Hoofdsponsor

1/32 "Supermarine Spitfire" Mk 22/24 [!]

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Berichten
3.289
Nieuwe project die ik ga starten.
Schaal 1/32
Een paar foto's van de Boxart en de onderdelen







boxart.png


IMG_8343.png


IMG_8344.png


IMG_8345.png


IMG_8347.png


IMG_8348.png


Dan een close up om de details te zien, mooie panel line's moet ik zeggen.
IMG_8349.png


canopy.png


Tot zover het begin
 
Laatst bewerkt:
Mooie bouwdoos ,,, dat wordt een flinke jongen ...
 
Ik heb deze ook liggen. Ik vind de onderdelen wel wat aan de grove kant. Maar mits wat scratch-werk valt er zeker een mooi beest van te maken.
In het museum van defensie te Brussel staat er een 1/1 exemplaar van deze spit.
 
De Spitfires in het Brussels Air Museum zijn een Mk IX (SM 15, MJ360) en een Mk XIV (SG 55, MV246). Met deze Revell doos kunt ge de volgende Spitfires bouwen :

1. Mk 22 PK555
2. Mk 22 PK596
3. Mk 24 VN489

Ge kunt er ook een Mk XIV van maken, maar dan moet er wel het één en ander aangepast worden.

De Revell kit is een heruitgave van de oude Matchbox. Goede kit, maar een beetje verourderd in vergelijking met de nieuwere. Maar met wat TLC valt er een mooie Spitfire van te maken.

Veel plezier en succes Dirk.
 
Wat zijn de verschillen dan en waar moet ik op letten?
Welke is de mooiste die ik kan maken met deze kit, en wat stellen de kenners voor?
Dank u voor de reactie's
 
Ik ben benieuwd wat je er gaat van maken.
Wat de mooiste is tja dat moet je elf beslissen iedereen zijn smaak is anders(al een geluk)

Mark
 
Ik heb deze kit reeds tweemaal gebouwd,

En er is inderdaad wel iets moois van te maken.
De pasvorm laat hier en daar wel soms wat te wensen over.

Ik ga in ieder geval volgen, succes.

Grtz.

Luc8)
 
Deze wordt gevolgd, kvind die vliegtuigen zo de max, stralen gewoon agressie en macht uit.
 
Wat zijn de verschillen dan en waar moet ik op letten?

De verschillen tussen een Mk 22 en een Mk 24 zijn niet zo groot, ik ken het niet van buiten, zal eens kijken in mijn boeken.

Persoonlijk zou ik de Mk 24 maken die op de boxart staat, ik hou wel van een Spit met wat kleurige decals.

Als er nog vragen zijn, laat ze maar komen :)
 
Ben begonnen met de motor, hier zie je dus al een aantal foto's van de vooruitgang, snel gaat het niet want ik wil elke naad perfect dicht hebben, zul je zien aan de hand van foto's hoe ik het doe.

Hier heb ik de naad dicht gedaan door met CA lijm de naad op te vullen en dan weg te schuren, op de volgende foto's zul je nog zien, soms zie je de naad nog maar heb deze wel mooi glad geschuurd, als er eenmaal primer op zal zitten zul je zien dat deze naden verdwenen zijn.
IMG_8372.png

Hier hetzelfde
IMG_8373.png

Terug de naad mooi dicht gedaan.
IMG_8377.png

Ook plamuur gebruikt van de action, om de kleine oneffenheden of putjes weg te werken.
IMG_8375.png


IMG_8374.png

Hier zie je dan de uitlaten, deze zijn dicht, en ik zal ze met een klein boortje uitboren, zie je op de volgende foto's.
IMG_8379.png


IMG_8380.png


IMG_8378.png

Hier is er al eentje uitgeboord, deze zal dus een zwarte verweerde look krijgen aan de binnenkant.
Zo zal ik ze allemaal doen.
IMG_8381.png

Tot zover deze update
 
Ziet er goed uit Dirk. Als ik mocht kiezen, zou ik de motor niet inbouwen, en de motorluiken dicht laten. Hetzelfde geldt voor de luiken van de munitie. Deze onderdelen zijn niet erg gedetailleerd, vandaar dat ik zou opteren om een er een gewone Spit van te maken met alles dicht, behalve de cockpit-kap.

Ben benieuwd wat ge ervan gaat maken.

PS : bij de grenadiers kunt ge een leuke set uitlaten krijgen.

Groeten

Pascal
 
Hoi Dirk,

Succes met de bouw van de spitfire, een leuke project lijkt mij.
 
@ Pascal, ik heb gekeken, maar heb besloten om me toch bezig te houden met deze motor, wil een beetje scratchen qua leidingen en dergelijke, dus is een goeie training :)

@ Debart, is tot nu toe een leuke bezigheid idd :)

Nu nog een kleine update

Nog een paar stukjes samen gelijmd, zoals de uitlaten op de motor enz ...
IMG_8383.png

Hier zie je mooi de uitlaten die ik heb uitgeboord om toch iets mooier te doen ogen, een beetje realistischer.
Ook de naad die ik heb gedicht met CA lijm.
IMG_8382.png


Dan had ik hier een stukje pijp die ik moet gaan aanbrengen op de motor, zoals je ziet past deze aan geen kanten, dus een beetje bijwerken is hier zeker van toepassing :)
IMG_8384.png

IMG_8385.png


Dan heb ik het hier al bijgewerkt, gelijmd en onmiddellijk gaan schuren, zo gebruik je het schuursel als opvulling, ook heb ik CA lijm gebruikt om alles nog beter bij elkaar en dicht te krijgen, hier het resultaat.
IMG_8389.png

Tot zover
 
Je bent echt wel sterk bezig Pantani, en tevens ook een huzarenwerkje om al die naden enzo weg te werken. Het zal uiteindelijk het toestel wel zn meerwaarde geven.
 
Allez vooruit, het volgende model is alweer gelanceerd...
Zo te zien is er best wel wat werk aan deze kit maar desalniettemin vertrouw ik erop dat het weer een mooie zal worden.
Succes ermee!
 
Misschien wel dezelfde uitalten, maar niet dezelfde motor als een Mk.IX. Die had nog de Merlin. De 22 is er eentje met een GRiffon motor. Duidelijk te zien aan de cowlings op de motorkap.
 
Ik ga toch een beetje aan die motor werken die in de kit aanwezig is, is een beetje een training, hier volgen de foto's van de vorderingen.

Eerst een paar onderdelen die ook in de cockpit of in de romp aanwezig zijn, en die ik er het nut niet van inzie, of zijn dat dingen waar het instrumentenpaneel tegen leunt of dergelijke, in alle geval past het bijna niet en ga ik niet dan last hebben, dus ben ik nog niet zeker als deze er ook in zullen komen, de eerste 2 foto's.

IMG_8392.png


IMG_8393.png


Dan heb ik nog een handig tooltje gevonden uit de scheepsconstructie die kan dienen als werk bank om stukjes op vast te zetten :)


IMG_8395.png


Op de volgende foto's zal je zien hoe ik te werk ga bij het plaatsen van extra brandstof leidingen van de motor, eerst met een krasnaald een puntje zetten om dan makkelijker met de handboor te kunnen werken zonder al te veel uit te schuiven.


IMG_8396.png


IMG_8397.png


IMG_8398.png


Hier dan het resultaat, zie wel dat er nog primer en verf op moet, dus zal het er nog veel beter uit komen te zien, hopelijk :)

IMG_8399.png

Ik heb de CA lijm aangebracht met een tooltje die bij een compas of passer zit, volgende foto
Als jullie willen zal ik tonen op de ledendag hoe daar mee te werk te gaan, is echt supper makkelijk en ben er zeker van dat vele modelbouwers dit ook onmiddelijk zullen gebruiken als ze dit gezien hebben, zelf heb ik dat gezien van een Amerikaanse vliegtuigbouwer en is een handig tooltje ;)
passer.png
 
Pantani, die onderdelen waar je het nut niet van inziet, zijn van levensbelang voor de piloot. Hierin zit namelijk de brandstof. No fuel, no fun!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan