Hoofdsponsor

1/76 Char B.1 bis & Renault FT.17 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
met de tips van de voorgangers zal er een mooi klein dio tot stand komen

amai ikzelf zou dat nie kunnen ( zou een super vergrootglas nodig hebben )


tom
 
ziet er mooi ui, idd iets meer kleur in de muren indien nog mogelijk en de verf meer verdunnen ...

met de tips van de voorgangers zal er een mooi klein dio tot stand komen

amai ikzelf zou dat nie kunnen ( zou een super vergrootglas nodig hebben )


tom

heb je dat nog niet?
 
Hey,

Indd, ik kan Dancooper volgen. Gebruik verschillende tinten rood, roodbruin, beige, zelfs zwart om de bakstenen te schilderen, je zult zien de muur komt tot leven. Let wel, weeral de verfjes sterk verdunnen om controle te behouden over die kleine dingen.
Goe bezig ;)

Prima makkers, heb reeds een foto opgezocht van een oude gevel om een idee te krijgen ivm de verdeling van de kleuren.
 
Hey,

dat zijn oude vlaamse stenen, fantastisch gedaan. Nog een tip is dat je bovenaan de stenen wat zand verdund met houtlijm kunt leggen/strooien zodat deze bovenaan een 'gebrokkeld' uitzicht hebben. Deze dan washen met een donker bruine kleur, en drybruchen met een zandkleur/cementkleur, zodat dit een geheel vormt met de onderkant.
Dat ge goe bezig zijt moet ik niet meer zeggen zekers ;)
 
Hey,

dat zijn oude vlaamse stenen, fantastisch gedaan. Nog een tip is dat je bovenaan de stenen wat zand verdund met houtlijm kunt leggen/strooien zodat deze bovenaan een 'gebrokkeld' uitzicht hebben. Deze dan washen met een donker bruine kleur, en drybruchen met een zandkleur/cementkleur, zodat dit een geheel vormt met de onderkant.
Dat ge goe bezig zijt moet ik niet meer zeggen zekers ;)

Dat moet ik eens proberen Swaken, alvast bedankt voor de tip. Dit weekend in Oostende bij Timms wat materiaal aanschaffen om de washes met de olieverf beter te kunnen doen alsook eens zien voor wat pigmenten enzo. De modelbouwwereld heeft nog zoveel te bieden, kweet soms niet waar beginnen... hehe
 
Ziet er zeker niet slecht uit maar ik vermoed dat je iets meer uit het hout kan halen,om mooi verweerd hout te bekomen is het de bedoeling om de verschillende oude lagen verf naar boven te doen komen je kan het vergelijken met chipen,dit doe je het beste met enkele lichtere of donkere kleuren aan je basis kleur toe te voegen.

Enkele maanden geleden ben ik begonnen aan een volledig nieuw project het gehele gebouw-kisten-enz is volledig zelfbouw maar hier kan je heel duidelijk zien wat ik eigenlijk bedoel om verweerd hout na te bootsen,het figuurtje dat er bij staat is enkel om te controleren of de schaal verhoudingen nog wel kloppen...;)

Afbeelding012-15.jpg

Afbeelding024-8.jpg

Afbeelding024-9.jpg
 
Ik neem aan dat je hier echt hout hebt gebruikt? Als dit plastic is hoe heb je dan dat splinter effect verkregen?
 
Ik neem aan dat je hier echt hout hebt gebruikt? Als dit plastic is hoe heb je dan dat splinter effect verkregen?

Inderdaad ik heb hier gewerkt met balsa hout en bewerkt met een kleine koper borstel,maar je kan perfect het zelfde resultaat bekomen als je werkt met plastic...
 
Hey,

Danny, dat is het, dit moet je verkrijgen. Heb dit ook zo gedaan op het bren-dio met die houten kisten, zo krijg je een realistisch resultaat. Tom, laat u gaan jongen en hou rekening met de verdunning van je verf, dit is zeeeeeeer belangrijk om controle te behouden over je werk. ;)
 
goe bezig tom,dat komt in orde
 
Merci mannen, ga seffens beneden in de kinderspeeltuin eens wat zand jatten ;) vanavond probeer ik de bovenste stenen met het zand en de lijm te doen. Het staalborsteltje moet ik nog halen zodat ik de ramen kan trachten nog echter te laten lijken. Kheb er echt de volle moed in.

De modelbouw heeft mn hart gestolen.
 
Eer ge die kleine gasten hun zand gaat jatten, moet ge er wel rekeneing mee houden dat een 1/1 zandkorrel die je op je dio zal leggen overeen komen qua grootte met een kasseisteen op je dio, dus zal het eigenlijk eerder stof mogen zijn. Denk ik .....
Voor de rest alleen maar bloemen en kransen !
 
Kheb het er toch maar op gewaagd Famo, 't was nog redelijk fijn zand. Het is al bij al toch een dio voor mij om zoveel mogelijk technieken te oefenen en te leren.
Zowat alles wat ik hier nu doe in dit projektje is nieuw voor mij, opzoeken op't net, lezen op't forum ivm hoe en wat.

Heb dus eerst de bovenste lijnen ingesmeerd met houtlijm en daarna het zand erover gestrooid. Dan een wash gegeven met Dark earth en weathering met sand yellow. Daarna nog lichtjes bijgekleurd met steenkleur en daarna nog wat geweatherd met gele oker olieverf.

De muren zijn nadien nog wat geweatherd met een mix van gele oker en witte olieverf, heel lichtjes.

De gaatjes in de muren zijn met dezelfde mix opgevuld en dan met thinner naar beneden gehaald om trachten het effect te krijgen van de verwering door het regenwater. (denk dat ik dit beter nog eens doen nadat er een matte vernis is overgegaan).

Heb tevens voor de eerste keer ook een uitlaat getracht in roestkleur te zetten. Had eerst bovenop de primerlaag een verlichte roestkleur gezet (aquacolor) daarna afgewerkt met burned sienna en burned umber.

Het is nog niet helemaal droog vandaar nog het blinkende uitzicht.

sized_DSC05086.jpg

sized_DSC05085.jpg

sized_DSC05084.jpg

sized_DSC05083.jpg

En dan de uitlaat:

sized_DSC05080.jpg
 
Tom, ik denk dat je heel goed weet waarmee je bezig bent. Ook je uitleg is prima. Ik denk eerlijk gezegd wel dat je met beter gegoten materiaal qua diorama nog sterker uit de hoek kan komen. De relatieve detaillering van het straatje met muur legt enigszins beperkingen aan je trukendoos op, denk ik.
 
Merci voor dit enorme compliment GUnit, steekt me in elk geval een enorm hart onder de riem. Ik moet er toch bij vermelden dat alles wat ik tot nu toe kan op dit forum heb geleerd. De manier van bewerken van de uitlaat komt zelfs van jou. Alleen moet ik hem nu nog wat minder doen blinken. Heb er deze avond met een droog penseel nog wat over geborsteld en 't is al wat beter.

Moet ik dit nog wat opschuren of gewoon matte vernis overdoen?

Tevens een volgende stap genomen in het projekt en gestart met het begin van een figuurtje. Ze zijn echt wel heel klein op deze schaal zoals je kunt zien op de foto. Het ventje geeft tevens nog veel glans, maar dat komt wel beter na wat weathering en washes. (hoop ik tenmiste).
Heb getracht om met mn verlflagen van in't begin wat kleurschakering te krijgen door halverwege de verdunning iets minder te nemen. (voor het blauw)

sized_DSC05087.jpg

sized_DSC05088.jpg
 
Tom, je kan er wat matte vernis over zetten, en eventueel nog wat nabehandelen met pigmenten ?
Dat kleine figuurtje ziet er erg leuk uit !
 
Die pigmenten moet ik nog eens gaan halen, dacht ze dit weekend te vinden bij Timms. Had echter pech, daar verkopen ze die niet.

Kan je me aanraden wat best te kopen in't begin?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan