarvoor heb ik prostreet velgen nodig :) zodat die geweldig brede banden er onder kunnen.
Op het net gezocht helaas niet te vinden dan zelf maar maken.
Ik heb de originele velg verbreed met behulp van een dop nu heb ik meer van dit soort velgen nodig dus leek het mij slim om er een mal van te maken.
velg3.jpg
Velg met band, de band probeer ik ook te kopieren met vloeibaar rubber maar dat is voor een andere keer.
velg5.jpg
Dit is de velg die ik ga kopieren.
velg2.jpg
Eerst een juiste bakje vinden daarna de velg erin geplakt,plak of zet je het voorwerp niet vast, dan gaat ie waarschijnelijk verschuifen tijdens het gieten.

poly.jpg
Nu de siliconenrubber mengen en erin gieten.
poly1.jpg
Zoals je ziet zitten er lucht belletjes in deze kan je weg tikken of schudden, mooier is als je een vacuum apparaat hebt maar trillen gaat ook goed.
Nu moet de mal uit harden dit kan met snel harder in twee uur met normale harder in 24 uur, ik laat het voor de zekerheid 12 uur liggen ik heb gebruik gemaakt van snel harder.
Morgen kijken wat het is geworden.

Ik gebruik voor mijn mallen siliconenrubber PS81020 van poly-service ook de harder is van poly-service.

Dit is hun site www.polyservice.nl
Tot morgen
Gr
Dirk
 
Ik gebruikte dat spul van Poly service vroeger al in de bakkerij om mallen van te maken.
Dit om gemakkelijk marsepein figuurtjes te kopiëren. Leuk om dat spul hier weer eens terug te zien.
Is erg goede siliconen van hun.

Fred
 
Klopt Fred het werkt echt heel lekker maar marsepein hummm laat mijn vrouw het maar niet horen anders ben ik mijn siliconen kwijt :)

Gr
Dirk
 
Dirk,

kon je geen kleiner potje nemen? Of is hier een bewuste reden voor? Want nu lijkt het alsof je een massa teveel van dat spul gaat hebben.
 
Dirk,

kon je geen kleiner potje nemen? Of is hier een bewuste reden voor? Want nu lijkt het alsof je een massa teveel van dat spul gaat hebben.

Eh ja normaal wel maar wilde een goede basis hebben daar ik hem vaker wil gebruiken.
 
Ik hoop wel dat je de gaten tussen de spaken dicht heb gemaakt met wat plastic plaat want anders heb je een probleem denk ik omdat het rubber het wiel compleet insluit denk ik?
 
Ron ik heb de velg op de bodem geplakt dus zal niet zoveel uitlopen en het is de achterzijde van de velg zal dus wat vlakschuren worden .

Gr
Dirk
 
Ik neem aan dat je de hele velg inclusief het hart wil gieten?
Als dat het geval is dan word nu het hart compleet opgesloten in de siliconen rubber denk ik?
En ik denk dat je een compleet wiel met hart wil gieten dat je een tweedelige mal nodig heb en niet hoe het nu gebeurd.

Ik wil wel even erbij vermelden dat ik zelf geen resin giet maar wel veel met resin werk en als ik je dan nu bezig ziet dan ga ik hier altijd over nadenken hoe je zoiets gaat
gieten.
En uiteraard wacht ik het eind resultaat af want ik kan er uiteraard helemaal naast zitten met mijn gedachten gang hierover.
/maken inclusief mal
 
Kijk Ron dit was de bedoeling.
poly2.jpg
Mal uit het bakje halen dan omdraaien en het origineel verwijderen.
poly4.jpg
Hou je dit over.
poly3.jpg
Nu kan ik hem van boven dus waar het hart begint gieten.

Gr
Dirk
 
mmmm.....
Zéér interessant om te volgen hier.
 
Ach zo nu snap ik hem helemaal Dirk :)
Ik liep met mijn stomme kop te denken dat de ondiepe kant aan de buitenkant kwam te zitten maar in dit geval maakt de afwerking aan de binnen zijde niet zoveel uit.
Zo zie je maar weer dat een foto soms meer dan 1000 woorden zeg :laugh:

Maar had je nu nog iets in je master gedaan (in het ondiepe gedeelte) om te voorkomen dat de giet rubber niet door de spaken van de velg heen liep??
 
Hoi Ron,
Na het gieten ontstaat er een heel dun resin veletje waar normaal de openingen zitten deze zal ik moeten verwijderen,
Denk niet dat dit problemen geeft.
Een min puntje ik kwam erachter dat mijn resin op :( is kan dus nog niet gieten wel al besteld.

Gr
Dirk
 
Zo Resin binnen en gegoten vanavond.
Het resultaat.
velgresin3.jpg
Toch aardig gelukt, hier en daar kleine lucht gaatjes maar die komen wel goed als ik hem ga afwerken.
velgresin2.jpg
Ook maar even gekeken of de velg in de band pasten.
Moer gaten moeten nog geboord worden.
velgresin1.jpg
velgresin.jpg
Staat goed.

Morgen afwerken en in de Alclad spuiten.

Gr
Dirk
 
Mooi!
Waar heb je die banden trouwens gehaald die erop moeten?
 
dat is knap gemaakt . als men wil kan men veel e ;-).
interesant om volgen
 
Nou toch maar meteen even uitleggen hoe ik de band heb gemaakt.

1/12 Prostreet banden zowat niet te vinden wel slicks vooral F1 maar daar heb ik niets aan zijn het toch niet helemaal, ik wilde zoiets als Mickey tompson banden dus met profiel.

Zelf maken dus.

Dit is wat je nodig hebt,
tire2.jpg
4 slicks 2 van de Camaro en 2 van de 57 Belair die ik nog heb staan ander projeckt mocht je geen Belair hebben of andere slicks dan kun je de slick ook door de midden snijden iets minder stevig maar werkt wel.
En deze is heel belangrijk een Muscle machine 1/18 dit zijn auto's met hele grote breede achterbanden en die heb ik nodig
werkwijze.
Plak de twee slicks met de zijkanten aan elkaar.
neem de band van de Musclemachine en snij de zijkant weg net onder de bovenste lijn
dit hou je over.
tire3.jpg
plaats nu de twee slicks in de band deze passen zo precies en lijm de boel vast.
tirefinal.jpg
Als het goed is is dit het resultaat je moet dit doen omdat anders de velgen niet passen (gat van de MMband is te groot).
tire.jpg
Voila twee prostreet banden met profiel.
grootenklein.jpg
Zie het verschil een band 1/25 en de ander 1/12.

Ga nog proberen om de band zelf te gieten uit vloeibaar rubber ,ben nog aan het expirimenteren waar ik de mal uit ga maken.

Gr
Dirk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan