Hoofdsponsor

1/72 SADF Gecko [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Met het oog op het speciaal thema "airborne" ter gelegenheid van de Artevelde Challenge 2011 heb ik van mijn vriend in Zuid-Afrika een kitje toegestuurd gekregen van een "Gecko". Dit is een achtwielig alle terrein voertuig dat per vliegtuig of per helikopter transporteerbaar is. Het kan ingezet worden als transport, ambulance of wapen platform.

De kit is in resin en vervaardigd door de Zuid-Afrikaanse firma Baxmod. Er is mij verteld dat mijn model in feite een prototype model is dat slecht in enkele exemplaren werd uitgebracht. De productie zou momenteel stilgelegd zijn dus de kans dat je dit speeltje in de winkels zal tegenkomen is praktisch onbestaande. Baxmod heeft ooit ook een 1/15 model van deze kit uitgebracht maar dit was blijkbaar voor publicitaire doeleinden voor de fabrikant.

Het model is klein, heel klein en er ontbreken heel veel details. Aan mij dus om er een deftige kit van te maken.
Er is geen box-art, jullie zullen het met het plan moeten doen om te zien wat het ongeveer gaat worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zijn de verschillende onderdelen, uitgelegd waar ze ongeveer moeten komen. Niet echt groot hé....

attachment.jpg

De banden zijn echter van heel goede kwaliteit en vragen bijna geen opkuis.

attachment.jpg

Er is schade aan de uiteinden van de trailer door opengesprongen luchtbelletjes. Deze kunnen niet hersteld worden door gebruik van putty en moeten dus vervangen worden.

attachment.jpg

Slechte stukken weggesneden en vervangen door Evergreen balkjes.

attachment.jpg

Eén van de zijkanten brak af tijdens de opkuis en daarom werden beiden vervangen door PE stukken.

attachment.jpg

De openingen in de trailer werden uitgeboord.

attachment.jpg

Zeker niet groot te noemen.
 
Kan je ze nog kleiner uitzoeken Erwin ? :8
Kan het zijn dat het werkelijke model een copy is van zo'n terrein wagentje dat John Deere in zijn gamma terreinwagens heeft ? In ieder geval hij trekt er toch wreed op.
 
Kan je ze nog kleiner uitzoeken Erwin ? :8
Kan het zijn dat het werkelijke model een copy is van zo'n terrein wagentje dat John Deere in zijn gamma terreinwagens heeft ? In ieder geval hij trekt er toch wreed op.

Nog kleiner? Zal effekes moeten zoeken maar heb hier wel nog een paar prutsen liggen.

Wat die John Deere betreft weet ik het niet; ik denk dat dit een apart geval is maar het is altijd mogelijk natuurlijk.
In Zuid-Afrika werd hij ontworpen als vervanger van de Jakhals, een jeep-achtig voertuig, en hij is ook in dienst bij de ZA luchtmacht.
Wat mij wel verwonderde is dat hij het stuur aan de linkerzijde heeft waar men in ZA toch aan de rechterzijde rijdt. Volgens mijn vriend zou dit zijn omdat de Gecko ook op export mikt.
 
Lange tijd dat ik mijn bijdrage geleverd heb maar de Gecko is dan toch af geraakt. Ik had een klein vignet gebouwd om het voertuig meer tot zijn recht te doen komen in een quasi Zuid-Afrikaanse omgeving maar heb ingezien dat ik deze beter op een simpele sokkel geplaatst had. Enfin, zorgen voor later, voorlopig past hij wel op mijn vliegveld.
Hier dan het afgewerkte product:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik beschouw het model als afgewerkt. Op naar het volgende.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi model, had al uitgekeken naar deze op de beurs in deinze, en moet zeggen, mooi gemaakt en gespoten, en 't is verdomde klein...
 
Yep tof bakske en als ge het goed wil zien moet ge er met je neus opzitten....
 
Heb het ool gezien in Deinze en het is inderdaad klein
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan