Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/76 Char B.1 bis & Renault FT.17 [DONE]
Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 97

Discussie: Char B.1 bis & Renault FT.17 [DONE]

  1. #1

    Lightbulb Char B.1 bis & Renault FT.17 [DONE]

    De Dodge zit in z'n laatste fase en dus beginnen we aan de voorbereidingen van ons nieuw project. Optimus staat even on-hold als ik terug wat meer zin krijg in papercraft.

    Het volgende projekt begin ik voornamelijk op deze kleine schaal om te oefenen op weathering, washes, pinwashes enz...

    Dit is een van de setjes die ik heb overgenomen van Firefly. Het dateert van 2006 en is qua onderdelen echt wel in orde, niets van flash.
    Het heeft zelfs een klein diorama deeltje erbij van een straat waar beide tanks opstaan.

    De figuurtjes in de set zijn reeds voorgebouwd. Elke tank bestaat uit 1 frame, echter de tracks zijn natuurlijk van rubber en zien er eigenlijk niet uit.

    De boxart:






    Een foto waar je kan zien hoe het kleine diorama er zou uitzien volgens de boxart:




    Dit zijn de frame's + tracks :










    Char B.1 bis (Historisch)

    Na de Duitse inval van mei 1940 waren de Char B1's tijdens de Slag om Frankrijk geconcentreerd in vier pantserdivisies van de Infanterie. Deze waren speciaal ingericht voor het ondersteunen van een doorbraak en daarom niet uitgebalanceerd genoeg met voldoende eigen infanterie of artillerie om zelfstandig in een bewegingsoorlog effectief slag te kunnen leveren met hun Duitse tegenhangers. De Char B1 zelf was ook te onderhoudsgevoelig en miste door een hoog brandstofverbruik het rijbereik voor het snel afleggen van grotere afstanden. Het lukte de Char B1s dan ook niet de verrassende massale opmars van de Duitse tanks door de Ardennen na het oversteken van de Maas een halt toe te roepen, hoewel ze door hun betere pantsering en bewapening in een direct gevecht meestal de meerdere waren.
    Na de Franse nederlaag in juni 1940 gebruikten de Duitsers voor de verdere duur van de Tweede Wereldoorlog buitgemaakte voertuigen die soms waren omgebouwd tot vlammenwerper of gemechaniseerde artillerie.


    Renault FT.17 (Historisch)

    Met de FT 17 liep het niet goed af. De vijand die hij in 1918 het land uitdreef, komt in 1940 terug, maar nu met duizenden tanks, honderdduizenden vrachtwagens en een superieure tactiek. Maar het is nog steeds de oude tank die de moderne tegenstander moet helpen bestrijden. In de organieke sterkte van het Franse leger bevinden zich acht bataljons met ieder 63 FT 17's en drie onafhankelijke compagnies van tien, dus in totaal 534 stuks. Is het vreemd dat zo de gedachte ontstond dat de snelle nederlaag te wijten was aan verouderd materieel en een al even verouderde tactiek, beide nog stammend uit de Eerste Wereldoorlog? Toch is dit een volstrekte misvatting. Het Franse leger van 1940 heeft meer moderne tanks en is ook over het algemeen beter bewapend dan de Duitse aanvaller. Met zijn tactiek is in beginsel niets mis. De catastrofe van mei 1940 wordt veroorzaakt door een foute toepassing van die tactiek, dus door een falende strategie. En door pure pech.
    Als de sterkste Franse eenheden door de Duitse opmars naar Het Kanaal zijn afgesneden, wordt als noodmaatregel de hele Franse materieelreserve naar het front gestuurd. Daaronder bevinden zich 575 FT 17's. Daarnaast werden er al 115 secties FT 17's gevormd voor vliegveldbewaking tegen parachutisten. Na de Franse capitulatie zetten de Duitsers honderd van de 1704 buitgemaakte FT 17's voor datzelfde doel in, ook in Luftgaukommando Belgien und Nordfrankreich (30) en Luftgaukommando Holland (25). Zo'n 650 andere worden gebruikt voor politietaken.
    Als Canada in 1940 zijn tankeenheden wil opbouwen, kan het moederland geen tanks missen. 329 oude Amerikaanse Six Ton Tanks worden dan voor de training aangeschaft. Voor dat doel worden er later ook 202 aan het UK zelf geleverd.
    De laatste inzet vindt de tank in de Franse koloniën Syrië, Algerije en in 1945 nog tegen de Japanners in Vietnam.

  2. #2

    Standaard

    Dat ziet er een leuk ensemble uit.
    Een ideale kit om mee te oefenen

  3. #3

    Standaard

    Dat ziet er een leuk kitje uit Tom.
    Veel plezier ermee.

  4. #4
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.714

    Standaard

    Ik heb de grote broer van uw Char B1 Bis, ttz. in schaal 1/35, maar deze ga ik zeker volgen!

  5. #5

    Standaard

    Ben begonnen aan de eerste stappen, heb het diorama, of de omgeving (hoe je het ook noemt) als eerste gedaan.
    Het heeft ondertussen reeds een 1ste primerlaag gekregen.




  6. #6

    Standaard

    Hey,

    Is de oude Matchbox-kit van toen, is pure nostalgie.
    Maak ze.....

  7. #7

    Standaard

    Ondertussen begonnen aan de bouw van de Renault FT17.

    Ben aan het proberen hier lasnaden te maken, heb echter slechts 1 klein stukje gedaan om te laten zien of ik goed bezig heb. Mn vraag is dan ook onmiddelijk is dit wel te doen op deze schaal en klopt het dat je massa's sprue nodig hebt hiervoor?


  8. #8

    Standaard

    Ben geen expert.
    Maar die lasnaden zien er in mijn ogen goed uit.

  9. #9

    Standaard

    massa's? op 1/76 niet echt. al te zien hoe fijn je deze getrokken hebt. wel opletten bij deze, ik weet niet of deze gelast werden dan eerder aan elkaar geklonken.



    http://www.ammsbrisbane.com/reference/FT_17.html

  10. #10

    Standaard

    Hmm precies geen lasnaden te zien, heb er ook maar 1 gevonden en das die rondomrond de koepel. Kzal de naad er maar terug afhalen.

  11. #11

    Standaard

    @ Tom: De tank stond toen nog in zijn kinderschoenen. Alsook het lassen van de verschillende pantserplaten. De eerste tanks bestonden dus gewoon uit een metalen frame met daarop ijzeren platen, vastgeklonken met klinknagels. Lasnaden zijn hier dus zeker niet van toepassing.
    Op de werkbank:
    Tamiya - Hetzer (1/48 )
    Hasegawa - Spitfire Mk. IX (1/4
    Revell - King Tiger (Porsche Turret) (1/72)

  12. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mad ice Bekijk bericht
    @ Tom: De tank stond toen nog in zijn kinderschoenen. Alsook het lassen van de verschillende pantserplaten. De eerste tanks bestonden dus gewoon uit een metalen frame met daarop ijzeren platen, vastgeklonken met klinknagels. Lasnaden zijn hier dus zeker niet van toepassing.
    Thx voor de info, de lasnaad is bij deze verwijderd. Heeft net zn primerlaag gekregen.

  13. #13

    Standaard

    De houten stukken in het diorama zijn afgewerkt.

    1 goed verdunde lagen met aqua color nr 382 (wood brown)
    2 daarna een wash met aqua color nr 84 (leather brown)
    3 daarna nog een wash met Tamya XF-1 (flatt black)
    4 dan de chipping gedaan met aqua color nr 382 verdund met aqua color nr 5 (matt white)

    Dit is de eerste keer voor mij dus vuur maar los wat beter kan en wat jullie ervan vinden:






  14. #14
    Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-08-08
    Berichten
    6.714

    Standaard

    Goed bezig Tom, afhalen die lasnaden, geen genade, zo krijg je een accuraat model.

  15. #15

    Standaard

    Hey,

    Je doet het goed tot nu toe.
    Enkel zou ik de 'chips' op het houtwerk wat zachter maken, daarmee bedoel ik dat je je verf meer moet verdunnen om dan lichtjes aan te brengen zodat je 'denkt' dat de chips onder de normale houtkleur liggen.
    Kijk naar je deur, links op de foto en anderaan, de chips liggen op het houtkleur. Meer verdunnen die verf, is waterverf, dus zeer gemakkelijk te verdunnen met gedistilleerd water en dun aanbrengen zodat je meer controle hebt over je chips.
    Is maar een tipje om het geheel nog mooier te maken.

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •