Hoofdsponsor

1/48 Spitfire Mk.Vb serial EP120

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Pastis

Guest
Dit zou een quick build/out of the box moeten gaan worden.
Omdat ik een dipje had ivm met mijn BF-109 build op 1/32 ben ik tss tijds aan, dit project begonnen.

Het betrefd een Spitfire Mk Vb met serie nummer EP120. Eén van de 4 of 5 nog luchtwaardige Spitfire Mk.V's die er in de wereld nog zijn.
(noot:Er zijn nog wel meerdige luchtwaardige Spits maar die zijn van een andere versie dan de Mk.V )

fotoke:

SpitfireMkVbEP120sideto.jpg
SpitfireMkVbEP120side.jpg
SpitfireMkVbEP120straight.jpg
SpitfireMkVbEp120taxi.jpg

voor wie wat meer info zoekt over de Spitfire in het algemeen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Spitfire
 
Deze ga ik met veel aandacht volgen.
Ik heb hier nl de versie van Hobby Boss liggen en dit zou m'n eerste vliegtuigbouw moeten worden.
 
Om dit projectje op te starten hebben wij nodig:
een bouwdoos:

BouwKit61033.jpg
Prachtige kit, pasvorm is perfect , de typische shake & bake van Tamiya. Weinig onderdelen maar toch zeer fraai qua detail.

En natuurlijk de juiste decals voor het vliegtuig die we willen bouwen. Die werden gevonden bij het merk
xtradecals ref 48093: Op het decal vel staan er markings om een 11 tal toestellen in model te bouwen.
met de stencils op het decalvel kan je er 6 bouwen, maar die worden ook telkens weer meegeleverd op
het decal vel die in de bouwdoos zitten. Voer genoeg dus om enkele spits te bouwen. (lap daar gaat mijn portemonnee)

X48093_3.jpg
X48093_2.jpg
X48093_1.jpg
X48093.jpg

Daarnaast hebben we er ook nog een setje RAF WWII seatbelts van Eduard bijgehaald. (ref: 49006)
en een een setje Hispano 20mm guns van Master Models. Dit zijn zoals bij de militaire modellen gedraaide loopjes in messing.
Dat is het enige compromis. Voor de rest dus recht uit de doos, gene PE of resin.
 
een klein woordkje uitleg ivm het te bouwen toestel:
SpitfireMkVbEP120sideto.jpg

dit toestel behoorde toe aan het 402 "City of Winnipeg" sqd RCAF, gestationeerd op RAF Merston in november '43.
het werd destijds gevlogen door de Canadese CO Sqn.Ldr Geoffrey Northcott, waarmee hij tss 27 juni en 3 November 4 Bf-109's neerhaalde
+ 1tje beschadigde en 3 Fw-190's neerhaalde.
 
Veel succes, ook ik zal deze lekker opvolgen, want heb er eentje liggen die gebouwd moet worden ;)
 
Jawel een Spitfire !!!! Leuke kit is die Tamiya ^^

Heeft op zich al flink wat details, en de schaal 1/48 is groot genoeg om zelf nog wat toe te voegen. Een Sutton harness is een echte must.

Groeten

Pascal
 
De spitfires vliegen je hier om de oren...
Succes ermee!
 
Jawel een Spitfire !!!! Leuke kit is die Tamiya ^^

Heeft op zich al flink wat details, en de schaal 1/48 is groot genoeg om zelf nog wat toe te voegen. Een Sutton harness is een echte must.

Groeten

Pascal

Een sutton harnnes komt er in. Door Eduard geleverd.
 
Vandaag eindelijk wat tijd gevonden om aan het model verder te werken. Door tijdsgebrek geen fotos genomen van de begin fase (cockpit ed). Tja tussende bouwfases in fotos nemen neemt behoorlijk tijd in beslag vind ik persoonlijk en vanwege de schaarse tijd heb ik dat ff achterwege gelaten.
maar ondertussen heb ik ook wat tijd gevonden om er nu toch te nemen. Ondertussen zitten romp (fuselage) en de vleugels al aan elkaar en is het kantoor van de piloot ook ingebouwd. met uitzondering van de stuurknuppel.

de fotos.

IMG_5353.jpg
IMG_5350.jpg
IMG_5345.jpg
IMG_5343.jpg
IMG_5341.jpg
IMG_5338.jpg
IMG_5337.jpg

Op de fotos is duidelijk te zien dat ik de versterkings banden op de vleugels er heb op gelaten daar deze op het toestel die ik wens te bouwen ook
aanwezig zijn. Deze zijn duidelijk te zien op de fotos boven in dit topic.(niet alle vroege Spits hebben deze versterkingsrepen gehad, dus is het referenties checken )

De hispano's op de vleugels zijn vervangen door messing exemplaren van master-model.
Aan de ene zijde heb ik de uitlaat er droog op gemonteerd. Die moet er nog af want dat moet bijgewerkt/opengewerkt worden.
Hopelijk kan ik de spit komend WE zijn verfjas geven.
 
Aha,

De Spitfire, voor mij persoonlijk DE mooiste WW2 jager:wow:
Deze ga ik dus zeker volgen.

Wat die tussentijdse foto's betreft, ik heb dat probleem ook dikwijls.
Bouwen, bouwen, bouwen..... en dan oeps ik moet nog eens fotokes nemen ook:laugh::P

Grtz.

Luc8)
 
Canopys blijken een nemesis voor mij te worden.
Vanavond alles mooi afgeplakt breekt het achterste gedeelte af. Van de voorzijde (windscreen) en het achteruitschuifbare deel zitten er reserve stukken in de kit..
maar van het stukje achteraan dus niet. grr.. mag op zoek naar ééntje in vacform of het wordt een reserve kit kopen..... of nabestellen...

Iemand hier ervaring met het bestellen van onderdelen voor Tamiya??
 
Heb een paar mails verstuurd ivm het nabestellen van onderdelen bij Tamiya. Dat wordt dus Nada.
Ondertussen heb ik het deels kunnen herstellen. helaas vrees ik dat het toch zichtbaar zal blijven.
 
Vreemd, in een vorig leven werkte ik bij Christiaensen speelgoed en wij hadden geen problemen om onderdelen van Tamiya te bestellen.
Vraag het eens aan je winkelier.
 
Heb naar mijn winkelier gemaild en naar twee invoerders.
Alle drie hebben negatief geantwoord. ttz kreeg antwoord dat ze dit al diverse keren getracht hebben maar nooit de bestelde stukken hebben gekregen.
maar t'is nu een beetje te laat om er nog aan te geraken. heb het gebroken deel "herstelt" en al op op de romp gelijmd.
maar zal helaas zichtbaar blijven. T'is wel zo dat het middenstuk van de canopy er over heen moet schuiven en dat dit het herstelde stuk deels zal camoufleren. (openstaande canopy maw)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan