Hoofdsponsor

1/76 Char B.1 bis & Renault FT.17 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Tom,

Als je al pigmenten hebt gebruikt is dit indd teveel. Bij die poeders neem je die op met een droge borstel en schud je nadien wat af in het potje. Hetgene die blijft hangen is al meer dan voldoende om het effect te verkrijgen.
Allez, laat u gaan, deze schaal is het waard om meer dan te proberen, maar je moet zeker de tijd nemen omdat het zo klein is he...:)
 
Hey Tom,

Als je al pigmenten hebt gebruikt is dit indd teveel. Bij die poeders neem je die op met een droge borstel en schud je nadien wat af in het potje. Hetgene die blijft hangen is al meer dan voldoende om het effect te verkrijgen.
Allez, laat u gaan, deze schaal is het waard om meer dan te proberen, maar je moet zeker de tijd nemen omdat het zo klein is he...:)

Amai inderdaad, dacht echt dat de bouw veel sneller zou gaan op deze schaal. Vanavond begin ik aan de Char 1 bis. Kheb ondertussen nog een Mark I op schaal 1/72 ook om bij het dio te zetten. Denk dat het verschil tussen 1/76 en 1/72 zou moeten meevallen om ze in 1 dio te stoppen.
 
Mooi gedaan. En ik vind 1:35 al zo klein :)
 
Zeer goed gedaan hoor.

De meeste modelbouwers vinden het verschil tussen 1/72 en 1/76 meestal te verwaarlozen, tenzij je twee dezelfde voertuigen naast elkaar zou zetten.
Waar je eventueel wel rekening mee kan houden op je dio, is dat je de grootste schaal (1/72 hier), vooraan op je dio zet. Op deze manier kan je een groter dieptezicht creëren....

Doe gerust verder, ik blijf volgen ;)
 
Zeer goed gedaan hoor.

De meeste modelbouwers vinden het verschil tussen 1/72 en 1/76 meestal te verwaarlozen, tenzij je twee dezelfde voertuigen naast elkaar zou zetten.
Waar je eventueel wel rekening mee kan houden op je dio, is dat je de grootste schaal (1/72 hier), vooraan op je dio zet. Op deze manier kan je een groter dieptezicht creëren....

Doe gerust verder, ik blijf volgen ;)

Merci voor de tip Beyond. Kzal het dio zelf nog moeten uitbreiden, want de straat met de muur achter op zich zal toch te klein zijn.
 
Hey Tom,

Zou je dan niet beter zelf een diorama bouwen, de basis van de oude Matchbox is daarvoor te klein om zeker drie voertuigen op de zetten. Dan bouw je je eigen gedeelte en breng je meer persoonlijkheid in het diorama. Je moet je zeker niet opjagen om het af te krijgen, bouw op uw gemak en verdiep je in enkele foto's van de eerste oorlogsjaren om een beter idee te verkrijgen. Je dio zal trouwens meer voldoening geven dan wanneer je je houdt aan hetgene die in de kit zit.
Bouw ze. ;)
 
Zijn dat niet onmiddellijk heel grote stappen Swaken? Ben nog maar een paar maand bezig met modelbouw en dit kleine tankje was nog maar mn eerste stapje in de verschillende technieken. Alhoewel, kheb wel een heel resem kitjes 1/72 liggen, dus zou wel een vrij ruim diorama kunnen maken. Der zitten oa Duitse tanks enzo tussen. Artillerie met crew, enz...

Het kriebelt natuurlijk wel nu ik het allemaal zo bekijk hehe...

Denk dat deze topic dan toch beter naar het diorama gedeelte verhuisd?
 
...
Denk dat deze topic dan toch beter naar het diorama gedeelte verhuisd?

Dit topic zou ik niet verplaatsen, maak gewoon een nieuw topic aan in diorama's, en zet hier dan een link naar het andere topic ;)
 
Was gisteren begonnen met de bouw van de 2e tank: Char B.1 bis.
Vandaag is hij afgebouwd en in primer gestoken. De koepel heb ik voor de eerste keer bewerkt om een gieteffect te krijgen. Heb dit verkregen door de methode met de lijm toe te passen, en nadien met een harde borstel te deppen waarna met een fijne korrel schuurpapier bij te werken.

Alles klaar om in kleur te zetten.

sized_DSC05118.jpg

sized_DSC05119.jpg

sized_DSC05120.jpg

sized_DSC05121.jpg

sized_DSC05122.jpg

sized_DSC05123.jpg
 
ziet er een tof modelleke uit.

ik weet niet of je het 75mm kanon niet beter kan vervangen door een stukje gietraam. gewoon in de boormachine steken en zo rond schuren tot op de diameter, nog een klein gaatje in de kop en klaar. Momenteel ziet het er een beetje raar uit.

Verder tussen de trekogen nog eens lichtjes passeren met de punt van een mesje voor de gietrandjes.

de structuur op de koepel ziet er goed uit, de naad tussen de twee helften kan je opvullen met streched sprue. gewoon een stukje sprue nemen, opwarmen boven een kaars of aansteker tot ie zacht komt, beetje laten afkoelen en dan de twee uiteinden uit elkaar trekken. Mits een beetje oefenen lukt het vlot. Met deze stukjes kan je de gietnaad tussen de twee helften simuleren. trekt qua principe goed op het maken van lasnaden, maar hier staan ze voor de helften van de matrijs of waar de helfte van de koepel aan elkaar gelast werden:

zo heb ik het gedaan om mijn t-34/85:

1_t-34_turret_left.jpg
 
Merci voor de uitleg Silenoz, ga het eens proberen. Heb vandaag echter aan het materiaal gewerkt dat op de tank komt. De schop en het houweel:
Grondlaag met houtkleur van Aqua color, daarna lichte filet met wood aging wash van Mig, daarna afwisselend een streepje burned umber en sienna. Nadien terug een pinwash met wood aging en achter nog geweathered met zandkleur van Aqua color.

De metalen stukken zijn in panzergrau en nadien weathering met ijzerkleur. Daarna de schop gechipped met earth brown om een indruk van aarde te geven.

sized_DSC05136-1.jpg

sized_DSC05140.jpg
 
Vandaag begonnen aan de camo, het is echt proberen om de juiste schikking te vinden. Dit is niet zo evident als ik in het begin dacht. Ook al heb ik referentiemateriaal bij de hand, dan nog loopt het niet zoals ik echt wil. Het zijn nog maar de 1ste laagjes. De kleuren vind ik wel goed geslaagd.

sized_DSC05144.jpg

sized_DSC05143.jpg

sized_DSC05142.jpg

sized_DSC05141.jpg
 
De definitieve camo zit erop en hij is klaar om verweerd, gechipt, gewashed en wat nog allemaal te worden :) De tracks worden ook nog afzonderlijk behandeld. Ga net als bij de FT17 trachten het maximum in mijn kunnen te halen uit rubberen tracks.

En natuurlijk nog de foto'kes: (ps: het kanon is ook uitgeboord.)

sized_DSC05146.jpg

sized_DSC05147.jpg

sized_DSC05148.jpg

sized_DSC05149.jpg
 
Ziet er goed uit, maar ik zou die antenne toch vervangen ... (door stretched sprue ;) )
 
@ Beyond: met het stretched sprue wil het nog niet goed lukken,krijg telkens maar zo'n klein stompke.

Naar het weatheren toe en de verdere afwerking. Moet ik eigenlijk de tank nu eerst voorzien van vernis, dan decals, terug vernis? Of enkel vernis op het laatste?

+ met welke kleur ga je een tank weatheren die in camo zit? Ik neem aan toch niet elke gekleurd vlak afzonderlijk in een iets lichtere kleur?

Had gedacht om eerst een filter erover te gooien van roest (Mig) daarna te weatheren met weet nog niet wat, dan pinwashes met darkwash en daarna te chippen met panzergrau zoals de vorige tank.
 
Tom, ik zal je uitleggen waarom je eerst een laagje vernis dient te leggen, voorafgaand aan het plaatsen van de decals.

Een GLANS/GLOSS vernislaag is mooi strak, de perfecte ondergrond voor een decal, omdat je deze dan helemaal gladjes kan plaatsen.

Alle lucht moet eronder uit komen, anders krijg je het gevreesde silvering.

Een decal probleemloos plaatsen na de glansvernislaag :

- de decal gedurende 5 seconden in lauwwarm water leggen en eruit halen op het vloeitje waar hij op zit,

- een beetje lauw water aanbrengen op de plek waar hij komt,

- van het vloeitje schuiven met een penseeltje en positioneren,

- met een bevochtigde papiertissue de decal op z'n plek drukken om er ALLE lucht onderuit te verwijderen,

- afsluiten met een likje decalsetting (Set/Sol), de Set waarborgt na droging een goede hechting, de Sol legt hem superstrak.

* de decalsetting doet eerst je decal wat verfrommelen en ineenkrimpen, dat is volkomen normaal, NIET aanraken is de boodschap!!!

- nu dien je een laag vernis over de decal te leggen zodat hij tussen het vernis gevangen zit, 100% beveiligd tegen de invloeden van

washes.

Over de weathering van camo : dat kan maar het hoeft niet. Let wel op met een roestfilter over een ganse kleurlaag.
 
voor de streched sprue, eventueel iets langer wachten. Als je het opwarmt, is het net zoals het zwelt. even wachten (dacht dat ie iets matter komt) en dan trekken, het is gewoon een fingerspitzengefuhl
 
Nu gaan we ff een hele stap in de toekomst. Heb de Char op een gestaag tempo verder afgewerkt. Zoals GUnit aangaf heeft hij een vernislaag gekregen, daarna de decals en opnieuw een vernislaag.

Nadien heeft hij pinwashes gekregen, verwering, gechipt en voor de eerste keer nu roest nagebootst die is afgelopen van de klinknagels. Heb de chipping ook voor de eerste keer gedaan met een stukje spons (gaat veeeel beter en komt fijner over). De mond van het kanon heeft een laagje pigment gekregen. (dark smoke).

Heb deze keer ook meer aandacht besteed aan de tracks, ze zijn beter geslaagd dan op de FT17. Heb wat moeten pruten omdat er eentje was doorgebroken bij het lijmen, net op het punt waar je ze moet samenvoegen.

Het lampje vooraan heeft nog aandacht nodig en achteraan moet ook nog wat afwerking komen. Heb bewust de voorste spatborden eraf gelaten om de tracks meer tot uiting te laten komen. Normaal moet er nog een ventje op het luik aan de koepel komen, maar deze komt er niet op (slechte kwaliteit - geen benen).

sized_DSC05159.jpg

sized_DSC05158.jpg

sized_DSC05157.jpg

sized_DSC05156.jpg

sized_DSC05154.jpg

sized_DSC05162.jpg

sized_DSC05160.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan