Hoofdsponsor

1/24 San Francisco Cable Car

Schaal 1/24 - 1/25

DEMPSEY

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
25 dec 2010
Berichten
358
San Francisco Cable Car
Bouwdoos: Occre
Schaal: 1/24
Prijs: 89 euro

Sinds 1873 rijdt in San Francisco de “San Francisco Cable Car”. Deze “kabeltram” kwam er nadat bleek dat de paardentram in die tijd in San Francisco niet zo handig (lees: dieronvriendelijk) bleek te zijn door de vele steile hellingen in de stad.

De tram wordt met een constante snelheid voortgetrokken via een ondergrondse kabel. In elke tram is telkens een “gripman” en een “conductor” aanwezig. De “gripman” bedient de aanwezige hendels (remmen en grip op ondergrondse kabel) + de voetrem om het voertuig op een veilige manier langs zijn route te brengen. De “conductor” kennen wij als onze kaartjesknipper, die er tevens ook voor zorgt dat de mensen veilig in-en uitstappen.

Er zijn 2 soorten “Cable Cars”. De CC die ik ga bouwen is een CC die in 2 richtingen kan rijden, dus een CC met 2 stuurposten. De bekendste voor de toeristen is echter de CC met slechts 1 stuurpost. Deze CC wordt op het einde van zijn traject gedraaid op een “draaiplateau”… een toeristische attractie voor de stad.

In 1947 heeft de toenmalige burgemeester geprobeerd de CC te vervangen door bussen maar door een algemeen protest zijn er de dag van vandaag nog steeds 3 actieve CC lijnen in de stad aanwezig. De CC’s in San Francisco zijn nog de enige permanent rijdende CC’s ter wereld.

www.sfcablecar.com

www.cablecarmuseum.org


Enkele foto’s van de doos + inhoud

attachment.jpg

attachment.jpg

sommige delen zijn al verwijderd omdat er reeds een klein begin is gemaakt
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou das toevallig ,die heb ik ook liggen , ben zeer benieuwd naar de vorderingen en hier kun je een zeer mooi diagonaal diorama bij maken
 
Leuk en origineel model Ann.
Succes met deze bouw en die gaan we zeker volgen.

Fred
 
Dit is zeker een apart model!
Mr.Mark is ook met iets soortgelijks bezig, die heeft er zelfs een toilet ingebouwd :).
 
Ah leuk, ik heb hier ook nog mee in m'n handen gestaan vorig jaar of zo
de kit ziet er vergelijkbaar uit als de tram waar ik mee bezig (zou moeten) zijn (zie onderschrift)

Dit zijn geen geweldig moeilijke kits, maar wel leuk om te maken en je eigen draai aan de details te geven.
Succes, en ik lees mee :)
 
ziet er mooi uit, ben benieuwd wat je er gaat van maken
 
Dit lijkt mij een heel leuke kit. Ik volg deze.
 
Leuk leuk leuk en ook heel apart blijf volgen

succes met de bouw

Gr
Dirk
 
[Mod aan] Ik zal deze verplaatsen naar de afdeling Treinen, lijkt mij daar beter tot zijn recht te komen ;) [Mod uit]
 
Dit zijn geen geweldig moeilijke kits, maar wel leuk om te maken en je eigen draai aan de details te geven.
Succes, en ik lees mee :)

Vermits mijn nog 0 ervaring ga ik er deze keer nog geen "eigen draai" aan geven... gewoon de doos volgen:(. Alhoewel ik moet toegeven dat het mij nu al stoort dat sommige delen in de doos niet geheel volgens het origineel zijn.

Ik ben er nu dus eindelijk echt aan begonnen...voila

de hendels (volgens de doos staan langs beiden kanten de rode hendels langs dezelfde kant, dat kan toch niet want afhankelijk van de te rijden richting bedien je die dan met een verschillende hand...)

attachment.jpg

en de 4 buitenste bankjes... 2 ervan reeds met satijn vernis (gekleurd) gedaan

attachment.jpg

euuh vraagje... hoe verkrijg dat de bankjes zacht aanvoelen zoals een echte bank... als je er nu over wrijft blijft het aanvoelen als ruw hout...

groetjes An
 
euuh vraagje... hoe verkrijg dat de bankjes zacht aanvoelen zoals een echte bank... als je er nu over wrijft blijft het aanvoelen als ruw hout...

Schuren met zeer fijn schuurpapier ;)
Het wordt dan zo zacht als een baby zijn billetjes :D
 
slissen slissen slissen met een zeer fijnen korrel van 800 tot een 1000 te verkrijgen in een autoshop .
 
zoals eerder aangehaald, de vernis laten harden en dan de haartjes die rechtopstaan gewoon "afwrijven" met fijn schuurpapier. daarna nog een kleine vernislaag en zou moeten perfect zijn
 
Zo een beetje verder gewerkt. 1 ding heb ik zeker geleerd... de handleiding niet volgen en zoals jullie zeggen vooruit plannen. Doordat de buitenste bankjes en hendels al geplaatst waren was het moeilijker werken aan het middengedeelte (plamuren en verven)... zal ik volgende keer zeker in de gaten houden
Voila...

attachment.jpg

De vensters moeten nu geplaatst worden... maar ze zijn net een tikkeltje te klein... iemand een idee hoe ik dit het beste oplos? Ik heb de omlijsting (zonder raam) van eentje er al eens los ingezet zodat jullie het probleem zien.
attachment.jpg
 
heb je geen dun balsa hout liggen?? een stripje boven of onder lijmen? is maar een ideetje he ;)
 
heb je geen dun balsa hout liggen?? een stripje boven of onder lijmen? is maar een ideetje he ;)

Dank, stom :angry: dat ik er zelf niet aan denk... het is natuurlijk een heel goed ideetje:$!!! Morgen maar naar de winkel want ik heb dat niet in huis.
 
Dat is inderdaad een goed idee van Doomwad, en ik zou de onderkant nemen om een stukje te plaatsen, lijkt mij makkelijker, dan heb je enkel een recht stukje te plaatsen, en niet die ronding ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan