Hoofdsponsor

1/24 VW T1 Samba Bus [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

Debart

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 okt 2010
Berichten
5.796
De oorsprong van alle vans en Transporters gaat terug tot het eind van de jaren veertig, toen in de Volkswagenfabriek in Wolfsburg transportwagens voor metaalplaten werden gebruikt.

Deze vormden voor de Nederlandse importeur Ben Pon de ingeving om een transportauto te bouwen.

VW ontwikkelde eind jaren veertig meerdere prototypes van een ruim bemeten auto die geschikt was voor transport.

Van de aanvankelijk bedachte namen kon geen enkele zonder beperking worden gebruikt, hierdoor kreeg de nieuwe voertuigencategorie de naam "Transporter".

Op 8 maart 1950 begon de seriebouw van de eerste generatie Transporters. De auto met het typische V-vormige front en de gesplitste voorruit bestond in diverse uitvoeringen, waaronder ook een minibusje.

Technisch steunde hij op de Volkswagen Typ. 1, de kever, waardoor de T1 beschikte over een luchtgekoelde viercilinder boxermotor.

Het vermogen van de betrouwbare, achterin geplaatste motor met zijn 1,2 liter inhoud werd in 1961 opgevoerd tot 34pk.

De luxe uitvoering van het busje, de speciale negenzitter, wordt tot vandaag de dag als "Samba bus" aangeduid en bedeeld met een ovaal dakraam, zeer comfortabele zetels, een opvouwbaar dak en zeer veel verchroomde onderdelen, alles met een onmiskenbare automobiel-charme.

- Type: Transporter
- Jaartal: 1962 (D)
- Motorkracht: 37 PS
- Snelheid: 80 km/u

Details bouwdoos.


Door de beweegbare portieren in de bouwdoos is het ruime interieur zeer goed zichtbaar.

Aangezien er grote vraag naar deze auto in zowel de VS als Europa was kan met deze bouwdoos de Amerikaanse en Europese versie gebouwd worden.

Specificaties:
- Schaal: 1:24
- Onderdelen: 173
- Lengte: 18,1 cm
- Niveau: 5
- Decals: Authentieke transfers met sierstrips en diverse kentekens (D, NL, F, GB en USA)

- Carrosserie uit meerdere delen
- Gedetailleerd interieur met instrumentenbord en zitbanken
- Beweegbare portieren en achterklep
- Beweegbare voorwielsturing
- Dak naar keuze gesloten te bouwen, of met samengeklapt vouwdak
- Motorimitatie
- Draaibare wielen
- Europese en Amerikaanse schokdemperuitvoeringen
- Verchroomde wieldoppen, deurhendels, ruitenwissers en siermotief vooraan

DSCN0687.jpg

DSCN0688.jpg

De onderdelen en beschrijving die in de doos zitten.

DSCN0689.jpg

DSCN0690.jpg

DSCN0691.jpg

DSCN0692.jpg

DSCN0693.jpg

DSCN0695.jpg

DSCN0696.jpg

DSCN0697.jpg

DSCN0698.jpg

DSCN0699.jpg

DSCN0700.jpg

DSCN0701.jpg

DSCN0706.jpg

Ik ga deze week of volgende week met de samba beginnen, alle hulp is welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die ga ik volgen.
Laat zeker weten of hij goed bouwt.
Heb deze nog liggen en dan weet ik waar ik op moet letten.
 
Leuke kit Bart, veel plezier met de bouw.
 
Deze is leuk heb een tijdje gewacht met kopen maar heb deze ook in mijn verzameling blijf dit volgen succes.

Gr
Dirk
 
Ja Bart jongen gij zult de spits moeten afbijten 8) 8) 8) ik heb deze ook liggen, wachtend tot hij uit zijn doos mag :D :D :D, deze ga ik zeker volgen. Veel succes met de bouw!! En veel -foto- kes plaatsen he.
 
Super, ook ik heb de volkswagen "busjes" in de kast liggen... dus ik ga het hier zeker in detail volgen!!! Maak er wat van!!!
 
Bart, ik heb deze......... niet in de kast liggen:laugh:
Maar ga wel volgen, succes met de bouw.

Fred
 
.. ben ooit van plan d'n T1 nog es aan te schaffen in modelbouwvorm. liefst de gesloten camionette.
De T1 is btw de moeder van alle hedendaagse bestelwagens. Zo mooi als toen worden ze niet meer gemaakt.
 
Hoi,

Bedankt voor de reacties,

Big Jim


Ja Bart jongen gij zult de spits moeten afbijten ik heb deze ook liggen, wachtend tot hij uit zijn doos mag , deze ga ik zeker volgen. Veel succes met de bouw!! En veel kes plaatsen he.

Big Jim, ik zal de spits afbijten :), maar ik denk dat ik meer van julie leer dan julie van mij, ik zal mijn best doen en hoop dat ik hulp krijg als ik er niet uit kom ( daar twijfel ik niet aan ), het komt goed.;)
 
Hoi,

Het begin is gemaakt, de banden heb ik al met 1 laag witte verf geschilderd, er komt nog een laag op.

DSCN0708.jpg

Luk project om te maken, lijkt mij.;)
 
Bart,
volgens wat ik zie heb je niet afgeplakt?
Dan zit er toch een gegoten afscheiding op de band voor de whitewall?
 
He Bart ziet er een super leuk busje uit,ik zie hem zo al staan op het strand volledig beschilderd met bloemen en met enkele vrienden aan een vuurtje...:D

wbugcouk-_lwd_st_trinians_hippy_bus_transformation.jpg
 
Hoi ExSerCo en Danny,

ExSerCo


Bart,
volgens wat ik zie heb je niet afgeplakt?
Dan zit er toch een gegoten afscheiding op de band voor de whitewall?

Klopt, ik heb hem niet afgeplakt er zit een afscheiding op de band en dacht dat zo wel gaat, ik moet nog een laag op verfen en zal hem afplakken, wel beter en strakker de lijn.;)

Danny_Jeurissen


He Bart ziet er een super leuk busje uit,ik zie hem zo al staan op het strand volledig beschilderd met bloemen en met enkele vrienden aan een vuurtje...

Danny, een leuk busje zo, af en toe zie ik er 1 rijden met geverfde dingen op de bus, wel geinig om te zien maar ik hou het gewoon bij 1 kleur,:D
 
Hoi,

Ik ga met de passer de rondjes aftekenen en uitsnijden van de tape, nu een vraag; de verf gaat er af, hoe kan dat, is er een andere verf die er niet af gaat?

DSCN1012.jpg
 
Ik denk dat het probleem is dat de verf op de rubber niet echt goed hecht.
Misschien eens proberen de verf te spuiten en daarna met matte vernis te sealen?
 
Zoals de meest heb ik deze dus ook nog liggen :)
Wat die witte randen betreft, er bestaat een stift, verkrijgbaar in de autoshop, speciaal om witte letters op je banden te zetten.
Deze voldoet volgens mijn perfect voor dit doeleinde.
En anders, banden goed ontvetten en met een primer werken.
 
Hoi bedankt voor de antwoorden, het busje komt in 2 kleuren marc.
 
Hoi Camaro,

In welke kleuren komt deze?

Ik stond zelf te denken aan rood en wit, maar over twee weken is er in tilburg een soort bijeenkomst met v.w., ik wou daar gaan kijken en foto's nemen, mischien dat ik daar iets moois vind en van de binnenkant kan ik daar ook foto's nemen, dat wil ik even afwachten. ( kwam ik gisteravond achter ). een mooie kans voor mij.;)
 
Hoi,

Ik heb een autobandenmerkstift gekocht en daar de witte randen mee geschilderd, gaat uitstekend.

DSCN1013.jpg

DSCN1016.jpg

Momenteel ben ik met de velgen bezig, die worden wit, het gaat goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan