Hoofdsponsor

1/35 Bantam Jeep [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
merci swa,

Zin heb ik daar wel in maar kennis ervan heb ik niet. Ik zal eerst proberen om het te spuiten in camo.
Nadien zien we wel.
 
Update:

Ik heb de body in de primer gespoten, vervolgens in de basiskleur en dan de 3 andere kleuren als camo.
Ik heb ongeveer 10 keer zo lang gesukkeld met verstopte nozzle, geblokkeerde nozzle, ... dan dat ik heb kunnen spuiten. Als ik de verf dan wat meer verdun krijg is direct lopers en zo spinnetjes van dunne verf die wordt weggeblazen. Dit met zowel de thinner van vallejo als water.
De verf terug iets dikker geeft onmiddelijk een verstopte nozzle met spetters enz... tot het helemaal niet meer doet en dan moet ik het uit elkaar halen :angry:
Ik denk dat het niet allemaal aan de verf ligt want m'n naald wordt niet recht naar achter getrokken door de nozzle maar met een licht boog. Dus de naald sleept bij ver terugtrekken langs een kant tegen de nozzle ipv in het midden te zitten. Dit ook met een andere naald dus ik ga er eens mee terug moeten denk ik.

Alée, genoeg gezeverd. Ik heb foto's genomen van het resultaat. Het is niet zoals ik voor ogen had door de AB problemen maar het is een testmodelleke.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Bij het hanteren van de body heb ik de grill gebroken, ik heb het terug gelijmd maar je blijft het zien. Dit zal als schade worden behandeld.

attachment.php


attachment.php


Je ziet dus hier en daar slecht gespoten stukken enz...
De body heb ik op het chassis gelijmd en die plaatsen moeten nog met basiskleur bijgewerkt worden met een penseel.

Het volgende is het schilderen van de zetels en details.

Een vraagje:

Hoe kan ik de koplampen het beste aanpakken? Er komt een doorschijnend glas voor maar moet ik de binnenkant chrome doen of is dat langs binnen ook de basiskleur bij militaire voertuigen?

Tips en commentaren zijn altijd welkom ;)

wordt vervolgd...
 
Update:

Mijn bedoeling was om de banden stoffig te maken van woestijnzand. Het ziet er echter niet echt stoffig uit maar meer vochtig zand.
Het kan zeker ook dienen maar het stoffig effect moet ik op een andere manier zien te verkrijgen.

Het poederpigment dat ik heb gebruikt is deze:

IMG_6922.png

Het komt uit dit setje dat m'n moeder ooit eens op reis heeft aangeschaft:

IMG_6926.png

Het zijn natuurlijke pigmenten van aardetinten die men daar wint.

Ik heb eerst het poeder met een droog penseel op de banden gedaan en dan kreeg ik een mooi stoffig effect. Het nadeel was dat ik het er zo kon afwrijven. Dus heb ik met blanke lak van een spuitbus willen fixeren maar het minste vocht zorgt ervoor dat het poeder oplost want na de nevel gespoten te hebben zagen de banden terug mooi zwart!

Dan heb ik het anders aangepakt:

Eerst blanke acryl lak erop gespoten en dat droogt zeer snel dus als het na het spuiten plakkerig was dan poeder erop geborsteld en het loopvlak direct proper gewreven.
De pigmeten zijn nu gefixeerd maar hebben een natter uiterlijk.

IMG_6927.png

IMG_6929.png

IMG_6931.png

IMG_6932.png

IMG_6933.png

Het kan zijn dat ik op het laatste nog even met droog pigment erover ga. Nu moet ik het nog teveel hanteren.

Is er een manier om dat stoffige te fixeren zonder dat het poeder oplost?
 
White spirit geeft betrekkelijke hechting, pigment fixer is het sterkst maar de pigmentjes kleuren een tikje donkerder na gebruik.

Michel, vergeet je vuile wash niet he makker, je zal zien hoe machtig je camo straks zal uitkomen !
 
Hoe moet je dan tewerk gaan Guy?
Eerst nat maken met white spirit en dan erop poederen of andersom?
Als je het poeder met white spirit te lijf gaat dan vloeit het toch ook weg of niet?
Het poeder is enorm fijn.

Ivm die wash:

Ik heb dit nog nooit gedaan dus ik weet niet direct met welke kleur ik dat moet doen op deze camo.
Het chassis en onderkant dacht ik met zwart te doen maar de rest weet ik niet.

De binnenkant moet niet zeker of wel?

Tja, veel vragen maar ik ben een prille beginner met dit soort dingen.

Ik wacht nog op een oude AB zodat ik het eerst in de solsplus kan zetten. De vallejo komt er gewoon terug af met water en een wattenstaafje
 
Hey Michel,

Ondanks het feit dat je AB kuren had, vind ik het toch zeer knap gespoten hoor.
Klasse, maatje!


Droop
 
Merci Luc :)
Ik heb ondertussen een andere naald gekregen want deze was krom in het midden van de naald. Daardoor zat ze niet in het midden van de nozzle.
 
Michel,

Je brengt best eerst wat white spirit aan op je banden, en pas dan je pigmenten. Als de white spirit opdroogt zullen de pigmenten beter hechten. Gebruik vooral verschillende kleurtinten zodat het niet ééntonig wordt. Als pigmentfixer kan je ook ZIPPO-benzine gebruiken. Dit ruikt minder en werkt minstens even goed als white spirit. Aan u de keuze.
 
Pigmenten fixeer ik tot nu toe met geurarme whitespirit (WS). Pigment aan brengen en met een penseeltje je pigmenten "bevochtigen", niet nat maken !! en als je dat aangebracht heb eens lichtjes op blazen waardoor je WS sneller verdampt en het laat op die manier geen vochtkringen na op je model.

Wel een zeldzame camo, wist zelfs niet dat dat bestaan heeft. Nu ja ,een mens kan ook niet alles weten é.....
 
mooie bouw,ben wel benieuwd hoe die felle kleuren er gaan uitzien
na de laatste schilderwerken
 
Merci voor de tips en het compliment mannen :)
 
Michel, je kan overal, ook binnenin, een vuile wash leggen als eerste verwering, die bestaat uit bijvoorbeeld gebrande omber olieverf verdund voor 90% met white spirit.

Hou je pigmentwerken tot op het allerlaatst, da's een tip die elke modelbouwer je zal geven.

Pigmenten mag je niet "te lijf gaan", maar na het (droog) aanbrengen kan je heel voorzichtig met een zacht en in fixer gedrenkt penseeltje in de buurt aanstippen (niet in de pigmenten maar in de buurt dus). De zachte uitvloei zal voor spontane effecten zorgen !

SolsPlus = ik gruwel ervan.

Let er wel op dat je niet te véél laat glanzen ! Op een blinkende drager hechten pigmenten amper !
 
Michel, je kan overal, ook binnenin, een vuile wash leggen als eerste verwering, die bestaat uit bijvoorbeeld gebrande omber olieverf verdund voor 90% met white spirit.

Hou je pigmentwerken tot op het allerlaatst, da's een tip die elke modelbouwer je zal geven.

Pigmenten mag je niet "te lijf gaan", maar na het (droog) aanbrengen kan je heel voorzichtig met een zacht en in fixer gedrenkt penseeltje in de buurt aanstippen (niet in de pigmenten maar in de buurt dus). De zachte uitvloei zal voor spontane effecten zorgen !

SolsPlus = ik gruwel ervan.

Let er wel op dat je niet te véél laat glanzen ! Op een blinkende drager hechten pigmenten amper !

Wash aanbrengen: Is het niet zo dat dit best wordt gedaan na eerste een laagje vernis (glanzend) en uw decals zijn geplaatst. Daarna uw decals fixeren met nog een laag vernis. Nadien je wash, zodat je de decals mee verweert.

K'zou als wash ook geen zwart gebruiken maar eerder RAw umber of burnt umber. Eventueel kan je daar wat zwart aan toevoegen. Maar nooit zuiver zwart.
Ik heb in het verleden ook al eens Sepia van TAlens (plakaatverf) gebruikt. Ook dat geeft bevredigende resultaten.
 
De basiskleur moet zeker voorafgaand aan de washes beschermd worden door een vernislaagje, maar ik zou niet zo'n hoogglans product nemen zoals Solsplus. Dan kan je beter een dun laagje Tamiya Clear leggen (ook niet te veel want het spul blinkt als de pest voor een armorbouwer!).
 
Ik was hetvolgende van zin:

1 solsplus
2 decals
3 solsplus
4 wash
5 stoffig maken met tamiya buff erop te airbrushen

Dus als ik het goed voor heb kan ik nummer 3 beter vervangen door revell aqua matte vernis. (deze heb ik staan)

Ik werk het liefst zonder white spirit enz... M'n moeder schildert op doek met acrylverf en ze heeft een grote bus burnt umber staan.
Deze kan ik ook wel gebruiken zekers? Water vloeit niet zo goed maar dan doe ik er wat ruitenreiniger bij.

In ieder geval bedankt voor de leerzame reacties!
 
Ik was hetvolgende van zin:

1 solsplus
2 decals
3 solsplus
4 wash
5 stoffig maken met tamiya buff erop te airbrushen

Dus als ik het goed voor heb kan ik nummer 3 beter vervangen door revell aqua matte vernis. (deze heb ik staan)
Nummer 3 moet je niet vervangen hoor. Een wash zal beter getijen op een hoogglans laagje.
Na de wash kan je dan beter een matte vernis aanbrengen en dit dan met het oog op het stoffig maken. ;)
 
Merci maatje :)

Er is geen vaste regel precies. Ik zal het zo eens doen en kijken of het me lukt.
Foto's komen er na de decals en de solsplus.
 
Als je Revell matvernis gebruikt in pure vorm met water(zonder kleur), let er dan heel goed op dat je geen witte neerslag krijgt.
 
Als je Revell matvernis gebruikt in pure vorm met water(zonder kleur), let er dan heel goed op dat je geen witte neerslag krijgt.

zou die witte neerslag komen van het gebruik van gewoon water? Heb de vernis van Revell nog niet gebruikt, maar hun aqua verfjes verdun ik met gedistillerd water. Om kalkaanslag te vermijden.
 
Ik heb die aqua ook nog niet gebruikt.
Enkel vallejo acryl maar ik heb nu ook een revell aqua en tamiya gekocht om te vergelijken wat het beste spuit.
Voorlopig krijg ik met vallejo (model color) geen goed spuitgedrag en de verf is moeilijk te schuren of eraf te halen op de lijmplekken.
Ze komt er ineens met een heel vel af, dit ondanks de primer van vallejo. De vallejo air ge ik ook nog wel eens testen.

Ik zal het in m'n verslag wel vermelden als ik het gebruikt heb.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan