Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 Bantam Jeep [DONE]
Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 97

Discussie: Bantam Jeep [DONE]

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Lightbulb Bantam Jeep [DONE]

Hallo,

Ik ben nieuw hier in dit deel van het forum en in deze tak van de modelbouw.
    Ik ben het helemaal niet gewoon om zo klein te bouwen dus ik ben benieuwd hoe me dat zal bevallen.
    Momenteel ben ik bezig met een RC schip maar na bijna 2 jaar eraan te bouwen wil ik eens even iets anders doen.

Mijn keuze is gevallen op de Bantam Jeep van MiniArt.

Het is een afrika versie met 3 figuurtjes erbij.

Er zijn 3 rasters met onderdeeltjes, dit is er eentje van:

Aan de onderdelen hangt wel redelijk veel plastic dat er nog afgehaald moet worden en helaas is het chassis gebroken:

Ik heb het geprobeerd te lijmen maar het frame is ook wat verwrongen dus helemaal goed krijg ik het niet.

Nu is het voor mij geen ramp want het is toch een allereerste model om te leren.

Mijn interesse voor militaire voertuigen is er altijd geweest, voornamelijk Jeeps. Vroeger als kind knutselde ik wel eens bouwdozen in elkaar maar vooral van moto's. Dit omdat ik altijd schrik had voor die camo's enz...

Nu heb ik me onlangs een airbrush gekocht en dus houdt niets me nog tegen om het te proberen

Een mooi eindresultaat verwacht ik niet, hulp en tips zijn altijd welkom want daar leer ik van.

Ik heb al gelijk een vraagje of 3:

- moet ik de onderdelen ontvetten en/of opruwen alvorens te lijmen?
    - hoe krijg ik de overschot van de plastic aan de onderdelen er het beste af?
    - Hoe verwijder je de onderdelen het beste uit het raster zonder ze te beschadigen of te buigen?

Groeten,

Michel
    Groeten,

Michel.

Johaver
    Gast

Standaard

Hoi.

Vraag een, nee
    Vraag twee, Scherp hobbymesje en met een schuurstokje kan je bijschuren.
    Vraag drie, gebruik hiervoor een nagel kniptangetje, is een tangetje met goede snijkant, niet verwarren met nagelknipper.

Johan.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michel Bekijk bericht
    Ik heb het geprobeerd te lijmen maar het frame is ook wat verwrongen dus helemaal goed krijg ik het niet.
    Eens je chassis los is van de sprue heb je meer kans dat je het terug mooi krijgt.
    Veel plezier ermee.
    Grtz Erik.
    Bezig aan een treintafel en hier en daar de diepvriezer uitladen.

Standaard

Hello,

Ik wil Johaver wat aanvullen :

Gietranden kuis ik op met een naaldvijltje, of wat schuurpapier. Krassen met een X-Acto mes werkt ook goed.
    Grote, zware stukken (bvb de hull van een panzer) snij ik er uit met een breekmes of kniptang.
    Voor kleine en fragiele stukken gebruik ik vaak de figuurzaag met een fijn metaalzaagje.

Veel succes !

Groeten Rik

Bijna Goddelijke forum Lid GUnit's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het chassis eens eerst losknippen en schoonmaken, daarna proberen voorzichtig te repareren. Wel opletten want een chassis dient goed recht te zijn, hier komt de hele opbouw op.

Standaard

merci voor de tips mannen

Ik zal een van de dagen beginnen met het chassis, foto's zullen daarna volgen
    Groeten,

Michel.

Standaard

Ik heb zo'n speciaal tangetje gekocht om onderdelen van de sprue te knippen, en is verdomd handig tooltje hoor, ben blij het te hebben aangeschaft en kan het iedere modelbouwer aanraden zonder dat ik aandelen heb op dat materiaal

( foto komt van http://www.moveleo.be/paginas/pag_tact/tact_3.htm )
    Dirk "Alias" Pantani Op de werk bank: " Spitfire" -- "HMS Bounty" -- "Scrach ROV"

Standaard

Dat lijkt me inderdaad een goede tang. Ik heb er eentje om metaal te knippen maar deze is te breed om tussen de sprue te kunnen.

Het chassis heb ik opgekuist en geprobeerd te herstellen maar recht krijg ik het niet. Als ik iets te hard wring dan doe ik het helemaal stuk.
    Als het op de body gelijmd wordt dan zal het wel recht komen denk ik.

De pasvorm is allesbehalve. De motor past voor geen meter op het deel van het chassis. Ik zal er volgende week wel eens een foto van trekken.
    Groeten,

Michel.

Standaard

zo zag het frame eruit voor het opkuisen:

en zo ziet het er nu uit na een half uurtje schrapen met een hobbymesje:

Het gebroken deel van het frame heb ik gelijmd:

Het frame is wel een beetje getorst maar dat krijg ik later nog wel goed denk ik.
    Het getorste deel moet namelijk om de body gelijmd worden en dan trekt het zich recht, het is heel zacht polystyreen.

Dan heb ik de motor passend gekregen door het te schuren op een vlakke ondergrond. Het lijmoppervlak was namelijk niet vlak.

Er is wel een naad waar het gelijmd is. Hoe jullie dat klaarspelen om zoiets te schuren en te plamuren vind ik bewonderenswaardig! Nu merk ik pas hoe klein het allemaal is. Ik ga proberen het iets te verbeteren door een beetje te schrapen. Het is een goede oefening, de motor zelf zal je achteraf toch niet meer zien.

wordt vervolgd...
    Groeten,

Michel.

Standaard

Ik heb de naad grotendeels weggewerkt met een mesje en schuurpapier:

Ik ga de motorkap er vast oplijmen maar voor degene die de motor willen tonen is er een foutje in de kit.
    De fan van de koeling komt tegen de pijpen van het koelwater:

Dit is een overzicht van de motor, de fan is nog niet gemonteerd op deze foto:

wordt vervolgd...
    Groeten,

Michel.

Standaard

Deze volg ik! Ik heb de Bantam van miniart ook liggen. Een andere kit met 3 GI's en 2 MP's erbij, maar het voertuig is dezelfde. Het boek (Squadron Signal) met de walkaround heb ik hier ook van. Als je vragen hebt over bepaalde details, laat maar komen. Dan zoek ik het wel even op.
    Op de werkbank:
    Tamiya - Hetzer (1/48 )
    Hasegawa - Spitfire Mk. IX (1/4
    Revell - King Tiger (Porsche Turret) (1/72)

Standaard

Hey mad ice,

Ik ga het gewoon maken volgens bouwplan. Om de details maak ik me nu nog geen zorgen want het is m'n eerst model
    Ik heb bij het verwijderen van de vooras de stuurstang afgebroken
    Ik heb deze vervangen door een messing draad van 0.8mm. Het is niet hetzelfde maar beter dan er geen op te zetten want dan kan het ding niet sturen

Ik amuseer me er in ieder geval goed mee en dat is het belangrijkste.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Update: chassis afgewerkt

Foto's zeggen meer dan woorden:

De onderstaande lijmrestje zijn er nadien afgeschraapt.

Hier heb ik een fout gedaan door een fout in de handleiding. De achterste schokdempers moeten aan de buitenkant van de bladveren zitten.

Hier is de vergissing in de handleiding:

Op een volgende stap is het juist getekend maar was het voor mij te laat:

De afgebroken stuurstang vervangen door messingdraad. Het is niet even realistisch door de bocht die het maakt ipv een scherpe hoek maar het is beter dan er geen op te zetten:

Nu heb ik aan vraag aan jullie:

Hoe begin ik eraan om het te schilderen? Moet ik het chassis eerst ontvetten en in een primer spuiten of is dit niet nodig?
    Ik heb grijze primer van vallejo voor de AB.

De motor en uitlaat, is dat bij een militair model in dezelfde kleur als het chassis of niet?
    Ik heb het mezelf nogal moeilijk gemaakt denk ik door het allemaal al te lijmen. De uitlaat apart schilderen bv. zal zeer lastig zijn.

Als het teveel foto's zijn dan laat je het ook maar weten hé. Zo een eenvoudig model is door jullie al wel gekend misschien.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Mooie bouw tot nu toe, wel nog eens kijken naar de naadjes in het midden van de bladveren...

zou het model ontvetten als je met vallejo spuit, is waterverf, en anders kan ie samentrekken vrees ik als er een vettige plek is. Gewoon water met een beetje dreft en eventueel met behulp van een oude tandenborstel eens schuren, af gewoon een badje geven, daarna gewoon laten drogen.

Standaard

Hallo Michel, ondanks enkele tegenslagen , heeft u er toch iets degelijks van gemaakt...zo verder bouwen, u bent goed bezig.
    voor het schilderen of spuiten met acrylverf of enamel ontvet ik altijd eerst de onderdelen, zoals Silenoz al bevestigd, met dreft of iets dergelijks, met lauw water dan wat afspoelen en laten drogen.
    wat de motor betreft ,het hangt er vanaf of die zichtbaar blijft met open motorkap of gesloten.

Gr.Marc

Pagina 1 van 7 12345 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten