Hoofdsponsor

1/35 Bantam Jeep [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel

Well-known member
Reporter
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.592
Hallo,

Ik ben nieuw hier in dit deel van het forum en in deze tak van de modelbouw.
Ik ben het helemaal niet gewoon om zo klein te bouwen dus ik ben benieuwd hoe me dat zal bevallen.
Momenteel ben ik bezig met een RC schip maar na bijna 2 jaar eraan te bouwen wil ik eens even iets anders doen.

Mijn keuze is gevallen op de Bantam Jeep van MiniArt.

attachment.php


Het is een afrika versie met 3 figuurtjes erbij.

Er zijn 3 rasters met onderdeeltjes, dit is er eentje van:

attachment.php


Aan de onderdelen hangt wel redelijk veel plastic dat er nog afgehaald moet worden en helaas is het chassis gebroken:

attachment.php


attachment.php


Ik heb het geprobeerd te lijmen maar het frame is ook wat verwrongen dus helemaal goed krijg ik het niet.

Nu is het voor mij geen ramp want het is toch een allereerste model om te leren.

Mijn interesse voor militaire voertuigen is er altijd geweest, voornamelijk Jeeps. Vroeger als kind knutselde ik wel eens bouwdozen in elkaar maar vooral van moto's. Dit omdat ik altijd schrik had voor die camo's enz...

Nu heb ik me onlangs een airbrush gekocht en dus houdt niets me nog tegen om het te proberen :)

Een mooi eindresultaat verwacht ik niet, hulp en tips zijn altijd welkom want daar leer ik van.

Ik heb al gelijk een vraagje of 3:

- moet ik de onderdelen ontvetten en/of opruwen alvorens te lijmen?
- hoe krijg ik de overschot van de plastic aan de onderdelen er het beste af?
- Hoe verwijder je de onderdelen het beste uit het raster zonder ze te beschadigen of te buigen?

Groeten,

Michel
 
Hoi.

Vraag een, nee
Vraag twee, Scherp hobbymesje en met een schuurstokje kan je bijschuren.
Vraag drie, gebruik hiervoor een nagel kniptangetje, is een tangetje met goede snijkant, niet verwarren met nagelknipper.

Johan.
 
Ik heb het geprobeerd te lijmen maar het frame is ook wat verwrongen dus helemaal goed krijg ik het niet.

Eens je chassis los is van de sprue heb je meer kans dat je het terug mooi krijgt.
Veel plezier ermee.
 
Hello,

Ik wil Johaver wat aanvullen :

Gietranden kuis ik op met een naaldvijltje, of wat schuurpapier. Krassen met een X-Acto mes werkt ook goed.
Grote, zware stukken (bvb de hull van een panzer) snij ik er uit met een breekmes of kniptang.
Voor kleine en fragiele stukken gebruik ik vaak de figuurzaag met een fijn metaalzaagje.

Veel succes !

Groeten Rik
 
Ik zou het chassis eens eerst losknippen en schoonmaken, daarna proberen voorzichtig te repareren. Wel opletten want een chassis dient goed recht te zijn, hier komt de hele opbouw op.
 
merci voor de tips mannen

Ik zal een van de dagen beginnen met het chassis, foto's zullen daarna volgen
 
Ik heb zo'n speciaal tangetje gekocht om onderdelen van de sprue te knippen, en is verdomd handig tooltje hoor, ben blij het te hebben aangeschaft en kan het iedere modelbouwer aanraden zonder dat ik aandelen heb op dat materiaal :)

td1_5.jpg


( foto komt van http://www.moveleo.be/paginas/pag_tact/tact_3.htm )
 
Dat lijkt me inderdaad een goede tang. Ik heb er eentje om metaal te knippen maar deze is te breed om tussen de sprue te kunnen.

Het chassis heb ik opgekuist en geprobeerd te herstellen maar recht krijg ik het niet. Als ik iets te hard wring dan doe ik het helemaal stuk.
Als het op de body gelijmd wordt dan zal het wel recht komen denk ik.

De pasvorm is allesbehalve. De motor past voor geen meter op het deel van het chassis. Ik zal er volgende week wel eens een foto van trekken.
 
zo zag het frame eruit voor het opkuisen:

attachment.php


en zo ziet het er nu uit na een half uurtje schrapen met een hobbymesje:

attachment.php


Het gebroken deel van het frame heb ik gelijmd:

attachment.php


Het frame is wel een beetje getorst maar dat krijg ik later nog wel goed denk ik.
Het getorste deel moet namelijk om de body gelijmd worden en dan trekt het zich recht, het is heel zacht polystyreen.

Dan heb ik de motor passend gekregen door het te schuren op een vlakke ondergrond. Het lijmoppervlak was namelijk niet vlak.

attachment.php


Er is wel een naad waar het gelijmd is. Hoe jullie dat klaarspelen om zoiets te schuren en te plamuren vind ik bewonderenswaardig! Nu merk ik pas hoe klein het allemaal is. Ik ga proberen het iets te verbeteren door een beetje te schrapen. Het is een goede oefening, de motor zelf zal je achteraf toch niet meer zien.

attachment.php


wordt vervolgd...
 
Ik heb de naad grotendeels weggewerkt met een mesje en schuurpapier:

attachment.php


Ik ga de motorkap er vast oplijmen maar voor degene die de motor willen tonen is er een foutje in de kit.
De fan van de koeling komt tegen de pijpen van het koelwater:

attachment.php

Dit is een overzicht van de motor, de fan is nog niet gemonteerd op deze foto:

attachment.php


wordt vervolgd...
 
Deze volg ik! Ik heb de Bantam van miniart ook liggen. Een andere kit met 3 GI's en 2 MP's erbij, maar het voertuig is dezelfde. Het boek (Squadron Signal) met de walkaround heb ik hier ook van. Als je vragen hebt over bepaalde details, laat maar komen. Dan zoek ik het wel even op.
 
Hey mad ice,

Ik ga het gewoon maken volgens bouwplan. Om de details maak ik me nu nog geen zorgen want het is m'n eerst model :)
Ik heb bij het verwijderen van de vooras de stuurstang afgebroken :(
Ik heb deze vervangen door een messing draad van 0.8mm. Het is niet hetzelfde maar beter dan er geen op te zetten want dan kan het ding niet sturen :D

Ik amuseer me er in ieder geval goed mee en dat is het belangrijkste.
 
Update: chassis afgewerkt

Foto's zeggen meer dan woorden:

attachment.php


attachment.php


De onderstaande lijmrestje zijn er nadien afgeschraapt.

attachment.php


Hier heb ik een fout gedaan door een fout in de handleiding. De achterste schokdempers moeten aan de buitenkant van de bladveren zitten.

attachment.php


Hier is de vergissing in de handleiding:

attachment.php


Op een volgende stap is het juist getekend maar was het voor mij te laat:

attachment.php


De afgebroken stuurstang vervangen door messingdraad. Het is niet even realistisch door de bocht die het maakt ipv een scherpe hoek maar het is beter dan er geen op te zetten:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Nu heb ik aan vraag aan jullie:

Hoe begin ik eraan om het te schilderen? Moet ik het chassis eerst ontvetten en in een primer spuiten of is dit niet nodig?
Ik heb grijze primer van vallejo voor de AB.

De motor en uitlaat, is dat bij een militair model in dezelfde kleur als het chassis of niet?
Ik heb het mezelf nogal moeilijk gemaakt denk ik door het allemaal al te lijmen. De uitlaat apart schilderen bv. zal zeer lastig zijn.

Als het teveel foto's zijn dan laat je het ook maar weten hé. Zo een eenvoudig model is door jullie al wel gekend misschien.
 
Mooie bouw tot nu toe, wel nog eens kijken naar de naadjes in het midden van de bladveren...

zou het model ontvetten als je met vallejo spuit, is waterverf, en anders kan ie samentrekken vrees ik als er een vettige plek is. Gewoon water met een beetje dreft en eventueel met behulp van een oude tandenborstel eens schuren, af gewoon een badje geven, daarna gewoon laten drogen.
 
Hallo Michel, ondanks enkele tegenslagen , heeft u er toch iets degelijks van gemaakt...zo verder bouwen, u bent goed bezig.
voor het schilderen of spuiten met acrylverf of enamel ontvet ik altijd eerst de onderdelen, zoals Silenoz al bevestigd, met dreft of iets dergelijks, met lauw water dan wat afspoelen en laten drogen.
wat de motor betreft ,het hangt er vanaf of die zichtbaar blijft met open motorkap of gesloten.

Gr.Marc
 
De naadjes van de bladveren zal ik proberen weg te schrapen.
Ik ga het proberen te spuiten met vallejo, het zal m'n allereerste airbrush ervaring worden.

Met een tandenborstel schuren ga ik maar beter niet doen want het is te fragiel. Dus gewoon in een sopje van lauw water weken lijkt me het beste. Merci voor de tip.

De motorkap blijft gesloten. De radiator moet zeker zwart geschilderd worden want deze is zichtbaar doorheen de grille.
De motor en uitlaat zijn ook zichtbaar langs de onderkant.
 
word al een mooi onderstel

zie da ge nogal veel naden hebt weg te werken
messchien veel werk maar zal lonen


tom
 
Dag Michel,

Mooie vorderingen die je maakt aan je Jeep.
Jammer van je schokdempers, misschien met een fijn zaagje afzagen en aan de juiste kant lijmen ?
Als ik een nieuwe kit begin bestudeer ik altijd eerst zeer zorgvuldig en diepgaand het bouwplan, evt met de sprue's erbij om de ligging van de stukken terug te vinden. Soms ook om te beslissen welke onderdelen, bepaald door de periode van inzet. Dit loont zeker de moeite, ten eerste bouw je vlotter en ten tweede sluit je dergelijke fouten uit zoals met je schokdempers. Wanneer je dit opmerkt tijdens de studie kun je dit markeren op het bouwplan.

Een tip om mee rekening te houden in de toekomst. ;)

Groeten Rik
 
Merci mannen.
De schokdempers laat ik zo, ik heb geen fijn zaagje of kniptang. Voorlopig doe ik het allemaal met een hobbymesje.
Mijn gereedschap is voor iets groter werk zoals m'n trawler (http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=4295)

Als ik een volgende keer in de modelbouwwinkel kom ga ik eens bij de gereedschappen kijken.

Ik heb m'n lesje eruit getrokken en zal in het vervolg wel eerst checken of het bouwplan klopt ;)
 
De motor spuit/schilder ik altijd zwart net zoals de rest dat onder de motorkap zit. In realiteit is ie na gebruik toch zwart en vuil.
De uitlaat kan je altijd nadien in het gewenste kleur steken. het is misschien wel een beetje een prutswerkje , maar dat zulk werkje zal je in de verdere afwerking nog tegenkomen.
Nu, wat dat geplooide chassis betreft. Als het geplooit is leg ik dat stuk in (zeer)warm water. Na enkele minuten haal ik het eruit en leg het warme stuk op een rechte ondergrond maar zorg er wel voor dat ik een héél klein beetje te ver plooi naar de verkeerde kant en fixeer dat stuk. Ik bedoel met te ver plooien , luttele millimeters NIET meer dan dat. Het stuk zal afkoelen en als je het zal lossen zal het stuk zich een klein beetje terugplooien en is je stuk normaal gezien recht.
Ik ontvet mijn stukken ook zoals de collegas in een lauw zeepsopje maar borstel het model wel af met een zacht penseel (nummer 12) . Met een tandenborstel afkuisen is net zoals een chirurgische ingreep met een botte bijl uitvoeren. :))
Ik krijg er nog rillingen van.......
En wat die schokdempers betreft, zoals je zegt het is je eerste model in deze categorie en het is je vergeven. Had je het niet gezegd ,we hadden het niet gezien !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan